Permalänk
Medlem

Fläktkontroll

Hej

Jag leter efter någon sorts programvara (fancy ord) som automatiskt reglerar fläkthastigheter efter temperatur.

Saken är den att jag har ett Fractal Design Define R3 som i beskrivningen med en extra fläkt i toppen utöver standardfläktarna och alla komponenter är, tja skit kalla, under normal användning (surfa, minecraft och lite simpel 3d modellering (blender)) så är alla temperaturer en bra bit under 50 grader. Datorn låter inte mycket, men visst låter den. Dock jag kan genom att ställa in chassi fläktarna i SpeedFan till 50% få en mycket mycket tystare dator. Dock så varje gång jag startar om datorn så måste jag starta om SpeedFan och ställa in hastigheterna igen för att få tyst på datorn.

Det jag vill göra är alltså att automatiskt ha fläktarna på 50% och det är en väldigt trevlig bonus om dom ställer om sig automatiskt när datorn blir varm.
Hur gör jag?

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X - Sapphire RX 5700 Pulse - MSI Gaming Edge x570 WiFi - Corsair Vengeance LPX Black 32GB - Noctua NH-D14 - Fractal Design Define R3 Black Edition

Permalänk

BIOS

Har du kollat runt i BIOS?

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 @ 3,9GHz | MSI 870A-G54 AM3 | Corsair 1600MHz XMS3 8GB | Gigabyte Radeon HD6950 2GB | Crucial M500 240GB | FSP Aurum 700w

Permalänk
Medlem

Har försökt men inte lyckat få till någon skillnad. Gick in bland Hardware monitor -> Fan controll och försökte ändra diverse låvande parametrar men inget verkade göra någon skillnad. Startade också om datorn då den kanske måste starta om för att förändringarna ska gå igenom.

Skulle gärna lösa det mjukvarumässigt då jag inte ska göra någon hemlighet av att jag inte är någon mästare av BIOS. Men om någon kan förklara eller ge en länk till någon bra förklaring så skulle det också uppskattas mycket

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X - Sapphire RX 5700 Pulse - MSI Gaming Edge x570 WiFi - Corsair Vengeance LPX Black 32GB - Noctua NH-D14 - Fractal Design Define R3 Black Edition

Permalänk
Medlem

Testat i BIOS?
Hardware monitor / Advanced / Fan speed control / Chassis Q-Fan function [Enable]
Chassis Q-Fan Mode [silent]

[Edit1] /försent såg jag (igen), laddade hem din manual och läste på, tog för lång tid. [Edit2] eller kanske inte

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag att en fläktkontroll är överlägsen alla andra lösningar - såväl BIOS-inställningar som olika program.

Det kanske inte var svaret du vill ha, men det är mitt tips i alla fall. Man klarar sig dessutom långt på en billig kontroll utan display och annan lyx (-:

Visa signatur

| CPU : TR1950X | GPU :Powercolor RX6800 | PSU : EVGA Supernova G3 750W | MOBO : MSI X399 GAMING PRO CARBON AC | RAM : 32GB 3200mhz GSkill | Asus MG279Q |