Inget ljud när TV:n är avstängd? (PC > HDMI > Receiver)

Permalänk

Inget ljud när TV:n är avstängd? (PC > HDMI > Receiver)

Hej!

Börjar med info:
Samsung LE46C750
Denon AVR-1911
Gigabyte GeForce GTX 480

Jag får inget ljud när TV:n (Samsung LE46C750) är avstängd?
Slår jag på TV:n och väljer så jag kan använda datorn via TV, så funkar allt som det ska, men när jag stänger av TV:n så försvinner även ljudet?

Har kopplat följande:
PC > HDMI > Receiver (till "Game")
Sedan en annan HDMI-kabel från "OUT" på Receiver > ARC (till TV:n)

Måste välja "Game" på receiver för att få både ljud och bild (när TV:n är på)
Under "Uppspelningsenheter" kan jag välja att antingen köra datorhögtalare eller "DENON-AVAMP-1", men väljer jag "DENON" när TV:n är avstängd så funkar det som sagt inte...?

Ang. kopplingen så vill jag kunna använda mitt 5.1 ljud när jag se på TV, och även när jag kör via dator. Antar att det som menas med "ARC" på TV:n?

Tack på förhand!

Visa signatur

"Det kanske inte finns något helvete. Helvetet kanske bara är de stunder vi tvingas lyssna på våra mor- och farföräldrar då de andas genom näsan när de äter smörgåsar."

Permalänk
Medlem

Jag har alltid varit tvungen att mata ut signal till min TV även ifall jag bara ska ha ljudet till högtalarsystemet (via hdmi).
Citera gärna mig om du hittar någon lösning?

Permalänk
Skrivet av fazzel:

Jag har alltid varit tvungen att mata ut signal till min TV även ifall jag bara ska ha ljudet till högtalarsystemet (via hdmi).
Citera gärna mig om du hittar någon lösning?

Hmm... Störigt!
Drygt eftersom man vill sitta vid datorn och spela musik utan att behöva spegla bilden osv... MÅSTE ju gå att fixa på nåt vis? Jag menar, varför ska TV:n behöva vara på?

Visa signatur

"Det kanske inte finns något helvete. Helvetet kanske bara är de stunder vi tvingas lyssna på våra mor- och farföräldrar då de andas genom näsan när de äter smörgåsar."

Permalänk
Skrivet av TheBeerHunter:

Hmm... Störigt!
Drygt eftersom man vill sitta vid datorn och spela musik utan att behöva spegla bilden osv... MÅSTE ju gå att fixa på nåt vis? Jag menar, varför ska TV:n behöva vara på?

Ingen fix direkt men jag brukar släcka tvn med energisparläget. Antibgen via tvn eller via datorn

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av JoakimAlfredsson:

Ingen fix direkt men jag brukar släcka tvn med energisparläget. Antibgen via tvn eller via datorn

Skickades från m.sweclockers.com

Hmm, mjo...
Finns många trådar om just detta, men ingen som har nåt svar

Visa signatur

"Det kanske inte finns något helvete. Helvetet kanske bara är de stunder vi tvingas lyssna på våra mor- och farföräldrar då de andas genom näsan när de äter smörgåsar."

Permalänk

Är väl antagligen det där satans HDCP som spökar, dvs grafikkortet skickar ingen signal alls via HDMI om det inte kan prata med TV:n.
Har du inte optisk eller coax SPDIF ut ur datorn, så du kan välja en annan ingång på receivern när du inte ska ha TV:n igång?

Visa signatur

i3 6100 | B150M-A REV. 3.1 | Corsair DDR4 8 GB | Crucial MX200 250GB + 2TB WD Green | Corsair CX430-M | Silverstone Milo ML04 | Windows 10 Pro

Ät mer lök.

Permalänk
Skrivet av El_Svanto:

Är väl antagligen det där satans HDCP som spökar, dvs grafikkortet skickar ingen signal alls via HDMI om det inte kan prata med TV:n.
Har du inte optisk eller coax SPDIF ut ur datorn, så du kan välja en annan ingång på receivern när du inte ska ha TV:n igång?

Känns som det...
Men speglar jag bilden så funkar det när TV:n är avstängd... Inte annars...
Nja nån ytterligare kabel blir det inte.
Vilken ingång föreslår du?

Visa signatur

"Det kanske inte finns något helvete. Helvetet kanske bara är de stunder vi tvingas lyssna på våra mor- och farföräldrar då de andas genom näsan när de äter smörgåsar."

Permalänk
Skrivet av TheBeerHunter:

Hej!

Börjar med info:
Samsung LE46C750
Denon AVR-1911
Gigabyte GeForce GTX 480

Jag får inget ljud när TV:n (Samsung LE46C750) är avstängd?
Slår jag på TV:n och väljer så jag kan använda datorn via TV, så funkar allt som det ska, men när jag stänger av TV:n så försvinner även ljudet?

Har kopplat följande:
PC > HDMI > Receiver (till "Game")
Sedan en annan HDMI-kabel från "OUT" på Receiver > ARC (till TV:n)

Måste välja "Game" på receiver för att få både ljud och bild (när TV:n är på)
Under "Uppspelningsenheter" kan jag välja att antingen köra datorhögtalare eller "DENON-AVAMP-1", men väljer jag "DENON" när TV:n är avstängd så funkar det som sagt inte...?

Ang. kopplingen så vill jag kunna använda mitt 5.1 ljud när jag se på TV, och även när jag kör via dator. Antar att det som menas med "ARC" på TV:n?

Tack på förhand!

Blir förbannad, har precis fått samma problem. Har funkat att bara lyssna via hdmi och TV'n avstängd i 10 månader. Från igårkväll så får jag inget ljud om inte tv'n är påslagen. Inte rört en inställning, inte installerat något. Bara slog på datorn som vanligt och helt omöljigt att få endast ljud. Ingen som kommit på något som kunde hjälpa?