Passar alla moderkort i alla chassin?

Permalänk
Medlem

Passar alla moderkort i alla chassin?

Tjena. Har suttit och kollat en del på vilket chassi jag ska ha. Men då slog det mig, passar alla moderkort i alla chassin? Har ju sett steget finns fulltower, miditower m.m men jag har inte sett att det står sånt på moderkorten. Så är det så att alla moderkort passar men att det som skiljer chassina åt är hur mycket annat som får plats?

Det jag menar med passar är om hålbilden för moderkortens hål stämmer med chassits.

Permalänk
Medlem

Finns olika standarder för storlekar på moderkort. mATX (mini-ATX), ATX, mini-ITX m.fl. Vilka som passar i vilket chassi bör stå i produktbeskrivningar. Sen finns såklart vissa undantag men det är enligt min erfarenhet relativt ovanligt.

Permalänk
Medlem

nej.
På alla Modert står det vad det är för passform.
Standard är ATX och ska passa i alla midi och fulltower chassin.
Sedan så finns det M-ATX, mini-ATX, mini-ITX och E-ATX ibland så har tillverkare special verisioner som de kan kall andra saker med, vet att gigabyte har ett moderkort som jag tror de kallar XL-ATX.

Men det detta står alltid på moderkortet när man handlar vad det har för passform och det står alltid på chassin vilka olika atx varianter som passar i vilket chassi

EDIT:Rättstaving

Visa signatur

Dator || H440 Black Edition || Asus ROG MaximusVII || i7 4790K @ 4.5GHz, Noctua NH-D15 Kylare || MSI GTX 980ti Gaming 6GB || 16GB G-Skill 1866 1.5v || Corsair RM 850W || Samsung EVO 256GB, Crucial M4 256GB ||

Permalänk
Hjälpsam

Kan tillägga att så när som på XL-ATX så kan chassin som klarar ett stort så klarar den även ett mindre moderkort.

Chassi för max E-ATX kan även hantera ATX, M-ATX och ITX
Chassi för max ATX kan även hantera M-ATX och ITX men inte E-ATX
Chassi för max M-ATX kan även hantera ITX men inte E-ATX eller ATX
Chassi för ITX hanterar endast den storleken.

XL-ATX är egentligen inte en satt standard men är generellt något högre än vanliga ATX moderkort.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Okej tack för snabba svar!