Något negativt med för mycket effekt?

Permalänk

Något negativt med för mycket effekt?

Tjena,

Jag uppgraderar mitt system nu till ett mATX kort med i5 2500K, GTX 460 OC, ssd + vanlig hd... tänker inte överklocka initialt, men skulle vilja kunna när jag satt mig in i allt. Många säger att 500W räcker för ett sådant system, men vad är det för dåligt med lite extra kräm? Drar datorn mer ström?

Vill ha ett billigt agg, eftersom FD Tesla är slut på inet kör jag Corsair CX500 V2, eller CX600 V2... Vad säger ni? Klarar jag mig med 500? Spelar nästan ingenting, främst utveckling och bildbehandling... Väldigt liten chans att jag skaffar kort på SLi...

Visa signatur

FD Arc Mini | Corsair CX600W | Asus P8P67-M Pro B3 | Intel i5-2500K | GB 460 GTX OC | 2x4GB Corsair XMS3 1600MHz | Hitachi Desktar 7K1000.C

Permalänk
Hedersmedlem

Du klarar dig lätt på 500.

Högre effekt i ett nätatt gör inte att det drar mer ström, men samtidigt ger det ju ingen prestandaskillnad heller, så att köpa mer nätagg än vad man behöver är bara bortkastade pengar.

Jag rekommenderar absolut inte CX-serien, då denna är en riktig budgetserie där varenda detalj har snålats in på. Istället rekommenderar jag http://www.inet.se/artikel/6909594/fsp-aurum-500w-80-gold .

Guldcertat agg med mycket hög kvalité, som du kommer tjäna igen på ingen tid genom den minsakde strömförbrukning.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Skrivet av aLoopOnTheLoose:

Tjena,

Jag uppgraderar mitt system nu till ett mATX kort med i5 2500K, GTX 460 OC, ssd + vanlig hd... tänker inte överklocka initialt, men skulle vilja kunna när jag satt mig in i allt. Många säger att 500W räcker för ett sådant system, men vad är det för dåligt med lite extra kräm? Drar datorn mer ström?

Vill ha ett billigt agg, eftersom FD Tesla är slut på inet kör jag Corsair CX500 V2, eller CX600 V2... Vad säger ni? Klarar jag mig med 500? Spelar nästan ingenting, främst utveckling och bildbehandling... Väldigt liten chans att jag skaffar kort på SLi...

Corsairs CX500 och CX600 är svaga på 12V-linan 500W-aggregatet ger 408W på 12V-linan och 600W-aggregatet ger 480W på 12V-linan. Eftersom de effektkrävande komponenterna i en dator (CPU och grafikkort) uteslutande tar sin effekt från 12V-linan så är det vilkigt att aggregatet kan leverera effekt där. XFX Core Edition är ett mycket bättre val, 550W-varianten ger 528W på 12V-linan, håller hög komponentkvalitet (japanska kondensatorer), är Seasonic byggt, har lång garantitid (5år) och är billigare än CX600.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Nätagg med högre effekt har en annan effektiviteteskurva och optimum vilket gör att den drar mer ström jämfört med ett där optimum ligger vid din förbrukning. Därför ska man inte välja ett starkare nätagg än man behöver.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.