AMD FX "Bulldozer" överklockas till 8 429 MHz – nytt Guinness världsrekord

Permalänk
Medlem

Riktigt kul att se. Måste vara positivt för arkitekturen rent generellt. Bulldozer är ju ändå skapad med syftet att vara stark i flertrådade applikationer. Så förhoppningsvis kommer turbofunktionen skala ruggigt bra, eller hur man nu skall uttrycka det!

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ozzed:

Det skall mycket till om AMD skulle släppa en sämre arkitektur efter all den marknadsföring och hype de byggt upp. Phenom sade de i alla fall rakt ut att det handlade om prestanda per krona, medans Bulldozer marknadsförs som entusiastinriktad, men vi får väl se vad det blir i slutändan.

Har de verkligen sagt så mycket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

5ghz på luft lär nog vara möjligt iallafall, kanske tom mer?

Som en 2500k för 1700kr...

Permalänk

Säger inte så mycket, får vänta och se hur den presterar i testerna istället.
känns ganska väsentligen att den går att klocka så högt.
Hoppas på att det blir en lyckad produkt, intel skulle behöva kokurans. skulle Bulldozer bli en alltför stor besvikelse så kommer amd att ha svårt att komma ikapp intel...

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Skrivet av f.a:

Som en 2500k för 1700kr...

precis ! jag kör min 2500k @ 4,2ghz med en noctua nh-d14 med fläktarna på max 800rpm (helt ljudlöst) och kommer upp i 55grader i load.

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk

Riktigt trevligt för AMD, gillar att klocka Phenom så denna blir nog rolig den med och den klockar ju bättre verkar det som

Visa signatur

Mobo: ASUS X58 SABERTOOTH, CPU: Core-i7 960, RAM: 3x2GB HyperX 1600MHz + 3x2GB XMS3 1600MHz, GPU: 2x ASUS RADEON HD6870 1GB Direct CU: SSD A-DATA SP900 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Mjaoeae... Förvisso stämmer det du säger, men det som talar kraftigt emot det är att Mhz-racet tog slut för... tja.. när Netburst gav upp... när det nu var. Sedan dess har det handlat om att tröka in maximalt antal kärnor och genom smart design öka IPC. De här testerna visade ju till och med i vissa fall att Bulldozer presterade sämre än Phenom II vid samma kloclfrekvens. Det skall mycket till om AMD skulle släppa en sämre arkitektur efter all den marknadsföring och hype de byggt upp. Phenom sade de i alla fall rakt ut att det handlade om prestanda per krona, medans Bulldozer marknadsförs som entusiastinriktad, men vi får väl se vad det blir i slutändan.

Det jag tycker är så hysteriskt roligt är hur vissa totalsågar Bulldozer innan de sett tester på den slutgiltiga produkten.

Nu kan jag ha fel men jag har för mig att det sades att Bulldozer kör på lite samma stil som Netburst. Lång pipeline och höga MHz med mycket fokus på branch prediction som ska rikta in trådarna till lediga BD-moduler. Som sagt, jag kan ha fel men det skulle förklara varför den är sämre än PhenomII vid samma MHz och varför den klockar så högt.

Oavsett så är det bara att hoppas att den kan konkurrera med SB och förhoppningsvis även SB-E vid riktigt tunga laster.

Visa signatur

Captain Awesome

Permalänk
Avstängd

2 kärnor! OC! nah not impressive!

Hade dom nått detta resultat med alla kärnor aktiverade hade det varit imponerande.

Permalänk
Medlem

Jag är mer intresserad av att se hur högt den kan klocka i vardagligt användande och hur prestandan mäter sig mot Intel i det fallet.
Alla kan ju klocka upp en processor i den siffran med eller utan flytande helium. Frågan är ju hur lång tid det tar innan det rasar. Så länge den håller länge nog att mäta hastigheten är det ju "rekord" men oj då, vad hände när du sätter den under load?

Med andra ord, nördar med flytande helium och för mycket tid över. Klocka den så den går att testa under ett par dagar istället och slå rekord i prestanda per krona.

Visa signatur

Chassi: Svart, PSU: 230 volt, Moderkort: Stort, CPU: Med fläkt, Minne: Tappat, GPU: Klarar MsPaint jättebra, Hårddiskar: Stor och liten, Mus: Med rullhjul, Tangentbord: Svenskt, Skärm: Platt

Permalänk
Medlem

Bara två kärnor. Man måste ju använda hela processorn om det ska räknas.

Permalänk
Medlem

Jag måste faktiskt hålla med om att nog vill man ha alla kärnor upplåsta för att det ska kännas helt riktigt, annars blir det bara raggartrim och då är det lika bra dom stänger av onboard-cachen också som på gamla celeroner om man vill få de sista mhz:en (om det ens ger något på moderna cpu:er).

Fast rent MHz-mässigt så blir det ju rekord och tycker det är kul att se 10Ghz-gränsen närma sig, om än utan att vara praktisk verklighet för 24/7-system...
Plattformen verkar intressant!

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av f.a:

Som en 2500k för 1700kr...

de flesta hamnar på ca 4.5ghz på luft med den, för att klara 5ghz stabilt med ok temperaturer krävs i de flesta fall vatten kylning. jag kör min på luft och klarar "endast" 4.6ghz och då är temperaturerna ganska höga, kör noctua dh 14 eller vad den heter.
misstänker att bulldozer kommer klara 5ghz hos de flesta med luft och bra temps. nåväl den som lever får se som man säger!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Jag är mest imponerad av att de lyckades fixa flytande HELIUM. Flytande kväve är en sak, det har vart och vartannat labb, men helium är en helt annan sak och kräver en riktigt rejäl anläggning för att kyla ner. Det är MYCKET kallare än flytande kväve.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem

Som det står i artikeln, de flesta överklockningar på den här nivån görs med bara en kärna för att se maxpotential, det är intressant ur synpunkten på vad som är fysiskt möjligt, ju högre den gränsen blir, ju lättare blir det att kunna dra upp hela paketet senare. Lite mer teoretiskt spelrum iaf.

I övrigt är det som ni säger inte särskilt indikerande på hur det går i vardagsanvändning, men det är det inte många benchmarks som är över huvud taget. Jag väntar nog tills BD släppts officiellt innan jag tror på några tester.

Sen är vi där igen, vad behöver man i dag för att klara de flesta spel? En budget quad core för en tusing och sen lägger man resten på grafiklösningen. Sen om man vill ha mer kraft till videoredigering eller vad man nu sysslar med så må vara hänt, men för vanliga gamers är ju de här CPUerna overkill för det mesta fortfarande, får se hur det blir i framtiden när ännu fler kärnor används.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av _NsMs_:

Fast världsrekordet hölls väl av en 990x om jag inte har helt fel och den hade de också bara överklockat en eller några kärnor och inte alla. Det get ju i alla fall en hint om hur den kommer att överklocka. Eftersom den klockar bäst i världen på kväve klockar den antagligen väldigt bra med normal kylning också.

Eem rekordet innan hölls av en gammal celeron processor (celeron har legat över 8000mhz sedan januari 2010)..
990x finns inte ens med bland top 5 med bara i3/i5/i7 processorer.. 980x har klockats till ca 7200mhz med alla kärnor aktiva.. med det är en i5 650 som är högst av alla i3/i5/i7 processorer.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Det är för visso fränt men för mig lika ointressant som vem kan springa 100 meter snabbast.

Jag är intresserad av överklockning men att då kunna köra överklockningen i vardagligt bruk, det går knappast med ovanstående lösning.

Så du skulle bli besviken när du bara får upp din Bulldozer 6000MHz? I mitt huvud är du lika entusiastisk som Droopy the dog

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luxor ABC80:

... Min misstanke är att AMD redan för flera månader sedan bestämde sig för att få ut Opteron versionerna först. Pga detta blev entusiast versionerna försenade. Pengarna styr! ...

Ja där är du nog ganska rätt ute.
Servermarknaden är inte 100-delen så illojal och "vända kappan efter vinden" som en liten klick unga, ska vi kalla dom datorentusiaster.

Klart man ställer upp för sina stabila kunder!!

Optimalt kan man tillgodose fler segment men om det verkligen gäller så...

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av rullekorn82:

Så du skulle bli besviken när du bara får upp din Bulldozer 6000MHz? I mitt huvud är du lika entusiastisk som Droopy the dog

Så du har nytta av att veta att det kan vara möjligt att nå 8429 Mhz bortsett från kännedom om att bra kisel används? Hah. Det är som sagt fränt, men inte användbart.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av RHWarrior:

Servermarknaden är inte 100-delen så illojal och "vända kappan efter vinden" som en liten klick unga, ska vi kalla dom datorentusiaster.

Nja, om du med "vända kappan efter vinden" menar att folk (eventuellt med viss fördröjning) köper prylar som är billiga men ändå tillräckligt bra (oavsett märke) är det väl så de flesta beter sig i datorbranschen? Den där klicken unga är väl snarare de som inte kan tänka sig att byta oavsett vad som händer?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av zillio:

Vettigaste inlägget i tråden

Ska vi dra en liknelse?.. Bulldozer kommer prestera som celeron processorn som tog rekord sist.
Det är typ vad det här bevisar allvarligt talat HELT ointressant förutom att dom lyckats överklocka sjukt mycke.
Men att använda vanlig kylning och stabilt system 24/7 är intressantare för oss dödliga om jag får säga vad jag tycker.
Dock GRYMT bra reklam för AMD <-- Antagligen lite bättre försäljning p.g.a det här = ME LIKE KONKURRENS !

Nej det är en ännu mer felaktig slutsats eftersom du då utgår från att prestanda och klockfrekvens är samma sak.
Sen har väl den här typen av överklockning aldrig någonsin handlat om prestanda utan enbart höga klockfrekvenser. Annars hade folk inte fortfarande suttit med gamla Celeron och jagat skyhöga klockfrekvenser. Att klocka för hög frekvens är något helt annat än att klocka för hög prestanda som är något helt annat än att klocka för hög 24/7 prestanda. Äpplen och päron.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Folk här verkar ju inte fatta vad denna överklockningen går ut på
Den går inte ut på att att köra med maximalt antal kärnor utan med högst klockfrekvens och det kan man ju tycka att ni som kritiserat antalet aktiva kärnor borde fatta

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av macsuger:

aaah men du missar poängen min unga lärling. amds dyraste är inte tillgängliga från tex inet eller komplett men xeon och intels dyraste ÄR!

Du har en tanke där, de flesta av Intels Xeon's går att få tag i vanliga butiker och köras på vissa moderkort.

Att få tag i ett moderkort med G34 och en Opteron är definitivt inte lika lätt. Dock är ju intel's LGA1567 också svår att få tag i för konsumenter.
Opteron och dessa har ju samma målgrupp.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?275098-AMD...

Citat:

Now there are things I can't talk about yet but I can say I think they have a winner here.
I saw the benches...:wasntme:

Permalänk

fan va många som klankar ner på att an bara har 2Cores när man clockar, detta är för att hitta en MAX OC, sen kanske dom skulle kunna lagt in en OC med alla COres, för att visa vad hela CPUn går för, men inget fusk med att klocka med avstängda kärnor inte.

Dom felsta som sitter här och klagar över det vet ju knappt hur man stänger av dom eller är dom bara avundsjuka på att dom inte kommer lika högt?

Visa signatur

Mobo: ASUS X58 SABERTOOTH, CPU: Core-i7 960, RAM: 3x2GB HyperX 1600MHz + 3x2GB XMS3 1600MHz, GPU: 2x ASUS RADEON HD6870 1GB Direct CU: SSD A-DATA SP900 256GB

Permalänk
Skrivet av TheCadde:

Jag är mer intresserad av att se hur högt den kan klocka i vardagligt användande och hur prestandan mäter sig mot Intel i det fallet.
Alla kan ju klocka upp en processor i den siffran med eller utan flytande helium. Frågan är ju hur lång tid det tar innan det rasar. Så länge den håller länge nog att mäta hastigheten är det ju "rekord" men oj då, vad hände när du sätter den under load?

Med andra ord, nördar med flytande helium och för mycket tid över. Klocka den så den går att testa under ett par dagar istället och slå rekord i prestanda per krona.

Då föreslår jag att du min gode herre tar och slår det här världsrekordet, med helium helst

Permalänk
Medlem

Vem hade förra världsrekordet och med hur många kärnor igång?
Är inte turbofunktionen så att den stänger av de kärnor som inte behövs längre, och för att pressa på de kärnor som behöver mera kräm?

Sedan så är det väl så att tex. Dragsterbilar inte riktigt går på vanlig diesel, Där har det ju en massa lustgas och annat roligt, om man ska öka toppfatten & axet
Vill man mystrimma en volvo så är väl bara chiptrimning enklast.
En liten jämförelse bara

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bicepscurl:

2 kärnor! OC! nah not impressive!

Hade dom nått detta resultat med alla kärnor aktiverade hade det varit imponerande.

Eller hur. Hade hellre sett att att man uppnått dessa resultat stabilt med luftkylning. Men nu handlar det dock om världsrekord. Men du får väl försöka slå detta rekord, då kanske du inser hur imponerande det är.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av igelkotte:

Eller hur. Hade hellre sett att att man uppnått dessa resultat stabilt med luftkylning. Men nu handlar det dock om världsrekord. Men du får väl försöka slå detta rekord, då kanske du inser hur imponerande det är.

Detta rekord säger inte ett smack om prestandan det säger bara hur hög klockfrekvens man kan uppnå på en modul, i extremfall med en ytterst nogrann handplockad hårdvara, skulle vara mer intressant om världsrekordsöverklockningsherrarna hade kört ett bra knippe med realword tester... Samt med en icke stympad processsor.

Men samtidigt kan man börja undra vilkan hastigheter man kan ha i <insert vallfritt operativsystem>? Detta är däremot högst intressant, för detta + prestanda/klockcykel är det som kommer att ge genomslag på diverse benchmarks & framförallt realworld performance.

Men detta är bara mina högst subjektiva åsikter.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Detta rekord säger inte ett smack om prestandan det säger bara hur hög klockfrekvens man kan uppnå på en modul, i extremfall med en ytterst nogrann handplockad hårdvara, skulle vara mer intressant om världsrekordsöverklockningsherrarna hade kört ett bra knippe med realword tester... Samt med en icke stympad processsor.

Men samtidigt kan man börja undra vilkan hastigheter man kan ha i <insert vallfritt operativsystem>? Detta är däremot högst intressant, för detta + prestanda/klockcykel är det som kommer att ge genomslag på diverse benchmarks & framförallt realworld performance.

Men detta är bara mina högst subjektiva åsikter.

Jo jag vet att man inte strävar efter mest prestanda. Man strävar helt enkelt efter högst klockfrekvens, därav är tävlingens regler rätt enkla och jämförbara.

Visst även om processorn är handplockad osv, så säger det ändå en del att Bulldozer troligtvis kommer vara klockningsvänlig. Men en sak är säker här i datavärlden allt ska tas med en nypa salt. Så ingen där hemma ska förvänta sig ens i närheten lika bra klockningar där hemma speciellt med luftkylning.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av igelkotte:

Visst även om processorn är handplockad osv, så säger det ändå en del att Bulldozer troligtvis kommer vara klockningsvänlig.

Vilket dock, liksom då man tidigare kunde (och även fortfarande kan) dra slutsatsen att celeron är klockningsvänlig, inte är jätteintressant för folk i allmänhet. Det verkar ju inte heller som att förmågan till höga frekvenser utnyttjas särskilt väl i i alla fall de modeller som lanseras först.