Permalänk

CPU kylning

Hej, jag har några frågor om cpu kylning, och vilken man ska välja.

Som sagt undrar jag vilken cpu kylning man ska välja, ska man köpa vatten kylning (Typ, H50, H2O 900) eller vanligt luftkylning?

Pc specs:
I7 2600K
Asus P8Z68-V PRO
Corsair XMS3 Vengance 2x4GB
Fractal Design R3

Jag skulle helst vilja ha någon kylning som är tyst, men när de väl behövs ska den kunna ta i.

har kollat runt lite på Vatten-lösningar som tex Antecs H2O 900, som verkar ganska attraktiv eftersom den har möjligheten att styra fläkt-hastigheten vi en programvara.

Vad tycker ni?

Och en liten fråga bara, på dom flesta kyl-lösningar så finns kylpasta redan applicerat, tycker ni att man ska köpa en hög-kvalitativ pasta eller duger den som finns på?

Mvh. Anton

Visa signatur

Intel i7 2600K @ 4.8 GHz | Asus P8Z68-V Pro | Corsair Vengeance 1600mhz 24gb | 512gb SSD | MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming X

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag håller med om att det är pasta på de flesta kylpaketen som finns, men finns det applicerat redan så är det väl sån där tejp? Ingen aning om den går att ta bort med aceton som vanlig pasta..

Annars beror ju valet av kylare alldeles på vad du vill göra, är du ute efter standardfrekvenser och vill ha en tyst kylare så skulle jag satsa på en towerkylare och smälla på en scythe gentle typhoon, typ 1450 rpm eller 1150 rpm

Annars om du vill klocka lite men ändå hålla en lägre nivå kan jag tänka mig att ett vattenkylningspaket kan vara intressant, där går det ju också fint att byta ut fläktarna mot några som är lite långsammare.

Visa signatur

Moderkort: ASUS Maximus III Formula | Processor: Intel i7 860 @ 3.82GHz | Minnen: 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz | Grafikkort: XFX 5870 1GB | Kylare: Noctua NH-D14 | Nätagg: Corsair HX850W
Moderkort: MSI 880GMA-E45 | Processor: AMD Athlon II x2 245e | Minnen: 4GB Dominator GT 1600MHz | Kylare: Scythe BIG Shuriken | Nätagg: Seasonic X-Fanless 400W | 12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubblefrog:

Och en liten fråga bara, på dom flesta kyl-lösningar så finns kylpasta redan applicerat, tycker ni att man ska köpa en hög-kvalitativ pasta eller duger den som finns på?

Den som finns förapplicerad duger, men om du någonsin behöver rucka på kylaren och sätta tillbaka den igen så ska kylpastan bytas, så det är lite snåldumt att inte slänga med en tub för framförhållnings skull. Vad kostar MX-2, 30-40kr?

Permalänk
Skrivet av R34p3r:

Vet inte om jag håller med om att det är pasta på de flesta kylpaketen som finns, men finns det applicerat redan så är det väl sån där tejp? Ingen aning om den går att ta bort med aceton som vanlig pasta..

Annars beror ju valet av kylare alldeles på vad du vill göra, är du ute efter standardfrekvenser och vill ha en tyst kylare så skulle jag satsa på en towerkylare och smälla på en scythe gentle typhoon, typ 1450 rpm eller 1150 rpm

Annars om du vill klocka lite men ändå hålla en lägre nivå kan jag tänka mig att ett vattenkylningspaket kan vara intressant, där går det ju också fint att byta ut fläktarna mot några som är lite långsammare.

Det lutar nog åt ett "vattenkit" eftersom jag vill leda ut all värmen från processorn, ut ur chassit. Jag tänker även överklocka en bit.
jag har som sagt kollat lite på Antecs H2O 900, jag gillar den eftersom den har ställbara fläktar, vad tror du/ni om den?

Nu kommer kanske de dröja ett litet tag innan jag införskaffar mig någon kylning, men bra att ha lite koll

Skrivet av Scab:

Den som finns förapplicerad duger, men om du någonsin behöver rucka på kylaren och sätta tillbaka den igen så ska kylpastan bytas, så det är lite snåldumt att inte slänga med en tub för framförhållnings skull. Vad kostar MX-2, 30-40kr?

OKej, ja de kan man ju alltid göra.

Visa signatur

Intel i7 2600K @ 4.8 GHz | Asus P8Z68-V Pro | Corsair Vengeance 1600mhz 24gb | 512gb SSD | MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming X