Microsoft publicerar första testversionen av Windows 8

Permalänk
Medlem

Ingen skillnad.

Visa signatur

| Z790 Formula | 13900KS | 48GB@8000 | 4090 Strix | Corsair AX1600i | O11 Evo XL | Optimus Waterblocks |
| WD SN850X 1TB | WD SN850X 4TB | Keychron Q6 / G Pro Wireless | LG42C2 | Valve Index | Meta Quest 3 |
| Fostex TH-X00, ModMic Wireless | RME ADI-2 DAC FS | Audeze Maxwell | XBX | PS5 | Switch | Steam Deck |
http://steamcommunity.com/id/Kruxarn

Permalänk
Medlem
Skrivet av MofoSchenked:

Nu går det igång i bios, men den hittar inte win 8...

Lägg till IDE CD-Rom enhet med ISO filen.

Permalänk
Medlem

Ja, det visar ju sig tydligt hur lite koll folk egentligen har. Och trycker man på deras ömma punkter så spyr dom galla varenda en. En hel del borde ju rapporteras men orkar inte...
Bara en sak dock, Win2K Pro hade aldrig kommit till om inte det blev så populärt med Win2K Server. Men det kommer ni neka med, skygglappar är bättre antar jag.

Visa signatur

Chassi: Svart, PSU: 230 volt, Moderkort: Stort, CPU: Med fläkt, Minne: Tappat, GPU: Klarar MsPaint jättebra, Hårddiskar: Stor och liten, Mus: Med rullhjul, Tangentbord: Svenskt, Skärm: Platt

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCadde:

Ja, det visar ju sig tydligt hur lite koll folk egentligen har. Och trycker man på deras ömma punkter så spyr dom galla varenda en. En hel del borde ju rapporteras men orkar inte...
Bara en sak dock, Win2K Pro hade aldrig kommit till om inte det blev så populärt med Win2K Server. Men det kommer ni neka med, skygglappar är bättre antar jag.

Men nu tar du priset. Rrapportera på, bara din stackars XMM kan släppa minne nog för att du skall kunna orientera dig dit. Du har fel och pratar som du vet allt, stig ner från din höga häst, du råkade bli felplacerad på vägen och idag sitter du med w3.x Stackarn.

Edit: Nä, nu orkar jag inte mer. Natt natt.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Jag och en polare gillar verkligen Metro, är sjukt nice och väldigt clean på något sätt. Visst det är nytt jämfört med vanliga startmenyn men nytt behöver ju inte vara dåligt.

Visa signatur

Dator: Ryzen 7 3700X@Stock | X570 AORUS ELITE | G.Skill 16GB 3600MHz CL16 | ASUS 3080 TUF V2 NON-OC

Permalänk
Medlem

Ska bli trevligt att testa denna senare idag. Longhorn var nog den ända Betan som inte var rolig att testa=) (inga detaljer)

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk
Skrivet av eXale:

Lägg till IDE CD-Rom enhet med ISO filen.

Har jag gjort. Funkar ändå inte. Jag lägger det projektet på hyllan atm...

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Hur funkar det med drivrutiner osv? Någon som testat o spela på det?

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCadde:

Ja, det visar ju sig tydligt hur lite koll folk egentligen har. Och trycker man på deras ömma punkter så spyr dom galla varenda en. En hel del borde ju rapporteras men orkar inte...
Bara en sak dock, Win2K Pro hade aldrig kommit till om inte det blev så populärt med Win2K Server. Men det kommer ni neka med, skygglappar är bättre antar jag.

Ta ett kamratligt råd, kamrat; Arrogans passar bara för personer som vet vad dom pratar om. Detta är uppenbarligen inte du. Du sitter och gissar, och du har fel. Gå och somna om nu med dig, din jävla Åsa-Nisse.

Permalänk
Medlem

Många verkar tro att detta är någon testversion eller beta av windows 8, vilket det ju inte är.
Det är en developer preview av windows 8, alltså för utvecklare & programmerare för att se hur man utvecklar applikationer.
Därför är det väldigt svårt att dra några stora slutsatser hur saker kommer fungera i slutänden.

Jag kan dock som utvecklare säga att Microsoft har som vanligt lyckats mycket bra med stödet för utvecklare, tog mig 15 min att skriva min första app (visar lite systeminformation) och det utan extern hjälp.

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCadde:

Ja, det visar ju sig tydligt hur lite koll folk egentligen har. Och trycker man på deras ömma punkter så spyr dom galla varenda en. En hel del borde ju rapporteras men orkar inte...
Bara en sak dock, Win2K Pro hade aldrig kommit till om inte det blev så populärt med Win2K Server. Men det kommer ni neka med, skygglappar är bättre antar jag.

Windows 2000 Pro släpptes samtidigt med serverversionerna. Det enda man kan anmärka är att på den tiden hade Microsoft betydligt kortare tid mellan operativen. Windows XP släpptes nämligen mindre än 2 år senare. Antagligen insåg Microsoft att de behövde pensionera ME snabbt, och byggde en mer konsumentinriktad version av Windows 2000 Pro istället (d.v.s. Windows XP).

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCadde:

Ja, det visar ju sig tydligt hur lite koll folk egentligen har. Och trycker man på deras ömma punkter så spyr dom galla varenda en. En hel del borde ju rapporteras men orkar inte...
Bara en sak dock, Win2K Pro hade aldrig kommit till om inte det blev så populärt med Win2K Server. Men det kommer ni neka med, skygglappar är bättre antar jag.

Men snälla du...

Denna information jag ger dig nu var väldigt lätt att hitta.

Windows 2000 lanserades 14 februari år 2000.
Den kom då i 4 versioner:

Windows 2000 Professional: Version avsedd för arbetsstationer. Riktade sig även till användare med höga krav, som inte nöjde sig med Windows 98. Stöder upp till 4 GB RAM och 2 processorer.
Windows 2000 Server: Version för småföretag och andra mindre serveranvändare. Stöder 4 GB RAM och 4 processorer.
Windows 2000 Advanced Server: Version för större servermiljöer. Stöder 8 GB RAM och 8 processorer.
Windows 2000 Datacenter Server: Version för företag med riktigt stora serverfarmar och liknande. Såldes endast via OEM och kunde inte köpas i butik. Stöder 64 GB RAM och 32 processorer.

Alltså, klientversionen av Windows 2000 kom ut exakt samma datum som Windows 2000 server. När jag läser det du skriver i detta inlägg så verkar du tro att Klientversionen kom ut efteråt p.g.a. 2000 Server blev så populärt. Detta är totalt nonsens från din sida. Du vet helt sonika inte vad du pratar om!!!

Informationen jag har skrivet/saxat ifrån är från dessa två sidor:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Windows_2000
http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_2000

Samma gäller klientversionen av Windows NT3.1, Windows NT 3.5, Windows NT 3.51 och Windows NT4.
Dessa var Windows Klienter som var separerade från serverversionerna Windows NT3.1 Server och Windows NT4 Server.

Så direkt när Windows slutade samarbetet med IBM om OS/2 och började själv med sitt eget operativsystem NT så fanns det en klientversion och en serverversion.
Att du inte förstår detta är tragiskt. All information finns där ute på nätet, väldigt lätt att ta till sig. Om det är så att du har varit med i datorsvängen sedan 1990 med Windows 3.1 och du trott att det först var med Windows XP som det kom en klientversion av NT så kan jag förstå att du inte vill släppa det.
Men du MÅSTE inse att du har haft fel i över 20 år. Ta nu och rädda ditt ansikte och ta till det detta. Ju mer du vägrar vilja ta till dig denna enkla information desto mer tappar du ditt ansikte!!!

Åter, tror du denna bild är en lögn? Eller vad är det du inte förstår?

Ser fram mot ett svar. Tystnad är talar även mer än ord... Så ser gärna att du faktiskt försöker förklara varför du tror som du tror, eller så kan vi hoppas att du förstår att du har totalt fel.

Mvh Knashatt, medlem här på SweClockers sedan Januari 2001...

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Man blev quotad ett par gånger här

Skrivet av som99:

Precis BETA är vad det är inte en fullständig produkt och av erfarenhet så är Windows betor väldigt olika från fullständig produkt.

Sen tror jag dem ville visa upp det fingervänliga gränssnittet så tro inte att desktop installationer av OS:et kommer se och betesig riktigt såhär.

Vi får hoppas antar jag....

Skrivet av durutti:

det är inte klart. orka installera en beta och tro att man kan bedömma hur bra ett os kommer bli från det? dessutom har det redan sagts i tråden? Ett forum är till för disskution, om du bara vill spy ur dig dina åsikter utan att lyssna på andra kan du skaffa en blogg.

Ja,ja. Jag förstår att det är en beta version men jag tror inte att det kommer att bli några enorma förändringar till release versionen och det är väl det som gör mig besviken. Men vem vet, jag kanske har fel. Och förövrigt så gillar jag att spy ut mina åsikter men jag gillar inte bloggar...:)

Skrivet av Knashatt:

Mvh Knashatt, medlem här på SweClockers sedan Januari 2001...

2002

Visa signatur

ASRock P67 Extreme 4 REV B3 | Corsair 8GB (2x4096MB) 1600MHz| Intel Core i5 2500K , 4.3GHz | Gigabyte GeForce GTX 660 TI | Corsair TX 550W 80+ | Fractal Design Define R3

Samsung Galaxy S III

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Encho5:

Jag har varit medlem sen 2000, you can't explain that

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Encho5:

Jag förstår att det är en beta version...

FEL! Det är inte en BETA-version (de är väl inte ens en Alpha?). Precis som flera redan poängterat ut i tråden så kan man inte dra några riktigt slutsatser om hur Windows 8 blir av denna mycket tidiga version.

//Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gorian:

FEL! Det är inte en BETA-version (de är väl inte ens en Alpha?).

Alfaversioner är väl inget som microsoft brukar presentera, så frågan är inte helt enkel. För windows 7 (och man kan väl gissa att de fortsätter med samma utvecklingsmodell) kom väl dock betaversionen ut sex månader före den skarpa, så om det är höst 2012 som gäller för windows8 borde man kunna förvänta sig en betaversion i april eller så.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av quattro-2.6:

Varannan Windows är skit, så jag väntar tills Win9.

Win3.x OK
Win95 skit
Win98 OK
WinME skit
WinXP OK
Vista SKIIIIT
Win7 OK
Win8 Rektum?

Det gör du rätt i ,jag har installerat det nu och testat i 10 minuter men blir galen på alla fönster det liknar android menyer man hittar ju ingenting,nu blir det windows 7 igen

Permalänk
Medlem

Har själv testat 8an nu ett tag. Första intrycket var att allt kändes mycket snabbt och smidigt. Speciellt uppstarten. Varför man skulle föredra ett äldre OS bara för ett tablet UI som går att välja bort känns lite väl enkelspårigt.

Metro UIt har en kort inlärningskurva innan det känns smidigt att använda. Metro kändes mest ivägen i början men fyller sin funktion bra när man väl fått igång lite apps. Fast mest användbart kommer mest vara för tablets, smartphones eller lite socialt slösurfande. Gillar dock tanken att samma konto där man köpt musik, apps, spel och what not ger tillgång till dessa på alla apparater man sitter med...även Xbox:en verkar det som.

Denna version är som sagt till för utvecklare i första hand för att få igång app-byggandet. Så det är väl bara logiskt att de har så stort focus på Metro UI:t.

Här har en snäll prick sammanställt lite kommandon för att göra livet lite enklare:
http://www.windows8news.com/2011/09/14/windows-8-developer-pr...

Permalänk
Medlem
Skrivet av imortalse:

Det gör du rätt i ,jag har installerat det nu och testat i 10 minuter men blir galen på alla fönster det liknar android menyer man hittar ju ingenting,nu blir det windows 7 igen

Hahaha... Ja den här versionen av Windows 8 är en skarp fullständig betalversion av Windows så 10 min räcker för att döma det...

Hör du hur det låter, inte ens beta och du avfärdar Windows 8 redan nu efter 10 min.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk

Jag lärde mig räkna innan grundskolan, 1(w3.x) 2(w95) 3(w98) 4(wME) 5(wXP) 6(vista) 7(Win7 DOH) 8 and so on... så kläm in NT baserade windows någon annanstans.
Testa dra windows mappen på skrivbordet i win95 så fattar några hur buggit det är...
Jo jag har alla Windows licenser och har erfarit varenda en av dessa..

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Hahaha... Ja den här versionen av Windows 8 är en skarp fullständig betalversion av Windows så 10 min räcker för att döma det...

Hör du hur det låter, inte ens beta och du avfärdar Windows 8 redan nu efter 10 min.

Precis.. slår man av MetroUI blir det EXAKT som Windows 7 förutom loginskärmen då.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk

Ja vi får väl se om detta blir ett nytt Millenium/Vista.
Sen kommer versionen som vi betalade för innan, den heter kanske windows new, windows new starter, windows for the small one, windoes new for the tall one osv. WIndows ( 8 ) är då bortglömt

Jag personligen behöver inte luras in i något, jag och mina vänner är nöjda om Microsoft kommer med ett för första gången fungerande OS direkt...

Visa signatur

Laptop Asus K56CB

Permalänk

Installerade precis, riktigt trevligt ju

Permalänk
Medlem

Vill bara upplysa folk om att det går perfekt att installera och köra I VMware 8

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

Jag lärde mig räkna innan grundskolan, 1(w3.x) 2(w95) 3(w98) 4(wME) 5(wXP) 6(vista) 7(Win7 DOH) 8 and so on... så kläm in NT baserade windows någon annanstans.
Testa dra windows mappen på skrivbordet i win95 så fattar några hur buggit det är...
Jo jag har alla Windows licenser och har erfarit varenda en av dessa..

Så vi ska klämma in NT baserade Windows någon annanstans?
Vad är då XP, Vista, Windows 7 och Windows 8 om inte NT baserade Windows???

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Ni som fått igång det under VirtualBox, är det något speciellt att tänka på? Jag har aldrig använt det innan men det verkade ju hur smidigt som helst med installation och konfigurering, inga direkt frågetecken. När jag bootar den virtuela maskinen så läser den in filerna från ISO:n, varefter det kommer upp en text med "windows developer preview" varefter system kräver en omstart ("your computer needs to restart"). Några felkoder därutöver, allt skrivs ut upprepade gånger till det totalkraschar.

Har du aktiverat så att den virtuella mediet använder mer än 1 kärna ? Jag fick de felet tills jag ändrade så att de använde 6 kärnor istället för 1.
Bara gå in på inställningar och ändra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

Jag lärde mig räkna innan grundskolan, 1(w3.x) 2(w95) 3(w98) 4(wME) 5(wXP) 6(vista) 7(Win7 DOH) 8 and so on... så kläm in NT baserade windows någon annanstans.
Testa dra windows mappen på skrivbordet i win95 så fattar några hur buggit det är...
Jo jag har alla Windows licenser och har erfarit varenda en av dessa..

Taget från Microsoft answers efter frågan om varför Windows 7 heter Windows 7.

That's because not every Windows OS is a whole "version," in the same way that there are several versions of Mac OS X. Here's a more thorough explanation: Windows 3.0, 3.1 and 3.11 used the version number as part of their name. Windows NT followed suit with NT 3.1 and 3.5. Windows 95 was technically version 4.0 and the server version was Windows NT 4.0. Win 98 was 4.10.1998, Win 98 SE was 4.10.222A, and Windows Me was 4.90.3000. Windows 2000 was the first release in the version 5 family, followed by Windows XP, which was version 5.1. Windows Vista was version 6.0.

Här ser man Windows Teamets syn på det Windows Team Blog

Och om du undrar varför Windows Vista,7 och 8 har version 6.x beror det inte på att de vill visa att de är kompatibla (så att programmen fortsätter fungera om man kollar efter Windows version 6). Det beror inte på Operativsystemens likhet.

Vista och 7 är baserade på NT men det finns även ren NT version vilket kan läsas här: Wikipedia Windows NT

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av quattro-2.6:

Jag lärde mig räkna innan grundskolan, 1(w3.x) 2(w95) 3(w98) 4(wME) 5(wXP) 6(vista) 7(Win7 DOH) 8 and so on...

Känns det inte konstigt att räkna 3.x som 1?

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

Jag lärde mig räkna innan grundskolan, 1(w3.x) 2(w95) 3(w98) 4(wME) 5(wXP) 6(vista) 7(Win7 DOH) 8 and so on... så kläm in NT baserade windows någon annanstans.
Testa dra windows mappen på skrivbordet i win95 så fattar några hur buggit det är...
Jo jag har alla Windows licenser och har erfarit varenda en av dessa..

Du verkar inte ha mycket erfarenhet när du inte förstår vilka windows som är NT baserade, sen så har du nog inte lärt dig räkna, vad man än säger om Windows 1.x och 2.x så är dem före windows 3.x även hur synen på om det är riktiga operativsystem eller inte kan diskuteras.

Så du kan inte räkna och du vet inte vad NT är...

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Skrivet av Zalastax:

Taget från Microsoft answers efter frågan om varför Windows 7 heter Windows 7.

That's because not every Windows OS is a whole "version," in the same way that there are several versions of Mac OS X. Here's a more thorough explanation: Windows 3.0, 3.1 and 3.11 used the version number as part of their name. Windows NT followed suit with NT 3.1 and 3.5. Windows 95 was technically version 4.0 and the server version was Windows NT 4.0. Win 98 was 4.10.1998, Win 98 SE was 4.10.222A, and Windows Me was 4.90.3000. Windows 2000 was the first release in the version 5 family, followed by Windows XP, which was version 5.1. Windows Vista was version 6.0.

Här ser man Windows Teamets syn på det Windows Team Blog

Och om du undrar varför Windows Vista,7 och 8 har version 6.x beror det inte på att de vill visa att de är kompatibla (så att programmen fortsätter fungera om man kollar efter Windows version 6). Det beror inte på Operativsystemens likhet.

Vista och 7 är baserade på NT men det finns även ren NT version vilket kan läsas här: Wikipedia Windows NT

Tack, enda vettiga svar i denna tråd, resten svarar som barnrumpor.

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB