Ledsen smiley är ny blåskärm i Windows 8

Permalänk
Medlem

Gulligt..

Permalänk
Avstängd

Är detta fjortizchatzors 2.5 med smileys överallt eller vadå? :D:D:D:D :(:(:( SAD FACE OGM !!! !11 1one one.

Permalänk
Medlem

"Your PC ran into a problem it couldn't handle, and now it needs to restart".

Så det är ens dators fel och inte Win8, står det.

Permalänk
Medlem

Hoppas den där lilla texten underst som jag inte kan läsa är en felbeskrivning av vad som faktiskt gick fel, annars blir det inte kul att felsöka.

Permalänk
Medlem

Den gamla tycker jag ser för otrevlig ut, den här såg mer snällare ut.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Trevligt, fast det kanske bara är jag som bluescreenar några gånger i månaden :l

Permalänk
Medlem

Hade inte det bästa varit att man slapp ha ett OS som kraschar konstant!!! Lyckas dom med det så spelar det ju ingen roll hur skiten ser ut.

Permalänk
Medlem

"sheads one manly tear or manlieness" många panik slagna ögonblick med en förra blue screen of death. kommer sakna den :´(

Permalänk
Medlem

Hade varit komiskt om Microsoft lagt in denna bilden istället!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Skrivet av Hennnkee:

Hur resonerar du nu?

När man lägger ner tid och pengar för att få en snygg smiley i samband med datorkrash så blir man fundersam. Skall system krasha mer än innan?

Skrivet av Ori:

Antar fortfarande att de flesta här gillar att "experimentera" med sin hårdvara på ett eller annat sätt, om man exempelvis "klockar" datorer och kör stresstests så kommer man med nästan 99% sannolikhet få minst en blåskärm då man jävlas med hårdvaran som i sin tur gör så Windows/OS/mjukvaran blir instabilt. Med andra ord, det är inte mjukvaran i sig det är/blir fel på.

Jepp! Och då vill jag ha info vad som gick åt skogen. Inte en smiley som hånar mig!

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luxor ABC80:

När man lägger ner tid och pengar för att få en snygg smiley i samband med datorkrash så blir man fundersam. Skall system krasha mer än innan?

Jepp! Och då vill jag ha info vad som gick åt skogen. Inte en smiley som hånar mig!

Kan nog lova dig att det varken var dyrt eller tidskrävande för microsoft att göra den smiley'n.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk

Så loggen är flyttad till... ? Mer passande tycker jag hade varit att denna visades : http://youtu.be/T3n0vBcW5fc

Permalänk

Påminner om en Mac som jag hade för väldigt många år sedan, tror det var 1996 eller ngt. Den krashade och det enda som syntes var en helt svart skärm och i mitten var det en vit ikon som såg ut som en ledsen dator.

Permalänk

Kul grej. off topic- någon som vet var man kan ladda ner betan?

Permalänk
Medlem

Står det inte typ "You can search for the error _____ _____ INITIATION FAILED." Under smileyn? Har de en vettig databas kopplad till detta med felbeskrivningar klagar inte jag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fjanton:

"Your PC ran into a problem it couldn't handle, and now it needs to restart".

Så det är ens dators fel och inte Win8, står det.

Oftast är det ens dator fel som har ostabila clocks eller liknande och inte operativsystemet. Eftersom alla exemplar av windows är exakt likadana förutom olika aktiveringskoder är inte troligt att det är operativsystemet som orsakar kraschen.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk

Påminner lite om Apples RSS-skärmsläckare:

Ni som vill ha mer detaljerat meddelande, sparas det inte i en loggfil nånstans?

Skrivet av _NsMs_:

Oftast är det ens dator fel som har ostabila clocks eller liknande och inte operativsystemet. Eftersom alla exemplar av windows är exakt likadana förutom olika aktiveringskoder är inte troligt att det är operativsystemet som orsakar kraschen.

Källa på det? Tror mjukvara ställer till mer än hårdvara. Alltså om hårdvaran är felaktig är det klart inte mjukvaran kan fungera väl, men hårdvaran är mer hårdtestat (hehe) än mjukvaran och antagligen i många fall lättare att hitta fel i än mjukvara.

Nej, jag tror mjukvarufel är vanligast. Då inte tvunget operativsystemet i sig, det kan vara i kombination med någon tredjepartsmjukvara.
Men visst finns det buggar även i själva operativsystemen som kan ställa till det.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Luxor ABC80:

När man lägger ner tid och pengar för att få en snygg smiley i samband med datorkrash så blir man fundersam. Skall system krasha mer än innan?

Helhet.

Permalänk
Medlem

Vill ha, på tröja.

Permalänk
Avstängd

Det var kul. Men det viktigaste av allt är ju att behandla informationen och få fram lite mer fakta på exakt vad som orsakade detta. Typ att det gav lite lätläsligare information som tex bluescreenviewer

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av airhead:

Hoppas den där lilla texten underst som jag inte kan läsa är en felbeskrivning av vad som faktiskt gick fel, annars blir det inte kul att felsöka.

"You can search for the error online HAL_INITIALIZATION_FAILED"

Permalänk
Medlem

Haha den var bra! Ser ut som ett skämt, förmodligen tar de bort men det är ju lite humor om de behåller den.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

"You can search for the error online HAL_INITIALIZATION_FAILED"

Stämmer det så var ju det här ett bra påhitt

Permalänk

nice med en ny look, sedan om smiley är bra eller ej, låter jag vara osagt, dock så tycker jag att som några påpekat att info om problemet kan vara bätrre...visserligen står det något som "HAL INITIALIZATION FAILED", men jag skulle vilja ha ett annat ex. på hur det ser ut....förra blåskärmarna var ju hopplösa...att öppna dump filerna för att se problemet med div. externa apps, eller felsöka på "0x8224252" gav mig nästan aldrig något...det var isf om lyckades få någon google träff på någon felkod...

vill att det redan på blåskärmen visas lite mer info om vad som har hänt, vad som har gått snett....i en mening för oss vanliga "dödliga"...

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GambitSWE:

nice med en ny look, sedan om smiley är bra eller ej, låter jag vara osagt, dock så tycker jag att som några påpekat att info om problemet kan vara bätrre...visserligen står det något som "HAL INITIALIZATION FAILED", men jag skulle vilja ha ett annat ex. på hur det ser ut....förra blåskärmarna var ju hopplösa...att öppna dump filerna för att se problemet med div. externa apps, eller felsöka på "0x8224252" gav mig nästan aldrig något...det var isf om lyckades få någon google träff på någon felkod...

vill att det redan på blåskärmen visas lite mer info om vad som har hänt, vad som har gått snett....i en mening för oss vanliga "dödliga"...

Om något "så allvarligt som får datorn att ge BS" händer, så är det nog lite svårt för datorn att hinna slänga ihop en mening med vad som hänt, jämfört med något generellt felmeddelande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Hade varit komiskt om Microsoft lagt in denna bilden istället!
http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQnR0-xKoVzLTS7E6hOlS...

eller denna

Permalänk

Ser trevligt ut. Det är bara lite tråkigt(?) att jag inte sett en blåskärm sedan april 2009...

Permalänk
Avstängd

trollface skulle vara bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av GambitSWE:

nice med en ny look, sedan om smiley är bra eller ej, låter jag vara osagt, dock så tycker jag att som några påpekat att info om problemet kan vara bätrre...visserligen står det något som "HAL INITIALIZATION FAILED", men jag skulle vilja ha ett annat ex. på hur det ser ut....förra blåskärmarna var ju hopplösa...att öppna dump filerna för att se problemet med div. externa apps, eller felsöka på "0x8224252" gav mig nästan aldrig något...det var isf om lyckades få någon google träff på någon felkod...

vill att det redan på blåskärmen visas lite mer info om vad som har hänt, vad som har gått snett....i en mening för oss vanliga "dödliga"...

Du har aldrig funderat på att använda windbg istället för att utläsa den koden? Med det programmet så kan du öppna dumpfilen och få reda på vad som är fel.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av fjanton:

"Your PC ran into a problem it couldn't handle, and now it needs to restart".

Så det är ens dators fel och inte Win8, står det.

Ja det är väl inte helt ormiligt? De blåskärmar jag har varit med om har berott på trasiga komponenter så som RAM och grafikkort. Har det inte varit fel på detta så har det varit drivrutinsfel som krånglat. Det är nog helt rätt att inte skylla på Win 8.