Ledsen smiley är ny blåskärm i Windows 8

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Barak:

"Tycker om" den nuvarande för där kan man ofta se direkt vad som har buggat.

Det kan du nu också. En blåskärm på en vanilla W7 är sämre för datorn startar om automatiskt.
Kika i event Viewer och läs krashdumpen så får du nödvändig info.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Minns inte senaste gången jag fick BSOD anyway men det här ser ju trevligt ut. En pulldown med lite mer information skulle dock sitta fint, hur mycket man än hatar Microsofts felkoder så är de faktiskt lätta att googla.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk

Så BSOD blir SSOD...

Permalänk

Tittar man nog ser man ju att det är information på samma sätt som förut, fast under excuse us texten

Permalänk
Medlem

Haha kul grej, men hoppas jag aldrig får se den på min egen skärm

Permalänk
Medlem

skärmen är ju blå iaf, men jag kommer nog sakna den traditionella "blå skärmen".
Hoppas man kan få ut lika mycket information av blåskärmen nu med en "smiley och en kort beskrivning av problemet", annars vill man ju ha tillbaka orginalet med sin Error Koder.

Permalänk

Äntligen en uppdatering man märker av. Trätt på alla SP skit..

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Men... FORTFARANDE BLÅ!!!!! :(((((

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define XL Nätdel: Corsair TX 850W V2 80+ Bronze Moderkort: ASUS Z170 PRO GAMING CPU: Intel Core i7 6700K 4.0 GHz 8MB HDD: Samsung 750-Series EVO 500GB RAM: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance GPU: Gigabyte GeForce GTX 1070 8GB WindForce 2X OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Det heter kernel panic i OS X.

Sen windows 7 kom tror jag inte jag varit med om en mjukvarurelaterad BSOD.
Hoppas MS fortsätter den trenden.

Inte jag heller.

Permalänk
Medlem

Kul grej men känns på nått sätt oseriöst med.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Skön

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem

Kul.
Dock föredrar jag att oftast se vad som orsakade felet.

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk

Mycket möjligt att detta bara är i dev-versionen också ju

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk
Medlem

Den här lär ju inte vara klar i den skarpa versionen men vist tyckte jag den var lite rolig när jag såg den i virtualbox första gången

Dock hoppas jag att den slutgiltiga kan ge aningen bättre info om vad felet beror på än nuvarande w7 och föregångare, dessa eviga IRQ problem som ofta lurar en att felsöka fel område är inte roliga
Men jag tror på att.det blir bra tillslut

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KurreKula:

Mycket möjligt att detta bara är i dev-versionen också ju

Javisst, de gjorde den snyggare för alla utvecklare som bryr sig om utseende, men den ska återvända till den fula snart nog!

Permalänk
Medlem

Tillräckligt med info, som bilden på sida 3 så står det klart och tydligt vad som är felet
"HAL_INITIALIZATION_FAILED"
Räcker med att googla så får man alla info om det, men ja fyfan vad onödig tid de lagt på att göra om bluescreen -.-

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Det kan du nu också. En blåskärm på en vanilla W7 är sämre för datorn startar om automatiskt.
Kika i event Viewer och läs krashdumpen så får du nödvändig info.

Ser inte vad man förlorar tbh med ett stacktrace med mera.
Vad gör du i det fallet du inte kan få en krashdump (inte helt ovanligt). Det man vill är att det skrivs ut till en fil, en dump och till alla seriellkonsoler (eller liknande), att slippa ha en jtag när man debuggar är rätt gött, för att inte tala om pengarna man sparar. Fast jag vet inte, dev-versionerna av windows kanske har vettigare bluescreen?

Visa signatur

Plan9 fan. In glenda we trust.

Permalänk
Medlem

Nja, Inget emot tanken och gillar faktiskt hur det ser ut men jag vill ha ett felmeddelande och inte en "använd vår fullständigt meningslösa online-hjälp" och en rubrik.

Sen är det ju rätt hjärnsläpp med tanken att behöva använda datorn för att leta upp varför datorn är paj. Känns ungefär lika hjälpsamt som att få höra att om ens telefon är paj, ring kundtjänst.

Skrivet av Pragmatiker:

Så BSOD blir SSOD...

SSOD?
SFOD - Sad Face Of Death

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Skrivet av Etzolin:

Bra initiativ, de tidigare blåskärmarn förknippar man ju nästan med en härdsmälta i datorn.

+1

OnT: Riktigt bra om man också ser felkoden!

Visa signatur

"Music expresses that which cannot be said and on which it is impossible to be silent." - Victor Hugo
- Beyerdynamic DT770, Pro-Ject Head Box II, Asus Xonar DX -

Permalänk
Skrivet av belga:

SSOD?
SFOD - Sad Face Of Death

Sad Smiley of Death

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Azoicer:

Kul.
Dock föredrar jag att oftast se vad som orsakade felet.

Står längst ner? För övrigt brukar det skapas en fil där man mer detaljerat brukar kunna se vad som orsakat felet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzor:

Räcker med att googla så får man alla info om det, men ja fyfan vad onödig tid de lagt på att göra om bluescreen -.-

2 timmar för en person?

Permalänk
Medlem

Den är väl framtagen till datorer ämnade för förskolan och grundskolan. Så att barnen inte ska bli allt för ledsna när fröken säger till dem.
http://www.youtube.com/watch?v=aB97E0FT-Bs

Eftersom jag är nörd så kommer jag hålla fast vid sjuan. Jag vill få ett tydligt systemmeddelande och då duger ingen ledsen smiley.
Skulle det bli riktigt illa så får jag väl konvertera helt till Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

Nja, Inget emot tanken och gillar faktiskt hur det ser ut men jag vill ha ett felmeddelande och inte en "använd vår fullständigt meningslösa online-hjälp" och en rubrik.

Sen är det ju rätt hjärnsläpp med tanken att behöva använda datorn för att leta upp varför datorn är paj. Känns ungefär lika hjälpsamt som att få höra att om ens telefon är paj, ring kundtjänst.

SSOD?
SFOD - Sad Face Of Death

Indeed, jag tycker också om att ha en error code känner man till hur det fungerar kan man veta vilket problem kan skapa vilken kod samt att Microsoft "hjälp" är ofta värdelös, bara kolla hur den felsöker fel på nätverket när man inte kan koppla upp sig. Det enda man får är Felet kunde inte repareras men säger inte vad problemet var.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flaxehytt:

Kreativt och innovativt måste jag säga. Däremot så ser den ju inte ut att ge mycket information om problemet :/

Näe, gamla BSOD anger åtminstone vilket program det var som krashade (vanligtvis en drivrutin), så man visste det. Men det verkar inte vara något sådant nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Näe, gamla BSOD anger åtminstone vilket program det var som krashade (vanligtvis en drivrutin), så man visste det. Men det verkar inte vara något sådant nu?

Visst finns det kvar, det står ju HAL_INITIALIZATION_FAILED nederst.

Permalänk
Medlem

Verkar som om de har lärt sig av Googles 404-meddelande: http://google.com/aisdhoa8dh9238hf98gh

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Angående att datorn startar om vid blåskärm...om man har problem med blåskärmar stänger man av automatisk omstart.

Att det finns mindre info i nya...jo..men finns nog tillräckligt..dessutom finns ju alltid dumpfilen.
Men man kan ju i windows ställa in hur mycket den ska dumpa..inget, minimum eller vanlig. (kommer inte ihåg vad de heter)
Så man kan säkert ställa in nåt liknande i Win 8.

Och dessutom kan jag intyga att det är typ 95% hårdvarufel som orsakar blåskärmar. Bygger och felsöker datorer i jobbet.

Senast jag hade blåskärm i min egen dator var några månader sen..i min nybyggda dator. Jag accepterar inte blåskärmar utan jag utreder dem. Analyserade dumpfilen och kom fram till att det var "bthusb" som orsakade det..dvs min Bluetooth-adapter, så tog ut den..ingen mer blåskärm sen dess.

Visa signatur

Most people would rather die than think, in fact they do so..
/Joakim

Permalänk
Skrivet av Diablo_Lino:

kul grej men var är världen på väg egentligen?

Denna kommentar fick mig att skratta.
En datornörd säger "vart är världen på väg egentligen?" när microsoft ändrar designen på BSOD skärmen.

Skrivet av Luxor ABC80:

När man lägger ner tid och pengar för att få en snygg smiley i samband med datorkrash så blir man fundersam. Skall system krasha mer än innan?

Denna kommentar fick mig att skratta lika mycket.
Lägger ner tid och pengar på en smiley? Man blir fundersam?
Seriöst..

Permalänk
Avstängd

Det måste kosta massor att utveckla en smiley =P

Visa signatur

En PC (fast för de flesta står det tydligen för Penis Contest)