Ledsen smiley är ny blåskärm i Windows 8

Permalänk
Medlem

Tacka gud för OSX

Permalänk
Avstängd

Själv så tackar jag Steve Jobs och Apple för det

Visa signatur

En PC (fast för de flesta står det tydligen för Penis Contest)

Permalänk
Medlem

Kan man få tag på testversionen någonstans. Har Googlat och Bingat men inget hittat.

Vill inte ha en smittad TPB version

Visa signatur
Permalänk

Skulle nog skrattat ut ifall man fick "Lolz all went blue :)"

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Ja det är väl inte helt ormiligt? De blåskärmar jag har varit med om har berott på trasiga komponenter så som RAM och grafikkort. Har det inte varit fel på detta så har det varit drivrutinsfel som krånglat. Det är nog helt rätt att inte skylla på Win 8.

Buggar?

Permalänk
Skrivet av nae0:

Tacka gud för OSX

För att? OSX's version av "bluescreen" är ju en grå ruta där det bara står "Datorn måste startas om, håll inne knappen" eller något liknande. Får du BSOD så står det i alla fall exakt vad som hände så att man kan göra något åt det

(kom inte med något om att osx aldrig crashar nu, vi vet båda två hur lite det stämmer )

Permalänk
Skrivet av Moxie:

Existerar detta problem i mac...?

ja, fast utan information om vad det var som gick fel.

Skrivet av Nagel:

Istället för att spendera tid och göra om "bluescreen" så kunde de ju lagt all den tiden på att FÖRSÖKA ATT FIXA SÅ MAN INTE FÅR EN MASSA BLUESCREENS ISTÄLLET, BRA TÄNKT DÄR MICROSOFT!

Hur lång tid tar det för dig att göra en ledsen smiley? för mig tar det inte ens en sekund, så jag tror inte att stabiliteten har fått lida på grund av det

Permalänk
Hedersmedlem

Mer smileys till folket!

Jag vill ha en Stalin-smiley när filerna på hårddisken plötsligt börjar försvinna en efter en utan ett spår och operativsystemet påstår att allt är frid och fröjd.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Denna kommentar fick mig att skratta.
En datornörd säger "vart är världen på väg egentligen?" när microsoft ändrar designen på BSOD skärmen.

Denna kommentar fick mig att skratta lika mycket.
Lägger ner tid och pengar på en smiley? Man blir fundersam?
Seriöst..

Haha, klockrenaste kommentaren i tråden. Att det kan väcka så starka känslor att någon lagt ner 5 min på att byta ut BSOD-bilden i en tidig beta

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk
Medlem
Skrivet av chila:

Kan man få tag på testversionen någonstans. Har Googlat och Bingat men inget hittat.

Vill inte ha en smittad TPB version

http://www.sweclockers.com/forum/133-windows-8/1040113-ladda-...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Überklass:

Mer smileys till folket!

Jag vill ha en Stalin-smiley när filerna på hårddisken plötsligt börjar försvinna en efter en utan ett spår och operativsystemet påstår att allt är frid och fröjd.

http://www.thepeoplescube.com/red/richedit/smileys/commies/Sm...

www.klockren.nu

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av chila:

Kan man få tag på testversionen någonstans. Har Googlat och Bingat men inget hittat.

Vill inte ha en smittad TPB version

DU har inte prövat W8 forumet? Eller faktiskt googlat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av chila:

Kan man få tag på testversionen någonstans. Har Googlat och Bingat men inget hittat.

Vill inte ha en smittad TPB version

Du skulle kollat lite längre ner på frasmidan så skulle du se en nyhet som länka till nerladningen ;). http://www.sweclockers.com/nyhet/14480-microsoft-publicerar-f...

Permalänk
Medlem

Nästan så att man vill orsaka en Blue screen aka Sadface bara för att se denna.
Synd att min test dator är stabil bara...

Visa signatur

[Q6600@3.3][MSI P35 Diamond][6GB CorsairDominator@1100][260GTX OC 896MB][0.120+0.320+0.500+2x0.640+2x1+1x2 Nas TB][Corsair HX 750W][P182B][Dell 2209WA]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nagel:

Istället för att spendera tid och göra om "bluescreen" så kunde de ju lagt all den tiden på att FÖRSÖKA ATT FIXA SÅ MAN INTE FÅR EN MASSA BLUESCREENS ISTÄLLET, BRA TÄNKT DÄR MICROSOFT!

Uhm bra att veta att det är MS fel att jag fick min senaste BSOD pga att mitt diskreta kontroller kort havererade på en av mina Windows servrar, många av mina BSOD beror på hårdvarufel eller felaktiga konfigurationen av tex I/O adresser eller DMA konflikter samt att jag själv förstör något i Windows när jag konfigurerar och leker i registret eller dylikt. Så jag ser inte något MS kan göra för att bli av medd blåskärm i dem lägena, eller är det deras fel att mina saker kan gå sönder?

Sen kan jag inte tänka mig att just den personen som designade w8 blåskärmen har hela ansvaret att koda i alla bitarna i kärnan som kan orsaka BSOD. Men vad vet jag

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

LOL vem för tio år sen hade kunnat tro att blåskärmar i framtiden kommer ha smilisar.

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk

Jag fick SFoD då jag skulle installera det faktiskt, den hittade inte CD-key'n som man får så jag testade igen och då funkade det.

Saker som jag inte gillar är att man antingen kör Metro UI eller stela gamla Windows 98 stelheten.
Du får inte använda den nya Task Manager eller Transfer Manager utan Metro UI.
FAST! Upp knappen ÄR TILLBAKA! Wohoo!

Fast hur OS'et känns i helhet kan besgrivas med denna bilden.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Jag fick SFoD då jag skulle installera det faktiskt, den hittade inte CD-key'n som man får så jag testade igen och då funkade det.

Saker som jag inte gillar är att man antingen kör Metro UI eller stela gamla Windows 98 stelheten.
Du får inte använda den nya Task Manager eller Transfer Manager utan Metro UI.
FAST! Upp knappen ÄR TILLBAKA! Wohoo!
http://img199.imageshack.us/img199/4159/derptop.png

Fast hur OS'et känns i helhet kan besgrivas med denna bilden.
http://img545.imageshack.us/img545/2434/winderp8.png

Skumt, jag behövde in cd-key för att installera :0
Dock är upp knappen välkommen

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Äntligen! Bra att Microsoft även på detta område börjar implementera god interaktionsdesign. Bättre sent än aldrig

Denna har dock funnits sedan Win 3.1/95

Help users recognize, diagnose, and recover from errors
Error messages should be expressed in plain language (no codes), precisely indicate the problem, and constructively suggest a solution.

Nielsen 1994b

Permalänk
Avstängd

Uttrycket "Less is more" verkar passande till denna nya blåskärm.
Fast visst ser den skojjig ut.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Skrivet av Nagel:

Istället för att spendera tid och göra om "bluescreen" så kunde de ju lagt all den tiden på att FÖRSÖKA ATT FIXA SÅ MAN INTE FÅR EN MASSA BLUESCREENS ISTÄLLET, BRA TÄNKT DÄR MICROSOFT!

Måste nog säga att majoriteten blåskärmar beror på hårdvaror och inte själva mjukvaran. Tror inte en smile gör så mycket av det hela ,
Good old days , Blue Death with honor

Permalänk
Medlem
Skrivet av fjanton:

Ja, buggar men det jag skrev var just det att det oftast beror på hårdvarufel eller användarinstallerad mjukvara. Har aldrig varit med om att Windows kraschat utan att något varit sönder/berott på problem med drivrutiner etc.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kvickstick:

Hade varit komiskt om Microsoft lagt in denna bilden istället!
http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQnR0-xKoVzLTS7E6hOlS...

Haha, "problem?"

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Älskar att de har lite humor ^_^.
De normalt begåvade förstår oftast varför bluescreen och kernel panic uppstår. Har själv upplevt att en Corsair Force 3 disk verkligen kan generera många bluescreen eller ett vanligt USB-minne som krascha min mac så fort jag drog ut den.

Fast nosh.me tar nog priset i humor/ambition för en 404-sida. ^_^
http://www.nosh.me/404

Visa signatur

Utvecklare (Technical Director) / Delägare - Björnmamman

Permalänk

Ser inget större problem med ändringen. Den ser mindre läskig ut för ovana användare, och om man är intresserad finns grundläggande information på plats och mer information i dumpen. Dessutom är den inte särskilt mycket mindre informativ än den gamla. Minnesadressen och felkoden är lite som om nån skulle säga till dig, jag var vid 59°19′39″N 18°03′18″O och svängde vänster. Då hamnade jag fel. Taget ur sitt sammanhang blir det nonsens. Och för att återkoppla till artikeln så är det enklaste sättet att få sammanhanget till informationen att kolla dumpfilen, så i slutändan hamnar man ju där iallafall. Faktum är att om de håller den nivån av information som finns på exempelbilden så är det tycker jag bättre än som det var innan. Av exempelbilden framgår tydligt att felet var att initialiseringen av hårdvaruabstraktionslagret misslyckades. Redan det säger ungefär vad som är fel på ett lättfattligt sätt. Om man är intresserad av felet. Annars duger ":( Ooops det sket sig" rätt långt.

Visa signatur

Stationär: Gigabyte P55A-UD3 | Core i5 750 | Crucial BallistiX 1600 CL8 4x2GB | Asus GTX 560 Ti DCII | Intel SSD 330 120GB + WD Black 1TB
Bärbar: Fujitsu Amilo PI 3560 | Core2Duo P8400 | 4GB RAM | GeForce GT240M

Permalänk
Skrivet av El_Raspberry:

Om något "så allvarligt som får datorn att ge BS" händer, så är det nog lite svårt för datorn att hinna slänga ihop en mening med vad som hänt, jämfört med något generellt felmeddelande.

instämmer inte alls...
nu har det ju ändrats lite sedan xp tiden, men hann xp fylla hela monitorn med en text om felet, så borde det inte vara några som helst problem.
iuppges det en drivrutin (ex. bthub.sys), så kanske man kan lista ut det, utan att vara en expert... men står det något som "IRQ IS LESS THAN...." - vad säger denna mening till den vanlige gemene personen? en mening eller två att drivrutinen tillhörande detta eller detta program har slutat att fungera, skulle säga mycket mer....naturligtvis kan man fortfarande ha dumpfilerna och de kryptiska fel-meddelandena, men snälla, en eller två meningar skulle inte göra någon ont...

Skrivet av Hotfuzz08:

Du har aldrig funderat på att använda windbg istället för att utläsa den koden? Med det programmet så kan du öppna dumpfilen och få reda på vad som är fel.

har faktiskt testat någon enstaka gång, och har för mig att programmet i fråga började med just "win..." men om det var samma som du angav kommer jag ej ihåg...nu kanske jag också blandar ihop xp och vista lite...men flera gånger när jag försökt hitta ett svar på någon kryptisk text i ett bsod, så har det lämnat mig med mer frågetecken än innan problemet uppstod...

jag anser att man inte borde vara tvungen att ha tredjeparts verktyg till att få reda på något så simpelt, som att datorn har kraschat pga att den externa enhetens drivrutin har slutat fungera, till exempel...sedan visst, för all del, ge mer info, även den lite kryptiska...men se till att den vanlige svensson kan ha någon chans att ta reda på varför hans dator håller på att flippa ur stup i kvarten...

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Skrivet av Überklass:

Mer smileys till folket!

Jag vill ha en Stalin-smiley när filerna på hårddisken plötsligt börjar försvinna en efter en utan ett spår och operativsystemet påstår att allt är frid och fröjd.

http://www.thepeoplescube.com/red/richedit/smileys/commies/Sm...

Epic!

Permalänk
Medlem

hmm, blåskärmar kan ha en del nyttig information, hoppas att det går att få tag på den informationen på nåt sätt. Gärna också ett verktyg så att det enkelt går att avläsa om blådumpar som man eventuelt får är desamma.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

är det bara jag som börjar ogilla windows 8 mer och mer? konstant aktivation av ens serie nyckel, tablet interface, känns som min dator blir en tablet!
nee, ja känner mig inte alls lika såld på de här som med windows 7. tror jag stannar troget vid 7an, tills de kommer ut med ett DATOR OS, och inte ett TABLET OS.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Avstängd
Skrivet av huxflux:

hmm, blåskärmar kan ha en del nyttig information, hoppas att det går att få tag på den informationen på nåt sätt. Gärna också ett verktyg så att det enkelt går att avläsa om blådumpar som man eventuelt får är desamma.

T.ex. skulle ett virtuellt mini-operativsystem kunna startas så att man får tillgång till musens funktionalitet och kan klicka in sig på internet. På internet kan ju microsoft göra en hemsida som skriver ut vilken drivrutin som orsakade felet och även vilket företag som är ansvarigt för drivrutinen.

Skrivet av Gtoxed:

är det bara jag som börjar ogilla windows 8 mer och mer? konstant aktivation av ens serie nyckel, tablet interface, känns som min dator blir en tablet!
nee, ja känner mig inte alls lika såld på de här som med windows 7. tror jag stannar troget vid 7an, tills de kommer ut med ett DATOR OS, och inte ett TABLET OS.

En tablet måste du ladda titt som tätt.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se