Vilken hög. ing. utbildning och skola passar mig?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Jan 2010

Vilken hög. ing. utbildning och skola passar mig?

Går trean på teknik linjen, inriktning datorer, och har lite funderingar inför studenten. Först och främst så läser jag just nu Matte D och Fysik B. Jag har möjlighet att välja till Matte E sen till vårterminen men jag tycker att Matte D är jobbigt, svårt och tråkigt. Fysik B tycker jag är lite halvkul och svårt men matten är nog värst. Så jag funderar på att inte läsa Matte E om det slutar dåligt med Matte D. Därför undrar jag nu om ni vet någon bra utbildning och universitet där det inte är alltför mycket matte och fysik. Jag funderar på att gå en hög. ing. utbildning inom energi. Kanske värt att nämna att jag ligger på G-nivå när det gäller fysik och matte.

Så vet ni någon bra utbildning som inte innehåller alltför mycket matte och fysik (utesluter det inte)

Tack så mycket!

PS: (Det här behöver ni inte svara på, undrar bara)

Är det någon är som har suttit i samma situation som mig (Börjat teknik för att sen i trean upptäcka att det kanske inte var rätt linje för en) men ändå lyckats bli en ingenjör av något slag?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2005

Vet kanske inte dirket vad som skulle passa dig men jag tyckte att matte E var rena barnleken efter c och d. så även om d kan vara jobbigt så kan e vara värt ändå.

Jag låg iofs över G nivå men jag tror att det var en allmän uppfattning i klassen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2008

Läs matte e vad du än gör om du inte vet vad du vill bli, då har du alla dörrar öppna fortfarande. Är du trött på skolan, ta ledigt ett år och jobba ihop lite pengar. Ta reda på vad du vill studera, teknik(ingenjör), ekonomi , läkare eller vad du nu kommer fram till. Läste själv teknik-media tog ett sabbats år och jobbade ihop en del pengar och pluggar nu sjöingenjör på chalmers. Just det, glöm inte att anmäla dig till högskoleprovet i tid till våren, tror inte du hinner anmäla dig till höstens(sista anmälan idag). Lycka till i framtiden

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Apr 2007

På sista frågan svarar jag att det var en handfull som tog sig från teknik in till högskolestudier inom ämnet och dylikt.
Läs matte E, den är roligare än matte D och påminner om matte A. Jag kanske inte ska säga något då jag tydligen fick IG i matte E, men ändå.
Det finns åtskilliga hög.ing.utb. som kräver mindre fysik och t.o.m. mindre matte. Kolla in ekonomi eller data.
Såhär kan det se ut:
kursutbud för datagrejs
Schema för systemgrejs, D0019N är Programutveckling med Java och d0020n är Utveckling av informationssystem.

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Jan 2010

Tack för alla svar, har varit skit stressad den senaste tiden, kände som om jag totalt skulle faila efter studenten Många av mina klasskompisar har hoppat av Matte D och Fysik B och jag har alltid fått en inlevelse att Matte D, E och Fysik B måste läsas om du vill bli något efter gymnasiet.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Dec 2002
Skrivet av Ayoo:

Tack för alla svar, har varit skit stressad den senaste tiden, kände som om jag totalt skulle faila efter studenten Många av mina klasskompisar har hoppat av Matte D och Fysik B och jag har alltid fått en inlevelse att Matte D, E och Fysik B måste läsas om du vill bli något efter gymnasiet.

Det underlättar en hel del om du har de kurserna i bagaget då utbudet blir större men att säga att man måste läsa dem för att "bli något" är inte sant för fem öre. Jag påstår inte att de kurserna är onödiga, snarare tvärtom, men alla högskoleutbildningar kräver inte den nivån av matematik och fysik.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2005

Jag har faktiskt dålig koll på exakta intagningskrav vad gäller behörighet, till ingenjörsutbildningar. Men att läsa Ma D, E och Fysik B är definitivt en god idé. Jag säger inte att kunskapen är superviktig, man glömmer bort det mesta ändå, men först under de svårare gymnasiekurserna kan man få en liten föraning om vart man faktiskt är på väg. Tycker man att dessa tre kurser är jättejobbiga tycker jag det är en god idé att fråga sig hur motiverad man faktiskt är (eller hur envis för den delen). På högskolan är det få som får något gratis, det är slit som gäller.

I regel kan man väl säga att de kortare (3 år) Högskoleingenjörs-programmen är något mindre teoretiskt orienterade. Dvs. mindre matte och möjligtvis av lite annorlunda karaktär. Så där tänker du absolut rätt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lite överallt
Registrerad
Jan 2003

Jag jobbar som automationsingenjör (konsult) och den matte jag läst är i princip Ma C med delar ur D. Då läst KY inom elektroteknik. Matte D kan vara trevligt att ha redan dock!

Läste teknik arkitektur/Miljö på gymn. främst för att få cad-kurser.

Sällan du behöver använda mer matte än C i jobbet, men att vara bekant med funktioner och förhållanden mellan ingående värden och resultat för lite överslagsräkning är viktigt. Resten sköter program för ändamålet.

Skickades från m.sweclockers.com

Spelar DirtyBomb, Rocket League, BF1.