Permalänk
Medlem

Sleeving fråga

Hejsan! Jag köpte lite sleeving saker och en ATX remover. Dock så har jag prövat på 2 olika nu på alla kablar. Jag får inte ut dom. Har kollat igenom hela youtube på djungelapa han guider som är riktigt bra men endå får jag inte rätt på dom. Dom sitter som sten, den ena satt jag bara i pinnen sen fick jag ut den busenkelt.

Dock har det inte funkat nu på dom 19 hålen som jag har prövat. Kan någon berätta vad jag gör för fel nu ?

Permalänk
Medlem

Tyckte personligen att det där verktyget vad helt uselt. Fick inte loss en enda med det. Själv använder jag en häftklammer av grövre modell. Fungerade betydligt bättre.

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cubebenq:

Hejsan! Jag köpte lite sleeving saker och en ATX remover. Dock så har jag prövat på 2 olika nu på alla kablar. Jag får inte ut dom. Har kollat igenom hela youtube på djungelapa han guider som är riktigt bra men endå får jag inte rätt på dom. Dom sitter som sten, den ena satt jag bara i pinnen sen fick jag ut den busenkelt.

Dock har det inte funkat nu på dom 19 hålen som jag har prövat. Kan någon berätta vad jag gör för fel nu ?

Har du ett corsair-nätagg så brukar dessa vara lite kinkiga
Jag har nästan sleevat ett helt set med modulära kablar nu från corsair's ax-serie och när man väl fått kläm på det så tar det bara ett fåtal sekunder att lossa stiften.
Ibland kan det vara att man inte vågar dra i kabeln så hårt, men kablarna från ovanstående fabrikat tål lite våld utan att gå sönder.

Vanligaste problemen:

  • Verktygets "gafflar" har inte hamnat utanför stiftet i kontakthylsan, då når man inte hullingarna som sitter på stiftet.
    Kolla noga så att verktyget sitter rätt i kontakten.

  • För lite tryck på kabeln bakom kontakten vilket gör att verktyget inte når hullingarna på stiftet. Försök ge mer tryck på kabeln samtidigt som du försöker lirka ner verktyget lite mer.

  • Verktyget är inte tillräckligt djupt nere i kontakthylsan och når inte hullingarna på stiftet.

/Stefan

Permalänk
Medlem
Skrivet av SteFFoo:

Har du ett corsair-nätagg så brukar dessa vara lite kinkiga
Jag har nästan sleevat ett helt set med modulära kablar nu från corsair's ax-serie och när man väl fått kläm på det så tar det bara ett fåtal sekunder att lossa stiften.
Ibland kan det vara att man inte vågar dra i kabeln så hårt, men kablarna från ovanstående fabrikat tål lite våld utan att gå sönder.

Vanligaste problemen:

  • Verktygets "gafflar" har inte hamnat utanför stiftet i kontakthylsan, då når man inte hullingarna som sitter på stiftet.
    Kolla noga så att verktyget sitter rätt i kontakten.

  • För lite tryck på kabeln bakom kontakten vilket gör att verktyget inte når hullingarna på stiftet. Försök ge mer tryck på kabeln samtidigt som du försöker lirka ner verktyget lite mer.

  • Verktyget är inte tillräckligt djupt nere i kontakthylsan och når inte hullingarna på stiftet.

/Stefan

Tjena tack för inlägget, trodde inte någon svarade så jag tittate inte till tråden! Råkade bryta av metallen till sist så jag får beställa en ny i veckan man tack för tipsen, ska pröva dom !

Permalänk
Medlem

När vi ändå är inne på området: vart beställer ni sleeving från? Finns ju kit på diverse affärer men jag har redan krympslangen och behöver bara sleeves till kablarna :[

Permalänk
Medlem

www.djungelapa.se/
Har stort utbud där !

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite !
Vad är smartast av att sleeva hela nätagget (ej modulärt) eller att köpa förlängare o sleeva istället?
Vet inte ens om det går att sleeva ett nätagg som ej är modulärt? Eller går det att skruva upp lådan och ta loss dem där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JellyCow:

Lånar tråden lite !
Vad är smartast av att sleeva hela nätagget (ej modulärt) eller att köpa förlängare o sleeva istället?
Vet inte ens om det går att sleeva ett nätagg som ej är modulärt? Eller går det att skruva upp lådan och ta loss dem där?

Tjena!

Kan faktiskt inte så mycket om det här, har dock sett folk som inte öppnar nätaggregatet utan bara sleevar så långt det går sen en krympslangar där.

Gjorde nyss min första sleeving på en kabel idag haha! Försöker fortfarande få loss 4/6 pin dock. Så det får bli fläktar och molex nu bara!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cubebenq:

www.djungelapa.se/
Har stort utbud där !

Tack!