Ingen bild på TVn när TVn varit avstängd ett tag...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Botkyrka, Stockholm
Registrerad
Jul 2001

Ingen bild på TVn när TVn varit avstängd ett tag...

Jag har ett litet störigt problem med min nya HTPC.
Jag har inte pillat så mycket än men tänkte ta och fråga om just det här eftersom jag inte riktigt vet hur jag ska börja felsöka det.

När jag stänger av min TV men låter min HTPC vara igång och är borta ett tag så blir det ingen bild när jag slår på TVn igen.

Först trodde jag det hade något att göra med skärmsläckare eller att datorn stängde av bildskärmen eller så så jag stängde av det och stängde även av automatiskt sovläge.
Men problemet kvarstår.

Det är en Llano-baserad HTPC kopplad via en Yamaha receiver till en Samsung-LCD och jag kör Windows 7.

Receivern visar också att det inte finns någon HDMI-kontakt.

Startar jag om datorn så fungerar allt perfekt igen, med reset-knappen då eftersom jag inte kan se någonting.
Och om jag stänger av TVn och sedan sätter på den inom kort tid så funkar det också.
Men det är väldigt irriterande att jag inte kan lämna datorn på och TVn av.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Botkyrka, Stockholm
Registrerad
Jul 2001

Det här är ett så litet men så otroligt störigt fel, ingen som varit med om något liknande?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Botkyrka, Stockholm
Registrerad
Jul 2001

Om jag har XBMC igång så verkar det fungera.
Så det är nog Windows som stänger av bilden på något sätt och sedan inte sätter på den igen på ett sätt som uppfattas av TVn, eller, nått.
Känns väldigt konstigt...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Botkyrka, Stockholm
Registrerad
Jul 2001

Jag har också ett annat problem som jag tänkte ta här istället för att starta en ny tråd.
När jag startar datorn och har förstärkaren avstängd så känner Windows eller någonting av att det bara är stereo anslutet så då är det bara det som är aktiverat.
När jag sedan sätter på förstärkaren så finns det fortfarande bara Stereo tillgängligt i inställningarna för ljudenheterna.
Dessutom så kan XBMC inte skicka ut surround-ljud eftersom den inte kan initiera ljudenheten.

Jag känner mig ganska irriterad på det här, det är så jävla bra och funkar så jävla bra när det liksom är igång.
Men det blir rätt omständigt om man råkar göra fel eller bara glömmer sätta på förstärkaren först osv.

Ingen som har någon koll på hur man får sakerna att låta bli att ändra sig automatiskt?
Det är det som gör mig mest irriterad, hade det vara varit manuella inställningar så hade jag fixat allting själv för jag vet vilka inställningar det ska vara.
Men nej då, nu ska det vara automatiskt. Vilket är bra när det funkar men helt förjävla idiotiskt att man inte kan ställa in det manuellt när det automatiska INTE funkar...