Förvirrat kring fläktarkontakterna

Permalänk
Medlem

Förvirrat kring fläktarkontakterna

Hej

Problemet jag har är att det ligger 4 stycken 3 pin ha i mitt chassi. Förstår inte vart de andra fläktarna får ström i från. Det går igenom en fläktkontroller.
Jag har ett NZXT Phantom och ett Corsair AX850W. Min första tanke var att springa iväg o köpa 3 pin till molex, eftersom fläktarna går igenom en fläktkontroller så kan man ju styra de manuellt.
Är det någon annan med ett phantom som kan beskriva hur de gjort för att få fläktarna att få ström och fungera i fläktkontrollern?

Tack på förhand!

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk

Chassifläktarna har väl en egen strömförsörjning via fläktkontrollern i chassit? Endas cpu fläktarna ska vara inkopplade på moderkortet:)

Den här bilden kanske hjälper:
http://www.nzxt.com/new/images/_upload/product_gallery/DSC_07...

Edit: eller nu kanske jag fattade fel, vilka fläktar är det du behöver strömförsröjning till?

Visa signatur

|Silverstone Raven rv02-e White Ltd|ASUS Maximus IV Extreme B3|Intel i7 2600k(4,7GHz Clockad)|Noctua NH-D14|G.Skill Ripjaws Performance 8Gb(2x4Gb) 1600MHz|2xASUS Radeon HD6970 DCII(Crossifre)|NZXT Hale90 850W|Seagate Barracuda Green 2Tb|OCZ Vertex3 120Gb|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Janmumrik:

Chassifläktarna har väl en egen strömförsörjning via fläktkontrollern i chassit? Endas cpu fläktarna ska vara inkopplade på moderkortet:)

Den här bilden kanske hjälper:
http://www.nzxt.com/new/images/_upload/product_gallery/DSC_07...

Edit: eller nu kanske jag fattade fel, vilka fläktar är det du behöver strömförsröjning till?

Tack för svaret!

Jag blev så förvirrad av expansionsfläktkontakter (jag kallar de så!)! De är ju till för de andra tomma fläktplatserna, sedan upptäckte jag att det var en molex kvar som ledde upp till fläktkontrollern. Det är därifrån de får sin ström. Allt är frid och fröjd på fläktfronten nu, har dock ett problem med hårdisken. Strömsladden till hårdisken sitter JÄTTELÖST, den klickar inte eller något utan den går i och sitter löst. Kanske ska vara så, vet inte. Står att det ska vara så i två manualer så jag får väl testa.

Tack igen för svaret!

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk

Så länge du inte har problem med att hårddisken dör så ska det inte vara något att bry sig om:)'

Lycka till med datorn!

Visa signatur

|Silverstone Raven rv02-e White Ltd|ASUS Maximus IV Extreme B3|Intel i7 2600k(4,7GHz Clockad)|Noctua NH-D14|G.Skill Ripjaws Performance 8Gb(2x4Gb) 1600MHz|2xASUS Radeon HD6970 DCII(Crossifre)|NZXT Hale90 850W|Seagate Barracuda Green 2Tb|OCZ Vertex3 120Gb|