Permalänk

Förlängning ATX 8-pin

Jag satt och skulle montera ihop min dator efter en uppgradering när jag insåg att 8-pins kabeln inte når hela vägen till processor strömmen. Jag har ett 800d chassi, så det funkar inte att dra kabeln framför moderkortsplåten heller. Jag var idag och köpte en förlängskabel, bara för att inse när jag kommit hem att det inte är en atx förlängingskabel utan en eps adapter. Jag har sedan kollat runt här och var, och det verkar näst intill omöjligt att hitta förlängaren jag behöver. Det enda jag hittar är nzxt's sleevade förlängare som dels är väldigt dyra och dels inte finns i lager. Någon som vet vart jag kan få tag i en förlängning i stockholm imorgon? Har någon en till övers köper jag gärna den om du bor i stockholmsområdet.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

I5 4670K - Asus Maximus VII Gene - 16Gig Corsair Vengeance - Asus GTX 780 DCII OC - Jonsbo/Cooltek W2[spoiler][/spoiler]

Permalänk
Skrivet av Needas:

Exakt den jag har från inet, samma artikelnummer och allt :S, men den passar helt klart inte

Permalänk
Medlem

Men då är det inte 8pins kontakten du letar efter heller.... för sådär ser den ut! Har du provat att vända på den???

Visa signatur

I5 4670K - Asus Maximus VII Gene - 16Gig Corsair Vengeance - Asus GTX 780 DCII OC - Jonsbo/Cooltek W2[spoiler][/spoiler]

Permalänk
Skrivet av Needas:

Men då är det inte 8pins kontakten du letar efter heller.... för sådär ser den ut! Har du provat att vända på den???

Jag har en 8pins kabel som ser annorlunda ut. Häng kvar ett tag så fixar jag en bild på den.

Permalänk
Skrivet av Needas:

Men då är det inte 8pins kontakten du letar efter heller.... för sådär ser den ut! Har du provat att vända på den???

kabeln, inte den bästa men syns tydligt att det inte stämmer
http://tinypic.com/r/161noro/7

och här är påsen där man kan se artikelnummer och beskrivning
http://tinypic.com/r/289ydci/7

Permalänk
Medlem

klipp skarva löd ihop inte svårare än så

Visa signatur

NZXT Nemesis | Amd Phenom II x4 965 BE @ 3.9 Ghz | Artic Cooling Freezer 7 Pro rev.2 | Asus HD 6670 1GB @ 880Mhz | Corsair XMS3 4GB | Asus M4N75TD | Ocz solid 3 60GB | WD 500GB, WD Passport 1TB, | G5 | Saitek eclipse

Permalänk
Skrivet av whiskerer:

kabeln, inte den bästa men syns tydligt att det inte stämmer
http://tinypic.com/r/161noro/7

och här är påsen där man kan se artikelnummer och beskrivning
http://tinypic.com/r/289ydci/7

Din kabel är en 8 Pin PCI Express Power.
En 8 Pin EPS har en fyrkantig kontakt på pinnen längst ner till höger
Hur ser kontakten på moderkoret ut?

Och: http://www.playtool.com/pages/psuconnectors/connectors.html

Visa signatur

i7-6700K 4,8 GHz @ 1,350 V | ASUS Maximus VIII Ranger | Corsair LPX 4x8GB | Gigabyte 3070 Eagle | P2 850 W | Silverstone FT02 |

Permalänk
Skrivet av Laurell:

Din kabel är en 8 Pin PCI Express Power.
En 8 Pin EPS har en fyrkantig kontakt på pinnen längst ner till höger
Hur ser kontakten på moderkoret ut?

Och: http://www.playtool.com/pages/psuconnectors/connectors.html

Saken är ju den att det inte riktigt är en förlängare alls, även om det står på beskrivningen utan en adapter. Den enda änden passar inte i en andra så att säga. Och ärligt talat måste den vara felpaketerad, för beskrivningen säger tydligt att den ska till moderkortet. Och även på påsen är det en bild på en sladd med rätt utseende, dvs:

U[][]U
[]UU[]

En som ser ut så i båda ändar. Min har denna som hane och en hona som ser ut så här:

UU[][]
[]UUU

Där de övre två fyrkantiga rören sitter ihop i toppen. Alltså helt annorlunda.

Permalänk
Medlem

Det ser rätt ut på bilden åtminstone.
Det är inte så att du provar att koppla den till pcie 6+2 då?

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Skrivet av frankof:

Det ser rätt ut på bilden åtminstone.
Det är inte så att du provar att koppla den till pcie 6+2 då?

Den passar i kabeln från nätagget men inte in moderkortet. Och egentligen så säger det väl sig självt att om förlängarens han-kontakt inte passar i hon-kontakten så är det något som inte stämmer. Är rätt säker på att det handlar om en felpaketering, eftersom kabeln inte stämmer överens med beskrivningen på påsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av whiskerer:

Den passar i kabeln från nätagget men inte in moderkortet. Och egentligen så säger det väl sig självt att om förlängarens han-kontakt inte passar i hon-kontakten så är det något som inte stämmer. Är rätt säker på att det handlar om en felpaketering, eftersom kabeln inte stämmer överens med beskrivningen på påsen.

Ser ut till att du har rätt, jag öppnade alla bilderna sida vid sida och det ser ut till att det är någon typ av felbygd kabel eller någon udda adapter, varför vill man ha 8 pin EPS till 8 pin pcie?

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Skrivet av frankof:

Ser ut till att du har rätt, jag öppnade alla bilderna sida vid sida och det ser ut till att det är någon typ av felbygd kabel eller någon udda adapter, varför vill man ha 8 pin EPS till 8 pin pcie?

99% säker på att det är en felpaketering, jävla irriterande bara då jag spenderade 3.5 timmar idag för att ta mig in till inet för att köpa en kabel. Bara för att tvingas åka tillbaka igen imorn för att få tag i en ny.

Permalänk
Avstängd

ojoj har du otur eller har du otur? :/

Visa signatur

CPU: I7 2600K MB: P8P67 Deluxe GFX: GTX 580 SLI RAM: HyperX Genesis Grey SSD: Corsair Force 120gb HDD: WD Caviar Black 500gb PSU: Corsair AX850 COOLING: Noctua NH-D14 OS: Windows 7 Ultimate CASE: NZXT Phantom 3DMARK 11: P11244 STEAM: Montalva

Permalänk
Skrivet av Montalva:

ojoj har du otur eller har du otur? :/

Något, förhoppningsvis ska allt fungera bra imorn i varje fall

Permalänk
Medlem

Gör om gör rätt. Själv försöker jag göra alla mina kablar själv. Då vet man iaf att det fungerar.