AMD Phenom II X6 1100T BE normal temperatur?

Permalänk
Medlem

AMD Phenom II X6 1100T BE normal temperatur?

Hej, har nyligen köpt 1100T BE o jag undrar om min temp är normal.

I rummet är det 24 grader o processorn idle så är den 34 grader o sen när jag börjar spela blir den 47 grader som max (aldrig fått den högre än 47) O när jag använder den till normalt bruk (så som internet, film osv.) så ligger processorn på 39 grader.

Kör med Noctua NH-U12P o har Arctic Silver 5 som kylpasta. Har allt i en NZXT Phantom låda. Har även så att CPU-fläkten varierar beroende på temperaturen på processorn.

Är det godtagbara siffror eller inte?

Visa signatur

If I Only Could See

Permalänk
Medlem

Helt normalt.

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fkr93:

Hej, har nyligen köpt 1100T BE o jag undrar om min temp är normal.

I rummet är det 24 grader o processorn idle så är den 34 grader o sen när jag börjar spela blir den 47 grader som max (aldrig fått den högre än 47) O när jag använder den till normalt bruk (så som internet, film osv.) så ligger processorn på 39 grader.

Kör med Noctua NH-U12P o har Arctic Silver 5 som kylpasta. Har allt i en NZXT Phantom låda. Har även så att CPU-fläkten varierar beroende på temperaturen på processorn.

Är det godtagbara siffror eller inte?

Det är ganska bra temperaturer.

Permalänk

Det är bättre än normalt. Pressa den lite!

Permalänk

Processorn brukar inte bli speciellt belastad när man spelar (beroende på spel) och får därför inte speciellt höga temperaturer.

Kör något stress-test för cpu'n typ prime95 eller liknande.

Annars låter temperaturerna som något normalt för din typ av kylare, kan förvänta sig lägre med större kylare och högre med en standardkylare.

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Medlem

Okej, ska snart o spela match ( Alltså fotboll ute i 12 grader värme...:-P). Tog ner prime95 ska prova det sen o ha igång det en stund räcker 3-4 timmar eller ska man ha igång det längre?

Spelade Deus Ex: Human Revolution på högsta grafik ( vet inte om det spelar roll) och World of Tanks (också på högst grafik)

Visa signatur

If I Only Could See

Permalänk
Medlem

Så har provat prime95, hade igång det 1 timme med Blend ( som i kryssat) i torture test, processorn blev 50 grader.

Duger?

Visa signatur

If I Only Could See

Permalänk
Medlem

Det tycker jag absolut det gör runt 45-60 grader beroende på luftflöde i chassi samt rums temperatur så är 50 grader helt ok.

Vad kör du för moderkort Fkr93 ?

Har typ exakt samma uppsättning som du har kylaren och väntar på komponenterna i veckan

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem

Jag använder ASUS IV Formula ( AMD 890FX/SB850 )

Visa signatur

If I Only Could See

Permalänk
Medlem

Ok själv valde jag ett m5a99x evo samt 16gb ddr3 vengance minne från corsair samt corsair ax850

Då vet jag iaf ung vad mina temperaturer kommer att bli.

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagis2k:

Ok själv valde jag ett m5a99x evo samt 16gb ddr3 vengance minne från corsair samt corsair ax850

Då vet jag iaf ung vad mina temperaturer kommer att bli.

Okej, kan ju alltid hoppas på bättre temperaturer:P

Visa signatur

If I Only Could See

Permalänk
Medlem

Hur mäter du temperaturen?

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Entusiast

Själv har jag 1055T klockad till 3,5 ghz med en CM hyper 212+, får lite lägre temps än dig, så jag håller inte med alla här som tycker det är jättebra.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Hur mäter du temperaturen?

Fo3

Jag mäter temperaturen med det programmet jag fick med Moderkortet som heter PC Probe II även så använder jag HWMonitor.

Visa signatur

If I Only Could See

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Själv har jag 1055T klockad till 3,5 ghz med en CM hyper 212+, får lite lägre temps än dig, så jag håller inte med alla här som tycker det är jättebra.

Det kanske också beror på vilken låda man har, hur många fläktar i lådan, även om man har så att CPU fläktarna går för fullt hela tiden ( har så det varierar beroende på temperaturen), rumstemperatur, och så är det ungefär en vecka sen jag satte på Arctic Silver 5 så det tar ett tag innan det funkar optimalt. Men som du säger, du kanske har bättre temp.

Visa signatur

If I Only Could See

Permalänk
Medlem

Du har gott om utrymme för överklockning. AMD själva anger 62 grader som ett tröskelvärde för x6 processorer innan livslängden och stabiliteten påverkas.

Visa signatur

AMD Ryzen R7 3800x, XFX rx 480 4 Gb, AX370-Gaming K3, 16 Gb Corsair DDR4 3000M, Seasonic Prime 750W Platinum, Seagate Barracuda 7200.12, Fractal Design Core 3500: OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av a4magkar:

Du har gott om utrymme för överklockning. AMD själva anger 62 grader som ett tröskelvärde för x6 processorer innan livslängden och stabiliteten påverkas.

Okej, bra o veta. Tack för ditt inlägg:-)

Visa signatur

If I Only Could See

Permalänk
Medlem

Hej igen. provad igår klocka upp min processor till 3,5GHz o sen till 3,7GHz, de funka fint, ca 41-42 grader vi vanligt användande, men sen idag provade jag att köra Prime95 o efter 20 minuter så såg jag att temperaturen låg på 59 grader, så jag ändra tillbaka till standar igen (3.3GHz).

De var fullt hastighet på fläkten ca 1300Rpm, 23 grader i rummet, Cool n Quite, C1E, Turbo Core och PCIE Spread Spectrum var disable.

Så jag undrar om de var för hög temperatur? ( Vet att gränsen ligger på 62 grader innan processorn tar stryk)

Visa signatur

If I Only Could See

Permalänk
Medlem

Stresstesta med IntelBurnTest istället, det drar upp användningen bra mycket snabbare än Prime95 och man upptäcker instabilitet snabbare, sen kan man köra Prime95 i ett par timmar efter att IBT har sagt att systemet är ok.

Iaf, jag ligger på 58 grader i full load på min Athlon x4 (CM TX3 som kylare) om jag klockar den från 3.0 till 3.4GHz och kör IBT i 5 minuter. Går inte högre om jag har det på längre, körde Prime95 i 10h+ och tempen låg runt 57-59 max, så det var inom säkra gränser.

Du får ju tänka på att du vid normal användning och även de flesta spel aldrig kommer i närheten av 100% load på alla kärnor, så kör definitivt tillbaka den på den högre överklockningen

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Okej, tack för svaret! Ska prova IntelBurnTest senare.:-)

Visa signatur

If I Only Could See

Permalänk
Medlem

Jag testade att klocka upp igen fast till 3,5 GHz, men temperaturen kom på 60 grader, även med fullt flås på fläktarna på CPU:n...Aja, de spelar ingen stor roll för mig från 3,3GHz (3,7GHZ turbo) än 3,5GHz utan turbo, nöjd ändå med den kraft jag får utan överklockning:-)

Visa signatur

If I Only Could See

Permalänk

Jag har jagat på min 1100 BE lite ( 3.7 Ghz ) men kör på stock core voltage och landar på ca 49 ° om jag kör Prime 95 och LinX samtidigt.

Permalänk
Medlem

Okej, min voltage blir ca 1,45 - 1,50v max ( Kör på Auto), är stock 1.33v eller?

Visa signatur

If I Only Could See

Permalänk

AMD anger att processorn arbetar mellan 1.0-1.475 V vilket skulle innebära att 1.475 V används vid brukandet av Turbo funktionen.
Jag petade själv upp min Volt till 1.4125 i kväll, då har jag en temp på 42° om jag kör igenom AIDA 64 stresstest, nu höjde jag i o f clockhastigheten till 234 bara för att kunna köra minnena i 1866 samt har en Multiplier på 17 x.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grimreaper:

AMD anger att processorn arbetar mellan 1.0-1.475 V vilket skulle innebära att 1.475 V används vid brukandet av Turbo funktionen.
Jag petade själv upp min Volt till 1.4125 i kväll, då har jag en temp på 42° om jag kör igenom AIDA 64 stresstest, nu höjde jag i o f clockhastigheten till 234 bara för att kunna köra minnena i 1866 samt har en Multiplier på 17 x.

Mvh

Vad får du för Ghz på processorn då?

Visa signatur

If I Only Could See

Permalänk

Just nu ligger den strax under 4 Ghz.

Mvh

Permalänk
Medlem

Okej, ska prova dina inställningar o se om de blir någe bättre...

Visa signatur

If I Only Could See

Permalänk
Medlem

Så! Provade dina inställningar, visst de funkar super men de é bara att temperaturen stiger rätt bra också, kom upp i 64 grader men höll ungefär 40-41 när jag var inne på internet. Men körde tillbaka till standar igen.
De får bli en ny kylare i framtiden ( kanske av tomten?)

Tack för de svar jag har fått, det uppskattas!

Visa signatur

If I Only Could See

Permalänk
Medlem

Har gigabyte GA890FXA-UD5 kort Corsair XMS3 Vengeance 8GB DDR3 PC3-12800 (2x4GB) (CL9) (CMZ8GX3M2A1600C9) Phenon II 1055T Cooler Master V8 CPU Kylare har haft CPU uppklockad till 3,5 Ghz nu i snart en vecka max temp vid fullt tryck inte över 43 grader

prover nu AMD OverDrive™ attan va mycket man kan påverka med den
Krav för att den ska funka AMD chip länk till sidan http://sites.amd.com/us/game/downloads/amd-overdrive/pages/ov...

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Har samma kylare & cpu. Kör min i 4Ghz & tempen ligger runt 48-49grader efter en timmes BFBC2.Har cpu kylaren på 800rpm. Kanske du ska byta ut främre & bakre fläkten till några med högre cfm värde än dom som sitter orginal i chassit.

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 5950X | Sapphire Pulse RX 9070 XT | Asus Prime X370-Pro | Asus BW-16D1HT | Corsair Vengeance LPX 3600MHz 2x16gb | Intel 600P 256GB | PNY CS900 2TB | Intel 540 240GB | 2 x WD Blue SSD 500GB | EVGA Supernova G3 1000W | Noctua NH-DH14 | Dell Ultrasharp U3415w 34" | Corsair Obsidian 750D Airflow | Logitech Z-680 | Logitech G213 | Logitech G502 X | QPAD FX 36 Pro Medium | Win 11 Home |
*Det är synd om människorna* Strindberg