Kombinerad HTPC/NAS i litet chassi

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jul 2004

Kombinerad HTPC/NAS i litet chassi

Jag går i tankar att bygga en HTPC/NAS i ett ganska litet chassi (ca 25 x 32 x 7 cm), ej avsett för ändamålet. Maskinen har tänkt användas främst till säker lagring av filer, samt se på film. Jag vill att den ska flyta på bra och smidigt, men samtidigt vara relativt billig då jag är ganska fattig.

Eftersom jag har ganska ont om plats tänkte jag mig följande:
Moderkort
Här har jag tänkt mini-ITX. Det verkar vara OK storleksmässigt, och det verkar finnas många kort att välja på. För att spara plats ska så mycket som möjligt ska vara integrerat. Ljud- och nätverkskort är nödvändigt.
Ang integrerad GPU. Det mest grafikkrävande jag kommer att göra är att se på film, en hel del hd-material. Är det nödvändigt att ha dedikerat grafikkort?

Ett moderkort jag har tittat lite på är Intel DH67CF. Är det overkill?

Hårddiskar
2 x 1tb i RAID, speglade mot varandra. För att spara plats och energi tänkte jag använda 2.5"-diskar. Exempelvis dessa:
Samsung SpinPoint M8 HN-M101MBB 8MB 1TB
eller
Western Digital Scorpio Blue WD10TPVT 8MB 1TB
Diskarna är bara valt efter pris kontra storlek, så om någon har synpunkter får ni gärna yttra dessa.

Ska antagligen också ha en stor disk på omkring 2tb för lagring av "oviktiga" filer såsom film och musik.

Jag har funderingar på att i framtiden uppgradera med en liten (16 gb eller så) SSD för operativsystemet. Frågan är bara om det verkligen får plats 4 hårddiskar i mitt lilla chassi Är det något jag behöver tänka på vad gäller val av moderkort för att ha möjlighet att i framtiden uppgradera med exempelvis en SSD?

Minne
Tänkte börja med 2 x 2gb. Det borde väl räcka?

Nätaggregat
PicoPSU. Verkar stabilt, tyst och tar väldigt lite plats.

Processor
Här har jag dålig koll. Räcker Intel i3 eller behövs i5?

Operativsystem
Till en början antagligen dual boot med Ubuntu och Windows 7, tills jag ser vilket jag gillar bäst. Kommer att köra XBMC som frontend.

Edit: Tittar även lite på Asus E35M1-I med integrerad AMD Fusion och Radeon grafikkrets. Slutar ju betydligt billigare än samma historia hos Intel. Räcker kanske? Och dessutom bättre GPU?