Permalänk

Överklock av Phenom II x4 955

Hej!
Har gjort en lite överklockning av min 955a från 3.2 till 3.6 med en 0.025v ökning av volten. När jag kör i prime95 för att se hur min gamla Zalman 9500LED klara kyla prollen så hamnar den nu iaf på 59/60 grader load.
Vågar inte pressa prollen mera då min kylare verkligen inte kommer klara av mera volt el mhz.

Att tillägga är att den gamla fläkten i själva zalmanen gick paj och ja kör 2st P&P system med 80mm fläktar fästa med härliga buntband (nyligen råka ja dra ut en sladd från ena 80mm.. men ja lyckas limma tebaks den hahah lite offtopic men kul )

Kanske man ska ta och uppdatera min gamla kylare, tänkte ta en Antec Kühler H2O 620 då!
Idealiskt hade jag väl velat iaf pressa upp den till 3.8ghz.

Nyligen uppgradera jag mitt psu från ett 430w antec till 850w corsair. På mitt gamla agg hade jag endast 1st 4pin till moderkortet, men på det nya har jag då givetvis bägge. Hur påverkar detta överklockning?

Visa signatur

[Dator: Amd Phenom II x4 955 |Corsair 4bg XMS3 | Sapphire 6950 @ 6970 RIP | Gigabyte 790XTA-UD4 | Corsair 850AX | Coolmaster Stacker]

Permalänk
Hedersmedlem

En ny kylare skulle antagligen ge bättre temperaturer, men frågan är om det är värt det, speciellt om ditt mål bara är att höja ytterligare 0.2 GHz, något du inte kommer att märka skillnad av.

Jag lämnade min 955:a på 3.7 Ghz (den klarar inte mer utan spänningshöjning) för att det var lagom temperaturmässigt där. En starkare processorkylare går på cirka 500 kronor, och att betala det (halva processorn värde) för att få ut 0.2 GHz till är ingen vinstaffär direkt.

Det innebär att moderkortet nu får mer ström att arbeta med, vilket i sin tur gör att man kan överklocka mer utan att systemet blir instabilt. (Gäller både grafikkort och processor).

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk

nej det kanske inte är lönt... märkte efter kört prime95 att jag fick ett litet fel.. men det var minnesrelaterat så jag ändrade lite timingsen och sänkte samtidigt volten till orginal och nu rullar den på på 58grader
nu verkar mitt system iaf stabilt...
Jag har ju Black Ed. så täntke fråga hurvida multiplier tex 200 x18,5 är stabilt o använda.. oftast använder jag mig endast av 18 el 19 i multi..

EDIT:
Hur länge ska man köra prime95 innan man kan säga att ens system är stabilt med just den överklocken ?

Visa signatur

[Dator: Amd Phenom II x4 955 |Corsair 4bg XMS3 | Sapphire 6950 @ 6970 RIP | Gigabyte 790XTA-UD4 | Corsair 850AX | Coolmaster Stacker]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dalmatinac:

nej det kanske inte är lönt... märkte efter kört prime95 att jag fick ett litet fel.. men det var minnesrelaterat så jag ändrade lite timingsen och sänkte samtidigt volten till orginal och nu rullar den på på 58grader
nu verkar mitt system iaf stabilt...
Jag har ju Black Ed. så täntke fråga hurvida multiplier tex 200 x18,5 är stabilt o använda.. oftast använder jag mig endast av 18 el 19 i multi..

EDIT:
Hur länge ska man köra prime95 innan man kan säga att ens system är stabilt med just den överklocken ?

Ja 8 timmar brukar vara målet. Men kör du lite mindre så är det oftast lugnt.

Permalänk

Efter diverse problem hamnade min volt på 1,392V @ 3600 som kanske inte är uberbra.. kan vara också så att min gamla kylare var rätt kass...

Efter inhandlat en Antec Kühler H2O 620 och installerat den... kör också P&P med den. Inga uberfläktar men just nu kör jag PRIME 95 och den ligger på ca 45-46grader vilket jag måste säga är över förväntan och nu blir det kolla vidare om det finns utrymme för nå 4gig!!

Vad är rekommenderad max volt för 24/7.. tror det var 1,5volt va?

Visa signatur

[Dator: Amd Phenom II x4 955 |Corsair 4bg XMS3 | Sapphire 6950 @ 6970 RIP | Gigabyte 790XTA-UD4 | Corsair 850AX | Coolmaster Stacker]

Permalänk
Medlem

hm konstigt, kör min 955a på stock volt @4.2 ghz utan problem, går till ca 53 grader i full load.:) bluescreenar om jag går högre. Hur långt tror ni jag får den om jag overvoltar? Använder tråden sorry!

Visa signatur

Asus gtx1080, i5 3570k@4.2 ghz, 16gb dominator 1600mhz, Gigabyte z77ud5h Mobo, Zalman 850 PSU.

Permalänk

alla exemplar e unika och bara för din når 4.2 betyder inte att min lär göra det.. jag blir nog glad om jag når 4gig...

Visa signatur

[Dator: Amd Phenom II x4 955 |Corsair 4bg XMS3 | Sapphire 6950 @ 6970 RIP | Gigabyte 790XTA-UD4 | Corsair 850AX | Coolmaster Stacker]