Nya fläktar till Corsair Graphite 600T

Permalänk

Nya fläktar till Corsair Graphite 600T

Tjena, har idag i mitt chassi 2 st Corsair 200 mm fläktar som snurrar på 8-900 rpm, vilket är bra för 200 mm, men dom flyttar ingen luft alls. dom är riktigt dåliga..

Därför vill jag köpa nya fläktar, åtminstone till toppen av chassit. Där får plats med två st 120mm och i fronten får det faktiskt bara plats med en 200mm.

Dom som jag har tänkt på är Cooler Master Sickleflow 120 mm Blue LED's. Dom ska tydligen snurra väldigt snabbt, samtidigt som dom flyttar äckligt mkt luft, och inte bara runt i chassit, utan att det koncentreras rakt fram (ner på grafikkortet)

Skriv gärna vad ni tycker om mitt förslag, och gärna era egna.

Så 2 st 120 mm och 1 st 200 mm, gärna med blåa LED's

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd

Tänk på att du i princip måste fixa egna skruvar och använda fläktgallret för att få plats med en ny fläkt där fram.

Har bytt en på 600T och det var inte kul.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Jag har Bitfenix Spectre 200mm både där fram och uppe i mitt Graphite, och kan inte vara med än nöjd!
Flyttar bra mycket mer luft än original och låter mindre på samma gång.

Nackdelen är att man måste modda lite för att få plats med dom.
Frontfläkten måste man sätta distanser på för att fläktbladen inte ska slå i.
Och den övre passar i original skruvhålen, men bladen kan röra moderkortsplåten lite. Så där klippte jag 1-2 mm av bladen, så nu går den helt fritt utan bekymmer.

EDIT:

Såhär fixade jag monteringen fram. Buntband och distanser. Sitter ypperligt och fläkten rör sig inte en millimeter.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Till OP

Tänker du montera fläktarna så det blåser ner från taket?
Eller förstår jag fel.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Ni som har Obsidian650D/Graphite600T är Bitfenix Spectre 200mm bästa fläktlösningen för fronten? Plus dremla bort "gallret" ?
Vad skall man ha för 140/120mm i toppen?
Har ett obsidan 650D och jag gillart inte pga ljudnivån, kör med antec kuhler 620 2 x gt 1850 och 2 medföljade 200mm i chassit.

Visa signatur

"I never saw a wild thing sorry for itself. A bird will fall frozen dead from a bough without ever having felt sorry for itself."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Eztra:

Ni som har Obsidian650D/Graphite600T är Bitfenix Spectre 200mm bästa fläktlösningen för fronten? Plus dremla bort "gallret" ?
Vad skall man ha för 140/120mm i toppen?
Har ett obsidan 650D och jag gillart inte pga ljudnivån, kör med antec kuhler 620 2 x gt 1850 och 2 medföljade 200mm i chassit.

Du kan ju få orginalen tysta, men du förlorar en hel del luftflöde om du styr dom via moderkort eller liknande.

Mina kör i 600-700 rpm och är förvånansvärt tysta nu.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Du kan ju få orginalen tysta, men du förlorar en hel del luftflöde om du styr dom via moderkort eller liknande.

Mina kör i 600-700 rpm och är förvånansvärt tysta nu.

Allright, jag har tagit bort frontgallret och satt på nåt motstånd via fläktkontrollern som man kunde få från corsair men har fortfarande ett vinande ljud, ganska så irreterande ;S

Visa signatur

"I never saw a wild thing sorry for itself. A bird will fall frozen dead from a bough without ever having felt sorry for itself."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Eztra:

Allright, jag har tagit bort frontgallret och satt på nåt motstånd via fläktkontrollern som man kunde få från corsair men har fortfarande ett vinande ljud, ganska så irreterande ;S

Fläktkontrollen suger, se om du kan fixa något via moderkortet.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Fläktkontrollen suger, se om du kan fixa något via moderkortet.

Mm ska testa o se vad som sker.

Visa signatur

"I never saw a wild thing sorry for itself. A bird will fall frozen dead from a bough without ever having felt sorry for itself."