Vad använder ni era Surfplattor till?

Permalänk
Medlem

Läser SWEC såklart på Ipaden. Vid datorn spelar man :-).

Visa signatur

AMD Ryzen 9 CPU 3950X + Asus Ryujin 360 AIO, ROG Crosshair VIII Formula X570 PSU Corsair AX1200i, Kingston Fury Beast 32GB DDR4 /3600 MHz - Phantek NV7, Merc6950XT 16GB - LG OLED55C36LC 55" 4K C3 OLED 120Hz 4K + LG TV 55" 55NANO866NA IPS 120Hz 4K (Game ATMOS 5.1.2 (Dynaudio /Monitor Audio speakers + only MWIII :-)

Permalänk
Inaktiv

Har haft flera iPads, 6-7 st och nu senast en android platta men jag har sålt iväg allt.
Varför?
Jo för de förstör ens liv, när man börjar få ont i vänster armen och ont i ögonen för man använder sin platta typ 6-7 timmar per dag då inser man att de är ett problem, vad gjorde man, kollade på Youtube timme efter timme eller läste böcker.

Nu har jag skaffat en E-boks läsare istället, man kan bara läsa böcker men den är lätt, väger som en serie tidning och skärmen är behaglig, man kan läsa i flera timmar utan att bli trött i ögonen och batteriet håller i flera veckor.

Saknar inte nån läsplatta, sitter mer med mobilen nu istället, den använde jag knappt förut så någon ny läsplatta lär de inte bli, ganska skönt att slippa, sitter framför datorn i stället och där kan jag göra de jag behöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Har haft flera iPads, 6-7 st och nu senast en android platta men jag har sålt iväg allt.
Varför?
Jo för de förstör ens liv, när man börjar få ont i vänster armen och ont i ögonen för man använder sin platta typ 6-7 timmar per dag då inser man att de är ett problem, vad gjorde man, kollade på Youtube timme efter timme eller läste böcker.

Nu har jag skaffat en E-boks läsare istället, man kan bara läsa böcker men den är lätt, väger som en serie tidning och skärmen är behaglig, man kan läsa i flera timmar utan att bli trött i ögonen och batteriet håller i flera veckor.

Saknar inte nån läsplatta, sitter mer med mobilen nu istället, den använde jag knappt förut så någon ny läsplatta lär de inte bli, ganska skönt att slippa, sitter framför datorn i stället och där kan jag göra de jag behöver.

Det är ett ”du”-problem och inte ett surfplatteproblem om den förstör ditt liv för att du spenderar 6-7h om dagen med den.

OnT:

Jag använder min surfplatta främst när jag reser.
Förutom det så använder jag den när jag har hemmafilmer och skickar runt plattan så kan folk välja musik och lägga till i kö på Spotify t ex.

Permalänk
Medlem

Jag har en väldigt gammal Samsung 8 tummare. En tab s2.
Otroligt fin och högupplöst OLED skärm och lätt o go att hålla i, även om prestanda är kass numera. Jag brukar scrolla genom reddit och läsa böcker på den. Har även använt den som reservtelefon när den vanliga varit sönder.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Rekordmedlem

Är perfekt för kollektivtrafiken nu i dessa tider, större biljetter så de syns på längre håll.
Annars är det mest för att lyssna på radio och för att ersätta en laptop vid cykling, plattan är nog faktiskt lite bättre där för den har ju gps och telefonifunktion och större skärm å den är enklare att navigera med.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Harbls:

Det är ett ”du”-problem och inte ett surfplatteproblem om den förstör ditt liv för att du spenderar 6-7h om dagen med den.

OnT:

Jag använder min surfplatta främst när jag reser.
Förutom det så använder jag den när jag har hemmafilmer och skickar runt plattan så kan folk välja musik och lägga till i kö på Spotify t ex.

Använder mobilen till sånt numera, tycker en surfplatta är lite onödig, har man ingen så saknar man de inte, är en onödig pryl egentligen.

Har massor med bekanta som inte äger nån och dom brukar alltid undra vad man ska ha den till, visst den kan ersätta en bärbar dator men de är egentligen bara en dyr surfdator, jag hade en iPad Pro som kostade runt 11 tusen men inte kunde den ersätta en dator, skulle jag köpt något idag så skulle jag inte lägga pengar på en surfplatta, skulle nog köpa en med Windows så man kan använda den som en dator, typ surface Pro eller surface Go, synd bara att dom är så dyra.

Permalänk

I första hand används den till att titta på TV/Film/TV-Serier i sängen, eftersom nuförtiden måste man ha tvillingkort och extrabox för att ha en tv i sovrummet eller något så löjligt som en dator eller en uppkopplad mobil till en chromecast, vilket betyder att mobilen måste vara inkopplad i en laddare om man ska titta mer än en timme och att byta kanal är ju bara löjligt( ett tryck för att väcka telefonen, klicka bort 23 mail från allt och alla, hitta rätt app för det man för tillfället tittar på, klicka på förminska helskärm för att nå inställningsknappen där man kan byta kanal vilket betyder 10 sek reklam på varenda klick på skärmen om man lyckas med att se på tv den timmen som inte appjävelen måste uppdateras och göra om samma procedur en gång till. Jämfört med en y-kabel på antennsladden och ETT knapptryck för att byta kanal har tekniken gått framåt men sjumilakliv bakåt i användbarhet.

TPB används fortfarande flitigt av mig pga att mobilnätet har sin xGb/mån gräns.
Netflix och en hel del andra streamingtjänster har ju dock tankahem funktion men utlöper efter 1 vecka typ. Är man då på landet i mer än en vecka måste allt nedtankat "laddas om" Hemma funkar dock alla playtjänster klockrent, men jämfört med 9 snabbknappar på En fjärrkontroll eller 9 appar för olika playtjänster där varenda app har sina egna påhitt för att byta kanal som först ska komma med "du kanske gillar det här"...