Blizzard kör med en mer drakonisk DRM än Ubisoft?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KniFF:

Extremt bra gjort av Blizzard, slipper man de värsta rötäggen som fuskar och dupear osv.

Exakt! Kunde inte sagt det bättre själv.

Permalänk
Medlem

Bästa är kanske att köpa spelet - vänta en dag på att en releasegrupp "förbättrar" spelet - slipper uppkopplingen.
Är det inte fantastiskt att folk som faktiskt köper ett spel får SÄMRE vara än de som inte köper det.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

Ser det som positivt man slipper fuskare etc då blizz har mer kontroll över allt antar jag med denna online del.

Visa signatur

PS4: Xnetium (Street fighter V, Diablo 3 etc...)
Citera för svar

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte vad problemet är med att vara uppkopplad medan man spelar vare sig det är ett Ubisoft eller Blizzard-spel? Hur många av de som tänkt köpa Diablo 3 sitter på en icke-fast uppkoppling eller har en väldigt instabil uppkoppling, inte många?

Det finns ju massvis med fördelar med att ha ett uppkopplat spel som den som skrev artikeln helt missat. Karaktärer som automatiskt sparas och kommer sparas på Blizzards servrar ett bra tag så slipper man hålla på med sparfiler etc. när man ska formatera burken. Shared stash, otroligt smidigt att kunna dela items mellan sina karaktärer. I Diablo 2 t.ex. var man ju tvungen att köra med någon form av save-game editor för att kunna flytta ett sak mellan karaktärer. Automatiska uppdateringar, balanseringar och fixar..

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pappy:

Bästa är kanske att köpa spelet - vänta en dag på att en releasegrupp "förbättrar" spelet - slipper uppkopplingen.
Är det inte fantastiskt att folk som faktiskt köper ett spel får SÄMRE vara än de som inte köper det.

Helt omöjligt då dina chars sparas på blizzards server. Det går inte att spela piratkopior överhuvudtaget. Ingen data sparas lokalt.

Permalänk
Medlem

Allvarligt, vad är det med er svenskar? Vi har bland de bästa ISP i världen. Mitt Internet krånglar cirka en gång var 6:e år. Annars har jag aldrig problem eller D/C. Jag ser inga som helst problem som svensk med detta. Kanske om jag bodde i Cambodia så hade jag varit lite frustrerad.

Vad är problemet med DRM? Om något, så tycker jag att det är bra som förhindrar folk från att skapa singleplayer-karaktärer och dylikt. Och som det står i texten har det många fler funktioner än "förhindra pirater".

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN | Z790 Gaming X AX | SF750 | O11 Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schluug:

Jag förstår inte vad problemet är med att vara uppkopplad medan man spelar vare sig det är ett Ubisoft eller Blizzard-spel? Hur många av de som tänkt köpa Diablo 3 sitter på en icke-fast uppkoppling eller har en väldigt instabil uppkoppling, inte många?

Det finns ju massvis med fördelar med att ha ett uppkopplat spel som den som skrev artikeln helt missat. Karaktärer som automatiskt sparas och kommer sparas på Blizzards servrar ett bra tag så slipper man hålla på med sparfiler etc. när man ska formatera burken. Shared stash, otroligt smidigt att kunna dela items mellan sina karaktärer. I Diablo 2 t.ex. var man ju tvungen att köra med någon form av save-game editor för att kunna flytta ett sak mellan karaktärer. Automatiska uppdateringar, balanseringar och fixar..

Mmmm, men den dag åskan tar ditt bredband, eller sätt in valfri felorsak, och "felia" tar två veckor på sig att fixa felet så är det skit kul när "alla" dina spel kräver en internet uppkoppling för att ens starta. Det är inte ok att kräva konstant internetuppkoppling för ett single player spel, och jag kommer inte köpa ett spel som kräver det. Även om det är Blizzard som generellt sett för skitbra spel som står bakom.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Skrivet av lideri:

Mmmm, men den dag åskan tar ditt bredband, eller sätt in valfri felorsak, och "felia" tar två veckor på sig att fixa felet så är det skit kul när "alla" dina spel kräver en internet uppkoppling för att ens starta. Det är inte ok att kräva konstant internetuppkoppling för ett single player spel, och jag kommer inte köpa ett spel som kräver det. Även om det är Blizzard som generellt sett för skitbra spel som står bakom.

då kan man ta tillfälle i akt att göra nånting annat än spela?
tycker fortfarande att det är mer positivt än negativt.

samt att om åskan tar ditt bredband borde du inte ha dragit ur alla sladdar?

Visa signatur

PS4: Xnetium (Street fighter V, Diablo 3 etc...)
Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av lideri:

Mmmm, men den dag åskan tar ditt bredband, eller sätt in valfri felorsak, och "felia" tar två veckor på sig att fixa felet så är det skit kul när "alla" dina spel kräver en internet uppkoppling för att ens starta. Det är inte ok att kräva konstant internetuppkoppling för ett single player spel, och jag kommer inte köpa ett spel som kräver det. Även om det är Blizzard som generellt sett för skitbra spel som står bakom.

Den dagen det händer använder man mobilen som bredband.
Oavsett hur man vrider och vänder på det så är D3 (och D2 för den delen) gjorda för att spela flera spelare, varför vill man spela ensam?
Kommer inte kunna spela igenom alla svårighetsgrader då iaf då Inferno kräver att du ha en balanserad grupp (om man ska tro Blizzard iaf) för att spela igenom.
Att de tagit bort single player delen är bara bra med tanke på hur mycket fusk som skapades genom den funktionen i D2.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Tycker det är bra också, är det så mycket begärt? och vem fan idag har inte en fast internetlina. i alla fall i norden.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Förskräckligt att ett onlinespel kräver att man är uppkopplad mot nätet.

Diablo3 är inget onlinespel eftersom hela spelet går att klara solo.

Jag tycker det är tråkigt att SC2 och D3 inte har ett offlineläge för de som vill lira lite själva på sommarstugan eller bussen/tåget/flyget utan att krångla med uppkoppling.

Det hade inte varit svårt för dem att göra offline delen som en helt separat save som inte påverkades ö.h.t. av onlinedelen. Precis som med SC1 och D2 kommer 99% av alla köpa och betala för spelet bara för att få tillgång till online, speciellt med de extra features som nu finns där såsom Blizzard chat med WoW spelare, Achievements och Auktionshus i Diablo3.

Skrivet av TiasE:

Att de tagit bort single player delen är bara bra med tanke på hur mycket fusk som skapades genom den funktionen i D2.

Det var inte single player i sig som skapade problemet med fusk utan möjligheten gå online med sina fuskade saker från singleplayer sen... Och om folk nu vill fuska i singleplayer så låt dem göra det utan att kunna gå online med karaktären efteråt? Det skadar ingen förutom deras egen upplevelse.

Skrivet av kurasu:

Sedan dess att det bestämdes att D3 skulle behöva spelas online får man väl ändå kalla det ett onlinespel?

Snacka om att ni sysslar med cirkelargument här =P

Det är OK att Diablo 3 kräver internet för att det är ett onlinespel... och Diablo 3 är ett onlinespel eftersom det kräver internet ^^

Med samma logik skulle jag kunna rättfärdiga att mspaint eller vadfan som helst måste kräva internet access =P

Permalänk
Medlem
Skrivet av KniFF:

Extremt bra gjort av Blizzard, slipper man de värsta rötäggen som fuskar och dupear osv.

På vilket sätt ökar det Blizzards förmåga att hitta fuskare på battle.net? Deras kontroller av det ligger i andra verktyg än DRM:et, som är ett antipiratverktyg.

Permalänk
Medlem

hur kan folk se d2 som online spel..det är ju singelplayer som är den stora delen där..sen finns multiplayer på sidan om för att förlänga livet på spelet:) och kommer man inte kunna lira d3 på singel utan uppkoppling är det ju skandal. riktigt dåligt, ett spel som det ska kunna liras utan internet punkt slut. som sagts tidigare..folk som fuskar i singelplayer skadar ingen annan, det ska ju vara så att du ska kunna ta din laptop tex med dig ut nånstans på resa kanske o så finns det inget internet o du vill fördriva en tråkig dag lite med spel..men neeeej det kan du inte..du får allt sitta där o glo i den där gråa tråkiga väggen just den dagen för du inte har internet..usshhh så dåligt att man måste vara beroende av internet hela tiden.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk

Vad spelar det för roll egentligen? Finns det någon i denna värld som har en dator utan uppkoppling?

Jag ser det som en självklarhet och något positivt.

Förutsatt att DRM är att man måste vara uppkopplad och inte något 3rd part antihack program som ska ligga i bakgrunden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lideri:

Mmmm, men den dag åskan tar ditt bredband, eller sätt in valfri felorsak, och "felia" tar två veckor på sig att fixa felet så är det skit kul när "alla" dina spel kräver en internet uppkoppling för att ens starta. Det är inte ok att kräva konstant internetuppkoppling för ett single player spel, och jag kommer inte köpa ett spel som kräver det. Även om det är Blizzard som generellt sett för skitbra spel som står bakom.

Om åskan skulle ta ut hela ditt bredband så skulle du kunna kräva ut ett mobilt tills dess att uppkopplingen är fixad.

Snacka om att måla upp negativa bilder av något som jag och många andra finner positivt.

Menar, folk har ju vant sig sedan Half Life 2 att du behöver en lina för att kunna uppdatera eller ha tillgång till vissa saker.

Get used to it

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Förskräckligt att ett onlinespel kräver att man är uppkopplad mot nätet.
Om detta är något som gör att man inte köper spelet så kanske man bör tänka om vad det egentligen är man är ute efter med såna här spel då de är tänkta att spelas med flera spelare.

Och om inget ändrats med Path of Exile så är det endast online även det.

Men diablo I och II kunde man köra offline i singel player eller lan och det är det nog många som förväntat sig med det här med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Den dagen det händer använder man mobilen som bredband.
Oavsett hur man vrider och vänder på det så är D3 (och D2 för den delen) gjorda för att spela flera spelare, varför vill man spela ensam?
Kommer inte kunna spela igenom alla svårighetsgrader då iaf då Inferno kräver att du ha en balanserad grupp (om man ska tro Blizzard iaf) för att spela igenom.
Att de tagit bort single player delen är bara bra med tanke på hur mycket fusk som skapades genom den funktionen i D2.

Det stämmer inte. Enligt Blizzard så kan man köra solo genom alla svårighetsgraderna. Det kommer ju dock vara rätt svårt i Inferno men det ska vara möjligt. Precis som att D2 också är möjligt att köra solo.

Permalänk
Skrivet av matnojje:

Men diablo I och II kunde man köra offline i singel player eller lan och det är det nog många som förväntat sig med det här med.

När den tiden begav sig så satt alla på uppringd lina. Time to move on.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReloadMaster:

Förutsatt att DRM är att man måste vara uppkopplad och inte något 3rd part antihack program som ska ligga i bakgrunden.

D3 kommer att bli en måltavla för hack, då det går att tjäna riktiga pengar på att sälja saker. Hoppas verkligen att Blizzard har full kontroll på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Diablo3 är inget onlinespel eftersom hela spelet går att klara solo.

Jag tycker det är tråkigt att SC2 och D3 inte har ett offlineläge för de som vill lira lite själva på sommarstugan eller bussen/tåget/flyget utan att krångla med uppkoppling.

Exakt jag satt och spelade D2 på min eee pc på bussen till högskolan ( en timmes resa) och jag hade velat spela D3 med min m11x på bussen till högskolan nu också. Men det får väl bli torchlight 2 när det kommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

D3 kommer att bli en måltavla för hack, då det går att tjäna riktiga pengar på att sälja saker. Hoppas verkligen att Blizzard har full kontroll på det.

Gissa varför alla transaktioner görs på deras servrar?
De har kört ett annat spel online i en massa år som heter WoW. De vet nog vad de håller på med

Permalänk
Medlem
Skrivet av Överkill:

Vad spelar det för roll egentligen? Finns det någon i denna värld som har en dator utan uppkoppling?

Ja du till exempel.

Du har ingen garanterad uppkoppling dygnet runt, året runt till Blizzards servrar. Det har ingen.

Din internetleverantörs prylar kan strula. En ledning kan ha gått sönder. Blizzards server kanske strular eller de kanske skall ha vecko maintainence när du vill spela? Du kanske befinner dig utomlands eller på annat ställe där du inte är uppkopplad?

Det finns tusentals olika tänkbara anledningar för att man inte kan komma åt Blizzards server just när man vill spela. Och ser man utomlands är de sällan lika frälsta som vi är med stabila internetuppkopplingar och blir ofta ännu mer lidande.

En annan sak du kanske inte tänker på är att du kommer bli tvingad spela med 20-200ms lag (beroende på vilken server du spelar mot och din uppkoppling) helt i onödan när du kör solo eller "lan".

Att kräva uppkoppling från ett spel som går att spela solo är alltid minska folks möjligheter att spela spelet när de vill, oavsett hur stabila servrarna må vara.

Permalänk
Medlem

Det är mycket enkelt. Blizzard kommer inte ändra på detta. Det är bara att gilla läget eller spela ngt annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Det är mycket enkelt. Blizzard kommer inte ändra på detta. Det är bara att gilla läget eller spela ngt annat.

Det betyder inte att vi måste tycka om det.

Dessutom håller jag inte med dig. Om tillräckligt många betalande kunder klagar tillräckligt mycket kan alla vars inkomst är beroende på dem ändra sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Gissa varför alla transaktioner görs på deras servrar?
De har kört ett annat spel online i en massa år som heter WoW. De vet nog vad de håller på med

Det är underförstått/självklart att de ska ha så hög säkerhet som möjligt. Vi får se när D3 har varit igång ett tag om de kan hålla det helt hackfritt.

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte spelat WoW sen 2005 men såvitt jag vet har ingen lyckats hacka guld och items i wow iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KniFF:

Extremt bra gjort av Blizzard, slipper man de värsta rötäggen som fuskar och dupear osv.

Du menar alltså att ingen hackar eller dupear saker på Closed Battle.net servrarna i Diablo II? Därför Det finns saker som Ith, och priset på en high rune är nästintill noll?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pappy:

Bästa är kanske att köpa spelet - vänta en dag på att en releasegrupp "förbättrar" spelet - slipper uppkopplingen.
Är det inte fantastiskt att folk som faktiskt köper ett spel får SÄMRE vara än de som inte köper det.

Låter som MW2. precis likadant.

Permalänk
Medlem

Härligt!

Permalänk
Medlem
Citat:

really though? Everybody says this in comment threads, everyone makes petitions, everyone vocally boycotts the the game.

Then everyone sees everyone else having fun and buys the game.

Skön kommentar. =D