Permalänk
Medlem

Nybörjarfrågor om kylning

Hej, jag hoppas någon kan hjälpa mig besvara ett par grundläggande frågor om kylning. Jag är medveten om att ett infernaliskt överflöd av information finns att hämta från övriga platser på internet, men nu råkar det vara så att jag litar mest på Sweclockers hopslagna påsar.

- Vad är acceptabla temperaturer för processor och grafikkort, både vad gäller i vila och under spelande?

- Vilka program funkar bra för att mäta temperaturer?

- Hur många fläktar bör man ha i förhållande till datorns övriga komponenter?

- Hur bör fläktarna placeras för bästa effekt?

- När är klokt att använda kylpasta?

Jag har nyligen beställt ny dator och börjar misstänka att jag i egenskap av hopplös nybörjare har tjackat för få fläktar.
Processor: i5 2500k
Kylare: Corsair H80
Grafikkort: dubbla GTX 560Ti i SLI (Twin Frozr II)
Chassi: Fractal Design Define R3
Till detta har jag enbart lagt till 2 styckna Nexus 120 mm fläktar. Är detta på tok för lite?

Supertacksam för svar!

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk

1. För Intel CPU är det nog runt 30 - 50 grader. Grafikkort får ha högre temperatur. Ungefär 70 - 85 i spel och 50 eller mindre vid vila.
2. Core Temp eller Real Temp är bra för CPU och grafikkorttemperaturen kan du se i Nvidia Control Panel.
3. Eftersom du fick med 2 fläktar med ditt chassi så tror jag inte du behöver ha någon mer om du nu inte ska överklocka. Men du kan ju kolla temperaturen på dina komponenter och är den för hög så kan du köpa till 1 eller 2. Själv klarar jag mig med inga extra fläktar i mitt Micro Tower chassi med ett 6870
4. Fläktarna ska suga in luft fram, suga ut bak.
5. Beror på kylare. Är inte säker på om du behöver det.
Är inte något proffs så jag kan ha fel.

Visa signatur

Dator: FD Define S | i7 5820k | Noctua NH-D15 | 16GB DDR4 | AMD Fury X | MSI X99A GAMING 9 | CM V1000 | Samsung 850PRO 256GB | 3TB WDRED
NAS: FD Node 304 | Pentium G3220 | 2X WD RED 2TB + 2X HGST 4TB | 16GB 1600MHz | FreeNAS

Permalänk
Medlem

Sålänge grafikkort inte går över 100grader så brukar det duga bra.

HWMonitor är det bästa programmet och enklaste att mäta med om du frågar mig.

Jag har 2st fläktar i mitt chassi men ändå överklockar jag och har bra temperaturer. Fläktar i chassi brukar man byta för att få det tystare och lite kallare, men du har inget behov av att göra det.

Kylpasta ska alltid användas. Men om du menar när det är klokt att applicera NY kylarpasta så beror det på. Kylarpasta fungerar bäst när det har fått bränna i lite, så du har inget behov av att byta pasta heller-

Permalänk
Medlem

Med den kylaren så borde du ligga någonstans runt 45-50 i load. Men själva CPUn klarar sig upp till ~95. Känns dock säkrast att ligga 90-.
Grafikkort blir normalt varmare och under 100 borde inte vara några problem, hade dock oroat mig vid dessa temps
Luftflödet lär du kunna tänka ut själv, ett fint flöde ska du ha helt enkelt. På R3 blir det insug fram, botten och sidan (sidan går att ha som både utsug och insug, testa dig fram vilket som funkar bäst). Utsug blir uppe och bak Och dina fläktar lär räcka utmärkt.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mighty Nerd:

3. Eftersom du fick med 2 fläktar med ditt chassi så tror jag inte du behöver ha någon mer om du nu inte ska överklocka.

Jag visste inte ens att det följde med två fläktar! Bra att du sa det

Skrivet av Nikkop:

Kylpasta ska alltid användas. Men om du menar när det är klokt att applicera NY kylarpasta så beror det på. Kylarpasta fungerar bäst när det har fått bränna i lite, så du har inget behov av att byta pasta heller-

Jaha, så med andra ord följer det med till processorn när man köper?

Ber om ursäkt att jag är lite bakom flötet. Men jag lär mig väldigt mycket tack vare alla snälla individer här på forumet, stort tack.
100 grader låter förresten ofantligt varmt i mina öron, hade aldrig kunnat tro att det blir så pass hett.

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Utopolitan:

Jaha, så med andra ord följer det med till processorn när man köper?

Ber om ursäkt att jag är lite bakom flötet. Men jag lär mig väldigt mycket tack vare alla snälla individer här på forumet, stort tack.
100 grader låter förresten ofantligt varmt i mina öron, hade aldrig kunnat tro att det blir så pass hett.

Jadå kylasta sitter på processorn Så du ska bara stoppa in den i sockeln och montera på kylaren.

100grader brukar inte grafikkort komma upp i, men de kan klara det så va inte orolig
Mitt blir 71grader som varmast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Med den kylaren så borde du ligga någonstans runt 45-50 i load.

Betyder "i load" att processorn påfrestas maximalt?

Hur mycket viktigare blir förresten extra kylning när man använder två grafikkort, som i det här fallet?

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Utopolitan:

Betyder "i load" att processorn påfrestas maximalt?

Hur mycket viktigare blir förresten extra kylning när man använder två grafikkort, som i det här fallet?

Ja, när någon nämner load så brukar de mena när man kör ett program som belastar processorn maximalt, så som intel burn test, prime95 eller OCCT.

Det blir rätt mycket viktigare

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Det blir rätt mycket viktigare

Finns det någon trevlig formel man kan applicera på frågan hur mycket kylning som behövs för x antal grafikkort? Exempelvis "två extra fläktar per grafikkort" eller nåt i den stilen.

Har för mig att jag läst någonstans att korten kan blåsa varmluft på varandra, bland annat, och det verkar lite otroligt att bara några fläktar skulle lyckas pejla två heta grafikkort. Men å andra sidan har jag noll erfarenhet, så vad vet jag. ^^

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Utopolitan:

Finns det någon trevlig formel man kan applicera på frågan hur mycket kylning som behövs för x antal grafikkort? Exempelvis "två extra fläktar per grafikkort" eller nåt i den stilen.

Har för mig att jag läst någonstans att korten kan blåsa varmluft på varandra, bland annat, och det verkar lite otroligt att bara några fläktar skulle lyckas pejla två heta grafikkort. Men å andra sidan har jag noll erfarenhet, så vad vet jag. ^^

Det är svårt att svara på, men i princip så brukar man väl säga att en fläkt i sidan är ett måste vid SLI.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Jadå kylasta sitter på processorn Så du ska bara stoppa in den i sockeln och montera på kylaren.

100grader brukar inte grafikkort komma upp i, men de kan klara det så va inte orolig
Mitt blir 71grader som varmast.

Neeej, kylpasta sitter aldrig på processorn!

Det sitter applicerat på kylaren som följer med processorn eller med i en liten tub/påse (beroende på märke) om du köper en "märkeskylare"!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pewtah:

Neeej, kylpasta sitter aldrig på processorn!

Det sitter applicerat på kylaren som följer med processorn eller med i en liten tub/påse (beroende på märke) om du köper en "märkeskylare"!

Givetvis menade jag processorkylaren, tankarna flög iväg ett litet tag där ^_^

Permalänk
Medlem

antalet fläktar per chassi kan bero lite på mer än grafikkort/cpu som sitter i dator, min WS dator har 24TB totalt lagringsutrymme och jag var tvungen att bygga ihop 2st chassin för att få plats med alla diskar och då rök en av moderkorts plåtarna så båda 2 chassin har gemensam cirkulation då försökte jag att inte behöva använda alla fläktar i chassi 2 men då blev hårddiskarna i det chassit väldigt varma samt temperaturen i lådorna var rätt hög så.både grafikkort samt cpu hade lite för höga idle temperaturer även fast dem hade bra kylanordningar på sig, så jag fick slänga på max antal fläktar i båda chassina och då blev allt frid och fröjd.

Så kör man väldigt många hårddiskar så kan man behöva mer fläktar.

Nackdelen är väll ljudnivån vilket inte stör mig efterssom mina servers ändå låter mer dock så får jag varje månad lägga ett par timmar på att plocka ner maskinen och rengöra ordentligt från damm dock så är datorrummet litet och fullt med saker så det är säkerligen delaktig anledning till att den dammar igen fortare

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.