Nytt Corsair AX850 och ett högt pitchande ljud

Permalänk
Medlem

Nytt Corsair AX850 och ett högt pitchande ljud

Hejsan,

Tänkte bara se om någon mer har detta problemet. Fick igår nya nätagget Corsair AX850W och allt rullar på bra men ibland kommer ett högt pitchade ljud somm är väldigt distinkt. Oftast när man rör musen i webbläsaren så låter detta ljudet extra mycket och när man laddar program med mera. Visst ska ett nätagg låta men detta ljudet känns som något fel. Får inga indikationer på att något skulle få för lite/mycket ström då allt rullar på finfint.

Här är en video som visar hur ljudet låter, vid 0:32 börjar det surrande ljudet (inte jag som spelat in men är exakt samma problem).

Någon som haft samma problem / vet om detta är vanligt med Corsairs nätagg?

Tack på för hand för er hjälp.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk

Såhär lät mitt gamla grafikkort. XFX 4850 XXX edition. Kanske det var mitt nätagg som var boven då?? Räckte att jag bläddrade neråt i webbläsaren.

EDIT: Prova med att sätta på V-sync.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Såhär lät mitt gamla grafikkort. XFX 4850 XXX edition. Kanske det var mitt nätagg som var boven då?? Räckte att jag bläddrade neråt i webbläsaren.

EDIT: Prova med att sätta på V-sync.

V-Sync hjälpte tyvärr inte. Jag köpte ett extra grafikkort för att CrossFire:a men har lokaliserat ljudet till nätagget genom att ha örat emot allt och lyssnat samt att videon ovan perfekt visar hur ljudet låter. Låter även när jag skrollar i webbläsaren, sjukt irriterande.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

Coil whine? Ska gå bra att byta ut nätagget isåfall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MiLeS:

Hejsan,

Tänkte bara se om någon mer har detta problemet. Fick igår nya nätagget Corsair AX850W och allt rullar på bra men ibland kommer ett högt pitchade ljud somm är väldigt distinkt. Oftast när man rör musen i webbläsaren så låter detta ljudet extra mycket och när man laddar program med mera. Visst ska ett nätagg låta men detta ljudet känns som något fel. Får inga indikationer på att något skulle få för lite/mycket ström då allt rullar på finfint.

Här är en video som visar hur ljudet låter, vid 0:32 börjar det surrande ljudet (inte jag som spelat in men är exakt samma problem).

http://www.youtube.com/watch?v=MQ3gpq9DGD0

Någon som haft samma problem / vet om detta är vanligt med Corsairs nätagg?

Tack på för hand för er hjälp.

Detta kallas "Coil whine"
Googla det

Permalänk
Medlem

Detta är det som kallas coil whine, kan finnas på antingen grafikkort eller grafikkort som är vanligast, vissa moderkort får också detta problemet.
Brukar gå att byta på garantin om ett nätagg har detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluminium:

Coil whine? Ska gå bra att byta ut nätagget isåfall.

Skrivet av makz159:

Detta kallas "Coil whine"
Googla det

Man tackar, då vet jag vad det kallas för i alla fall. Dock har inget av de tips jag stött på fungerat än, får ta och testa mer under veckans gång men försvinner det inte är det väl bara att maila Corsair så borde man få det utbytt förhoppningsvis.

Skrivet av Sh1ft:

Detta är det som kallas coil whine, kan finnas på antingen grafikkort eller grafikkort som är vanligast, vissa moderkort får också detta problemet.
Brukar gå att byta på garantin om ett nätagg har detta

Jag köpte ett till grafikkort som sagt men genom örat-mot-produkt-metoden är grafikkortet uteslutet då ljudet kommer från nätagget med 99.9% säkerhet. Jaou, tre dagar gammalt agg så garantin finns allt kvar

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

Nu har ljudet blivit mer konstant och så fort jag i stort sett gör något så låter det. Mailat både Komplett och Corsair och frågat om de skickar ut ett nytt och jag skickar tillbaka det defekta i samma låda, är ju surt om man måste skicka in först då står man ju utan ström i en vecka och det går ju inte nu när BF3 Betan drar igång...

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

Något annat som är värt att fundera på är om du har något oskärmat eller så nära PSUt som kan hjälpa till att skapa detta ljud? Har varit med om udda tillfällen där ljud endast dyker upp när jag haft en gammal lysrörslampa nära chassit till exempel. Om du bor i ett gammalt hus så kanske det skulle löna sig att koppla in en strömutjämnare, de är inte dyra och finns modeller med överspänningskydd som är bra att ha ändå.

En annan lösning.. Som inte rekommenderas eftersom du har garanti är: (OBS; endast om du är riktigt bra på fixande - Livsfara)
Man kan montera isär nätagget, och dra igång det. Då kan man med ett rör lyssna efter varifrån ljudet kommer exakt ifrån. Sedan med hjälp av Paraffin eller något annat icke-ledande (finns guider på nätet) täcka över den syndande delen (med strömmen urdragen och komponenten urladdad). Förhoppningsvis försvinner vibrationerna då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av goralux:

Något annat som är värt att fundera på är om du har något oskärmat eller så nära PSUt som kan hjälpa till att skapa detta ljud? Har varit med om udda tillfällen där ljud endast dyker upp när jag haft en gammal lysrörslampa nära chassit till exempel. Om du bor i ett gammalt hus så kanske det skulle löna sig att koppla in en strömutjämnare, de är inte dyra och finns modeller med överspänningskydd som är bra att ha ändå.

En annan lösning.. Som inte rekommenderas eftersom du har garanti är: (OBS; endast om du är riktigt bra på fixande - Livsfara)
Man kan montera isär nätagget, och dra igång det. Då kan man med ett rör lyssna efter varifrån ljudet kommer exakt ifrån. Sedan med hjälp av Paraffin eller något annat icke-ledande (finns guider på nätet) täcka över den syndande delen (med strömmen urdragen och komponenten urladdad). Förhoppningsvis försvinner vibrationerna då.

Tack för tipsen men är 99.9% säker på att det är nätagget som är problemet. Ljudet som uppstår fanns inte innan på Corsair CX600W och uppkom först efter jag bytt samt lägger man örat mot diverse komponent så är det från agget ljudet kommer. Inväntar svar från Komplett.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

Hej!. Har ett exakt likadant nätagg med samma problem!. Mitt är 1dag gammalt. Hur löste du problemet?

Permalänk
Medlem

Jo samma här.

Fick som svar från CDON att det inte beror på nätaggregatet utan att det är ett känt problem bland dom som använder det inbyggda ljudkortet.

Stängde av ljudkortet i BIOS utan resultat. Så det skulle väl vara meningslöst att slänga in ett annat separat ljudkort väl? Inget som jag har lust med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napdev:

Jo samma här.

Fick som svar från CDON att det inte beror på nätaggregatet utan att det är ett känt problem bland dom som använder det inbyggda ljudkortet.

Stängde av ljudkortet i BIOS utan resultat. Så det skulle väl vara meningslöst att slänga in ett annat separat ljudkort väl? Inget som jag har lust med.

Vet ju inte hur det är i just det här fallet men Coilwhine på Corsairs AX serie är ju också ett känt problem. Bara att goggla...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

Vet ju inte hur det är i just det här fallet men Coilwhine på Corsairs AX serie är ju också ett känt problem. Bara att goggla...

Jo precis det är därför jag blev lite trött på svaret från cdon

Permalänk

Köpte ett likadant nätaggregat för några veckor sen, och det lät ungefär sådär. Reklamerade det efter att jag surfat runt här på SweClockers. Så att reklamera är mitt tips! Visade sig att fläkten inte startade vid belastning.

Men det kan nog bli svårt att få dom att skicka ett nytt utan att ha bekräftat fel på det du har. :-\

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

En sån där data har jag.