RAID 2.5"-diskar i HTPC/NAS, lämpligt?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jul 2004

RAID 2.5"-diskar i HTPC/NAS, lämpligt?

Jag skissar på en kombinerad NAS/HTPC. Chassit är special och ganska litet. Tänkte spara plats genom att ha 2 st speglade 2.5"-diskar istället för 3.5". De ska ju vara tystare, svalare och dra mindre ström, men samtidigt lite långsammare och dyrare.
Finns det någon anledning varför 2.5"-diskar inte är lämpligt i en HTPC/NAS?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm/Tumba
Registrerad
Jan 2003

För os, så är det en bra tanke, men jämför du priserna per gb så är det inte värt det, speciellt om du nu skulle välja "gröna" diskar. För 500gb 2.5" så för du ju 2tb 3.5". Vad är det för chassi? Jag tycker att man i alla fall inte kan ha för lite lagrings utrymme, det blir för eller senare fullt.

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jul 2004
Skrivet av DasBoot_swe:

För os, så är det en bra tanke, men jämför du priserna per gb så är det inte värt det, speciellt om du nu skulle välja "gröna" diskar. För 500gb 2.5" så för du ju 2tb 3.5". Vad är det för chassi? Jag tycker att man i alla fall inte kan ha för lite lagrings utrymme, det blir för eller senare fullt.

Jag tänkte satsa på 2 x 750 gg, speglat mot varandra. Men som jag skrev så är jag medveten om att det är dyrt, men chassit är inte stort och jag har inte plats för två 3.5"-diskar, + en för os och andra oviktiga filer. Jag har aldrig jobbat med 2.5"-diskar, så det jag undrade var egentligen bara om det finns något (förutom priset, som är subjektivt huruvida det är dyrt eller ej) som gör att 2.5" är sämre än 3.5"?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm/Tumba
Registrerad
Jan 2003
Skrivet av Fr0hike:

Jag tänkte satsa på 2 x 750 gg, speglat mot varandra. Men som jag skrev så är jag medveten om att det är dyrt, men chassit är inte stort och jag har inte plats för två 3.5"-diskar, + en för os och andra oviktiga filer. Jag har aldrig jobbat med 2.5"-diskar, så det jag undrade var egentligen bara om det finns något (förutom priset, som är subjektivt huruvida det är dyrt eller ej) som gör att 2.5" är sämre än 3.5"?

Du har inte funderat på att skaffa en annan lagringslösning som en enklare nas? Då får du gott om plats i htpc, du kan expandera utrymmet själv efter behov, samt att du får möjligheten att kunna nå allt från vad du vill vart du vill, när du vill?

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jul 2004
Skrivet av DasBoot_swe:

Du har inte funderat på att skaffa en annan lagringslösning som en enklare nas? Då får du gott om plats i htpc, du kan expandera utrymmet själv efter behov, samt att du får möjligheten att kunna nå allt från vad du vill vart du vill, när du vill?

Jodå. Idag har jag en annan dator som jag använder som NAS, men jag skulle gärna slippa att hålla på att strula med utdelningar av mappar och allt möjligt strunt. Jag vill hålla det lite enkelt. Vill dessutom ha så få maskiner i rummet som möjligt. Det negativa som jag ser det är att diskarna är dyrare samt att möjligheten till utbyggnad är mindre. Men för mig överväger fördelarna nackdelarna ganska ordentligt. Med den lösningen har jag ju tillgång till filerna överallt, när jag vill. Precis som du skrev.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm/Tumba
Registrerad
Jan 2003
Skrivet av Fr0hike:

Jodå. Idag har jag en annan dator som jag använder som NAS, men jag skulle gärna slippa att hålla på att strula med utdelningar av mappar och allt möjligt strunt. Jag vill hålla det lite enkelt. Vill dessutom ha så få maskiner i rummet som möjligt. Det negativa som jag ser det är att diskarna är dyrare samt att möjligheten till utbyggnad är mindre. Men för mig överväger fördelarna nackdelarna ganska ordentligt. Med den lösningen har jag ju tillgång till filerna överallt, när jag vill. Precis som du skrev.

Har själv 2st bärbara (arbetsburkar), imac (htpc i sovrummet) och en htpc i vardagsrummet, till detta så kör jag en server av gammalt godis som jag haft hemma. Största uppgraderingen kommer nu när jag går från win7 till freenas och samtidigt byter ut diskarna (4st 1tb jbod) till 6st 2tb diskar i raid6. Har inte haft problem innan med att dela ut allt. Bara att confa xbmc så den hittar mapparna, välja om det är serier/film och sedan har allt fungerat. Servern står i mitt arbetsrum och har bra kylning och kan låta bäst den vill, samtidigt som jag kan hålla ner storleken och t.ex. köra en 40gb ssd i min htpc för att hålla ljudnivån nere.....

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jul 2004
Skrivet av DasBoot_swe:

Har själv 2st bärbara (arbetsburkar), imac (htpc i sovrummet) och en htpc i vardagsrummet, till detta så kör jag en server av gammalt godis som jag haft hemma. Största uppgraderingen kommer nu när jag går från win7 till freenas och samtidigt byter ut diskarna (4st 1tb jbod) till 6st 2tb diskar i raid6. Har inte haft problem innan med att dela ut allt. Bara att confa xbmc så den hittar mapparna, välja om det är serier/film och sedan har allt fungerat. Servern står i mitt arbetsrum och har bra kylning och kan låta bäst den vill, samtidigt som jag kan hålla ner storleken och t.ex. köra en 40gb ssd i min htpc för att hålla ljudnivån nere.....

Idag har jag en laptop, en gammal xbox med xbmc samt server. Filerna på servern delas ut till alla på nätverket. Saken är den att jag för det första inte vill ha servern i vardagsrummet, utan någonstans där den inte syns. Då är det garderoben i rummet bredvid som gäller. Då får jag dra nätverkskabel från routern + strömkabel.
Dessutom blir jag tvungen att ha en extra skärm till den, stående i garderoben tillsammans med servern. Och ja jag kör headless, men när den av någon anledning inte dyker upp på nätverket (pga ett program i startup som fallerar, en hårddisk som strular, fel i nätverkskonfigen eller något annat) så är skärm nödvändig. Åtminstone för mig.

Dessutom vill jag inte NAS:en på hela tiden, utan ha den avstängd när jag sover eller inte är hemma. Då måste jag pyssla med wake-on-lan och annat styr för att slippa gå till andra änden av lägenheten för att starta den.

Jag ser inte problemet med att köra på mitt sätt, dvs kombinera NAS och HTPC. Då får jag ett kompakt system som ju borde funka fint. Jag förstår om man har väldigt höga krav på sin HTPC eller NAS, då kanske det är bättre att separera de i två olika system.

Men frågan var ju fortfarande om det finns något med 2.5"-diskar som gör dem mindre lämpliga i HTPC/NAS än 3.5"?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2009
Skrivet av Fr0hike:

Men frågan var ju fortfarande om det finns något med 2.5"-diskar som gör dem mindre lämpliga i HTPC/NAS än 3.5"?

Nä de är ju som vilka diskar som helst. Olika diskar har olika egenskaper. 2,5" är rent generellt sett tystare men dyrare och har litet lagringsutrymme. Det finns olika hastigheter på dem, kanske lite långsammare än snabba 3,5" dock. För lagring spelar det inte så stor roll.

Den stora nackdelen är att det blir svårt för dig att uppgradera. Men det är inte diskarnas fel, det är ditt chassis fel. Det är nåt jag lärt mig när det gäller lagring, det blir alltid fullt (speciellt om du vill lagra filmer). När det väl blir fullt är det skönt att ha typ 4-6 diskplatser i chassit så man slipper köpa nytt chassi eller slänga de två tidigare diskarna bara för att de inte får plats. Att köra med 3-4 USBdiskar är inte heller nåt alternativ, det ser bara skräpigt ut.

Ett annat alternativ är att du skippar speglingen och då får 1,5TB samt att du skaffar en USB-disk att ha som backup. Då måste du dock fixa igång windows backupfunktion (den är rätt bra) eller liknande.

Räcker 750gb samt att du är medveten om att du skapar eventuella framtida problem (men att det är lugnt ändå) så är det bara köra.