Läckt pressmaterial avslöjar AMD FX-8150 – testresultat och prissättning

Permalänk
Melding Plague

Läckt pressmaterial avslöjar AMD FX-8150 – testresultat och prissättning

Vad som ser ut att vara AMD:s officiella pressmaterial inför lanseringen av Zambezi/Bulldozer läcker ut på nätet, komplett med testresultat och prisuppgifter för toppmodellen FX-8150.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hoppas det stämmer! Det blir kalas i så fall!

Permalänk
Medlem

Spelinriktad processor med vettig prissättning. Det var väl inte alltför illa ändå.
Edit: + FMA4 och XOP också förstås.

Permalänk

detdär ser ju inte så dumt ut!

Permalänk

hoppas det stämmer för att det där är imponerande!!

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk
Medlem

Verkar lovande, skulle vilja se ungefär hur högt den kan klockas med alla Bulldozermoduler och med en vanlig aftermarket kylare

Visa signatur

AMD FX 9590 Kyls med vatten || ASUS Formula Z || Corsair 32 GB 2400MHz Vengence Pro || Samsung 840 pro || 2xIntel x25-M G2 SSD raid 0 || AMD Asus 290 || Fractal Design Newton R2 1000W || Corsair 540 air ||

Permalänk
Medlem

mycket trevliga resultat!

Permalänk

Hmm, såg bra ut i allt utom Cinebench

Permalänk
Medlem

Tas med en skopa salt

Permalänk
Medlem

Blir. En självklar uppgradering så fort ekonomin tillåter =p

Visa signatur

here we go!

Permalänk

Personligen spelar jag istort sett bara och sitter på nätet, så AMD verkar helt klart som ett attraktivt val i framtiden med det lägre priset på både CPU och VGA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXizoR:

Verkar lovande, skulle vilja se ungefär hur högt den kan klockas med alla Bulldozermoduler och med en vanlig aftermarket kylare

På bild nummer fyra är den överklockad till 4,8 GHz. Dock har man ju ingen aning om hur många Bulldozermoduler/kärnor den kör eller vad för kylning det är fråga om.

Permalänk
Medlem

intressant att 30% ökning av klock verkar ge 30% mera prestanda.

Permalänk
Medlem

AMD POWER!

Permalänk

Älskar AMD. Men hade hoppats på mer klös. Ville att den skulle prestera bättre än sockel 1155. Men prissättningen ser bra ut!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imdak:

intressant att 30% ökning av klock verkar ge 30% mera prestanda.

Ibland skalar inte hastighetsökningen med prestandaökningen. En ratio på 1/1 är bra, right?

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem

Ser inte alls dumt ut, längtar som många andra tills ni får sätta tänderna i den i testlabbet.

Permalänk
Skrivet av Burks:

annars mycket trevliga resultat!

Och det blir troligtvis ett köp, E8400 börjar släpa efter

Permalänk
Medlem

Blev glad nu

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

Detta tar jag med en lastbil med salt...

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk
Medlem

Sjukt nice! Då är det bara att kasta iväg sin AMD Phenom II 955 ut genom fönstret när man fått hem nya fina Bulldozern
Ska bli intressant att se hur högt man kan klocka (stabilt) med en Corsair H80 ^^

Visa signatur

Radeon HD 7970 DirectCU II || Corsair HX 850W PSU || Corsair H80 || ASUS Sabertooth Z77 || Corsair Carbide 500R || 2x Western Digital Caviar® Green 2TB || Crucial M4 128GB || Corsair SSD Force Series™ GT 120GB || Intel 3770k 3,5Ghz || Corsair Dominator Platinum 1866MHz 8GB CL9 || BenQ XL2420T 120hz

Permalänk

Riktigt mysigt! Jag lär dock hålla mig på min 1090T ganska länge till

Visa signatur

"The real danger is not that computers will begin to think like men, but that men will begin to think like computers."
-Sydney J. Harris

Spela lite EVE Online!

Permalänk

vore trevligt om amd kunde göra bra grejer nångång, när kommer nästa cpu då?

aja får väll vänta tills dom faktist finns att köppa innan man klagar för mkt, nu ser det ju inte bra ut

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem

AMD win!!!!!!!!<3

Permalänk
Medlem

Ser riktigt bra ut!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Avstängd

Jag tycker det är imponerande. AMD gör ett rejält skutt och wham! en riktigt snabb cpu. Intel gör mindre kliv.

Man måste tänka på att AMDs 8 cores, egentligen är 4 cores med en avancerad hyperthreading. Den avancerade hyperthreadingen gör att man kan räkna det som 8 cores, men egentligen är det 4 cores.

Intels hyperthreading är att man kan köra 2 trådar samtidigt ibland, så Intel har dubblerat vissa komponenter i varje core för att kunna göra det. AMDs hyperthreading har dubblerat många fler komponenter i varje core, så många att det nästan är så att varje core är dubbelt så stor - därför kallar AMD det 8 cores, när det egentligen är 4 cores med AMDs avancerade version av hyperthreading.

Så Sandybridge med 4 cores och hyperthreading VS AMD 8150 med sina 4 cores och avancerade hyperthreading - det är ganska jämnt. Från ingenstans drämmer AMD till med en så snabb cpu. Det är imponerande. AMD kan.

Permalänk
Medlem

amd påstår att buldoser att deras moduler de kör med presterar bättre än vanliga dubbla trådar som intel kör med och att det blir som att ha dubbla kärnor men enligt mina utäkningar presterar det likvärdigt om inte sämmre än intels hyper treading.

använder mig av min cinebench estimator (:
http://www.sweclockers.com/forum/10-programmering-och-digital...

Visa signatur

Ryzen 5950x | RTX 4090 | 64GB 3600Mhz| WD Black sn850 2TB
NAS: Unraid | 8GB 2133Mhz | ASRock C236 WSI | Intel G4600 | 32TB WD RED
YT:youtube.com/patan77xd IG:instagram.com/patan77 Webwww.patan77.com

Permalänk

ca 3.0-3,5k för CPU+MoBo och man får en helt OK speldator ! Toppen! Och när Julhandeln är över och intel börjar närma sig med ivy bridge så kan man komma ner i 2.5K. Intels svar vet vi redan, 2700k. Och tydligen skall FX-serien vara rejält överklocknings bar. Min zalman reserator kommer att få en ny uppgift efter jul! Om det blir Intel eller AMD vet jag inte, det får tester och priser utvisa.

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk

För en tämligen oinsatt:

Hade hoppats att Bulldozer skulle antingen:
A - Springa cirklar kring Intel
B - Vara likvärdig och svinbillig

Nu blev det C - Ungefär samma prestanda och pris? Känns lite som ett antiklimax om nu detta stämmer.

Förhoppningen var ju att Intel skulle kissa på sig och börja priskriga men fasen vet om de behöver göra något nu.

Permalänk

Skulle vara roligt att se prestandan för typ world of warcraft, som är ett spel som kräver mycket av processorn.

Visa signatur

Stationär: 2500k, Gigabyte Z77X-UD3H, Gainward 570, 2 x 120 gb SSD, 12 GB Vengeance, Silverstone Fortress 02, custom fläktar!
Ljud: Audioengine A5+, AKG K550, AKG K540, Grado SR60i, Audiotechnica ATH-ES7