Läckt pressmaterial avslöjar AMD FX-8150 – testresultat och prissättning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sambuccashake:

För en tämligen oinsatt:

Hade hoppats att Bulldozer skulle antingen:
A - Springa cirklar kring Intel
B - Vara likvärdig och svinbillig

Den är ju billigare! Och vi får se hur högt man kan få upp den på luft, kanske kan slå 2600k då

Permalänk
Medlem
Skrivet av saddam:

Intels hyperthreading är att man kan köra 2 trådar samtidigt ibland, så Intel har dubblerat vissa komponenter i varje core för att kunna göra det. AMDs hyperthreading har dubblerat många fler komponenter i varje core, så många att det nästan är så att varje core är dubbelt så stor - därför kallar AMD det 8 cores, när det egentligen är 4 cores med AMDs avancerade version av hyperthreading.

Ja då får man ju hoppas att denna "avancerade" hyperthreadingen faktiskt gör nytta, för att Intels variant är totalt värdelös för spel (fanns ju en anledning till varför man köpte en i5 som är lika snabb som en i7 i spel...)

Permalänk
Medlem

990FX mobo? Check.
EK Supreme HF inc? Check

Bulldozer slår världsrekord i överklockning
jag är fan lyckligare än nån som nyss friat

Visa signatur

4770k | GTX 760 | 32GB Dominator platinum 2133MHz | OCZ Vertex 4 256GB | Dell U3011 | Asus MG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dentoid:

990FX mobo? Check.
EK Supreme HF inc? Check

Bulldozer slår världsrekord i överklockning
jag är fan lyckligare än nån som nyss friat

Speciellt om hon sa nej.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fritjof92:

Skulle vara roligt att se prestandan för typ world of warcraft, som är ett spel som kräver mycket av processorn.

Jag skulle gissa på magplask..
http://www.tomshardware.com/reviews/world-of-warcraft-catacly... -AMD
http://www.tomshardware.com/reviews/world-of-warcraft-catacly... -INTEL
Wow skalar inte med antalet kärnor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minimupp:

Är inte det en gammal AMD cpu? För det heter inte phenom II längre...

Permalänk
Medlem

Jag är inte imponerad. Det faktum att AMD fokuserar så mkt på pris får mig att undra om Bulldozer verkligen är tillräckligt snabb för att konkurrera med Intel. Sen jämför dom octocore med quadcore, inte konstigt att den presterar bättre i appar anpassade att utnyttja flera kärnor (multitasking). OCL Perf är det enda testet med solklar vinnare, men då mot en Intel CPU med virtuella kärnor... Sen kvarstår även frågan om strömförbrukning.

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av celerity:

Jag är inte imponerad. Det faktum att AMD fokuserar så mkt på pris får mig att undra om Bulldozer verkligen är tillräckligt snabb för att konkurrera med Intel. Sen jämför dom octocore med quadcore, inte konstigt att den presterar bättre i appar anpassade att utnyttja flera kärnor (multitasking). OCL Perf är det enda testet med solklar vinnare, men då mot en Intel CPU med virtuella kärnor... Sen kvarstår även frågan om strömförbrukning.

Hmmm. AMD har 4 bulldozer moduler, 8 threards. INTEL har 6 kärnor 12 threads. Räkna ut matten själv.

Permalänk
Moderator
Moderator

Var lite bättre siffror, även om det är från deras press, än jag väntat mig.
Personligen tycker jag dock det är lite skrattretande upplägg på deras bilder och framförallt att så många av jämförelserna är mot gamla socket 1366 ^^

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Om det där stämmer så blir ingen gladare än jag, ÄNTLIGEN lite konkurrens som kan pressa priserna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pucko97:

Är inte det en gammal AMD cpu? För det heter inte phenom II längre...

Poängen är att wow inte skalar med antalet kärnor..

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheDaemon:

Var lite bättre siffror, även om det är från deras press, än jag väntat mig.
Personligen tycker jag dock det är lite skrattretande upplägg på deras bilder och framförallt att så många av jämförelserna är mot gamla socket 1366 ^^

Det är inget konstigt att man jämför entusiast processor mot entusiast processor.. folk glömmer att 1155 inte är intels värstingsockel. Om jag inte har fel är väl i7 980X snabbast fortfarande också?

Visa signatur

RX 6950 XT Merc | 5800x3D w/ Peerless Assassin 120 SE | G.Skill 2x16GB CL16 3600@3733MHz | Aorus B550 Elite V2 | Seasonic Focus GX 850w | Fractal Design R4 | AOC CU34G2X 1440p Ultrawide @ 144MHz FreeSync

Permalänk
Medlem

Hur kan minne vara billigare för AMD system? Kommer inte AMD FX använda DDR3?

Edit: Antar att dom menar att 980x'n använder tripplechannel. Men det finns ju inget som säger att man måste ha 3 st minnen, eftersom prestandavinsten är mer eller mindre obefintlig. Dessutom har dom ju mer än halverat minnes-baren, lagom falsk marknadsförning eftersom det max kan bli 33% billigare om man godkänner sättet att räkna på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dentoid:

990FX mobo? Check.
EK Supreme HF inc? Check

Bulldozer slår världsrekord i överklockning
jag är fan lyckligare än nån som nyss friat

TAGGA FET ÖVERKLOCKNING!!!! Fast man vill väl inte klocka sönder skiten kanske

Visa signatur

Radeon HD 7970 DirectCU II || Corsair HX 850W PSU || Corsair H80 || ASUS Sabertooth Z77 || Corsair Carbide 500R || 2x Western Digital Caviar® Green 2TB || Crucial M4 128GB || Corsair SSD Force Series™ GT 120GB || Intel 3770k 3,5Ghz || Corsair Dominator Platinum 1866MHz 8GB CL9 || BenQ XL2420T 120hz

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Kilgam:

Det är inget konstigt att man jämför entusiast processor mot entusiast processor.. folk glömmer att 1155 inte är intels värstingsockel. Om jag inte har fel är väl i7 980X snabbast fortfarande också?

Bulldozer/Zambezi ligger i samma segment som Sandy Bridge, inte 1366 i7x. För övrigt är 980X inte topp heller nej

Skrivet av Drawmly:

http://www.sweclockers.com/image/red/2011/09/24/3.jpg?t=paneB...

Hur kan minne vara billigare för AMD system? Kommer inte AMD FX använda DDR3?

Edit: Antar att dom menar att 980x'n använder tripplechannel. Men det finns ju inget som säger att man måste ha 3 st minnen, eftersom prestandavinsten är mer eller mindre obefintlig. Dessutom har dom ju mer än halverat minnes-baren, lagom falsk marknadsförning eftersom det max kan bli 33% billigare om man godkänner sättet att räkna på.

Skrev det precis när din edit poppade upp Mer minne = högre pris Tripple har ju aldrig varit ett krav men givetvis vill de ju vinkla lite smått där det går, inget konstigt där.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

skulle vilja se hur fx-4170 och fx-b4150 står sig mot 2500k
men tror det ändå blir en fx-8150 eller fx-8120 för mig :DDD

Visa signatur

| AMD Phenom II 1055T @ 3.3GHz | Sapphire R9 380x | Corsair Force 3 120GB | M4A87TD/USB3 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilgam:

Det är inget konstigt att man jämför entusiast processor mot entusiast processor.. folk glömmer att 1155 inte är intels värstingsockel. Om jag inte har fel är väl i7 980X snabbast fortfarande också?

990x är snabbare än 980x;)

Visa signatur

Intel i7 2600k @4.6GHz, ASUS GTX780 DCII, Asus Maximus IV Extreme, 16Gb 1600MHz VENGEANCE LP, NZXT Switch 810 BLACK, Corsair H100, Windows 7 Ultimate x64, Corsair AX1200, 2x Corsair Force GT 120Gb Raid 0, 2TB Hitachi Deskstar, Samsung Syncmaster BX2431, Corsair K90, Mionix naos 5000, Sennheiser pc 360

Permalänk
Medlem

Hehe om vi landar på jorden en aning kanske alla kan förstå att intels processorer varit ute på marknaden ett bra tag.

Ingen förväntade sig väl att AMDs flaggskepp ska prestera sämre efter så lång tid efter, finns ju ingen som helst logik bakom detta.

Detta test är ju dessutom skillnaden marginell inget man precis uppgraderar över det som är intressant här är prissättningen.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk

Då är det positivt att AMD allvarligt känner sig säkra med att ställa 8150 mot 2500k, 2600k och 980x.

Vill se 4 BD moduler krossa lite gaming benchmarks där Intel dominerar rätt kraftigt.

Permalänk
Inaktiv

Vad är det som är imponerande? Att toppmodellen presterar som 2600K som funnits ute i snart 1 år och endast kommer att kosta 2-300kr mindre? Nej, 2700K eller Ivy Bridge ser ut att vara det som gäller för prestandajägaren som gillar att överklocka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaluku:

Sjukt nice! Då är det bara att kasta iväg sin AMD Phenom II 955 ut genom fönstret när man fått hem nya fina Bulldozern
Ska bli intressant att se hur högt man kan klocka (stabilt) med en Corsair H80 ^^

Nej den åker in i HTPC bygget istället för ut genom fönstret

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Medlem

Nu kan jag omöjligt veta hur rätta siffror är men det börjar lukta fint för mitt beslut att leva med min 1090T BE till dozern kommer. Hoppas bara jag inte får ångra mig när det väl sker

Håller i vilket fall tummarna för AMD konkurans är bra för marknaden Hoppas på att AMD lyckas

Edit: må så vara att nästkommande 2 Intel serier smiskar dozern men det gör mig inte mycket för lyckas amd är dem på rätt spår

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Vad kul, hoppas det stämmer.

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk
Medlem

Hoppas på detta. Hoppas. Det vore surt om bulldozer presterar som PH2 x6 i bästa fall

Permalänk
Skrivet av Dr. MASS:

Nej den åker in i HTPC bygget istället för ut genom fönstret

haha smart där

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fritjof92:

Skulle vara roligt att se prestandan för typ world of warcraft, som är ett spel som kräver mycket av processorn.

Nu var det ett tag sen jag spelade WoW men WoW kördes då bara på en kärna=inte processor hamrande spel imo.

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk

efter att ha läst allt ståhej om amds bulldozer är jag mycket nöjd att jag inte väntade på den utan köpte en 2500k istället...

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av scoorch:

Nu var det ett tag sen jag spelade WoW men WoW kördes då bara på en kärna=inte processor hamrande spel imo.

http://www.anandtech.com/bench/CPU/62

Om du exempelvis jämför några i5 Quad mot i5 dual core med högre klockfrekvens där så verkar det onekligen som att det använder fler kärnor.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diablo_Lino:

efter att ha läst allt ståhej om amds bulldozer är jag mycket nöjd att jag inte väntade på den utan köpte en 2500k istället...

Låter konstigt att säga så innan dozern är på marknaden, kan ju bli att du blir besviken på ditt val, vem vet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheDaemon:

http://www.anandtech.com/bench/CPU/62

Om du exempelvis jämför några i5 Quad mot i5 dual core med högre klockfrekvens där så verkar det onekligen som att det använder fler kärnor.

Du ser kanske inte att en Dualcore i5 sopar mattan med quad AMD då? eller att I5 dualcore presterar som en I5 Quad? verkar vara mycket "men ifall".

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080