Läckt pressmaterial avslöjar AMD FX-8150 – testresultat och prissättning

Permalänk
Medlem

Ett litet prov i marknadsspiritualitet:

A. Hur hade det varit om Bulldozer presterat 20% sämre än Intels motsvarighet i de presenterade spel\applikationerna?
1. Tragiskt.. X. Antiklimax.. 2. HAHA; INTEL ÄGERR

B. Om detta blir en lansering analogt med 3800-grafikkortsserien, kan vi då förvänta oss riktigt fina processorer av AMD framöver?
1. Ja, fast billigare... X. Förhoppningsvis... 2. INTEL har 25nm runt hörnet! Whoh0000!

C. Denna processor kommer troligtvis klocka mycket bra, men dock kanske bara i "2-kärnorsmode", kommer detta leda till en ny frekvenskapplöpning bland nerds-on-teh-internets?
1. Ja, frekvens på datorer är som hästkrafter på bilar!... X. Va?... 2. Det är prestanda per klockcykel som räknas ffs!

Nyckel:
Flest 1;or = Du är en AMD-fanboy.
Flest X = Du är logisk och neutral, grattis!
Flest 2;or = Du är en INTEL-fanboy.

Visa signatur

__________________
| ASUS Z99 | 4790K | 8GB DDR3 | Noctua DH-14 | Chieftec Dragon Miditower (15 år gammalt!) | Samsung 250 GB SSD Evo | MSI GTX 980 Gaming | Zalman ZM1000-HP |

Permalänk
Avstängd

Var det inte så att AMDs Moduler kunde arbeta som en kärna så att när man spelar ett spel som endast stöder 4 kärnor eller mindre så har man en 4kärnig CPU? Isåfall förstår jag inte vad folk klagar på...Du kan ha 8 (halv kärnor) eller 4 (hel kärnor) Så är det me de Intel kör ju endast mjukvaru HT som skalar vedervärdigt :/

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yarre_k:

Tack för din tillförande inlägg...

on topic:
Det intressanta för de flesta här på SC är hur en klockad Bulldozer står sig mot en klockad 2500k / 2600k.

Är det inte så att klockningen följer prestandan som stock. Dvs är i7 2600K 5% snabbare i stock än Bulldozer så blir den 5% snabbare om båda klockas 20%? Eller menar du att Bulldozern då skulle gå att klocka mer och därmed vinna prestanda? Tycker stock hastigheterna brukar följa prestandan med överklock. Alltså man släpper inte en processor som går att höja frekvensen så mycket att man tillslut skulle vinna prestandan, då hade man haft höjda frekvenser från början och därmed vunnit prestandan i stock, vilket borde vara huvudmålet då långt ifrån alla överklockar. Luddigt skrivet.. Hoppas ni förstår vart mina funderingar bär vägen.

Visa signatur

intel i7 920 @ 4000Mhz / Asus P6T Deluxe V2 / Corsair 6GB DDR3 Dominator @ 1600Mhz / 2st Gigabyte 460 GTX 1GB @ 850/1700/4400Mhz SLI / HDD1: Corsair Force 120GB HDD2: WD Black 1TB / Antec Twelvehundred / Corsair 750W HX / Win7 64Bit SWE

Permalänk
Medlem
Skrivet av walp:

Ett litet prov i marknadsspiritualitet:

A. Hur hade det varit om Bulldozer presterat 20% sämre än Intels motsvarighet i de presenterade spel\applikationerna?
1. Tragiskt.. X. Antiklimax.. 2. HAHA; INTEL ÄGERR

B. Om detta blir en lansering analogt med 3800-grafikkortsserien, kan vi då förvänta oss riktigt fina processorer av AMD framöver?
1. Ja, fast billigare... X. Förhoppningsvis... 2. INTEL har 25nm runt hörnet! Whoh0000!

C. Denna processor kommer troligtvis klocka mycket bra, men dock kanske bara i "2-kärnorsmode", kommer detta leda till en ny frekvenskapplöpning bland nerds-on-teh-internets?
1. Ja, frekvens på datorer är som hästkrafter på bilar!... X. Va?... 2. Det är prestanda per klockcykel som räknas ffs!

Nyckel:
Flest 1;or = Du är en AMD-fanboy.
Flest X = Du är logisk och neutral, grattis!
Flest 2;or = Du är en INTEL-fanboy.

Om man fick en av varje då? Är man neutral då med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheDaemon:

Återigen antal kärnor snackade vi om, inte jämförelser mellan olika arkitekturer
Även där var det inte heller samma frekvenser, även om det inte går att jämföra dem av ovan nämnda skäl ^^

E8400 på 3.3ghz (6.6ghz med 2 kärnor) får 85.6 fps
i7 920 på 2.66gh (10.6ghz med 4 kärnor) får 85.5 fps

Så om nu wow kan använda 4 kärnor varför är det sån stor skillnad (total ghz)? jo för att den inte använder 4 kärnor Enda anledningen till att dom får i princip samma fps är för att 920 är ny arkitektur som utnyttjar ghz bättre, så även fast det skiljer 1.4ghz så blir det ingen skillnad fps mässigt.

Visa signatur

Dator 1#
3930k \|/ gtx970 \|/ Corsair 64gb @1866mhz \|/ Asus Sabertooth x79 \|/
2st Samsung 840pro 256gb @ Raid0 | 4st Samsung F1 640gb @ Raid 0 | 2tb + 1tb seagate
Skärmar
Catleap 2B 27" 1440p \|/ Qnix 27" 1440p \|/ Benq XL2410T

Permalänk
Medlem

Ser fram emot detta!! blir nog den grövsta AMD:n för mig + nåt fint moderbord , eventuellt nytt agg + ett till 6970 så är man i hamn
Är dags för AMD igen har inte haft en AMD processor sedan AMD Athlon 64 x2 3200+

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lonefox:

Om man fick en av varje då? Är man neutral då med?

Då är du disillusionerad

Visa signatur

__________________
| ASUS Z99 | 4790K | 8GB DDR3 | Noctua DH-14 | Chieftec Dragon Miditower (15 år gammalt!) | Samsung 250 GB SSD Evo | MSI GTX 980 Gaming | Zalman ZM1000-HP |

Permalänk
Medlem

Ja, det här var faktiskt kul läsning. Blir kanske en återgång till amd!

Visa signatur

Playstation 4 + Nintendo Switch
R7 5800x3d - MSI B450 - RTX 3080 TUF - EVGA 650w G3 - ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Har alltid använt amd processorer, men känns ändå som intel alltid är steget före Kan hända att det är bara jag som känner så, men jag lyssar iaf inte på mainstream musik, kan det vara därför jag väljer amd?

Visa signatur

CPU : AMD Phenom | X6 1055T GPU : NVIDIA Gtx 560ti Nätaggregat: Corsair TX850 Chassi: Fractal Design R4 Minne: Corsair 8GB Moderkort: Gigabyte GA-990FXA-UD3 Kylare: Zalman CNPS9900A Tangentbord : Key Tronic Mus : Razer DeathAdder 3500dpi

Permalänk
Medlem
Skrivet av shocker:

E8400 på 3.3ghz (6.6ghz med 2 kärnor)
i7 920 på 2.66gh (10.6ghz med 4 kärnor)
... (total ghz) ...

Ehh, wrong.

Två bilar som kör i 100km/h, kör de dubbelt så snabbt bara för att de är två?

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

ska bli trevligt med min nya h100:A som bara vänta r på att få sätta tänderna i bulldozer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Ehh, wrong.

Två bilar som kör i 100km/h, kör de dubbelt så snabbt bara för att de är två?

Absolut inte, men de får mera gjort, T.ex. Transportera folk.

Permalänk

Hoppas verkligen att detta stämmer då jag just har köpt en am3+-bräda för 2k, men det ska precis som de tidigare dåliga prestandasiffrorna tas med massa salt, som Jonas verkar tycka om att säga

Permalänk

Tycker Bulldozer verkar helt ok. Ett lägre pris än 2600K och presterar likvärdigt. Det verkar ju även kunna vara så att Bulldozer presterar bättre i spel som stödjer fler kärnor än vad 2500 och 2500K gör.

Visa signatur

[GPU 2x Asus Radeon HD6870 DirectCU 1GB] [CPU Intel Core i5 2500K 3.30GHz] [RAM Vengeance 16GB 1600MHz] [OS Windows 7 x64 Professional] [MOBO Asus P8P67 Deluxe B3] [SSD Kingston 64GB] [ Dell 24" 1920*1080-Monitor]

Citera för svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Samurai237:

Hallå! Snälla nån. Kan ni sluta tjafsa om vilket grafikkort som är det snabbaste på marknaden och hålla er till ämnet.

OT: Tycker Bulldozer verkar helt ok. Ett lägre pris än 2600K och presterar likvärdigt. Det verkar ju även kunna vara så att Bulldozer presterar bättre i spel som stödjer fler kärnor än vad 2500 och 2500K gör.

Det vet ju iförsig inte. Vi har ingen som helst aning om hur den presterar, mer än de undermåliga testerna SiSoft visade som vi inte ens vet om dom är äkta eller inte.

Priset verkar ju helt klart lockande.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Hade AMD släppt denna plattform för ett halvår sedan så hade jag varit imponerad, men nu när både Sandy Bridge E och Ivy Bridge är runt hörnet så känns det som att AMD är lite för sent ute. Både 2500K och 2600K presterar bättre än 990X i spel, så det känns som att FX-serien kommer floppa på spelfronten. Däremot så kan det bli en intressant plattform för program som utnyttjar fler kärnor.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Blir. En självklar uppgradering så fort ekonomin tillåter =p

Hoppas den iaf prestar som de chartsen för då är de mycket ok

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Hoppas på fin prestanda i flertrådiga progam, spelprestanda är inget jag direkt jagar febrilt.

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Var det inte så att AMDs Moduler kunde arbeta som en kärna så att när man spelar ett spel som endast stöder 4 kärnor eller mindre så har man en 4kärnig CPU? Isåfall förstår jag inte vad folk klagar på...Du kan ha 8 (halv kärnor) eller 4 (hel kärnor) Så är det me de Intel kör ju endast mjukvaru HT som skalar vedervärdigt :/

Det här med att modulerna kunde få sina integer units att sammarbeta hördes på ett tidigt stadium men sen har jag inte sett mer snack om det.

Intels HT är inte i mjukvara. Det är... fan så svårt att förklara HT i svenska ord för mig, men wikipedia (engelska) täcker det. Men det är delar av processorn som är fysiskt duplicerade, men icke FPU eller Integer. Och i många flertrådiga applikationer så skalar det helt ok.

Skrivet av saddam:

Jag tycker det är imponerande. AMD gör ett rejält skutt och wham! en riktigt snabb cpu. Intel gör mindre kliv.

Man måste tänka på att AMDs 8 cores, egentligen är 4 cores med en avancerad hyperthreading. Den avancerade hyperthreadingen gör att man kan räkna det som 8 cores, men egentligen är det 4 cores.

Intels hyperthreading är att man kan köra 2 trådar samtidigt ibland, så Intel har dubblerat vissa komponenter i varje core för att kunna göra det. AMDs hyperthreading har dubblerat många fler komponenter i varje core, så många att det nästan är så att varje core är dubbelt så stor - därför kallar AMD det 8 cores, när det egentligen är 4 cores med AMDs avancerade version av hyperthreading.

Så Sandybridge med 4 cores och hyperthreading VS AMD 8150 med sina 4 cores och avancerade hyperthreading - det är ganska jämnt. Från ingenstans drämmer AMD till med en så snabb cpu. Det är imponerande. AMD kan.

Såg ju fint ut på pappret men om detta är deras mest optimistiska slides så verkar det ju som om de verkligen misslyckats i implementeringen.

Nej. Man får väl hoppas att det är fejk-slides. För annars, hej hopp. Patetiskt drag det där med att dra upp 990X och låtsas som om det är en sån budget du behöver för Intel...

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Skrivet av walp:

Ett litet prov i marknadsspiritualitet:

A. Hur hade det varit om Bulldozer presterat 20% sämre än Intels motsvarighet i de presenterade spel\applikationerna?
1. Tragiskt.. X. Antiklimax.. 2. HAHA; INTEL ÄGERR

B. Om detta blir en lansering analogt med 3800-grafikkortsserien, kan vi då förvänta oss riktigt fina processorer av AMD framöver?
1. Ja, fast billigare... X. Förhoppningsvis... 2. INTEL har 25nm runt hörnet! Whoh0000!

C. Denna processor kommer troligtvis klocka mycket bra, men dock kanske bara i "2-kärnorsmode", kommer detta leda till en ny frekvenskapplöpning bland nerds-on-teh-internets?
1. Ja, frekvens på datorer är som hästkrafter på bilar!... X. Va?... 2. Det är prestanda per klockcykel som räknas ffs!

Nyckel:
Flest 1;or = Du är en AMD-fanboy.
Flest X = Du är logisk och neutral, grattis!
Flest 2;or = Du är en INTEL-fanboy.

1
x
2

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem

Ytterligare en tråd med nonsens

Visa signatur

Fractal Define R2, Fractal Newton R2 800W, INTEL CORE I7 980, 12GB Corsair pc 12800. Ny gpu skall inhandlas

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av shocker:

E8400 på 3.3ghz (6.6ghz med 2 kärnor) får 85.6 fps
i7 920 på 2.66gh (10.6ghz med 4 kärnor) får 85.5 fps

Så om nu wow kan använda 4 kärnor varför är det sån stor skillnad (total ghz)? jo för att den inte använder 4 kärnor Enda anledningen till att dom får i princip samma fps är för att 920 är ny arkitektur som utnyttjar ghz bättre, så även fast det skiljer 1.4ghz så blir det ingen skillnad fps mässigt.

Som redan påpekats är den där matematiken inte direkt logiskt. Det inlägg du citerade påpekade att det var påverkan av antal cores vi talade om. Det går inte att direkt jämföra två med olika arkitekturer, olika antal kärnor och helt olika frekvenser så där och dra någon slutsats kring påverkan från bara en av dem.

Hur som helst en snabb googling gav detta

Skrivet av mmo-champion:

As of 3.1 there are now 3 main threads, and many more smaller threads.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Helt okej prestanda som förväntat och att de faktiskt ligger och tävlar mot Sandy Bridge i samma prisklass vilket är en stor förbättring över K8/K10/Stars, att de skulle slå eller kunna stå emot Ivy Bridge visste vi ju redan att de inte skulle klara pga arkitekturen och att det är en försenad generation av ny AMD-arkitektur. Så det tävlar inte i den ligan riktigt. Förbättringarna för det finns inte där, men det är positivt att de faktiskt kan ta sig till en ny arkitektur istället för en som i princip fortfarande var K8 från 2003. Ungefär som om Intel aldrig hade kommit förbi Conroe/Core 2 Duo-steget. En arkitektur de förhoppningsvis kan förbättra, så att vi faktiskt når nästan en paritet särskilt på bärbara nästa år som får Bulldozerbaserade processorer, som faktiskt betyder att AMD har något som inte ligger i 2008 års prestanda. AMD kan tävla lättare med den, de kanske behöver en helt ny arkitektur till och behöver ta fram dom snabbare men de behöver ju iaf lämna det gamla bakom sig och det gör dom med BD. Att de inte är flera generationer bakom är bara bra för slutanvändarna. BD betyder ju ändå att man kan köpa AMD utan att känna att Intel skulle vara flera gånger bättre. Nu gäller det att få till en bra situation på chipset-sidan också. Och AMD vågar ju iaf jämföra med 6 core Gulftown (980X) och 2600k som inte är slöa.

På företagssidan hade jag gärna sett att de fått till en ordentlig konkurrent till vPro/iAMT med motsvarande verktyg och VNC över SOL på tillbyggnad av DASH osv. IOMMU verkar de ju få till och det är trevligt till arbetsstationer. Men även remote management av systemen behöver vara möjligt om de ska vara ett alternativ man vill ha i nätverken.

Permalänk

hoppas bara på att detta stämmer nu (Y)

Visa signatur

En dator

Permalänk

Antalet kärnor är ej så viktigt längre, förutom om du ska rendera video eller annat. Det är nämligen bara då samtliga kärnor kan användas fullt ut.

För vanliga användaren som använder vanliga program eller spelså utnyttjas kärnorna aldrig fullt ut, så om man nu kan klocka kärnorna mera med bulldozer kan man nog få bättre real world prestanda om varje enskild skärna presterar bättre.

Jag blev rätt besviken när jag hörde att nya IVY kommer ha samma prestanda per kärna som som i7 920, det gör det iallafall för mig meningslöst att uppgradera, då de program jag inte är optimerat för att köra flera trådar.

I dags läget önskar jag mer krän per tråd än flera kärnor/trådar.
Speciellt då de ljudprogram jag avänder oftast bara utnyttjar en kärna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kripp666:

Har alltid använt amd processorer, men känns ändå som intel alltid är steget före Kan hända att det är bara jag som känner så, men jag lyssar iaf inte på mainstream musik, kan det vara därför jag väljer amd?

Du är inte ensam.
Jag skulle alldrig skaffa en i-produkt heller.
Vill man ha det alla andra har,så blir det ju inget kul.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Immersion:

Jag blev rätt besviken när jag hörde att nya IVY kommer ha samma prestanda per kärna som som i7 920, det gör det iallafall för mig meningslöst att uppgradera, då de program jag inte är optimerat för att köra flera trådar.

Vem påstår det?

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Skrivet av murklor:

Ja då får man ju hoppas att denna "avancerade" hyperthreadingen faktiskt gör nytta, för att Intels variant är totalt värdelös för spel (fanns ju en anledning till varför man köpte en i5 som är lika snabb som en i7 i spel...)

Anledningen till att i5 2500K är lika snabb som i7 2600K i spel för det mesta, är att spelen i de flesta fall inte utnyttjar mer än två-tre kärnor (och bara en handfull kan faktiskt använda fler än fyra) och då spelar det ju ingen roll om man skulle ha fyra eller åtta kärnor (minst fyra av kärnorna i den åttakärniga står ju och gör ingenting).

I BF:BC2 ser man att det är skillnad mellan processorerna till i7 2600K's fördel, men skillnaden märks endast i riktigt låg upplösning, eftersom redan en sämre processor än i5 2500K är fullt tillräcklig att mata även en high-end grafikkortslösning med data i högre upplösningar.

Så anledningen till att det inte märks någon större skillnad mellan en i5 2500K och en i7 2600K är inte att HT är dåligt i spel, utan snarare att dels är de flesta spel inte särskilt CPU-krävande och dels användr sig spelen inte av mer än fyra kärnor.

Tittar man på tester där de kör med två kärnor och jämför med att köra med två kärnor och HT, så ger det senare alternativet klart bättre prestanda i spel och program som klarar att utnyttja fler än två kärnor på ett vettigt sätt. Det ger inte samma prestanda som två extra "äkta" kärnor, men en tvåkärnig med HT brukar i allmänhet prestera minst som en trekärnig processor i alla fall.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Skrivet av shocker:

E8400 på 3.3ghz (6.6ghz med 2 kärnor) får 85.6 fps
i7 920 på 2.66gh (10.6ghz med 4 kärnor) får 85.5 fps

Så om nu wow kan använda 4 kärnor varför är det sån stor skillnad (total ghz)? jo för att den inte använder 4 kärnor Enda anledningen till att dom får i princip samma fps är för att 920 är ny arkitektur som utnyttjar ghz bättre, så även fast det skiljer 1.4ghz så blir det ingen skillnad fps mässigt.

WoW använder numera tre kärnor regelbundet. En huvudtråd där det mesta av spelet körs, en för grafikrelaterade uppgifter och en tredje för diverse övrigt. (Två kärnor utnyttjas hyfsat bra och en halvdant). Därför klarar sig en högre klockad tvåkärnig sig så pass bra (IPC och klockfrekvens spelar stor roll i WoW då så pass få kärnor utnyttjas, ett fenomen som återkommer i ett nyare Blizzardsläpp, StarCraft II, vilket är en anledning till att de äldre AMD-processorerna klarar spelet sämre).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Skrivet av WrongTarget:

Anledningen till att i5 2500K är lika snabb som i7 2600K i spel för det mesta, är att spelen i de flesta fall inte utnyttjar mer än två-tre kärnor (och bara en handfull kan faktiskt använda fler än fyra) och då spelar det ju ingen roll om man skulle ha fyra eller åtta kärnor (minst fyra av kärnorna i den åttakärniga står ju och gör ingenting).

I BF:BC2 ser man att det är skillnad mellan processorerna till i7 2600K's fördel, men skillnaden märks endast i riktigt låg upplösning, eftersom redan en sämre processor än i5 2500K är fullt tillräcklig att mata även en high-end grafikkortslösning med data i högre upplösningar.

Så anledningen till att det inte märks någon större skillnad mellan en i5 2500K och en i7 2600K är inte att HT är dåligt i spel, utan snarare att dels är de flesta spel inte särskilt CPU-krävande och dels användr sig spelen inte av mer än fyra kärnor.

Tittar man på tester där de kör med två kärnor och jämför med att köra med två kärnor och HT, så ger det senare alternativet klart bättre prestanda i spel och program som klarar att utnyttja fler än två kärnor på ett vettigt sätt. Det ger inte samma prestanda som två extra "äkta" kärnor, men en tvåkärnig med HT brukar i allmänhet prestera minst som en trekärnig processor i alla fall.

Jepp! Men det håller på att ändras. Ex: BF 3 har man 2 kärnor som minium och 4 rekommenderat. Bättre AI och större banor kräver bättre CPU. För att inte tala om strategi spel, där CPU prestandard betyder mycket mer än fps. Sen skall man komma ihåg att de spel som släpps idag började utvecklas för flera år sedan, när 4 kärniga system var ovanligt. Plus att OS stödet för flera kärnor inte var lika bra. Det spel som ligger under utveckling idag kommer fm ha 4 kärnor som minium.
Att HT-stödet inte varit stort beror på det är relativt nytt och inte alla CPUer har det. Men det kommer fm också att ändras.

Slutgiltligen det är testerna och priset som avgör hur bra en CPU är. Block kärnor, HT, Ghz mm är bara teoretisk info. Det är hur bra cpu är i praktiken när den sitter i din dator där hemma som räknas.

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !