Läckt pressmaterial avslöjar AMD FX-8150 – testresultat och prissättning

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99565:

Isf en Velociraptor dinosaur för bridge e kommer ju vara snabbast av allt på minst 6 månader? Ivy bridge är medel snabb till lågprestanda, enda fördelen är att den drar lite ström och därmed som du säger kräver mindre arktisk kylning.

Kommer inte ivy ha bättre prestanda än sb??

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elgot:

Den har ingen sådan.

Ofasiken, isåfall är det bra grejjor. Sitter på en 2500K så inte för att jag ska upgradera på ett tag men endå tummen upp för AMD om dom kan konkurera en stund tills ivy kommer=)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av f.a:

Kommer inte ivy ha bättre prestanda än sb??

Skickades från m.sweclockers.com

Ingen aning
Från vad jag sett i kommer i alla fall bridge e vara entusiast inriktat medan ivy bridge kommer vara på mellan/lägsta nivån men dra mindre ström.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99565:

Ingen aning
Från vad jag sett i kommer i alla fall bridge e vara entusiast inriktat medan ivy bridge kommer vara på mellan/lägsta nivån men dra mindre ström.

2500k-2600k är också mellanklass..
Men de presterar ju hyfsat...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99565:

Ingen aning
Från vad jag sett i kommer i alla fall bridge e vara entusiast inriktat medan ivy bridge kommer vara på mellan/lägsta nivån men dra mindre ström.

Du har missförstått nivåerna, de är inte indelade efter sockel.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon99565:

Ingen aning
Från vad jag sett i kommer i alla fall bridge e vara entusiast inriktat medan ivy bridge kommer vara på mellan/lägsta nivån men dra mindre ström.

Ivy bridge är uppföljaren till 1155-serien medan sandy bridge-e ersätter 1366-serien. I båda fallen kan man nog räkna med prestandaförbättringar; särskilt ivy bridge verkar intressant då strömförbrukningen är så pass reducerad.

Skrivet av mfm:

Du har missförstått nivåerna, de är inte indelade efter sockel.

Dock får vi nog vänta på ivy bridge-e, eller vad den nu kan komma att kallas.

Permalänk
Medlem

Personligen ser jag det största problemet med bulldozer är att dom kommer vara totalt usla i prestanda/watt mot sandy bridge. Sen ska vi inte tala om ivy ens, då kommer det bli skrattretande. Tyvärr är det ju så när Intel är så många gånger större och har en hel del mer pengar att lägga på R&D.
Arkitekturen i sig känns som den hör bäst hemma på servrar vilket det känns som den är främst designad för. Interlagos är trots allt inte mycket mer än 8st bulldozer "moduler" samt några extra HT länkar istället för 4st som som vi dödliga får. I dagens virtualiserade värld är trots allt cores per 1U i racken rätt viktigt. Men på större anläggningar är så blir prestanda/watt även viktigt och då kan AMD få det svårt att hänga med.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Dock får vi nog vänta på ivy bridge-e, eller vad den nu kan komma att kallas.

Häng inte upp dig på sockeln som sagt, t.ex ligger i7 2600 i samma prestandasegment som i7 950 (dvs 2600 ersätter 950).

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mfm:

Häng inte upp dig på sockeln som sagt, t.ex ligger i7 2600 i samma prestandasegment som i7 950 (dvs 2600 ersätter 950).

Ah, jag trodde du syftade på arkitektur/sockel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Elgot:

Ivy bridge är uppföljaren till 1155-serien medan sandy bridge-e ersätter 1366-serien. I båda fallen kan man nog räkna med prestandaförbättringar; särskilt ivy bridge verkar intressant då strömförbrukningen är så pass reducerad.

Hur förklarar man då att ivy bridge hamnar under sandy bridge e i denna

om ivy bridge nu kommer vara bättre än sandy bridge e som du säger?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99565:

Hur förklarar man då att ivy bridge hamnar under sandy bridge e i denna
http://www.blogcdn.com/www.engadget.com/media/2011/04/2011-in... om ivy bridge nu kommer vara bättre än sandy bridge e som du säger?

Va? Läs om vad han skrev Att Sandy Bridge E kommer ligga ovanför Ivy Bridge låter ganska självklart. Men Ivy Bridge ersätter ju Sandy Bridge och vi kommer nog få se Ivy Bridge E ersätta Sandy Bridge E i en framtida roadmap.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon99565:

Hur förklarar man då att ivy bridge hamnar under sandy bridge e i denna
http://www.blogcdn.com/www.engadget.com/media/2011/04/2011-in...
om ivy bridge nu kommer vara bättre än sandy bridge e som du säger?

Den ser väl ut att ligga ungefär där i7 2600 och liknande ligger idag? För mera extrema tillämpningar (många minneskanaler och liknande) kommer sandy bridge-e husera (liksom sockel 1366 idag) tills dess ivy bridge-baserade efterföljare kommer. Samtidigt är det väl inte alls osannolikt att ivy bridge redan från början kommer prestera bättre än sandy bridge-e i spel och mera normala sammanhang (ungefär som sandy bridge ofta presterar bättre än 1366-modeller idag).

Permalänk
Medlem

Väntar ivrigt på att Emil och Jonas ska få lägga vantarna på bulldozer.

Visa signatur

Dubidub

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Teddis:

Va? Läs om vad han skrev Att Sandy Bridge E kommer ligga ovanför Ivy Bridge låter ganska självklart. Men Ivy Bridge ersätter ju Sandy Bridge och vi kommer nog få se Ivy Bridge E ersätta Sandy Bridge E i en framtida roadmap.

ivy bridge vet jag men ivy bridge e har jag inte hört talas om

Permalänk
Skrivet av Berklar:

Bild nr7 säger att 6990 är världens snabbaste grafikkort vilket är fel, annars tar jag dessa grafer ganska oseriöst. Väntar ivrigt på att Emil och Jonas ska få lägga vantarna på bulldozer.

Annars får man som sagt se, förhoppningsvis så är inte AMD så korkade att de vinklar sanningen, den bör ligga mellan de två processorerna.. och ni som spelar lär inte se någon som helst skillnad mellan de 3.

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99565:

ivy bridge vet jag men ivy bridge e har jag inte hört talas om

Ne, ursäkta min otydlighet. Finns väl inget officiellt om det eller hur det skulle kallas så de kan ju kalla det något annat. Men efter Nehalem kom ju krympningen Westmere, så det känns inte osannolikt att få se en krympning på Sandy E, och att tippa på att det blir en åttakärnig CPU tillgänglig för entusiastkonsumenten.

Men nu känns det som om jag åkt av vad jag försökte prata om. Att Elgot har helt rätt, och att Sandy E kommer kunna prestera över Ivy (1155 Ivy), troligtvis pga att även om kanske Ivy kan nå lite högre klockfrekvenser eller små förbättringar i arkitekturen, så kommer Sandy E ha fler kärnor och troligtvis ett mer avancerat chipset.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Elgot:

Den ser väl ut att ligga ungefär där i7 2600 och liknande ligger idag? För mera extrema tillämpningar (många minneskanaler och liknande) kommer sandy bridge-e husera (liksom sockel 1366 idag) tills dess ivy bridge-baserade efterföljare kommer. Samtidigt är det väl inte alls osannolikt att ivy bridge redan från början kommer prestera bättre än sandy bridge-e i spel och mera normala sammanhang (ungefär som sandy bridge ofta presterar bättre än 1366-modeller idag).

Jag är inte övertygad då Ivy Bridge tydligen inte kommer prestera så mycket bättre än Sandy. Det är ju skillnad mellan tick och tock i Intels strategi. Intel satsar ju inte alls mycket på prestandaförbättring i Ivy Bridge utan primärt krympning så det blir en mindre och därmed svalare och strömsnålare krets. Resten av krutet har lagts på grafikdelen som tydligen kommer vara en stor förbättring. Det har snackats om en fördubbling av grafikprestanda eller mer vilket behövs om de ska ha en chans mot AMD när det kommer till grafik. De siffror jag har sett varierar mellan 5 och 10 % ökad prestanda vilket Sandy Bridge E borde kunna kontra på ren brute force
Sen är det ju inte hög IPC som är den stora vitsen med 2011 utan de två extra kärnorna och allt godis man får runt som fyra minneskanaler, SAS-controller med fler SATA-portar än man kan använda i de flesta chassin och så vidare. Även den normala överklockningsförmågan lär locka många på det här forumet.
Ska bli väldigt intressant att se hur Hasswell presterar i framtiden då de borde kunna utnyttja de pyttesmå trigate-transistorerna för att mata på enorma mängder transistorer på samma yta och med samma elförbrukning. Då kanske vi äntligen kan se en processor med mer än fyra kärnor från Intel som inte kostar en halv förmögenhet.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av mezooo1990:

Jag tycker att Intel ''vinner'' p.g.a strömförbrukningen.

jepp... bulldozer fx 8150 ser annars väldigt spännande ut och det är alltid kul med ny teknologi.

det är verkligen synd att amd FX8150 har en TDP på 125 watt mot intel 2600k på 95 watt ...och 2600K's TDP blir dessutom ännu lägre om man inaktiverar intern grafik.
nu är ju inte TDP facit på strömförbrukning, men det känns skönt att "taket" ligger lägre ändå.

det andra som oxå är tråkigt är att program som är optimerade för single core verkar prestera hästväg bättre på 2600k.
framtiden är multicore men ja har fortfarande en drös program som vägrar använda mer än dual core.

PS. ett ganska intressant test vore att se hur PCSX2 (playstation 2 emulatorn) presterar på 2600K vs FX8150 - då det rör sej om tungdriven emulering.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zotamedu:

Jag är inte övertygad då Ivy Bridge tydligen inte kommer prestera så mycket bättre än Sandy. Det är ju skillnad mellan tick och tock i Intels strategi. Intel satsar ju inte alls mycket på prestandaförbättring i Ivy Bridge utan primärt krympning så det blir en mindre och därmed svalare och strömsnålare krets. Resten av krutet har lagts på grafikdelen som tydligen kommer vara en stor förbättring. Det har snackats om en fördubbling av grafikprestanda eller mer vilket behövs om de ska ha en chans mot AMD när det kommer till grafik. De siffror jag har sett varierar mellan 5 och 10 % ökad prestanda vilket Sandy Bridge E borde kunna kontra på ren brute force

Lägre grundeffekt borde ju kunna kompenseras med högre frekvenser om man vill behålla dagens tdp och har det inte ryktats om 20%?

Permalänk
Medlem

Man kan dock inte jämföra AMDs och Intells TDP-värden rakt av då de presenterar den på olika sätt.
Dock kommer jag inte ihåg vem av dem som visar genomsnittsvärde och vem som visar maxvärde....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lonefox:

Man kan dock inte jämföra AMDs och Intells TDP-värden rakt av då de presenterar den på olika sätt.
Dock kommer jag inte ihåg vem av dem som visar genomsnittsvärde och vem som visar maxvärde....

AMD visar maxvärde..

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Ingen som tycker att man skall ta AMD:s pressklipp med en nypa salt också, dvs prestanda testerna?
AMD liksom de andra brukar justera grafer så det ser bättre ut...

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Lonefox:

Man kan dock inte jämföra AMDs och Intells TDP-värden rakt av då de presenterar den på olika sätt.
Dock kommer jag inte ihåg vem av dem som visar genomsnittsvärde och vem som visar maxvärde....

Om du menade för 10 år sedan, så ja Intel visade då maximala effekten (maximum thermal power) och AMD visade något de kallade för typisk effekt (typical thermal power), går att läsa om t.ex. här.

Detta var förvirrande och ej jämförbart så man ersatte detta med TDP (Thermal Design Power) som är den effekt kylsystemet minst måste kunna kyla bort för att produkten ska fungera på ett tillförlitligt sätt. AMD och Intel "mäter" detta på exakt samma sätt då ingen av dessa ännu har lyckats lura ut hur man går runt termodynamikens första huvudsats.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Är detta AMDs nya värsting propp? isf känns det jävligt illa att dom jämför med en propp från q1 2010 å inte ens är bättre.
samt att de jämför med intels budgetsegment 2500k/2600k.

är detta deras värsting samt om dom bara kan mäta sig med intels 1½ gamla värsting samt intels nuvarande budgetsegment så tror jag att AMD är illa ute

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FisheRswe:

Fel... varför ska dom designa en server cpu på 8cores när dom har en på 16 redan?

Om vi tänker oss att de bröjade med att bygga server varianten av bulldozer för att sedan bara tabort hälften av att moduler och sedan snabba upp klocken lite så har du en bulldozer för PC men som är designad för server.

Själv så tycker jag bulldozer känns väldigt intressant för just server. Kanske dags att uppgradera hemma server?

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Är detta AMDs nya värsting propp? isf känns det jävligt illa att dom jämför med en propp från q1 2010 å inte ens är bättre.
samt att de jämför med intels budgetsegment 2500k/2600k.

För de allra flesta skulle jag säga att det är dött lopp mellan CPU'erna; de kommer ända ha flaskhalsar i disk, nätverk, grafik, etc etc.

Se det som att det är bra att de lägger sig prismässigt _under_ SB istället?Det är aldrig fel.

Visa signatur

[Atari 400|600XL|800XL|XEGS|ST|STe|Mega ST|Mega STe|Portfolio][Commodore VIC20|64|116|128|+/4|8032|Amiga 500|Amiga 1200][BBC Micro][Sinclair QL|ZX81][TI 99/4A][Sord M5][Spectravideo 328|728][Cambridge Z88][ABC80][MFP-II][IBM RS/6000 59H][Apple LCII][Zaurus SL5000D][PDP 11/34][...massor av bråte...]

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Är detta AMDs nya värsting propp? isf känns det jävligt illa att dom jämför med en propp från q1 2010 å inte ens är bättre.
samt att de jämför med intels budgetsegment 2500k/2600k.

Sen när är 2500k/2600k budget?

http://images.anandtech.com/reviews/cpu/intel/sandybridge/pre...

Är ju Main/Pro segmentet att kalla det för budget är ju långt ifrån sant.

Sen är de två processorerna uppe och sniffa i extrem segmentet i vissa tester. Spel bland annat.

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Elgot:

Lägre grundeffekt borde ju kunna kompenseras med högre frekvenser om man vill behålla dagens tdp och har det inte ryktats om 20%?

Senaste jag läste var Anandtechs genomgång av Ivy Bridge och de nämner 4-6 % förbättring clock för clock. Resten beror på hur mycket de skruvar upp frekvenserna vilket antagligen inte blir så jättemycket eftersom nästan all ökad prestanda verkar vara i grafikdelen som är kraftigt förbättrad. Det är ju som sagt bara en tick vilket betyder krympning av befintlig arkitektur och inte så mycket modifierade av själva arkitekturen. Det är först till nästa tock då de verkligen kommer börja utnyttja potentialen av trigate. Jag vill som sagt se hexacore till ett vettigt pris från intel.

http://www.anandtech.com/show/4830/intels-ivy-bridge-architec...

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zotamedu:

Senaste jag läste var Anandtechs genomgång av Ivy Bridge och de nämner 4-6 % förbättring clock för clock. Resten beror på hur mycket de skruvar upp frekvenserna vilket antagligen inte blir så jättemycket eftersom nästan all ökad prestanda verkar vara i grafikdelen som är kraftigt förbättrad.

Kraftigt förbättrad grafikdel och höjda frekvenser utesluter väl dock inte varandra; att de främst skryter om hur mycket bättre den ena är betyder väl inte nödvändigtvis att de inte gör något på andra håll? Om de nu lyckas få ned effekten så mycket borde de väl kunna kosta på sig en frekvenshöjning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sifear:

Sen när är 2500k/2600k budget?

http://images.anandtech.com/reviews/cpu/intel/sandybridge/pre...

Är ju Main/Pro segmentet att kalla det för budget är ju långt ifrån sant.

Sen är de två processorerna uppe och sniffa i extrem segmentet i vissa tester. Spel bland annat.

ok, inte budget, fel av mig, det var mellansegment jag menade, eftersom ivy bridge kommer bli nya toppsegmentet

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!