Spela film på TV-skärmen och spel på datorskärmen samtidigt

Permalänk

Spela film på TV-skärmen och spel på datorskärmen samtidigt

Jag har nyligen kopplat ihop min dator med min TV via HDMI för att lättare kunna spela upp film i soffan och slippa sitta framför datorn i timtal. Det har funkat fint och jag är nöjd.

Men jag vill inte stanna där. Eftersom jag har en ganska kraftfull dator vill jag gärna kunna sätta på en film åt familjen medan jag hänger mig åt hederligt datorspelande. Här stöter jag dock på problem. Ljudet sänds antingen till teven eller till datorhögtalarna, beroende på vilken jag för stunden angett som standarduppspelare. Jag har försökt leta runt både här och på internet men har inte hittat rätt sätt att gå tillväga. Hur gör jag för att separera ljuden och spela upp dem var för sig i teven och i datorhögtalarna?

Specifikationer:
Asus GeForce 280GTX, Windows 7, Asus P8P67 deluxe (med inbyggt ljudkort).

Tacksam för hjälp!

Permalänk

Testa att sätta standarduppspelare för ljud (i kontrollpanelen) till datorhögtalarna. Sedan ändrar du ljudenhet i filmuppspelarprogrammet till TV-högtalarna, går att göra i t.ex. xbmc eller PowerDVD.

Men jag tror inte detta funkar. För att förhindra folk från att rippa kopieringsskyddade filmer så kan man i Windows-versioner efter XP inte plocka ut ljud analogt och digitalt samtidigt. Googla lite på "Protected Audio Path".

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~