Permalänk
Medlem

vattenkylning "i golvet"

Jag har en liten ide som jag spånat på ett tag.. Jag bor i hus med vattenburen fjärr-golvvärme i hela huset - golven i hela huset fungerar alltså som en gigantisk radiator som värmer upp inomhusluften. Allt vatten går i en enda krets, med två ~20mm PVC-slangar ut från värmepumpen; tilloppsvärme och returkyla.

Det jag vill göra är att koppla in en värmeväxlare på returslangen(den håller 20-25°C) så att jag växlar datorvärmen till returslangen. Datorvärmen går då i returslangen, genom värmepumpen och sedan ut i golvet där den kyls ned av inomhusluften.

Datorns värme sprids alltså jämnt i hela huset istället för att koncentreras till ett rum. Dessutom går den direkt till värmepumpen så den extra värmen kan kompenseras direkt genom att ta lite mindre fjärrvärme från värmeverket.

Tankar, synpunkter?

Permalänk
Medlem

Är du allvarligt? Vet inte om jag fattar rätt, men du vill "hjälpa till" att värma huset med datorn?

Permalänk
Medlem

nja, det är ju mer en bieffekt av att jag vill KYLA datorn med golvet returslangen håller ju 20-25 grader så den ger nog rätt bra temps.

btw: Luftkylning, vattenkylning eller golvkylning - hur man än gör så hjälper datorn till att värma upp huset. Enda undantaget är om du har datorn utomhus eller vattenkylning med radiatorn utomhus(varav båda två klassas som grovt energislöseri enligt mig ).

Permalänk
Medlem

Om du kommer genomföra så gör ett galleri
skulle vara lite ballt att se de, haha

Permalänk
Medlem

Fyfaaaan va fräckt om du lyckas och det blir bra! Go for it säger jag!

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk

Menar du att du ska slå upp plattan för att kunna koppla in din vattenkylning? Du får ju samma "energivinst" av både luftkylning och vattenkylning med radiator inomhus, dock en denna spridningseffekt du pratar om. Men hallå, det är några hundra W vi pratar om

Bygger du däremot något nytt så kan det dock vara möjligt,dock så är golvvärmen ett slutet system som man ogärna kopplar om (det blir en väldigt stationär dator). Bygg in datorn och skärm i väggen i samma veva i så fall

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaka!

Permalänk
Medlem

enda problemet är ju mobiliteten, du kan ju inte flytta runder på dator om duinte har typ trädgårdsslangs koppling så du kan koppla på och av dator ^^

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem

Tejprullen: Allt är fritt tillgängligt i tvättstugan(där centralen står) innan det går ner i golven så jag behöver inte slå upp någonting
Jag vet, jag får ingen energivinst eftersom det är ren elvärme, men det jag däremot får är ett direkt "gensvar" från styrcentralen att precis nu behövs inte lika mycket fjärrvärme.

Och det med att man inte gärna kopplar om.. det var lite det som var tanken med värmeväxlaren - då får jag ju två separata system så att jag bara behöver öppna upp golvvärmesystemet en gång. Sedan kan jag koppla in datorsystemet i den som om det vore en vanlig vatten/luft-radiator

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Tejprullen:

Menar du att du ska slå upp plattan för att kunna koppla in din vattenkylning? Du får ju samma "energivinst" av både luftkylning och vattenkylning med radiator inomhus, dock en denna spridningseffekt du pratar om. Men hallå, det är några hundra W vi pratar om

Bygger du däremot något nytt så kan det dock vara möjligt,dock så är golvvärmen ett slutet system som man ogärna kopplar om (det blir en väldigt stationär dator). Bygg in datorn och skärm i väggen i samma veva i så fall

Nej man får inte samma energivinst med vanlig luftkylning och det beror bland annat på att datorer står så idiotiskt placerade ur uppvärmningssyfte. Kan ta ett exempel med glödlampor där man hörde samma skitsnack och du kan bara max tillgodoräkna dig ungefär 80 % av värmet från glödlampor mot uppvärmning. Sen värmer det också bara upp ett enda rum som alltför ofta står långt från termostaten. Här hemma står till exempel nästan alla datorer antingen inne på kontoret som brukar ha stängd dörr eller i mitt rum som också har stängd dörr. Termostaten sitter på undervåningen och man märker tydligt skillnaden i temperatur mellan de olika våningarna. Följaktligen har värmepumpen ingen aning om att det står ett par datorer på en annan våning och pumpar ut ett par hundra watt lågvärdig värme och bränner därför på som vanligt. Det där med temperaturen är ett annat problem.
Det här systemet låter dock bättre eftersom man då integrerar datorn i hela reglersystemet.

Det man ska kolla upp först är om värmepumpen har några krav på temperaturen på tillflödet. Sen måste man även titta lite på cirkulationspumpen så den klarar det extra tryckfallet som en värmeväxlare medför. Går iof att bygga växlare med lågt tryckfall om man bara kör en shell and tube med ett stråk rakt igenom. Borde vara rätt lätt att bygga själv också om man vet hur man löder i koppar.
Ska fundera på om jag kan se några andra problem mer än att eventuella garantier på golvvärmen och värmepumpen antagligen ryker.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Kolla upp med VVSsnubben som installerade golvvärmen, eller ring till tillvärkarna åtminstone, så du inte sabbar för föäldrarna/dig själv om något går fel.

Är kusten klar där så tycker jag du åtminstone ska försöka, lyckas du så blir du kändis bland alla som har vagaste intresset för vattenkylning;)

Visa signatur

FD Define XL | Crosshair IV Formula | 1090T @ 4,1GHz | Corsair H70 PnP(insug) | 8Gb Corsair Vengeance @ 1600Mhz-ish | HD6970 2GB @ 925/1400 | Corsair AX850W 80+ Gold| F3 1TB | 3xG2420HDBL @ 6024x1080 Eyefinity | Asus Xonar Essence STX | Sennheiser PC350 |

Dator

Permalänk
Medlem

Zotamedu: perfekt, någon som vet

btw, har kanske varit lite missvisande när jag kallat det för värmepump, det är väl bara en växlare som växlar värme från fjärrvärmen?

Sen mindes jag fel, det var kopparrör där "hela loopen" går, inte plastslang som jag hade för mig. Plastslangarna går bara paralellt ut i de olika rummen efter en förgrening med separata flödesreglage. Men eftersom det är koppar så kanske man kan löda dit en DIY-värmeväxlare utanpå röret, och helt slippa öppna golvvärmesystemet, eller?

Permalänk

Jobbar som rörläggare och vet inte om detta är en så god idé. Du kommer att ha ca 2 bar tryck i värmesystemet (om inte mer), nu har jag aldrig hållit på med vattenkylning till datorer så jag vet inte vad de klarar av för tryck. Sedan har de säkerligen ställt in flödet för dessa X antal slangar i varje hus, dvs om du gör två extra så får en med utbildning komma dit och ändra, detta medför självklart en kostnad.
Men en god idé förövrigt men kolla upp det där med trycket och sedan om det är lugnt att koppla in, inte var dag man gör sådant här.

Mvh

Visa signatur

Corsair AX750W > Lian Li PC-V354B > ASUS Maximus III Gene > i5 750 @ 3.8 ghz > Corsair H70 > Corsair 8GB (4x2048MB) > 5970 Quadfire > Corsair Force series 120gb

Permalänk
Medlem

Han ska ju inte koppla in datorn direkt mot golvvärmen utan han ska ju köra ett separat system där datorn och golvvärmen går igenom SEPARATA slingor i en värmeväxlare.

Kan ju säga att du kommer nog inte få temperaturproblem i datorn

Permalänk
Medlem

Om möjlighet finns så går det även köra en 8x120 radiator i ett litet rum med AC. ACn jobbar inte ihjäl sig och vattnet håller sig runt 16-18C så fort det lämnar radiatorn.

Kostar dock en slant att slänga ihop allt, sen kostar även el.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

galleri....plx

Permalänk
Entusiast
Skrivet av dagbro:

Zotamedu: perfekt, någon som vet

btw, har kanske varit lite missvisande när jag kallat det för värmepump, det är väl bara en växlare som växlar värme från fjärrvärmen?

Sen mindes jag fel, det var kopparrör där "hela loopen" går, inte plastslang som jag hade för mig. Plastslangarna går bara paralellt ut i de olika rummen efter en förgrening med separata flödesreglage. Men eftersom det är koppar så kanske man kan löda dit en DIY-värmeväxlare utanpå röret, och helt slippa öppna golvvärmesystemet, eller?

Jo jag tyckte att det lät väldigt konstigt med en värmepump till fjärrvärme eftersom det vattnet brukar ligga på runt 100 grader redan.

Ja det går att ljuga på en värmeväxlare utanpå men det kommer inte bli lika effektivt. Det jag hade gjort är att köpa bromsrör av koppar och lindat det tätt runt röret från golvvärmen. Sedan monterat en slang eller annat tätt runt spiralen och fyllt utrymmet med antingen vatten eller värmeledande olja för att få bättre överföring mellan golvvärmeröret och bromsröret som det ska gå kylvatten från datorn i. Får se om jag har tid och ork att räkna lite på det någon dag.
Att låta bli att öppna golvvärmen låter som en väldigt bra idé tycker jag.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Zotamedu: ja det var precis det jag tänkte mig, spiral runt röret och sen hölje+vätska för att få lite yta mellan rören. Vi tänker likadant, du och jag

Frågan är bara hur man skulle lyckas med det rent praktiskt när det inte går att trä slang över röränden.. Vulkband med slangklämmor på ändarna borde iofs funka om man bara får det tätt, det blir ju inget direkt tryck i höljet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tejprullen:

Menar du att du ska slå upp plattan för att kunna koppla in din vattenkylning? Du får ju samma "energivinst" av både luftkylning och vattenkylning med radiator inomhus, dock en denna spridningseffekt du pratar om. Men hallå, det är några hundra W vi pratar om

Bygger du däremot något nytt så kan det dock vara möjligt,dock så är golvvärmen ett slutet system som man ogärna kopplar om (det blir en väldigt stationär dator). Bygg in datorn och skärm i väggen i samma veva i så fall

Hahaha, Bygg in det i väggen. Ta dit extreme homemakeover och säg till dem att du gillar datorer med värmespridning.

Seriöst TS, den här iden är sjukt kul. Kör så det ryker!

Visa signatur

[Silverstone Raven 02] [Intel SSD 320 80GB+ WD 1Tb Caviar green] [Asus P7P55D EVO] [Intel i7 2600K]
[
Corsair H70] [Zotac GTX 470 SLI] [2x4096MB Corsair Vengance 1600mhz CL9] [Corsair HX 850W 80+]

Permalänk

Lycka till att fixa slangar som ska klara det tycket det är i rören men det är absolut inte omöjligt!:D lycka till!

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Medlem

När det ju med en värmeväxlare som det ska kopplas ihop med.
Så med andra ord kan det vara tusentals kilos tryck i golvledningarna och det skulle funka fint i alla fall.

För lite mer info om vad en värmeväxlare är googla runt lite eller kolla in lite bilder på google.

Och mer exakt så är det så här som TS hade tänkt bygga sin värmeväxlare

.
Dvs "plast röret" är nu lika med "koppar röret som retur ledningen från golvet är kopplat på" och koppar röret på bilden är den del som ska kopplas till datorn.

Problemet jag ser är att få till bockningen av rören så att dom sitter åt bra på ett 22mm rör (jag antar att det är 22mm då det brukar vara standard men kan vara 12,15mm eller större med) och det utan att platta till rören något vilket inte är det lättaste i alla lägen.
Men med rätt utrustning,rör,kunskap och framförallt tålamod så ska det nog gå att få till.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk

Jag har också spånat på den här idén, men jag har ingen befintlig golvvärme i lägenheten.

Jag hade isf tänkt att göra en platta eller kanske en matta med slingor som man placerar under skrivbordet där man sitter.
Då kan man ju också flytta den om man skulle behöva det.

Skulle vara kul att se nån på galleriet som faktiskt genomfört en liknande idé!
Länka gärn om ni hittar nått...