Vilken rpm bör fläkten ha utan fläktkontroller?

Permalänk

Vilken rpm bör fläkten ha utan fläktkontroller?

Tjena, jag hade tänkt bygga en ny dator i ett FD R3 chassi, är helt grön på att bygga själv så någon med lite mer erfarenhet får gärna förklara.

Fläktkontrollern har bara plats för 3 fläktar och jag tänkte köra i alla fall 4 st. Vad jag förstår så kopplar jag alltså den 4e fläkten rakt in i nätagget så att den alltid går på max? Eller kör man en liten sladd in i moderkortet så att den får temperaturstyrning därifrån? Hade varit schysst om någon kunde förklara för en nybörjare.

Vilket varvtal blir lämpligt utan att det blir för högljutt?
Är det värt att byta ut fläktarna som följer med om jag inte skall överklocka (dock kör jag 560 TI SLI), både med avseende på ljudnivå och kylförmåga?

(Såhär ser datorn ut för tillfället om någon undrar: https://www.inet.se/kundvagn/visa/917777/2011-09-26)

PS. varnånstans i/på chassit sitter fläktkontrollern egentligen? .DS

Visa signatur

Case Ghost S1 Limestone || CPU Ryzen 2600x || GPU RTX 2080 FE
SSD Samsung 1TB 860 m.2 || PSU Corsair SF600 v2 || MB Asus X470-I Gaming
RAM G.Skill Trident Z 16GB CL14 3200MHz ||

Permalänk
Skrivet av Barbaskoen:

Tjena, jag hade tänkt bygga en ny dator i ett FD R3 chassi, är helt grön på att bygga själv så någon med lite mer erfarenhet får gärna förklara.

Fläktkontrollern har bara plats för 3 fläktar och jag tänkte köra i alla fall 4 st. Vad jag förstår så kopplar jag alltså den 4e fläkten rakt in i nätagget så att den alltid går på max? Eller kör man en liten sladd in i moderkortet så att den får temperaturstyrning därifrån? Hade varit schysst om någon kunde förklara för en nybörjare.

Vilket varvtal blir lämpligt utan att det blir för högljutt?
Är det värt att byta ut fläktarna som följer med om jag inte skall överklocka (dock kör jag 560 TI SLI), både med avseende på ljudnivå och kylförmåga?

(Såhär ser datorn ut för tillfället om någon undrar: https://www.inet.se/kundvagn/visa/917777/2011-09-26)

PS. varnånstans i/på chassit sitter fläktkontrollern egentligen? .DS

Den fläktkontrollern som följer med sätter du på baksidan av chassit, jag kopplade min 4:e fläkt direkt till moderkortet så att den styr hastigheten

Visa signatur

Intel Core i7 2600K | Asus P8P67 PRO REV B3 | 4 x Corsair 4GB 1600MHz VENGEANCE | Gigabyte GeForce GTX 580 1536MB |Fractal Design Define R3, Titanium | Corsair AX 850W 80+ GOLD | OCZ SSD Vertex 2 120GB

Permalänk
Medlem

I värsta fall får du fixa en fläktstyrningspryl för typ 40 spänn från Zalman. Fan Mate och en rätt krallig fläkt är inte så dumt, så kan du köra den ljudlöst men även dra upp den så den går på full sula.

Visa signatur

TJ08-e | P5K-vm | Q8400 @ 3,44 | 4GB DDR2 | GTX 560 ti OC | 128GB 830 | Corsair 450w | Win 7 64bit