Vilka codecs behövs för korrekt uppspelning av Full HD?

Permalänk
Medlem

Vilka codecs behövs för korrekt uppspelning av Full HD?

Har läst lite nu fram och tillbaka i guiden här på sidan men kan inte riktigt finna mina svar. Guiden är ju lite gammal och jag kan inte se de bilderna som är postade. Vilka codecs behöver jag egentligen för att få 1080p att funka felfritt via MPC-home cinema? Har en HTPC som klarar av 24buggen. Har läst lite om något som heter madVR men inte riktigt fattat hur det fungerar.

Förut laddade jag alltid ner k-lite full codec pack, men har hört att det inte är så bra och att man får med massor med onödiga grejer.

Filmer tänkte jag kolla via XBMC, vilka codecs behöver jag då?

tack så mycket på förhand!

Permalänk
Medlem

Om du ska kolla via XBMC behöver du ingenting då den använder sina egna grejer. Det går att kompilera med sina egna codec på linux men tror inte det går på windows än så du får köra deras binary.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Inaktiv

Ja du behöver ladda ner mpc-hc. Sen startar du filen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon13728:

Ja du behöver ladda ner mpc-hc. Sen startar du filen.

Behövs inga codecs för MCH HC? Inget coreAVC och Halisplitter o sånna?

Permalänk
Inaktiv

Inte sist jag testade, dvxa-funktionen funkade out of the box. Dock så kan man säkert förbättra bildkvaliteten med andra codecs, men jag har inte känt att det har behövs.

Permalänk
Medlem

Okej, fast det hackar märker jag. Alltså inte att det hackar så, utan bilden flyter inte på =/ Kan man fixa detta på nått sätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nimren:

Okej, fast det hackar märker jag. Alltså inte att det hackar så, utan bilden flyter inte på =/ Kan man fixa detta på nått sätt?

Kollat om dxva är aktivt? Bland inställningarna eller om grafikkortet belastas(gpu-z)

Permalänk
Medlem
Skrivet av nimren:

Behövs inga codecs för MCH HC? Inget coreAVC och Halisplitter o sånna?

Halisplitter brukar jag installera av bara farten, och diseblar den inbyggda (vad den nu heter) sen är jag klar inget mer jag behövt installera
Om DVXA är aktiv så framgår det i listen längs ner

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Kollat om dxva är aktivt? Bland inställningarna eller om grafikkortet belastas(gpu-z)

Vart ser jag om det belastas? Har ett GTX 430

Permalänk
Medlem
Skrivet av nimren:

Okej, fast det hackar märker jag. Alltså inte att det hackar så, utan bilden flyter inte på =/ Kan man fixa detta på nått sätt?

Vad menar du med hackar? Använder du kanske fel frekvens? Högupplöst ska spelas upp i 24Hz eller multipel av 24 dvs 48, 72,96,120 och inget annat.
Använder du ngn annan frekvens så kommer du få judder dvs hackande. Eller ja 23.976 är egentligen rätt frekvens om det ska bli helt korrekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Vad menar du med hackar? Använder du kanske fel frekvens? Högupplöst ska spelas upp i 24Hz eller multipel av 24 dvs 48, 72,96,120 och inget annat.
Använder du ngn annan frekvens så kommer du få judder dvs hackande. Eller ja 23.976 är egentligen rätt frekvens om det ska bli helt korrekt.

Vart ställs det in? Vet att tvn har full hd och den är på 60 hz. Hur ställer jag in datorn på de hz som du nämner?

Bilden är inte flytande svårt att förklara men det ser ut som att det "hackar".

Permalänk
Medlem
Skrivet av nimren:

Vart ser jag om det belastas? Har ett GTX 430

tanka ner gpu-z och sedan andra fliken