Balkongrökning - börjar bli less på mina grannar

Permalänk
Medlem

Balkongrökning - börjar bli less på mina grannar

Nu är det så att mina grannar under mig är kedjerökare, och röker i princip konstant från morgon till sent på natten.
Tyvärr så resulterar det i att jag får in en jävla massa rök på min balkong och i min lägenhet.
Det går knappt att befinna sig i varken vardagsrummet eller sovrummet när grannarna röker som värst.
Grannarna i fråga står på sin balkong och röker eftersom dem inte vill få in röken i sin lägenhet, men varför ska jag då behöva finna mig i att få in _DERAS_ rök i min lägenhet?

Jag har inglasad balkong, som jag mer än gärna har öppen. Även om jag stänger inglasningen så får jag in en himla massa rök.
Har försökt att prata med grannarna, men i princip utan resultat.

Det står följande i kontraktet

Citat:

Du som har balkong

Att ha en balkong innebär att man måste ta hänsyn till sina grannar. Gäller exemplevis vid grillning, rökning, mattskakning och hur du sätter upp dina blomlådor.

Finns det någonting jag kan göra för att slippa denna irriterande rök? Jag måste väl för fan också kunna leva och andas i min egen lägenhet..?

Finns tydligen fler som har samma problem som mig...

Citat:

Rökaren som röker på sin balkong expanderar sitt territorium när grannen är tvungen att stänga sitt fönster och inkräktar på så viss på en annan människas territorium. Rökaren är fri i sin lägenhet och kan öppna fönster efter behag. Vissa icke-rökare känner sig inte fria i sina hem p.g.a. grannen dirigerar det privata livet, om man avstår från att njuta av balkongen och om man avstår från att vädra dagtid eller på varma sommarnätter för man vill inte ha in rökinvasioner

Visa signatur

Microsoft Surface Pro 4 - Intel Core i7 6650U - 16GB RAM - 512GB SSD
Microsoft Surface Dock - ASUS PG279Q

Permalänk

Kontraktet ser ju ut att vara till din fördel så prata med hyresvärden eftersom det inte hjälpte att tala med folket själva.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd

Ha inte dörren öppen om du är så känslig för röken då?

Dina grannar har väl inget till val om de är rökare och inte får röka inomhus tyvärr.

Permalänk
Medlem

Hyresgästföreningen har säkert något råd att ge om du är medlem där!

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Ha inte dörren öppen om du är så känslig för röken då?

Dina grannar har väl inget till val om de är rökare och inte får röka inomhus tyvärr.

Sjuk inställning. Så för att de väljer att förgifta sig själva måste han bara acceptera när de förgiftar honom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Ha inte dörren öppen om du är så känslig för röken då?

Dina grannar har väl inget till val om de är rökare och inte får röka inomhus tyvärr.

Då kan mina grannar ta och betala en del av min hyra, för jag kan inte använda min lägenhet till 100% som det är nu.
Varför ska jag behöva begränsa mig med att stänga balkongdörren? Jag kanske vill kunna använda min balkong utan att behöva bli förgiftad!

Visa signatur

Microsoft Surface Pro 4 - Intel Core i7 6650U - 16GB RAM - 512GB SSD
Microsoft Surface Dock - ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Tala med dina grannar och var trevlig i tonen, kan lätt hetta till eftersom det är något du stör dig på, men försök svälja känslorna och berätta din synpunkt ur det hela. Grejen är att sådant här är svårt, jag har också grannar som röker, balkongen är nära mitt fönster, precis runt hörnet i det hus jag bor i så att om jag har mitt rumsfönster öppet så kommer röklukt in. Jag kan i vilket fall stänga mitt fönster(på sommaren) till kostnaden att det blir väldigt varmt, dock stör jag mig inte enormt på det.

Det du kan gör är att be dem gå ut och röka, dvs utanför huset, då minskar chansen att röken kommer in. Att få dem att ge upp sitt beroende kan vara lite svårt då de är kedjerökare, å andra sidan så lär de inte leva så länge så om du kan härda ut sådär 20-30 år till(?) beroende på hur länge du vill bo där och deras ålder så är du på lugna sidan skämt åsido

Är de besvärliga kan du påpeka att i hyreskontraktet står det att de ska ta hänsyn till andra hyresgäster, sedan kan du gå och se hur de reagerar. Har du tur ser de sympati för din allergi(?) och anpassar sig efter det. Om det inte fungerar, inte rekommenderat, men två ord; GAMES ON!

Förresten, har du snackat med din hyresvärd/hyresgästförening?

Permalänk

"Dina grannar har väl inget till val om de är rökare och inte får röka inomhus tyvärr. ".

Eller så kan man tänka aningen längre än näsan räcker. Självklart har de ett val, de kan tex gå ut och röka, ta en promenad och röka, dra ned på rökandet, sluta helt. Och naturligtvis vet jag att de inte gör det, Svenna Banan är en egoistisk och slö djävel. Men val har h*n.

ts: kanske en fläkt vid balkongdörren/balkongen kan hjälpa tills vidare. Men kontakta hyresvärden. Vet hur pissigt det är om man inte tål rök. Hade en uråldrig guuube snett nedanför mig i en tidigare lägenhet. Han rökte som en skorsten. Balkong = bortkastad.

Permalänk
Medlem

Har samma problem dock så handlar det om ute-plats. Eftersom dom är nyinflytade så vill man inte att tjafsa är det första man gör men det är riktigt iriterande att man ska behöva sitta i sitt eget hem och känna cigarettlukten och så som du säger så tycker jag att man är verkligen hjärndöd och fullständigt egoistiskt om man tycker att det är ok att för att det inte ska stinka i ens eget hem så fyller man någon annans lägenhet med massa rök....

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk

Öppna lite fönster på andra sidan lägenheten...en lägenhet ska inte ha undertryck vilket du måste ha ifall du får IN rök i lägenheten.
Kompensera det genom att öppna på andra sidan lägenheten så slipper du få in det åtminstonde.

Visa signatur

Chassi: Corsair Air 540 | Moderkort: MSI X570-A PRO | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Minne: Corsair Vengeance @ 3200mhz 16GB | GPU: AMD RX 5700 XT | PSU: Corsair TX 750W

Permalänk
Medlem

När jag pratade med min hyresvärd så fick jag veta att man får röka inne i sin egen lägenhet. Ska försöka ta upp det med grannen igen!

Visa signatur

Microsoft Surface Pro 4 - Intel Core i7 6650U - 16GB RAM - 512GB SSD
Microsoft Surface Dock - ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Be dom sluta röka, finns ingen nytta med att gå runder med en liten pinne i munnen.. Förstår mig inte på folk som rökar, varför vill man stoppa något i munnen som smakar skit? Det kan ju inte finnas en kotte i världen som tycker det är gott att röka sin första cigg? Varför i helvete försätter man då?

Nej men så klart kan du inte få dom till att sluta röka, men det är fan rökarna som ska anpassa sig efter icke rökarna, och inte viseversa. Jag skulle inte vilja ha någon dumbom som sprutar in giftig gas i min lägenhet, kränker mitt hälsosamma liv och kropp.

Och nej jag tycker inte jag överreagerar, bara för någon annan väljer att förgifta sin kropp så ska inte andra lida av det..

Tycker även det är jävligt idiotiskt att bygga rökrum på skolor, sjukhus, m.m. Det uppmuntrar ju en till att sitta och röka? Noll tolerans mot rökning på allmäna platser, istället för att lägga ner kommunala pengar på sånt skit.. Konstigt man blir förbannad.

Visa signatur

"De som fattar, fattar."

Permalänk
Medlem

Hos mig så går rökarna ner i porten och röker, så omöjligt är det ju inte att få till en sådan lösning.

Skrivet av running_wild:

Tycker även det är jävligt idiotiskt att bygga rökrum på skolor, sjukhus, m.m. Det uppmuntrar ju en till att sitta och röka? Noll tolerans mot rökning på allmäna platser, istället för att lägga ner kommunala pengar på sånt skit.. Konstigt man blir förbannad.

Jag är för friheter så jag tycker det är upp till var och en att välja fritt bland de legala droger vi har och bruka denna. Hade det inte funnits speciella platser för rökning så hade det varit väldigt utspritt, och fimpar hade nog klätt marken på fler ställen än just runt rökrummen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av running_wild:

Be dom sluta röka, finns ingen nytta med att gå runder med en liten pinne i munnen.. Förstår mig inte på folk som rökar, varför vill man stoppa något i munnen som smakar skit? Det kan ju inte finnas en kotte i världen som tycker det är gott att röka sin första cigg? Varför i helvete försätter man då?

Många fortsätter för att man får en nikotin-kick vilken visserligen avtar efter ett viss tid men då är man nästan beroende.

Skrivet av running_wild:

Tycker även det är jävligt idiotiskt att bygga rökrum på skolor, sjukhus, m.m. Det uppmuntrar ju en till att sitta och röka? Noll tolerans mot rökning på allmäna platser, istället för att lägga ner kommunala pengar på sånt skit.. Konstigt man blir förbannad.

En stor del av befolkningen är ju faktiskt rökare så jag ser ingen anledning till att man inte skulle bygga rökrum då samhället borde fokusera på invånarnas behov, dessutom -även om det kanske inte uppmuntrar men ialf inte motarbetar rökningen- så är det ju även för oss icke rökare som inte behöver vistas bland rök, alternativ är ju folk som ställer sig utanför ingången och röker massa och kastar fimpar överallt. Samtidigt så slipper man fjantigheter med att ett företag förbjuder anställda att röka, chefer borde ju knappast ha någonting med vad dennes anställda håller på med under sina raster så länge det inte påverkar deras arbetsförmåga som till exempel alkohol gör...

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Skrivet av gabriel15:

Ha inte dörren öppen om du är så känslig för röken då?

Dina grannar har väl inget till val om de är rökare och inte får röka inomhus tyvärr.

Första meningen håller jag med, är man överkänslig så måste tyvärr en själv anpassa sig efter det.

Men andra inget val? De har hur många olika val som helt som att helt bara strunta i att röka eller gå och göra det någon annanstans. T.ex. ta en liten gångpromenad samtidigt som de röker, så får de lite motion på köpet.

Skrivet av iKenn1i:

När jag pratade med min hyresvärd så fick jag veta att man får röka inne i sin egen lägenhet. Ska försöka ta upp det med grannen igen!

Konstig hyresvärld, bor du i ett ruckel eller? För att sanera efter rökning kan bli svindyrt.

Nå som du själv har sagt så är att prata vänligt ett bra försök, annars ser det nog tyvärr ut som om du får flytta. (när du har en sådan hyresvärd som tillåter rökning inomhus)

Jag själv har också problem med rökande grannar på den gemensamma balkongen, problemet där är att de är så extremt svaga, så att de ej orkar stänga dörren helt efter sig på vintern, vilket innebär att det blir svinkallt i korridoren plus att hyresvärlden får extrema värmekostnader.
Och om någon stänger dörren helt efter dem, så får de gemensamt kämpa för att få upp dörren och blir förbannade. Jag har själv påpekat hur extremt klena de är flera gånger och att de borde spendera pengarna på gymmet istället för cigaretter, men utan nytta. (lika små biceps än idag)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av running_wild:

Be dom sluta röka, finns ingen nytta med att gå runder med en liten pinne i munnen.. Förstår mig inte på folk som rökar, varför vill man stoppa något i munnen som smakar skit? Det kan ju inte finnas en kotte i världen som tycker det är gott att röka sin första cigg? Varför i helvete försätter man då?

Kallas beroende, är bland det svåraste att sluta med.

Citat:

Tycker även det är jävligt idiotiskt att bygga rökrum på skolor, sjukhus, m.m. Det uppmuntrar ju en till att sitta och röka? Noll tolerans mot rökning på allmäna platser, istället för att lägga ner kommunala pengar på sånt skit.. Konstigt man blir förbannad.

Ioch med rökningenär tillåten så måste manerbjuda ställen som dessa rökare får njuta av sin för tidiga död utan att för den skull bli behandlade som djur. Rökningen i sig är skit, men rökare är människor de med.

Bara inte lika länge så ofta

Skrivet av bud_bundy:

Första meningen håller jag med, är man överkänslig så måste tyvärr en själv anpassa sig efter det.

Delvis. God grannsämja handlar om ömsesidig respekt. Om min granne är allergisk mot rök så är det även mitt ansvar som rökare att försöka vara del i lösningen och inte bara orsaken till problemet med motiveringen "tuff skit, du är känslig och det är ett fritt land".

Permalänk
Medlem

Inte mycket du kan göra åt det faktiskt, sålänge det inte står tydligt i kontraktet att rökning är förbjuden i lägenheten(inte ens då ibland). Delade lokaler såsom tvättstuga/trappuppgång mm är lättare o förbjuda. Men när det kommer till balkong räknas detta som ett "extrarum" till lägenheten.
Men gränserna för störande är väldigt luddiga så visst kanske du skulle få rätt om du går vidare med det, fast skulle tro chansen är väldigt liten.

Skrivet av bud_bundy:

Konstig hyresvärld, bor du i ett ruckel eller? För att sanera efter rökning kan bli svindyrt.

Är i stort sätt bara hyresvärdar som har lägenheter för allargiker som har den rätten, att sen många tror att dom har det är en annan historia. Därimot har dom rätt och neka en person som ska flytta in pga att denne röker, men att sedan vräka personen som börjar röka en månad efter inflyttandet är i stort sätt omöjlig.
Saneringen står hyresgästen för om det oskäligt mycket, fast luddig gräns vad oskäligt är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Kallas beroende, är bland det svåraste att sluta med.

Ioch med rökningenär tillåten så måste manerbjuda ställen som dessa rökare får njuta av sin för tidiga död utan att för den skull bli behandlade som djur. Rökningen i sig är skit, men rökare är människor de med.

Bara inte lika länge så ofta

Delvis. God grannsämja handlar om ömsesidig respekt. Om min granne är allergisk mot rök så är det även mitt ansvar som rökare att försöka vara del i lösningen och inte bara orsaken till problemet med motiveringen "tuff skit, du är känslig och det är ett fritt land".

Låter man bli skiten blir man inte beroende, och man blir fan inte beroende av den första ciggen, tar många paket innan man känner ett beroende. (antar jag, rätta mig ni som rökar)

och i min värld betyder det att man måste röka sig igenom flera paket med äckliga cigaretter innan man börjar njuta av dom?

Jag har absolut inget emot rökare, men förstår inte varför samhället ska anpassa sig efter något som tar livet på folk.

Visa signatur

"De som fattar, fattar."

Permalänk
Medlem

Har precis samma problem. Öppnar jag balkongdörren så väller det in röklukt oavsett om inglasningen är öppen eller inte.
Balkongrökning har t.om varit uppe i domstol med fördel för rökarna.
Måste till en lagändring för att kunna förbjuda detta.
Tror det var centern som hade uppe det som förslag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GaMeR2K5:

Från deras hemsida:

FRÅGA:
Grannen röker på sin balkong och det sprider sig till min lägenhet. Kan jag kräva att hyresvärden gör något?

Jag är allergisk mot rök och kan inte sitta ute på balkongen när grannen röker. Jag kan inte heller hänga tvätt på balkongen, ha balkongdörr eller fönster öppna. Kan jag kräva att hyresvärden gör något?

SVAR:
Man får röka på balkongen och i lägenheten, men man får samtidigt inte störa sina grannar. Var gränsen går mellan detta är svårt att säga på rak arm.
Det du kan göra är att prata med din granne och förklara problemet. Tillsammans kan ni kanske hitta en lösning.

Hyresfelföreningen är värdelös.:/ Det "enda" dom gör är:

a) tar fall till rätten som de VET kommer röna framgång i en process
b) att ge långa sirliga svar som i princip bara mynnar ut i att man "bör prata med grannen för att lösa problemet" (vilket givetvis är så som man SKA göra, men vad gör man om man har prövat denna väg utan framgång?:S).

Skrivet av Darkstormz:

Då kan mina grannar ta och betala en del av min hyra, för jag kan inte använda min lägenhet till 100% som det är nu.
Varför ska jag behöva begränsa mig med att stänga balkongdörren? Jag kanske vill kunna använda min balkong utan att behöva bli förgiftad!

Du är inne på en idé som jag gillar.:D Jag tycker att du ska ta detta till rätten så vi får ett prejudikat (förhoppningsvis till ickerökarnas fördel:)) på vem som, bokstavligt talat, har rätt i denna frågan.:):D (I vissa delstater i USA så får man *bara* röka inne i sitt hus och det är totalförbjudet att röka ute.:):up::) Jag vill mena att om man inte får knarka, supa i offentlig miljö så ska man inte få röka i offentligt dito as well.:)^^

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bud_bundy:

Första meningen håller jag med, är man överkänslig så måste tyvärr en själv anpassa sig efter det.

Men andra inget val? De har hur många olika val som helt som att helt bara strunta i att röka eller gå och göra det någon annanstans. T.ex. ta en liten gångpromenad samtidigt som de röker, så får de lite motion på köpet.

Starkt drogberoende går nog före gnällande grannar ? Har aldrig själv varit beroende av någon drog så ja vet inte men det känns lite som att säga till tjocka människor att sluta äta för de tar upp för mycket plats.
Visst skulle det vara kul om folk som rökte kunde ta sig en promenad men tror du seriöst man vill gå ut varannan timme i kylan när man inte behöver det?

Om man väljer att bo i lägenhet så har man även gjort ett val att ha grannar.

Permalänk
Skrivet av gabriel15:

Starkt drogberoende går nog före gnällande grannar ? Har aldrig själv varit beroende av någon drog så ja vet inte men det känns lite som att säga till tjocka människor att sluta äta för de tar upp för mycket plats.
Visst skulle det vara kul om folk som rökte kunde ta sig en promenad men tror du seriöst man vill gå ut varannan timme i kylan när man inte behöver det?

Om man väljer att bo i lägenhet så har man även gjort ett val att ha grannar.

Argumentet starkt drogberoende och därmed ska särbehandlas ser jag som ett irrelevant argument. Vad folk som är beroende av något tvingas göra, ser jag som deras eget problem, förutom att vi såklart bör hjälpa dem med vård att sluta.

Dock håller jag med dig i ditt sista argument, har man extrema krav, så får man själv välja en bostad därefter. I sverige hör det till att ha lite fester vid helger, röka utanför porten, rasta hundar på tomten m.m. Gillar man ej detta, så får man ta hänsyn till detta vid val av bostad. Inte att alla andra ska anpassa sig efter en själv. Tar vi rökning vid balkongen så är detta ofta inget större problem, såvida balkongerna inte är knepigt byggda.

Skrivet av dero:

Inte mycket du kan göra åt det faktiskt, sålänge det inte står tydligt i kontraktet att[I]Är i stort sätt bara hyresvärdar som har lägenheter för allargiker som har den rätten, att sen många tror att dom har det är en annan historia. Därimot har dom rätt och neka en person som ska flytta in pga att denne röker, men att sedan vräka personen som börjar röka en månad efter inflyttandet är i stort sätt omöjlig.
Saneringen står hyresgästen för om det oskäligt mycket, fast luddig gräns vad oskäligt är.

I väldigt många hyreskontrakt står det att rökning inomhus är förbjuden och att detta leder till vräkning samt sanering. Men det förvånar mig inte alls att fascistsverige kan köra över hyreskontrakt med egna lagar. (man förstör annans egendom, äger man själv hela huset, så får man göra vad man vill, annars är det fascism)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

"Hota" hyresvärden med att du inte kan bo kvar pga rökande grannar, att du helt enkelt inte kan fortsätta betala hyran och de får hitta någon annan hyresgäst som tycker om rökiga grannar.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alakai:

"Hota" hyresvärden med att du inte kan bo kvar pga rökande grannar, att du helt enkelt inte kan fortsätta betala hyran och de får hitta någon annan hyresgäst som tycker om rökiga grannar.

Tror inte hyresvärden bryr sig om dylika.:P Han eller hon tänker nog bara: "Jahapp då tar vi nästa kund i kön:P". Möjligtvis att det går att "hota" värden om det är en by som Bubbarsbo eller dylika där 50% av lägenhetsbeståndet står tomma.:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Tror inte hyresvärden bryr sig om dylika.:P Han eller hon tänker nog bara: "Jahapp då tar vi nästa kund i kön:P". Möjligtvis att det går att "hota" värden om det är en by som Bubbarsbo eller dylika där 50% av lägenhetsbeståndet står tomma.:)

Det finns större hyresvärdar som tänker så ja.
Så finns de dem som ser varningstecknen. Har själv haft att göra med en annan typ av störning, som visserligen inte berodde på människor. Genom att sublimt varna för att "rätt" hyresgäster skulle bli svåra att få tag i så gjordes något åt störningen ganska omedelbart. Jag var heller inte den enda att klaga så det är på sätt och vis ett helt annat fall än detta.

TS, försök luska reda på ifall fler grannar stör sig på dina grannar. Knacka på dörren gemensamt om ni blir tre fyra stycken.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av gabriel15:

Ha inte dörren öppen om du är så känslig för röken då?

Dina grannar har väl inget till val om de är rökare och inte får röka inomhus tyvärr.

Herregud, vad fan är det för svar? Grannen får helt enkelt gå ut ur lägenheten och röka på en plats där ingen störs av deras last. Klart att TS ska kunna ha sitt balkongfönster öppet om han/hon så önskar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Segas:

Herregud, vad fan är det för svar? Grannen får helt enkelt gå ut ur lägenheten och röka på en plats där ingen störs av deras last. Klart att TS ska kunna ha sitt balkongfönster öppet om han/hon så önskar.

Skickades från m.sweclockers.com

Bra alternativ synd bara att det inte kommer inträffa...

Skulle va samma sak som att folk inte fick skrika i telefon på ett annat språk bara för att jag stör mig på deras last men det kommer ALDRIG att hända.

Permalänk
Inaktiv

Jag har faktiskt sagt till en tidigare granne som pratade arabiska eller dylikt, lät i hela trappuppgången. Visade sig att dom alltid pratade så, både i telefon och i hemmet, men dom bad om ursäkt och höll en lugnare ton.

Gällande rökande grannar har JAG blivit tillsagd, då började jag sköta min rökning på bakgården istället (fick to.m vår hyresvärd att montera upp en askkopp som vi rökare själv tömde).

Kontentan är väl att man får respektera andra - precis som man själv vill bli respekterad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av running_wild:

Låter man bli skiten blir man inte beroende, och man blir fan inte beroende av den första ciggen, tar många paket innan man känner ett beroende. (antar jag, rätta mig ni som rökar)

och i min värld betyder det att man måste röka sig igenom flera paket med äckliga cigaretter innan man börjar njuta av dom?

Jag har absolut inget emot rökare, men förstår inte varför samhället ska anpassa sig efter något som tar livet på folk.

Det är enkelt att vara efterklok, har inte du själv några som helst laster som du dras med? Eller något som du vet är dåligt men som du borde sluta med?

ALla är inte starka i sinnet att dels inte börja eller att sluta när man väl i ett beroende.

Samhället håller dock på att tvinga rökarna till ett hårdare liv, på enbart gott, med höga skatter, begränsade utrymmen för rökandet etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Det är enkelt att vara efterklok, har inte du själv några som helst laster som du dras med? Eller något som du vet är dåligt men som du borde sluta med?

ALla är inte starka i sinnet att dels inte börja eller att sluta när man väl i ett beroende.

Samhället håller dock på att tvinga rökarna till ett hårdare liv, på enbart gott, med höga skatter, begränsade utrymmen för rökandet etc.

Jo, att jag äter ute en hel del, dock finns det förklaringar: alltid gott, slipper laga mat m.m. Dock är det dåligt att det kostar mycket och inte bra för kroppen. Men rökning är ju inte gott?

Visa signatur

"De som fattar, fattar."