Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011

HTPC av gammal stationär

Har blivit med stationär (köpte in tre stationära tokbilligt) och går nu tankarna att göra något av dessa åbäken.

Tänkte dela upp tråden i två delar; först vad jag har, sedan vad jag vill ha.

DEL 1
Till att börja med så har jag just nu en bärbar mac som jag använder till allt. Den får sin näring från en Airport som även lirar med ett PS3. På soptippen ligger en gammal bärbar pc som jag inte använder öht. TV'n är en Toshiba med allehanda ingångar (3 HDMI, VGA, s-video, RS 232, scart).

Till mina inköp så. Först ut är en HP xw 4400 workstation med

Processor: Intel Core(TM)2 CPU 6600 @ 2.40Ghz

3 GB RAM (hur ser jag vilken sorts?)

Grafikkort: nVIDIA quadro fx 560

Ljudkort: Oklart, får bara upp en massa devices och codecs där. Datorn har används till CAD så jag tror inte ljudkort har varit prio 1.

De två övriga är så kallade DC7700 SFF

Processor: Intel Core2Duo-1,86 GHz med 2 GB RAM.

Tror att alla tre har standard ATX-moderkort.

Inga monster som ni ser men ändå relativt snabba maskiner i mitt tycke.

DEL 2
Vad vill jag få ut av detta då? Först och främst är jag ute efter en HTPC, som kan fungera som en portal för min bärbara mac som jag inte kan koppla in till tv'n på ngt tillfredställande sätt. Kör i dagsläget film streamat till ps3 från den bärbara, vilket funkar okej men inte perfekt. Att koppla direkt från den bärbara blir kluddigt och irriterande då jag gärna flytta med mig datorn till olika rum/ resor.

Så, jag vill ha en HTPC som kan spela upp i HD-kvalitet och som jag kan styra från min bärbara. Som jag ser det behöver jag köpa ett nytt grafikkort med hdmi-utgång och ett trådlöst nätverkskort. Just nu sitter det XP installerat på burkarna men jag funderar på om inte linux kan synka bättre med mac?

Vad ska jag då med de andra två burkarna till då? Finns det något kul man kan göra med dem? Funderar på en server-funktion men finns det ngt roligare man kan göra med dem så är jag idel öra.

Tacksam för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
localhost
Registrerad
Jun 2004

xw4400 maskinen är mycket bättre än DC7700 SFF då det är en workstation, mer påkostat moderkort och mycket kraftigare nätagg osv. Har själv en sådan maskin ståendes hemma som server. Grafikkortet måste du inte byta men det är väl att rekomendera då ja inte tror att det har dxva-support för gpu-acceleration vid uppspelning av HD-material. Det räcker att du köper vilket budgetgrafikkort som helst i dagsläget för att få det. DC7700 brukar kondningarna ge sig på moderkorten så kolla så de funkar stabilt först innan du gör något vettigt med dem. Du kan även se om kondensatorerna har börjat läcka genom att kika i datorn om det är brun gegga i toppen på dem.

Hejdu