Fläkt som skriker, kan det bero på trycket i lådan

Permalänk

Fläkt som skriker, kan det bero på trycket i lådan

Hej!
Har ett Corsair chassi obsidian 700D.
Har nyligen köpt ett grafikkort Sappire Radeon 6950 det är eyy med kylare med två fläktar på kortet.
Jag har fullt med fläktar i chassit så det blir ostabilt tryck i det. Vet inte om det heter över, eller övertryck. Men luften in är mindre än den som sugs ut, och det mycket mindre.
Problemet nu är att en av fläktarna på grafikkortet låter lite vinande eller pipande ibland, ni vet som en dålig fläkt gör. Lite skrikande ljud och inte det vanliga brummande som kommer från mitt annars så ljudlösa chassi.
Men när jag tar av sidoplåten så tystnar det, och inget ljud kommer upp mera. Kör jag med plåten av så knäpptyst. Sätter jag på plåten så kommer det igen???
Kan detta ha och göra med trycket i lådan? Bara en tanke som flög i huvudet.
Funderar nu på och göra ingrepp och sätta en 200 mm insug i sidan så där kommer in luft där också, för kan ju inte köra utan sidoplåt.
Men ville höra vad era hjärnor säger om detta lilla delikata problem här inne först.
Mvh.....Peter

Visa signatur

<Corsair Obsidian 700D>------<>------<>------<NH-D14>------<C>------<>------<WD 1,5 TB>------<Corsair CMPSU-850AX Gold>------<MICROBOOK>------<KRK Rokit 6>

Permalänk
Medlem

Låter ju onekligen som det på nått sätt beror på undertrycket som jag antar du menar, tror att att det är en bra ide att försöka öka mängden luft in, och försöka få ett övertryck istället, undertryck kan göra en låda ganska dammig också, då det letar sig in överallt där det finns springor, med övertryckt slipper man dammet nästan helt om man har dammfilter på luft in fläktarna vill säga

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Är det ett sådant här kort du har http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=923861 om inte just det kortet ser kylaren likadan ut?
Vad jag är inne på är att kan det vara så att övertrycket i lådan vill leta sig ut genom luftuttaget på baksidan av moderkortet (Dhööö grafikkort ska det ju vara).
Och sen tack var det går en del genom fläkten och ökar varvtalet (den främre fläkten klarar sig ju ifrån detta) och därmed skapar missljud?

Hur ofta kommer ljudet? och när (kan det komma i idle,surfande,heller bara spelande)?
Vad händer om du ändrar fläkt hastigheten manuellt på kortet kan du provocera fram ljudet på det sättet?
Om ljudet bara kommer i spel prova då att ändra alla fläktar som går på automatik, manuellt till den farten dom har vid spelande heller mer och se om du kan provocera fram ljudet då.
Om inte det heller funkar så kan det ju vara coilwhine du hör det ska ju vara nått tjut,pip ljud och ja det är mest vanligt i nätagg men kan finnas på moderkort,grafikkort med.

Sen en annan sak jag är inne på är om det kan vara nåt så enkelt som att själva luften låter av sig självt "visselpipa(utan kula i)".
Det kan ju finnas någon liten springa nånstans som läcker lite och framkallar ett pipljud så du kan ju alltid testa att lyssna runt alla springor heller tejpa igen dom tillfälligt med tex vanlig brun packtejp "billig och lämnar ju inga direkta limrester som tex silvertejp gör".
Även prova att tejpa igen springorna bak på grafikkortet visst det leder säkert till nån,några grader högre temp men som ett test så ska det inte vara nån fara så länge det inte redan ligger på 90°-100°+ vilket det inte borde göra med så mycket fläktar i chassit.

En sista sak det är inte själva sidorna som kan vibrera och låter till följd av det?
Har du testat att tex trycka mitt på sidorna (när det låter) inte speciellt hårt (ungefär så här )|o|( )(=händer,||=sidor,o=datorn)för att på det sättet förhindra den vibrationen?
Visst det är troligen inte detta men det tar ju några sekunder att prova så.

Och om du kommer fram till att det har med själva övertrycket att göra så kan du ju alltid ta bort nån,några av skyddsplåtarna för pci platserna för att den vägen minska trycket lite.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!