Hej, innan jag ger mig in i ämnet så vill jag bara säga att jag letat efter svar både på google, Tomshardware och Swec men kommit fram till ganska olika slutsatser, samt väldigt oexakta eftersom jag blivit tvungen att försöka härleda resultat utifrån liknande modeller.
Därför frågar jag er här på sweclockers forum! Då börjar jag..
Hej jag har kikat på Samsung RC530 och RF711..
RC530:
Verkar ha bra komponenter (i7-2630 & GT540 2GB)
Kostar bara 7290kr
Alternativt 5995kr om jag väljer en i5-2410 med övriga specs samma som ovan
RF711:
Har samma processor och grafik men även BluRay, USB 3.0 och 1600x900 upplösning jämfört med 1366x768 på RC530.
Denna kostar 9500kr
Det jag undrar är hur dessa står sig mot t.ex. ASUS när det kommer till temperatur och ljudnivå, de få testerna jag hittat på samsunglaptops som verkar snarlika har visat att temperaturerna inte överstiger 55 grader vid full-load, men jag är mer nyfiken på hur temperaturbilden ser ut när man haft laptopen i 2-3 år..
Anledningen till att jag kikar på bluray och USB 3.0 etc är ju för att jag ska börja plugga och kommer inte köpa en till laptop, utan vill ha en laptop som jag sedan eventuellt kompletterar med en stationär. Därför vill jag ha något som åtminstone gränssnittmässigt hänger med för filmtittande etc.
Jag även har kikat på ASUS N53 och K53 samt MSI 620.. K53 verkar ha bättre komponenter än N53 vid samma prisklass, dvs i7 vs i5 @ 7000kr men N53 verkar åandrasidan vara ett mer gediget bygge.. MSI verkar ju ha bästa grafikkortet, men jag tror inte jag är i behov av så kraftfullt grafikkort, utan är mer ute efter ett gediget bygge med låg temperatur
Mitt största önskemål är att klara av att titta på fullhd-film och kunna spela typ Heroes of Newerth och DiRT3 utan problem och med relativt låga temperaturer, samt en bra livslängd på laptopen, batteritid spelar ingen större roll sålänge det inte är URUSELT :P, då jag även har en ipad och iphone... Och helst vill jag ligga mellan 6000-7000kr.. Bluray och USB 3.0 skulle också vara intressant, men om ni inte tror det behövs/tycker det är rimligt att betala extra för (Har inga problem med att ladda ner film, men föredrar att hyra bluray om det allternativet finns till rimligt pris)
Sammanfattning:
Jag nöjer mig med Medium Settings på DiRT3, vad jag förstått så räcker ett GT540 för det, samt att 2GB grafik gör att jag kan spela på högre upplösning, tex på TV:n.. Det enda aber är då vilken processor man ska ha.
i5 eller i7 (Hur skiljer sig temperaturen mellan dessa laptops och kan prestanda skillnaden motivera 1000kr extra?
GT540 1gb eller 2gb (Vad jag förstått så är 2GB att föredra vid 1080p upplösning) ASUS datorerna har ju 1gb och samsung 2gb
Temperaturen (Är det ASUS, MSI eller Samsung som gäller här? eller är det snarlika prylar?)
Bluray & USB 3.0, behövs det? det vore ju kul, men går det att motivera prisskillnaden?
Hur skiljer sig skärmarna datorerna emellan?
Mvh Allan