Varför mörkas det när Sverige fick allmän rösträtt?

Permalänk
Medlem

Varför mörkas det när Sverige fick allmän rösträtt?

Ofta hör man talas hur viktigt det var att Sverige fick allmän och lika rösträtt får både män och kvinnor år 1921 (beslutet togs 1918). Många pratar om 1921 som något magiskt, särskilt just att kvinnor fick rösträtt.
Att tala om att allmän rösträtt infördes 1921 är dock helt fel. De människor som fick hjälp av fattigvården fick inte rösta. Fattigvård fick de som inte kunde försörja sig själva, det kunde vara gammla, sjuka eller handikappade som inte hade släkt som kunde ta hand om dem. Först 1945 ändrades lagen så att även dessa människor fick rätt att rösta.

Den verkligt allmänna rösträtten kom alltså först 24 år senare än vad som oftast hävdas!

Varför finns denna fixering vid just 1921?
Finns det forfarande ett så stort förakt för svaga människor i samhället att man tycker att den orättvisa som fanns inte är så viktig?
Eller är det så att feministiska debattörer är så besatta av år 1921 som en milstolpe och firad seger att de helst bortser från svagas rättigheter? Fattiga och svaga kvinnor passar inte in i eldig feministisk retorik?

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem

Och utlandsboende svenska medborgare fick inte rösta förrän 1968.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Xellofan:

Eller är det så att feministiska debattörer är så besatta av år 1921 som en milstolpe och firad seger att de helst bortser från svagas rättigheter? Fattiga och svaga kvinnor passar inte in i eldig feministisk retorik?

Även icke-feminister erkänner väl att kvinnor är en rätt stor del av befolkningen och att de fick rösträtt var en ganska stor händelse?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Även icke-feminister erkänner väl att kvinnor är en rätt stor del av befolkningen och att de fick rösträtt var en ganska stor händelse?

Det gör de. Men jag anser att det är osmakligt att hylla en reform som forsatte tillåta en starkt odemokratisk diskriminering.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Xellofan:

Det gör de. Men jag anser att det är osmakligt att hylla en reform som forsatte tillåta en starkt odemokratisk diskriminering.

Det låter väl dock lite onödigt strikt; då skulle man väl aldrig få tycka om något (sällan leder väl någon förbättring till ett helt idealt tillstånd (hur nu ett sådant definieras))?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Det låter väl dock lite onödigt strikt; då skulle man väl aldrig få tycka om något (sällan leder väl någon förbättring till ett helt idealt tillstånd (hur nu ett sådant definieras))?

Jag förstår hur du menar. Det jag stör mig på är att 1921 uppmärksammas så mycket medans 1945 aldrig nämns.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk

Fast med tanke på hur kvinnor har behandlats så är det väl ändå en ganska stor grej?

Visa signatur

Anything that can go wrong will go wrong.

Permalänk
Medlem

Framförallt kan det ju ha att göra med att kvinnor (ca 50% av befolkningen) är en ganska så mkt större del än de som fick fattigvård, vilket jag kan tänka mig (chansar bara här) kan ha utgjort max 1% av befolkningen, alltså inget värt att nämna.

I övrigt, vem fan bryr sig, om jag nu får uttrycka mig personliga åsikt. Känns som att det finns ämnen miljoner gånger aktuellare att lyfta fram till disskusion än när vi fick eller inte fick rösträtt.....

Permalänk
Hedersmedlem

Det här är en intressant fråga, men jag får hålla med de andra om att i och med förändringen i samband med att kvinnlig rösträtt infördes omfattade så oerhört många fler personer, är det naturligt att man fokuserar på den.

För övrigt kan man väl se det som att allmän rösträtt inte infördes förrän 1988 eller 1989 (minns inte vilket år det var) när systemet för omyndigförklaring avskaffades ...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av GAPa:

För övrigt kan man väl se det som att allmän rösträtt inte infördes förrän 1988 eller 1989 (minns inte vilket år det var) när systemet för omyndigförklaring avskaffades ...

Det är väl en definitionsfråga; omyndiga (i den vanligare bemärkelsen) får ju inte heller rösta, men det tycker vi ju inte är särskilt konstigt...

Permalänk
Medlem

Jag skulle tro att Sveriges "allmänna" rösträtt 1921 var rätt tidig och att många politiker är lite stolta över det. Vi fick allmän rösträtt 1988 låter inte lika bra som vi har haft allmän rösträtt sedan 1921.

Sen kan man ju diskutera om det verkligen är det bästa, att ha ett system där alla har rätt att rösta. Varför skulle egentligen de som bodde i fattigvården ha rätt att rösta, de bidrog ju knappast till systemets finansiering?

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dava:

Jag skulle tro att Sveriges "allmänna" rösträtt 1921 var rätt tidig och att många politiker är lite stolta över det. Vi fick allmän rösträtt 1988 låter inte lika bra som vi har haft allmän rösträtt sedan 1921.

Sen kan man ju diskutera om det verkligen är det bästa, att ha ett system där alla har rätt att rösta. Varför skulle egentligen de som bodde i fattigvården ha rätt att rösta, de bidrog ju knappast till systemets finansiering?

Helt rätt, den med mest pengar får bestämma allt, topp...

Permalänk
Medlem

har hemlösa rösträtt i praktiken idag?
måste man inte ha en adress för att få sitt röstkort samt vara registrerad i en röstlängd på en viss ort?

Permalänk
Skrivet av mattoys:

har hemlösa rösträtt i praktiken idag?
måste man inte ha en adress för att få sitt röstkort samt vara registrerad i en röstlängd på en viss ort?

Det är inget problem för hemlösa att rösta. Vad jag vet så har de en adress registrerad hos socialen som fungerar att använda.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Vad var det som ledde fram till att kvinnor fick rösträtt? För det måste ju ha varit männen som höll det tillbaka till störst del och vad var det då männen ville åstadkomma med att släppa in kvinnor i maskineriet? Vad kunde man uppnå med det och vad var det som fungerade dåligt med den rådande ordningen annat än missnöjje bland en stor grupp?

Permalänk

Xellofan: Jag förstår inte vad det är du försöker utmåla som ett problem. Att kvinnor fick rösträtt är en enormt mycket större händelse än att "människor som fick hjälp av fattigvården" fick detsamma, av den enkla anledningen att kvinnor utgör hälften av den därefter röstberättigade befolkningen medan "människor som fick hjälp av fattigvården" inte gör det.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem

Kvinnor i Schweiz fick rösträtt 1990, så dom som tycker vi är sega i Sverige får tänka om.

Visa signatur

83 35 47 30 4 5 57 63 60 5 96 22 100 43 4 92 100 23 42 46 44 47 18 96 64 5 61 85 90 45 51 85 4 60 79 62 23 50 44 75 100 20 9 92 49 9 83 88 40 7 45 67 56 82 32 85 60 85 44 69 81 9 98 1 34 51 84 100 22 86 41 44 61 25 60 36 64 49 20 1 24 71 4 65 27 60 72 73 82 76 86 8 40 68 35 59 2 66 85

Permalänk
Medlem

Och varför tror ni att "allmän" betyder ALLA?

allmän kan tydas som "vanlig". Alltså säger man att 1921 fick alla "vanliga" människor rösträtt. Kvinnor var vanliga människor även innan 1921.
Säger man "vanlig" så finns det givetvis undantag. Hade man däremot sagt att ALLA fick rösträtt 1921, så hade man ljugit.

Lås tråden?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Jo0oHaN:

Och varför tror ni att "allmän" betyder ALLA?

allmän kan tydas som "vanlig". Alltså säger man att 1921 fick alla "vanliga" människor rösträtt. Kvinnor var vanliga människor även innan 1921.
Säger man "vanlig" så finns det givetvis undantag. Hade man däremot sagt att ALLA fick rösträtt 1921, så hade man ljugit.

Lås tråden?

Precis, med samma definition har världen största (självutnämnda) demokrati fortfarande inte allmän rösträtt eftersom alla inte får rösta i USA.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av headcleaner:

Xellofan: Jag förstår inte vad det är du försöker utmåla som ett problem. Att kvinnor fick rösträtt är en enormt mycket större händelse än att "människor som fick hjälp av fattigvården" fick detsamma, av den enkla anledningen att kvinnor utgör hälften av den därefter röstberättigade befolkningen medan "människor som fick hjälp av fattigvården" inte gör det.

Jag anser att de orättvisor som fanns kvar nästan helt förtar det positiva.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xellofan:

Jag anser att de orättvisor som fanns kvar nästan helt förtar det positiva.

Vad tycker du man ska göra åt saken Xellofan? Ingen gör ju någon hemlighet i att man gjorde klasskillnad för kvinnlig rösträtt fram till 1945.

Det mörkas inte, döljs eller på något sätt hemlighålls.
Alla länder har sina laster när det gäller jämställdhet om det så gäller kvinna-man eller vit-färgad.

När har du upplevt att det har mörkats?

Visa signatur

83 35 47 30 4 5 57 63 60 5 96 22 100 43 4 92 100 23 42 46 44 47 18 96 64 5 61 85 90 45 51 85 4 60 79 62 23 50 44 75 100 20 9 92 49 9 83 88 40 7 45 67 56 82 32 85 60 85 44 69 81 9 98 1 34 51 84 100 22 86 41 44 61 25 60 36 64 49 20 1 24 71 4 65 27 60 72 73 82 76 86 8 40 68 35 59 2 66 85

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xellofan:

Jag anser att de orättvisor som fanns kvar nästan helt förtar det positiva.

Så enligt dig har vi inte allmän rösträtt idag heller?

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nirnaeth:

Vad tycker du man ska göra åt saken Xellofan? Ingen gör ju någon hemlighet i att man gjorde klasskillnad för kvinnlig rösträtt fram till 1945.

Det mörkas inte, döljs eller på något sätt hemlighålls.
Alla länder har sina laster när det gäller jämställdhet om det så gäller kvinna-man eller vit-färgad.

När har du upplevt att det har mörkats?

Under min skoltid hörde jag aldrig talas om något i rösträttsfrågan viktigt årtal än 1921. Jag har aldrig hört 1945 nämnas på eller radio, däremot 1921. Som jag ser det så handlar det om ett aktivt val, 1921 är det som gäller som magiskt demokratriår och allt annat ska tigas ihjäl.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Xellofan:

Som jag ser det så handlar det om ett aktivt val, 1921 är det som gäller som magiskt demokratriår och allt annat ska tigas ihjäl.

Kanske har det året fått lite väl mycket uppmärksamhet (säger skolan något om ändra politik-år, för övrigt? 1523 kanske?) Det finns ju rätt mycket historia att välja bland och endast en bråkdel kan avhandlas; kanske är det snarare en prioriteringsfråga än ihjältigande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Kanske har det året fått lite väl mycket uppmärksamhet (säger skolan något om ändra politik-år, för övrigt? 1523 kanske?) Det finns ju rätt mycket historia att välja bland och endast en bråkdel kan avhandlas; kanske är det snarare en prioriteringsfråga än ihjältigande?

Jo, så kan det väll vara till viss del. Bekväm förenkling.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem

Ska man utgå från att "allmän" rösträtt ska innebära alla så har vi fortfarande inte det.
Eller så är det så att man bara räknar från det att majoriteten av befolkningen fick det, vilket gör det till 1921, och att "mörkningen" bara är ett fantasifoster. Någonting säger mig att det är mer troligt än en nästan 100år gammal komplott för att dölja någonting alla redan vet.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nirnaeth:

Kvinnor i Schweiz fick rösträtt 1990, så dom som tycker vi är sega i Sverige får tänka om.

Schweiz införde allmän rösträtt på landnivå 1971. Att sedan vissa kantoner, Appenzell Innerrhoden i detta fall, inte införde allmän rösträtt på kantonal nivå innan November 1990 är en helt annan sak. Schweiz har dessutom fortfarande möjligheten att omyndigförklara folk "Die politischen Rechte in Bundessachen stehen allen Schweizerinnen und Schweizern zu, die das 18. Altersjahr zurückgelegt haben und die nicht wegen Geisteskrankheit oder Geistesschwäche entmündigt sind. Alle haben die gleichen politischen Rechte und Pflichten" [Bundesverfassung vom 18. April 1999, Art. 136 Abs. 1 BV]

Man kan inte jämföra den schweiziska demokratin med den svenska. Bara sådana saker som att folkomröstningar i Schweiz faktiskt är bindande, medans de i Sverige är frivilliga och enbart rådgivande är en sådan sak. För att återgå till diskussionen om kvinnlig rösträtt ska det noteras att i Schweiz infördes den genom en folkomröstning där männen sa "ja" till förslaget, inte genom att en regering bestämmde det. Interessantare vore väl att fråga sig vilket år majoriteten av de svenska männen tyckte att det var rätt att kvinnor har rösträtt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mix_room:

Schweiz införde allmän rösträtt på landnivå 1971. Att sedan vissa kantoner, Appenzell Innerrhoden i detta fall, inte införde allmän rösträtt på kantonal nivå innan November 1990 är en helt annan sak. Schweiz har dessutom fortfarande möjligheten att omyndigförklara folk "Die politischen Rechte in Bundessachen stehen allen Schweizerinnen und Schweizern zu, die das 18. Altersjahr zurückgelegt haben und die nicht wegen Geisteskrankheit oder Geistesschwäche entmündigt sind. Alle haben die gleichen politischen Rechte und Pflichten" [Bundesverfassung vom 18. April 1999, Art. 136 Abs. 1 BV]

Man kan inte jämföra den schweiziska demokratin med den svenska. Bara sådana saker som att folkomröstningar i Schweiz faktiskt är bindande, medans de i Sverige är frivilliga och enbart rådgivande är en sådan sak. För att återgå till diskussionen om kvinnlig rösträtt ska det noteras att i Schweiz infördes den genom en folkomröstning där männen sa "ja" till förslaget, inte genom att en regering bestämmde det. Interessantare vore väl att fråga sig vilket år majoriteten av de svenska männen tyckte att det var rätt att kvinnor har rösträtt.

Så mycket text utan att du förstod vad som avsågs....

Visa signatur

83 35 47 30 4 5 57 63 60 5 96 22 100 43 4 92 100 23 42 46 44 47 18 96 64 5 61 85 90 45 51 85 4 60 79 62 23 50 44 75 100 20 9 92 49 9 83 88 40 7 45 67 56 82 32 85 60 85 44 69 81 9 98 1 34 51 84 100 22 86 41 44 61 25 60 36 64 49 20 1 24 71 4 65 27 60 72 73 82 76 86 8 40 68 35 59 2 66 85

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

Vad var det som ledde fram till att kvinnor fick rösträtt? För det måste ju ha varit männen som höll det tillbaka till störst del och vad var det då männen ville åstadkomma med att släppa in kvinnor i maskineriet? Vad kunde man uppnå med det och vad var det som fungerade dåligt med den rådande ordningen annat än missnöjje bland en stor grupp?

Det fanns helt enkelt ingen stark rörelse för att ge kvinnor rösträtt, inte ens de svenska kvinnorna själva var speciellt engagerade i sin egen rösträtt. Jämför man med andra liknande länder var svenska kvinnor speciellt oengagerade i sin egen rösträtt. Citera så kan jag leta på källor, jag läser statskunskap nu,

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem

Numera "vet" vi ju att det faktiskt var moderaterna som införde kvinnlig rösträtt....

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.