Försover mig VÄLDIGT mycket

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2010

Försover mig VÄLDIGT mycket

Vill börja med att säga att det känns lite konstigt o skriva den här tråden på swec forumet, men det var det enda forumet som jag är medlem på där man alltid får ett moget och pålitligt svar ifrån

Så då är det så att jag försover mig ofta, VÄLDIGT ofta, cirka 2-4 ggr i veckan, och jag gillar det inte!
Igår försov jag mig till skolfotot, och nu när jag skriver det här så jag precis försovit mig till min egna irottslektion , som jag skulle hållt i...
Och tro mig inte fel nu, jag ligger bra till i skolan, jag är en av de bästa i klassen, min skola är helt enkelt för.slapp för.att bry sig om om man kommer i tid, bara man skickar in uppgifterna.
Det jag är orolig för är min framtid mest, hur ska det gå när jag skaffar mig ett jobb tex, men jag vill givetvis komma i tid nu till skolan också.

Problemet som är är då att när min väckarklocka piper, så är jag inte mig själv, jag bara stänger av väckarklockan och somnar om igen helt enkelt.
Ändå så har jag ett alarm där man måste slå in ett mattetal för att kunna stänga av det, detta kan ibland ta upp emot en minut med öronbedövande ljud, ändå så somnar jag om på en gång, utan att tänka på det.
Och så ringer larmet två gånger också, med 20 minuters mellanrum.

Jag går och lägger mig runt tolv varje vardag, planerar att gå o lägga mig elva nu och se hur det går.

Jag vill verkligen inte försova mig mera! Behöver alla tips man kan få för att undvika försovning, är riktigt less på mig själv nu...

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus R9 290 OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |
NAS 40TB: 8x3TB RAIDz2 | 4x4TB RAIDz1 | ASRock C2550D4I | 32GB ECC RAM | FreeNAS |
LJUD: M-Audio BX8 D2 | ATH-M50 | Focusrite Scarlett 2i2 |

Trädvy Permalänk
Proffsmoddare
Söt
Plats
Morgongåva
Registrerad
Jul 2007
Skrivet av morxy49:

Vill börja med att säga att det känns lite konstigt o skriva den här tråden på swec forumet, men det var det enda forumet som jag är medlem på där man alltid får ett moget och pålitligt svar ifrån

Så då är det så att jag försover mig ofta, VÄLDIGT ofta, cirka 2-4 ggr i veckan, och jag gillar det inte!
Igår försov jag mig till skolfotot, och nu när jag skriver det här så jag precis försovit mig till min egna irottslektion , som jag skulle hållt i...
Och tro mig inte fel nu, jag ligger bra till i skolan, jag är en av de bästa i klassen, min skola är helt enkelt för.slapp för.att bry sig om om man kommer i tid, bara man skickar in uppgifterna.
Det jag är orolig för är min framtid mest, hur ska det gå när jag skaffar mig ett jobb tex, men jag vill givetvis komma i tid nu till skolan också.

Problemet som är är då att när min väckarklocka piper, så är jag inte mig själv, jag bara stänger av väckarklockan och somnar om igen helt enkelt.
Ändå så har jag ett alarm där man måste slå in ett mattetal för att kunna stänga av det, detta kan ibland ta upp emot en minut med öronbedövande ljud, ändå så somnar jag om på en gång, utan att tänka på det.
Och så ringer larmet två gånger också, med 20 minuters mellanrum.

Jag går och lägger mig runt tolv varje vardag, planerar att gå o lägga mig elva nu och se hur det går.

Jag vill verkligen inte försova mig mera! Behöver alla tips man kan få för att undvika försovning, är riktigt less på mig själv nu...

Du är nog inne och nosar på lösningen. Gå och lägg dig tidigare, gå upp tidigt även på helger och så kan du placera väckarklockan så du måste gå upp för att stänga av den. Sätt timer på en kaffebryggare så den sätts på fem minuter innan du ska upp så har du varmt och gott kaffe direkt på morgonkvisten.

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2006

Som du skriver är nog det enklaste att du går och lägger dig tidigare.

Har du så svårt att komma upp behöver du mer sömn. Jag går upp klockan 7 och då känns det ganska lagom att lägga sig runt 22:30-23:00 om jag ska känna mig utvilad när jag går upp. Lite för ofta är jag dock också uppe till närmare midnatt. Det är lätt att bli sittande tex vid datorn, men det straffar sig dagen därpå.

Sedan verkar det vara för lite krav på er i skolan där du går. Vet man att man verkligen riskerar något om man försover sig så flyger man upp illa kvickt när man måste..

Sedan ska sägas att det kan vara svårt att somna om du plötsligt går och lägger dig mycket tidigare än du brukar.
Försök vänja dig långsamt att lägga dig lite tidigare varje vecka tills du når målet.

Namn : Jesper | Ålder : 40 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : PhD i matematik + lite annat

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
örebro
Registrerad
Aug 2010

Eller så är du helt enkelt en nattmäniska;) om du kan lägga dej tidigare o somna, gör det!
Har själv problem med att gå upp på morgonen, lösning 3väckarklockor och 2av dom måste jag gå upp ur sängen för o stänga av.
Givetvis har jag försökt lägga mej tidigare men kan inte somna helt enkelt förren ca 01 (går upp vid 06) med resultat att jag går trött hela dagarna fram till 19-20 på kvällen då jag börjar piggna till:/ Vanesak och somna tidigt? tja gått så här i ca 3år snart så dunno;) får nog helt enkelt anpassa jobb till kropp snart och börja nattjobb.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2010

det där med kaffebryggaren var en rätt bra ide, om jag hade druckit kaffe
Annars är det väl sant som ni säger att skaffa flera väckarklockor och sätta dom långt ifrån sängen.

Jag går upp 7.30 varje vardag, på helgerna går jag upp 11.00-12.00.
Jag går o lägger mig ca 12 varje vardag och somnar ca 00.30.
På helgerna går jag och lägger mig allt ifrån 00.00 till 05.00.

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus R9 290 OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |
NAS 40TB: 8x3TB RAIDz2 | 4x4TB RAIDz1 | ASRock C2550D4I | 32GB ECC RAM | FreeNAS |

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Linköping
Registrerad
Apr 2004
Skrivet av morxy49:

det där med kaffebryggaren var en rätt bra ide, om jag hade druckit kaffe

Det fungerar ännu bättre om man inte är van vid kaffe.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2010
Skrivet av Elgot:

Det fungerar ännu bättre om man inte är van vid kaffe.

Ok? Fast jag har ingen lust att börja bli koffeinberoende bara för att jag dka vakna

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Dec 2002

Precis som föregående talare har skrivit, flytta klockan så du måste kliva upp för att stänga av den. Jag hade liknande problem förut, om än inte lika allvarliga, men det löste sig när jag var tvungen att gå till andra sidan rummet för att stänga av larmet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2003

Strunta i droger som(koffein) kaffe, vilken för många har inneburit att de ständigt måste dricka den skiten även på arbetstid.

Mitt tips är som sagt att ställa klockan längre ifrån och sedan helt enkelt inte gå och lägga dig igen. Alternativt kan du gå upp tidigare ifall du har saker som måste utföras på morgonen.
Sömnen bör vara 7-8h det är individuellt, jag själv föredrar att lägga mig så att jag själv brukar vakna när klockan ringer och ändå så är Jag uppe före kl 5 varje morgon. Så testa och lägg dig tidigare, ska du upp kl 7 så är kl 11 en bra tid.
Sedan finns såklart powernap vilket jag kör ibland med, speciellt i perioder då jag tränar hårt.
Alltså ta en liten sömn på dagen, detta passar dock inte alla.
*edit*
Powernaps är otroligt gött efter arbetet/skolan, bara det att ens sociala liv försvinner om man missbrukar det. (man är ledig och vaken då det är för sent för att gå ut)
Lite information om powernaps: http://en.wikipedia.org/wiki/Power_nap

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar/Uppsala
Registrerad
Dec 2007

You rack diciprine!! Ställ väckarklockan >3 meter från sängen så kommer det lösa sig. Sen så gäller det väl att ta reda på hur många timmars sömn du behöver varje natt.. det är inte lika för alla.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Maj 2006
Skrivet av morxy49:

Ok? Fast jag har ingen lust att börja bli koffeinberoende bara för att jag dka vakna

Jag tänker på samma vis.
Det känns mer än bara liiiiite kontraproduktivt att göra sig själv ännu segare på mornar när man inte kan dricka kaffe

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2004

Träna/Motioner sent är mitt tips... Kan inte somna om dagarna om jag inte har rört mig under dagen. Sen är det alltid rekommenderat att ha väckarklockan på andra sidan rummet med fler timmer inställningar. Jag har min egen klocka inställd på 7:30 och 7:45 varje dag.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jul 2001

Ett annat tips är att bygga en jättelik hemlig raketmotor som du riktar motsatt jordens rotationsriktning så vi slöar ner dygnet till runt 28 timmar. Det skulle passa mig skitbra!

Bureaucracy expands to meet the needs of the expanding bureaucracy. - Oscar Wilde
If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?
"Reason is not automatic. Those who deny it cannot be conquered by it." - Ayn Rand

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Linköping
Registrerad
Okt 2006
Skrivet av m0rk:

Träna/Motioner sent är mitt tips... Kan inte somna om dagarna om jag inte har rört mig under dagen. Sen är det alltid rekommenderat att ha väckarklockan på andra sidan rummet med fler timmer inställningar. Jag har min egen klocka inställd på 7:30 och 7:45 varje dag.

Träna är bra men inte sent. När man närmar sig kvällen och sovtid ska man lugna ner sig, inte aktivera sig.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
~
Registrerad
Jul 2001

Jag kör själv med fyra "larm" om jag ska komma upp när jag vill. Klockradion som väsnas som ett as (har dock lyckats sova vidare med den pipande i ett par timmar), telefonen som ringer på två olika tider med olika signaler, och sist av allt sätter datorn igång att spela musik på stegrande, mot högsta tänkbara, volym. Detta inom ett spann på 10-15 minuter.
Det fungerar rätt så bra och har väl ett lyckat utfall åtminstone 19 av 20 gånger eller så. Desto oftare falierar min uppstigning på grund av att jag missat att starta winamp med tillhörande plug-in.

Att gå och lägga sig tidigare vet jag mycket väl att det funkar på pappret, men dessvärre brukar man, åtminstone inte jag, inte somna tidigare för det, snarare tvärt om. Den bästa medicinen brukar vara att alltid gå upp vid samma tid, oavsett veckodag. Inget mer av att "sova ut" på helgerna exempelvis. Gå upp klockan 7 (eller när du nu behöver gå upp) oavsett om det är måndag eller lördag, om du gick och lade dig klockan 22 eller 04. Det är det enda som har funkat för mig någon längre period (utöver att jobba kväll, ha en ojämn dygnsrytm eller att ha flextid att kunna leva på).

Fedora, i3wm, Ansible, Vim, git, LaTeX - allt som behövs för att göra mig nöjd.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2008

Ja om inte något av detta fungerar så kommer du åtminstone få en kalldusch när du blir uppsagd på ditt första jobb efter att du kommer försent hela tiden. Så på ett eller annat sätt löser det sig nog

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2004
Skrivet av Shimonu:

Träna är bra men inte sent. När man närmar sig kvällen och sovtid ska man lugna ner sig, inte aktivera sig.

Brukar försöka träna mellan 18:00-19:30 .. Försöker slita ut mig så mycket det går då.. Somnar som en stock efter dusch och kvällsmaten

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
beiyfg9ig
Registrerad
Jun 2006

Eller så struntar du i allt vad matteväckarklockor och liknande metoder heter och tar dig själv i kragen istället, gå upp när du ska, gör saker du ska göra i tid. Skyll inte på att skolan är slapp och att dem inte bryr sig.

| AMD x2 64 4200+ |MSI K9N PLATINUM | Twinmos 2gb ddr II | Gainward 7900gt | Creative xfi extreme music |
| Cooler master cavalier 3 | Tagan easycon 430w | Samsung sp 250gb sata |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Fjugesta
Registrerad
Aug 2005

Känner igen mig själv i en hel del av detta hade,har samma problem.
Som mest hade jag 4 olika klockor runtom i lägenheten två av dom var såna som lät nåt inihelvete så grannar vakna av dom ibland.
Men inte fan hjälpte det nåt speciellt visst jag kom upp men 1 av 3 gånger så somna jag när jag satt och åt frukost istället (och ja ofta med en macka i näven som föll i golvet, ibland även mugg,glas med).
Egentligen så behövdes inte dom där högljuda klockorna då jag vaknar till direkt av den som stod vid sängen (för att se vad klockan är när jag väl vaknar) och oftas så vaknade jag av att reläet i den slår till (vilket knappt hörs) och hinner slå av den innan larmet hörs när reläet slår till tar det ca en halv sekund innan den börjar låta och efter 1sek så är det fullt ljud.

När jag väl kom iväg utanför Lgh (åkte buss då jag helt enkelt inte vågade köra bil för rädslan av att somna vilket har hänt nån gång utan olycka) så somna jag ju på bussen istället och där jag skulle av var mittemellan två mindre städer och slutstationen var 4 mil från jobbet (där jag oftas blev väckt) och bussar går ej ofta så vart ju lika sen då som om jag sov längre hemma.

Men när jag väl kom i tid så gick jag ju som i en dimma tills 12-14 nånting och fick i stort sett inget gjort då jag helt enkelt var för trögtänkt och ibland sa till och med chefen att jag skulle gå och ta en tupplur för det var ju inget som funka i alla fall och troligen skulle jag få mer gjort på en hel dag om jag tog en tupplur istället för att gå i en dimma nästan hela dan.
När väl "dimman" lättade så gick det ju att jobba men jag gick runt och små gäspade hela tiden trots det och väl hemma så somna jag i soffan på några minuter om jag satte mig (och ja väldigt ofta sov jag i soffan tills morgonen efter och ofta sov för länge då med då klockorna var avslagna).

Sen vid väldigt många tillfällen när jag väl hade vaknat så var ALLA fyra klockor avslagna utan ett enda minne av att jag slagit av dom när dom ringt (eller om jag helt enkelt slagit av dom under natten i sömnen?).
Det spelade ingen roll när fan jag gick och la mig provade allt mellan 20-02 (gick upp ca 06) under många,många år var lika trött jämnt provade även sömntabletter i 2 månader för läkare trodde det kunde ha nåt med att jag har väldigt liten tid av den ljupa sömnen (den där du inte drömmer vad den nu heter?).
Inte fan hjälpte det blev ju bara ännu tröttare under dagarna plus den underbara bieffekten av att vara extremt torr i munnen i ett par timmar efter man vaknar.

Så hur har jag löst detta nu då?
Jo nattjobb kör nu ut tidningar (01-06) och går och lägger mig när jag kommer hem runt 06-06.30 och vaknar av mig självt allt mellan 12-15 men mest runt 13-14.
Jag tror inte jag har använt nån väckarklocka på 2-3 månader nu, behöver ju givetvis en när jag ska vara säker på att vakna en viss tid och den kan vara allt mellan 09-15 och jag vaknar och visst kan jag vara trött men det försvinner ganska fort.
Åt andra hållet går inte alls bra dvs sova på kvällen och gå upp vid 00 då är det nästan samma sak jag är halv död tills jag slutar köra bil.
Nackdelen är ju att man inte tjänar så mycket $$$ men hellre mindre stålar än att vara halv död 90% av den vakna tiden som inte är speciellt lång.

Skrivet av tlx06:

Eller så struntar du i allt vad matteväckarklockor och liknande metoder heter och tar dig själv i kragen istället, gå upp när du ska, gör saker du ska göra i tid. Skyll inte på att skolan är slapp och att dem inte bryr sig.

Det är inte så jävla lätt för alla tex mig jag vill inget annat än att det ska funka men det går bara inte jag har nu efter många år insett att jag får välja.
Mindre pengar på nattjobb heller att kunna få kicken när som helst och inte ha ett liv då jag är halv död 90% av den vakna tiden.
Jag har nu insett att jag är en nattmänniska helt enkelt.
När man till och med tar läkar hjälp för att försöka komma till rätta så inser i alla fall jag att det inte är nått fel på viljan.

Och ja det var samma sak i skolan med jag var trött som fan hela dagarna visst jag kom upp och iväg men det har jag endast morsan att tacka för då hon hade ett kvälls jobb och kunde således sparka ut mig.

Den ABSOLUT viktigaste delen i en dator är NÄTDELEN varför spara 200-300:- och ta en chans på att dina nya dator delar för x antal tusen ska hålla?????????
Den hemliga polisens anfader, Armand Jean du Plessis de Richelieu a.k.a. Cardinal-Duc de Richelieu, sa en gång så här om sitt arbete... "Ge mig sex rader skrivna av den hederligaste man som finns och jag ska hitta en förevändning i dem att hänga honom."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
halmstad
Registrerad
Maj 2007

Som en del andra här så känner jag igen mig en hel del i det här.

Enligt mina erfarenheter så spelar det ingen roll om jag så hade 2 väckarklockor, 1 flera meter från sängen, för när jag väl stängt av de så var jag inte motiverad att dra till skolan ändå, för jag kände att skolan var så slapp så det inte spelade någon roll och då jag var så extremt morgon trött så blev det att gå och lägga sig igen.
Men anledningen till att jag skriver är att jag såg att du var lite nojjig över framtiden, kan ju bara säga att personligen så var det en väldigt stor skillnad på att gå upp på morgonen när jag hade skaffat ett jobb efter skolan. Visst jag var fortfarande morgon trött, men när klockan väl ringde så visste jag att nu är det bara att gå upp, det finns inget accepterbart alternativ, så då kunde jag sluta med allt det här med att köra flera väckarklockor och liknande (vaknar oftast precis när telefonen börjar vibrera, innan signalen kommer, ändå), vet att några andra kompisar haft det likadant, extremt svårt att komma upp på morgonen när man går i skolan, men inga (så gott som) problem när man sen kommer ut i arbetslivet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2010
Skrivet av tlx06:

Problemet är ju ungefär som talaren under dig skrev, när man är sådär sjukt trött som bara vissa kan bli, så är man inte sig själv, man stänger helt enkelt av väckarklockan och går och lägger sig igen.
Sedan när man vaknar så har man inget som helst minne utav att man har vart uppe och stängt av klockan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hufvudstaden
Registrerad
Jan 2002

Enligt min erfarenhet så var det en god idé för mig att fylla mina dagar med mer meningsfulla aktiviteter än att gå till en skola som inte tillför någonting till mitt liv. Ditt undermedvetna signalerar väldigt tydligt att din närvaro i skolan inte alls är prioriterad för ditt framtida välmående. Om din sömn är av dålig kvalité så kan förklaringen tänkas finnas i ditt datoranvändande eller ditt koffeinbruk, men din oförmåga att gå upp på morgonen kan inte härledas till dessa faktorer och jag tvivlar på att du kommer att finna boten i träning, morgonkaffe eller en halvtimmes tidigare sänggång.

Jag är själv ett MVG-barn som hade cirka 85% frånvaro i högstadiet och runt 50% frånvaro i gymnasiet. Försov jag mig så brukade jag drälla in vid lunch någon gång. Vissa dagar struntade jag i skolan helt. Efter 18 månader på min nuvarande arbetsplats så har jag aldrig försovit mig. Vissa dagar har varit riktigt plågsamma, men det har aldrig varit någon tvekan om att jag ska ligga kvar eller gå upp.

EOS 5D • EOS-1D Mark IV • 16-35/2.8L • 70-200/2.8L IS II • 35/1.4L • 200/2L IS • 400/2.8L IS

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2010
Skrivet av Boo:

Enligt min erfarenhet så var det en god idé för mig att fylla mina dagar med mer meningsfulla aktiviteter än att gå till en skola som inte tillför någonting till mitt liv. Ditt undermedvetna signalerar väldigt tydligt att din närvaro i skolan inte alls är prioriterad för ditt framtida välmående. Om din sömn är av dålig kvalité så kan förklaringen tänkas finnas i ditt datoranvändande eller ditt koffeinbruk, men din oförmåga att gå upp på morgonen kan inte härledas till dessa faktorer och jag tvivlar på att du kommer att finna boten i träning, morgonkaffe eller en halvtimmes tidigare sänggång.

Jag är själv ett MVG-barn som hade cirka 85% frånvaro i högstadiet och runt 50% frånvaro i gymnasiet. Försov jag mig så brukade jag drälla in vid lunch någon gång. Vissa dagar struntade jag i skolan helt. Efter 18 månader på min nuvarande arbetsplats så har jag aldrig försovit mig. Vissa dagar har varit riktigt plågsamma, men det har aldrig varit någon tvekan om att jag ska ligga kvar eller gå upp.

ok, verkar som att vi är ganska lika då
känns bra att det kanske finns nåt ljus i tunneln iaf då