Permalänk

HTPC fel ljudsignal?

Hej,

Min HTPC verkar skicka galen ljudsignal..

Har kopplat HTPC till TV med HDMI. TV till Surround med Digital Optisk till soundbar.

Men i XMBC kan jag inte aktivera AC3 och DTS i audio output. aktiverar jag någon av dessa spelas inga ljud när jag spelar upp filmer.

Moderkort med ljudkort F1A75-I Deluxe
TV Samsung le40a557
Soundbar LG HLB54-S.

Ska XMBC skicka signalen via HDMI eller SPDIF?
Vad ska jag använda för utkanal på datorn? Har ju HDMI output för tillfället vilket känns mest logiskt?

Visa signatur

HTPC: Asus F1A75-I Deluxe, AMD A-Series A-3850 2.9GHz, Scythe Shuriken, Corsair GT Series 60GB,
Corsair XMS3 DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB, (Seagate Barracuda Green ST2000DL003 64MB 2TB)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lincoln1986:

Hej,

Min HTPC verkar skicka galen ljudsignal..

Har kopplat HTPC till TV med HDMI. TV till Surround med Digital Optisk till soundbar.

Men i XMBC kan jag inte aktivera AC3 och DTS i audio output. aktiverar jag någon av dessa spelas inga ljud när jag spelar upp filmer.

Moderkort med ljudkort F1A75-I Deluxe
TV Samsung le40a557
Soundbar LG HLB54-S.

Ska XMBC skicka signalen via HDMI eller SPDIF?
Vad ska jag använda för utkanal på datorn? Har ju HDMI output för tillfället vilket känns mest logiskt?

Koppla HDMI direkt till din försstärkare/reciever ?

Permalänk
Medlem

Din TV hanterar inte AC3 och DTS och således kan inte XBMC skicka det till den TV.

Du får koppla direkt till förstärkaren...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Din TV hanterar inte AC3 och DTS och således kan inte XBMC skicka det till den TV.

Du får koppla direkt till förstärkaren...

Det är klart hans tv klara AC3, det är ju det vanligaste 5.1 ljudet på TV, DVD etc.

Har du testat spela upp filmerna i typ Media Player Classic Home Cinema och sett om du får ut ljudet där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam901:

Det är klart hans tv klara AC3, det är ju det vanligaste 5.1 ljudet på TV, DVD etc.

Har du testat spela upp filmerna i typ Media Player Classic Home Cinema och sett om du får ut ljudet där?

AC3 avkodas av DVD-spelaren om det är den vägen.
Och av digitalboxen om det är den vägen?

Nu blev jag dock lite osäker.
Men jag har svårt att se en TV som tar emot en digital signal i form av AC3 eller DTS och sedan skickare vidare den till en förstärkare via optisk ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

AC3 avkodas av DVD-spelaren om det är den vägen.
Och av digitalboxen om det är den vägen?

Nu blev jag dock lite osäker.
Men jag har svårt att se en TV som tar emot en digital signal i form av AC3 eller DTS och sedan skickare vidare den till en förstärkare via optisk ut.

Ja men om det du säger stämmer, borde inte HTPCn avkoda AC3 och DTS då? För jag kör ju själv HTPC kopplad direkt till TVn med HDMI, och att spela upp filmer med AC3 eller DTS är inga probs. Använder bara MPC-HC inget annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam901:

Ja men om det du säger stämmer, borde inte HTPCn avkoda AC3 och DTS då? För jag kör ju själv HTPC kopplad direkt till TVn med HDMI, och att spela upp filmer med AC3 eller DTS är inga probs. Använder bara MPC-HC inget annat.

Ja, HTPCn kan skicka en avkodad signal till TVn och TVn kan skicka en avkodad signal till hans förstärkare, det har han inga problem med.
Det han har problem med är att han inte kan skicka AC3 och DTS-signalen vidare.

Sen så spelar du bara upp stereo på din TV antar jag?
Eller får faktiskt ut surround ljud via din TV?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Ja, HTPCn kan skicka en avkodad signal till TVn och TVn kan skicka en avkodad signal till hans förstärkare, det har han inga problem med.
Det han har problem med är att han inte kan skicka AC3 och DTS-signalen vidare.

Sen så spelar du bara upp stereo på din TV antar jag?
Eller får faktiskt ut surround ljud via din TV?

Ne självklart får jag bara Stereo men det blir inte tyst bara för det är DTS lr 5.1 AC3 från HTPCn till TVn. Jag förstod det som att han inte fick ut nåt ljud alls, missförstod jag det lr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam901:

Ne självklart får jag bara Stereo men det blir inte tyst bara för det är DTS lr 5.1 AC3 från HTPCn till TVn. Jag förstod det som att han inte fick ut nåt ljud alls, missförstod jag det lr?

Han får inget ljud när han aktiverar AC3 eller DTS output.
Alltså att XBMC skickar ut AC3 eller DTS signal istället för att skicka ut avkodad ljudsignal.

Eftersom TVn inte kan hantera AC3 eller DTS blir det tyst.
Om han skickar ut ljud istället så blir det avkodat stereoljud, tror jag.
Jag vet inte exakt hur det fungerar då jag aldrig har använt det så eller ens reflekterat över det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Han får inget ljud när han aktiverar AC3 eller DTS output.
Alltså att XBMC skickar ut AC3 eller DTS signal istället för att skicka ut avkodad ljudsignal.

Eftersom TVn inte kan hantera AC3 eller DTS blir det tyst.
Om han skickar ut ljud istället så blir det avkodat stereoljud, tror jag.
Jag vet inte exakt hur det fungerar då jag aldrig har använt det så eller ens reflekterat över det.

Ne inte jag heller, men vi kan iaf vara överens om att koppla HTPCn till Reciver/Förstärkare via HDMI sen HDMI från den till TVn

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

AC3 avkodas av DVD-spelaren om det är den vägen.
Och av digitalboxen om det är den vägen?

Nu blev jag dock lite osäker.
Men jag har svårt att se en TV som tar emot en digital signal i form av AC3 eller DTS och sedan skickare vidare den till en förstärkare via optisk ut.

"Har svårt att se"? Välkommen till verkligheten, i princip alla moderna tv-apparater gör det.
Jag har en LG-tv och när jag matar den med surroundmaterial via hdmi skickar den vidare det via optiska utgången.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton_mjor:

"Har svårt att se"? Välkommen till verkligheten, i princip alla moderna tv-apparater gör det.
Jag har en LG-tv och när jag matar den med surroundmaterial via hdmi skickar den vidare det via optiska utgången.

Ok, där ser man.
Kan du förklara mer istället för att vara otrevlig?

Hur har du kopplat vad för grejer?
Vilka inställningar har du gjort?
osv.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anton_mjor:

"Har svårt att se"? Välkommen till verkligheten, i princip alla moderna tv-apparater gör det.
Jag har en LG-tv och när jag matar den med surroundmaterial via hdmi skickar den vidare det via optiska utgången.

Knappast material med HDCP på eftersom optisk utgång inte är godkänd för HDCP. De flesta moderna TV-apparater skickar därför bara vidare stereo via digital utgång(optisk/koax).
Välkommen till verkligheten.

Permalänk
Medlem

Inte mycket av de man väljer att spela upp på en HTPC har HDCP skydd på sig.

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Ok, där ser man.
Kan du förklara mer istället för att vara otrevlig?

Hur har du kopplat vad för grejer?
Vilka inställningar har du gjort?
osv.

Jag var inte otrevlig.
Men jag har ett HD6850 kopplat med HDMI till min tv, datorn är inställd att mata ljudet över Ati HDMI audio, jag använder A52 over S/PDIF i vlc.
Ingen speciell intällning i tv'n, det kan vara så att jag aktiverat den optiska utgången i menyn, men inte mer

Kör dock oftast med optisk utgång direkt från datorn då jag inte orkar ha tv'n igång varje gång jag vill ha ljud

Skrivet av MartenKL:

Knappast material med HDCP på eftersom optisk utgång inte är godkänd för HDCP. De flesta moderna TV-apparater skickar därför bara vidare stereo via digital utgång(optisk/koax).
Välkommen till verkligheten.

Har aldrig kört material som använder HDCP.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk

Kilroy verkar ha rätt. TVn kan inte skickade vidare AC3 & DTS.

Efter att det är kopplat HTPC -> TV (hdmi) samt HTPC -> Soundbar (optisk) kan jag få korrekt ljud.

Något som stör mig är dock att jag inte kan koppla HTPC -> Soundbar -> TV med 2 HDMI-kablar.

Visa signatur

HTPC: Asus F1A75-I Deluxe, AMD A-Series A-3850 2.9GHz, Scythe Shuriken, Corsair GT Series 60GB,
Corsair XMS3 DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB, (Seagate Barracuda Green ST2000DL003 64MB 2TB)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lincoln1986:

Kilroy verkar ha rätt. TVn kan inte skickade vidare AC3 & DTS.

Efter att det är kopplat HTPC -> TV (hdmi) samt HTPC -> Soundbar (optisk) kan jag få korrekt ljud.

Något som stör mig är dock att jag inte kan koppla HTPC -> Soundbar -> TV med 2 HDMI-kablar.

Är du säker på att Förstärkaren7Recivern inte har 1 HDMI IN och ett antal HDMI OUT? Alltså HTPC kopplat till HDMI IN och sen HDMI OUT till TV?

Permalänk
Skrivet av Adam901:

Är du säker på att Förstärkaren7Recivern inte har 1 HDMI IN och ett antal HDMI OUT? Alltså HTPC kopplat till HDMI IN och sen HDMI OUT till TV?

Den har 2 HDMI in och 1 HDMI out. Eftersom det ärm inbyggd bluray i den kopplar jag ju redan en HDMI från den till TVn.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=494320

Kopplar jag in datorn i en HDMI in är det inte problem att få bilden över till tvn.
Alltså bildsignal går från HTPC till Soundbar till TV. Däremot får jag inte rätsida på ljudutgången då, alltså när jag testar ljudet i 'kontrollpanelen - ljud - uppspelningsenheter' kommer inget ljud :S

Visa signatur

HTPC: Asus F1A75-I Deluxe, AMD A-Series A-3850 2.9GHz, Scythe Shuriken, Corsair GT Series 60GB,
Corsair XMS3 DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB, (Seagate Barracuda Green ST2000DL003 64MB 2TB)