Alternativ till nuvarande moderkort (AM3) eller ny färdigkonfad burk.

Permalänk
Medlem

Alternativ till nuvarande moderkort (AM3) eller ny färdigkonfad burk.

Efter att ha lagt ned många strulande timmar på min htpc med strulande moderkortet börjar jag överväga att antingen byta ut det till ett bättre fungerande eller köpa en fördigkonfad burk istället.

Moderkortet jag har nu och som strular är ett Asus m3n78-em med följande komponenter monterade.

Processor: AMD Athlon II X2 235E 2,7GHz Socket AM3 Box AMD Athlon II X2 235E 2,7GHz Socket AM3 Box
CPU-Kylare: Scythe Ninja Mini Rev. B Scythe Ninja Mini Rev. B
Minne: Corsair XMS2 Xtreme TwinX DDR2 PC6400/800MHz CL4 2x1GB Corsair XMS2 Xtreme TwinX DDR2 PC6400/800MHz CL4 2x1GB (TWIN2X2048-6400C4)

Så frågan är om det finns något bättre FUNGERANDE moderkort till de komponenter jag redan har och i så fall något förslag,
eller om jag även behöver byta något annat för att få ett fungerande system?
Alternativt ge upp och köpa något färdigbundlat..

Kravet är att kunna spela filmer i 1080p, ljud och bild genom hdmi och att XBMC rullar som det ska...

Kommer antagligen köra windows på maskinen.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Hmm, ser onekligen intressant ut, fixar den alla ljud och grafikproblem jag har med nuvarande kortet blir det till att beställa ett sådant.

Permalänk

Hur strular det, vad har du för fel? En ny installation med nya drivrutiner, samt inget krimskrams gör underverk.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Har kört ömsom ubuntu ömsom windows 7 på maskinen.
Med ubuntu har det varit problem med ljud genom hdmi, hårvaruaccelerationen och med drivare till trådlösa nätverksstickan jag har. Ljudet är numera fixat och det ser ut som om hårdvaruaccelerationen skulle kunna funka bättre nu, men inte till belåtenhet.

Med windows har det varit problem med konstanta frysningar av systemet efter att jag installerat senaste drivrutinerna för grafiken, detta för att få ljudet att fungera..

En uppdatering av bios och ominstallation av windows gjorde det hela bara sämre och som läget är nu krashar den titt som tätt redan innan uppstart av windows...
Möjligt det går att mixtra med bios installera och hitta en version av drivarna som gör att det inte fryser och att ljudet funkar, men börjar bli mer än lite trött på all tweekande utan att få det att funka..