Extrema problem med OCZ Vertex 3 Max Iops

Permalänk
Medlem

Extrema problem med OCZ Vertex 3 Max Iops

Tjenare alla SweClockare

För ca. en månad sedan så byggde jag en dator åt en kompis, men problemet är att den fryser sig, startas om, stängs av osv. väldigt ofta. Någonting säger mig att det är SSDn som är den felande länken, självklart är det den som är bootdrivern. Jag är medveten om att det är väldigt viktigt att ha senaste firmware på SSDer, men grejen är den att på OCZas hemsida när man skall tanka ner firmwaren så står det "Updating the firmware from the toolbox is not supported when Windows is running off the drive you are trying to update.". Då låter det ju verkligen inte som att man skall updatera med toolboxen då, okej... Men till Windows kan man ju bara ladda ner den med toolboxen!

Jag vill helt enkelt uppdatera firmwaren utan att gör situationen värre, hur gör man?

Hjälpen uppskattas enormt

Permalänk
Medlem

du måste installera linux på ett usbminne och även föra över firmwaren till usbminnet. sen bootar du upp linux och flashar därifrån.

Jag ska se om jag hittar sidan. hittade en bra guide när jag själv gjorde detta igår

Permalänk
Medlem

http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showthread.php?79848-...

scrolla ner till B. Windows and Linux:
och gör som där står efter
3. Windows and Linux USB Pen drive with Ubuntu (Requires connection to the Internet):

Programmet unibootin hjälper dig att smidigt skapa en bootbar usbsticka med linux på, och sen då packa upp fimewaren och lägga även den på usbminnet

Permalänk
Medlem
Skrivet av czin:

du måste installera linux på ett usbminne och även föra över firmwaren till usbminnet. sen bootar du upp linux och flashar därifrån.

Jag ska se om jag hittar sidan. hittade en bra guide när jag själv gjorde detta igår

Skrivet av czin:

http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showthread.php?79848-...

scrolla ner till B. Windows and Linux:
och gör som där står efter
3. Windows and Linux USB Pen drive with Ubuntu (Requires connection to the Internet):

Programmet unibootin hjälper dig att smidigt skapa en bootbar usbsticka med linux på, och sen då packa upp fimewaren och lägga även den på usbminnet

Måste man verkligen göra allt det? Även om man sätter in SSDn i en annan dator och bootar från hårddisken? Det måste ju gå på något lättare sätt, eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av G4ban:

Måste man verkligen göra allt det? Även om man sätter in SSDn i en annan dator och bootar från hårddisken? Det måste ju gå på något lättare sätt, eller?

Så länge ssd:n inte är systemdisk så kan man uppdatera inifrån windows, precis som du försökte tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Så länge ssd:n inte är systemdisk så kan man uppdatera inifrån windows, precis som du försökte tidigare.

Vi har satt SSDn i en annan dator och bootar då från hårddisken istället = då är inte SSDn systemdisken. Då laddar jag ner toolboxen osv. sen väljer man väl bara ssdn och trycker på "update firmware" eller liknande? Jag gjorde det i alla fall och startade om datorn, men trots det så är det den gamla firmwaren... Har läst lite om att man måste ha på ahci mode, hur sätter man på det? Plus att man sen måste köra som administratör, vilket jag inte gjorde då... Tacksam för hjälpen förresten

Permalänk
Medlem

Jag tyckte det var jättelätt att flasha via linux men det som är lätt för mig kan vara svårt för någon annan. Precis som det skrivits så ska det inte vara några problem att flasha från windows så länge det inte är ssd'n som är systemdisk. Testa igen och läs först igenom guiden på ocz's forum så du gör rätt till punkt och pricka.

AHCI aktiverar du i bios precis innan du drar igång windowsinstallationen, det ät lättast så. Går att ändra i efterhand med men då måste du även in i windowsregistret och ändra. Aningen knepigare om man inte har gjort något liknande förut.

Permalänk
Medlem

Alltså att bota från linux grejen är inte direkt svårt, Det är ju ett vanligt winodws i Linux så man behöver bara följa instruktionerna till punkt och pricka så löser de sig..Gjorde de för någon vecka sedan senast

Visa signatur

.:Cpu:. AMD Ryzen 9 5950x 3.4GHz:. .:Motherbord:. Asus ROG strix X570-I .:Ram:. 32 GB .:SSD M.2 1TB .:Gpu:.ASUS GeForce RTX 2070 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC 2560 x 1440 (144Hz), .:OS:. Windows 10 Pro 64-bit .:Chassi:. BitFenix Prodigy M .:Skräm:. Main Acer 24" Predator XB241YU Second Viewsonic VX2268wm 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av DwarF:

Det är ju ett vanligt winodws i Linux

haha undrar om här finns någon linuxnörd på forumet som kommer gå igång på det där

Permalänk
Avstängd

http://www.softpedia.com/dyn-postdownload.php?p=179880&t=4&i=...

Har jag använt till att flasha bios, ssd, hdd osv.
Hur enkelt som helst, inget kladd med att göra bootbart usb.

Permalänk

Teoretikern anfaller..

?

Visa signatur

Buildning a machine that goes BING!
And a F-18 Simulatormachine that goes "Fox 2"

Permalänk
Medlem

Det absolut lättaste är ju att göra en Linux USB, tar 30 sekunder att göra klart USBn och sen ytterligare 2 minuter för att starta om och göra klart flashningen..

Och i din beskrivning av datorns problem så har du inte nämnt BSOD vilket brukar vara symptomet på att SSDn är problemet. Om den hänger sig, startar om sig eller stänger av sig kan det lika gärna vara nätagget.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av G4ban:

Tjenare alla SweClockare

För ca. en månad sedan så byggde jag en dator åt en kompis, men problemet är att den fryser sig, startas om, stängs av osv. väldigt ofta. Någonting säger mig att det är SSDn som är den felande länken, självklart är det den som är bootdrivern. Jag är medveten om att det är väldigt viktigt att ha senaste firmware på SSDer, men grejen är den att på OCZas hemsida när man skall tanka ner firmwaren så står det "Updating the firmware from the toolbox is not supported when Windows is running off the drive you are trying to update.". Då låter det ju verkligen inte som att man skall updatera med toolboxen då, okej... Men till Windows kan man ju bara ladda ner den med toolboxen!

Jag vill helt enkelt uppdatera firmwaren utan att gör situationen värre, hur gör man?

Hjälpen uppskattas enormt

men det klirrar du enkelt, leta fram en USB-sticka och sen gör du en bootdrive av den med ett " klart OS " som de länkar på sidan..
har samma problem med min, och kikade på länken och .. äähhh va fan, jag testar och det gick fint. har senaste tror jag. 2,15..
Börja läs på sida 6.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

|| Gigabyte X-99 UD3-CF || i7 5820K @ 3,5Ghz || Vengeance 16Gb DDR4 2300MHz(4x4gb) || OCZ Vertex 3 Max IOPS || AMD Radeon R7 2x 480GB || Nvidia GTX 980 || Strider Gold 1000W +80 || ASUS 27" / 23.5" Samsung || Logitech G910 || Steelseries Sensei Wireless || Logitech Z-5500 5.1 Högtalare ||