Tack & Tips HTPC! (lite recension?)

Permalänk

Tack & Tips HTPC! (lite recension?)

Sådär! Vill tacka alla på forumet som hjälpt mig med frågor, tips med mera inför mitt datorbygge

Komponenterna blev efter mycket om och men följande: http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2005957

Jag kan inget mer än rekommendera detta och tänkte göra en liten recension av paketet.

Antec NSK 2480
Chassit är rymligt som fan, ser lite roligt ut med ett mITX-kort. Men samtidigt finns det plats för uppgraderingsmöjligheter och utbyggnad.
Klart prisvärt Chassi! Fläktarna låter ingenting (jag är ljudkänslig) på läget low (följer med trelägesstyrning till varje fläkt, som sitter monterat och klart.
Nätagget låter lite! Så man kan fundera på att byta ut det om man då är väldigt ljudkänslig.. (ingen av polare, flickvän med mera tycker datorn låter för mycket, men som sagt, jag är ljudkänslig!). Frontpanelssladdarna kan vara lite i det kortaste laget om man vill göra en snygg kabeldragning och kör på ett mITX moderkort. Kablarna når, men man har inte många centimeter över, så den blir ganska sträckt. För tusen kronor är detta ett schysst chassit överlag. Väldigt snyggt i TVbänken iaf. Väldigt lätt att bygga i (mitt första datorbygge och det gick utan problem och tog bara ett par timmar). Gummiupphängning för hårddiskar kan jag ju också tillägga!

Corsair Force GT Series 60GB
SSD-hårddisk är ju lite lyx i en HTPC. Men jag ångrar inte det ett ögonblick! Det går undan, disken får 7.5 av windows index experience. (säger kanske inget enligt va många på forumet här sagt) Har ej gjort något test hur snabbt den skriver/läser, men det har ju å andra Sidan Sweclockers själva gjort ett utförligt test om i Juni. Kallstart 20-25 sek. Och ja allt går fort fort fort! Dyrt, men vill man ha det extra är det en schysst komponent Negativt var 3.5" adaptern som ingick i priset. Den är på tok för kort för att monteras i Chassits egna 3.5" upphängningar. Går att skruva fast den iaf, med 1 skruv i övre fäste, och 2 i nedre. (1 skruvs fästes då direkt i chassits galler, men det gör ingenting för disken är ju still när den jobbar )

Seagate Barracuda Green ST2000DL003 64MB 2TB
Finns väl inte så mycket att säga om denna disken, använder den ju inte som primär. Men som lagringsdisk tycker jag den är bra. Den jobbar ju bara vid filmuppspelning och jag har aldrig hört den. Skriver du till den i andra avseenden men det får man ju helt enkelt räkna med? Och absolut inget som stör mig. Bra pris, mycket lagringsutrymme. Har inget negativt om denna. Lätt monterad som fasen i Chassit.

AMD A-Series A8-3850 2,9GHz Socket FM1 Box
Schysst processor, inte haft några problem med den. Har varken överklockat eller underklockat (ej behövts). I load ligger den på 50c (med min processorkylaren som jag kommer till snart) och i Idle 30-33C. Haha, var noga med att läs på om kylpasta, man ska ju tydligen bara ta ett riskorn. Detta var inte jag införstådd med och i manualen ser det ut som du ska kladda på hela tuben (vilket jag gjorde). Kom dagen efter på att det kanske inte var så smart och det var inga problem att torka bort den då. Kan ej uttala mig om processorkylaren då jag ej använt mig av den. Klart nöjd med denna processor, speciellt efter att Sweclockers recension om denna avslutades med "Det blir varmt, väldigt varmt". Och det har inte jag alls märkt av, det blir faktiskt inte varmt! Nu har jag inte belastat processorn med spel än, utan abra kört HDmaterial via XMBC. Hamnar inte på någon hög temperatur pga det iaf, 37C har den haft som max.

Scythe Shuriken
Billig processorfläkt med bra kylning. När fläkten väl kommer upp i varv låter den dock rätt mycket! Nu kommer min aldrig upp i något högra varv, har valt silent-profilen. och den ligger på 600rpm. Kanske inte den komponenten jag är mest nöjd emd ljudmässigt. I övrigt, lättmonterad. OBS! Om man använder denna fläkt är PCI sloten på moderkortet blockerad!!! Jag använder den ej, så berörs ej av det, men värt att nämna!

Asus F1A75-I Deluxe
Har inte så mycket att säga om moderkortet. Finns bra recension av Sweclockers. Upplever det bara jävligt bra iaf, saknar ingenting. Trådlösa nätet fungerar skitbra (med antennerna man får till), bluetooth fungerar klockrent. Får mycket bra programvara till vad gäller mätning av temperaturer, fläktprofiler, överklockning och underklockning. BIOS är väldigt lätt hanterat. Jag är så mycket beginner man kan vara, och det mesta kändes rätt självklart när man gick in i BIOS. Lätt att överklocka minnen, ändra fläktprofil med mera. Väldigt nöjd med moderkortet. Inga höga temperaturer här helelr, ligger runt 30 grader hela tiden.

Corsair XMS3 DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB (CMX8GX3M2A1600C9
Jättesnabba minnen, bara att sätta i minnesplatserna, sen GO! Behöver som sagt ändras i BIOS så de går till 1600mhz. Men ja det var som sagt en barnlek med gränssnitte i BIOS. Får 7.5 av windows (säger väl inget?). Klarade Memtest utan problem. Billiga och snabba, ja, nöjd med dem. Sen kan man ju reflektera över om det räcker med 4 GB. Men när det skiljer 200 kronor för att få 8 är jag inte blyg.

Japp, det var väl vad jag kunde ge tillbaka Detta känns iaf som ett bra paketet, hyffsat pris, väldigt nybörjarvänligt.

Svarar gärna på frågor om det är något mer någon är intresserad av

Visa signatur

HTPC: Asus F1A75-I Deluxe, AMD A-Series A-3850 2.9GHz, Scythe Shuriken, Corsair GT Series 60GB,
Corsair XMS3 DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB, (Seagate Barracuda Green ST2000DL003 64MB 2TB)