Kollegan kunde hämta ut min bil från servicen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
SueCia
Registrerad
Apr 2002

Kollegan kunde hämta ut min bil från servicen

Som topic lyder, jag hade min bil inne på en typ av service nyligen, säger inte mer då jag inte vill outa företaget då dom gjort jobbet bra och varit trevliga i övrigt.

Nu är det såhär att jag lämnade in bilen själv i morse och skulle hämta den igen på eftermiddagen, lämnade bara in nyckeln och fick inge kvitto eller nånting på det (hade en viss oro i mig hela dagen då jag omöjligt kunde bevisa att bilen varit där utifall den blev stulen). Men så fick jag skjuts tillbaks nu efter jobbet för att hämta bilen o då står hon ju där på parkeringen. Jag säger till polaren att tanken slagit mig att någon skulle kunna sno bilen och jag inte skulle kunna bevisa att den ens varit där. Då säger jag till polaren att han kan prova hämta min bil genom att bara gå in o säga "hej jag skulle hämta min corolla" vilket han gjorde och fick nyckeln i handen direkt. Sen kom han ut och gav mig nyckeln.

Jag gick in i butiken och hälsade trevligt och behöll trevlig ton genom hela samtalet, jag var inte arg eller något sådant, jag ville bara upplysa ägaren av företaget om denna brist i deras hantering. Såhär löd konversationen ungefär:

Jag: Hej, jag tror ni bör se över era rutiner för hur ni lämnar ut nycklar och så.
Han: Jasså? Hur så?
Jag: Jo, han som hämtade ut nyckeln till den svarta Corollan nyss är inte ägaren till bilen, det är jag.
Han: Men...det var väl han som hämtade ut nyckeln förra gången?
Jag: Nej, han har faktiskt aldrig varit inne på den här butiken.
Sen gick samtalet vidare och det lät lite som att han tyckte att jag var ohyffsad som gjorde ett sådant "test" och visst, jag kan hålla med om att det inte skulle vara kul att bli "testad". Men å andra sidan så kom jag in med konstruktiv kritik där jag föreslog att dom gav ut ett kvitto när man lämna in nyckeln och måste visa upp detta kvitto när man ska ha tebax nyckeln (som alla andra bilfirmor jag anlitat gjort).
Som sagt, jag tyckte det kändes som att han blev arg på mig, men det var absolut inte min mening att klaga, utan mer att påpeka en brist och kanske förhindra att det faktiskt händer på riktigt i framtiden.

Gjorde jag fel? Och borde jag ringa och be honom om ursäkt? Vad anser ni på Swec? Dom har gjort ett kanonjobb i övrigt och jag är helt nöjd, så jag har absolut ingenting emot dom över huvud taget.

[edit]
Kom ihåg att ha i åtanke att jag faktiskt gick med en viss oro i kroppen över att min bil kunde bli stulen hela dagen, och att denna oro helt kunde stillats genom ett simpelt kvitto

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
08
Registrerad
Jan 2004

Verkstan har bristfälliga rutiner, du gjorde rätt.

Skickades från m.sweclockers.com

| avgå alla | iPad air |

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Linköping
Registrerad
Okt 2006

Tycker du har gjort helt rätt. Nu vet jag inte om det var rätt person du pratade med, kanske bör ha varit någon högre upp? Men den anställda du pratade med borde ha insett att det är en brist i företaget även om det förmodligen inte känns så bra för den att komma med det till chefen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar/Uppsala
Registrerad
Dec 2007

Helt rätt av dig. Jag skulle aldrig lämna in mil bil utan att få något papper på det..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trollywood
Registrerad
Mar 2010

Helt rätt gjort! Hade själv kunnat tänka mig göra något liknande.

Snubben som du pratade blev antagligen arg/sur för att han blev kanske rädd/orolig för vad som hänt samt oron att det skulle få negativa konsekvenser.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2004

Det hade kanske varit snällare mot firman om du bara hade bett om kvitto när du lämnade in bilen. Nu hamnade de i en jobbig situation och folk tycker inte om att hamna jobbiga situationer, oavsett om de har gjort fel eller inte.

Om du inte får kvitto på att bilen är inlämnad så kan verkstaden frånsäga sig ansvar om bilen blir stulen. I detta fall får du inte heller någon ersättning från försäkringsbolaget eftersom bilen stals med nyckel.

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
local
Registrerad
Feb 2004

De verkstäder jag har besökt så har jag fått en inlämningsbevis. Lapp med ett unit serienummer som fästes på nyckeln som verkstaden tar och får en motsvarande kopia som jag tar. Har man inte med den vid hämtning så måste man troligen legitimera sig och så får verkstaden slå upp ägaren med hjälp av regnrummet.

Men för min del där jag känner personalen sedan innan så får jag lappen mest för principsak, de känner ju igen mig och vet vilken bil jag äger så.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
SueCia
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av fastforward:

Det hade kanske varit snällare mot firman om du bara hade bett om kvitto när du lämnade in bilen. Nu hamnade de i en jobbig situation och folk tycker inte om att hamna jobbiga situationer, oavsett om de har gjort fel eller inte.

Om du inte får kvitto på att bilen är inlämnad så kan verkstaden frånsäga sig ansvar om bilen blir stulen. I detta fall får du inte heller någon ersättning från försäkringsbolaget eftersom bilen stals med nyckel.

Absolut, jag håller med, och smartare för min egen del dessutom. Men klockan var 7:30 och jag var nyvaken och tänkte inte helt klart. Plus att det kändes så självklart för dom att ta nyckeln och sen säga typ "så kan du hämta den i eftermiddag" så stängde hon igen pärmen och körde vidare med andra saker. Då sa jag bara "ok, hej då" sen gick jag ut och tog mig till jobbet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Källaren
Registrerad
Sep 2004

Trodde att det var självklart att man kontrollerade om det var är den egentliga äggaren till bilen som hämtar den ...

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2003

Som sagt det är inte konstigt att de på firman blev arga när du beskyller dem för att slarva med säkerheten, som de också gör, vilket nödvändigtvis inte gör saken bättre.

Detta och liknande slarv finns det gott om, där det slarvas betydligt mindre med konsument än företags-produkter vad jag vet. Traktorer och liknande värda miljonbelopp kan stå helt olåsta på vissa servicefirmor, dock är efterfrågan att sno dessa mindre.

Angående ditt beteende så skulle du för ditt bästa bara ha påpekat att det vore smart med kvitto, för firmans och kommande kunders skull så gjorde du helt rätt. De på företaget blev arga, men fick garanterat också en tankeställare, vilket troligtvis inte innebär att de ändrar rutinerna direkt och erkänner sitt fel. Men att denna hantering ligger i bakhuvudet och gror och när någon ny kund ber om kvitto, så kanske det resulterar i en ändring i rutinerna.

Så jag tycker det är bra gjort, även om du själv fick skit för det. Och det är en moralisk fråga om det är rätt att offra sig så..

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
1
Registrerad
Jan 2009

Jag ser inga som helst problem med det du gjorde. Du kunde lätt sparat någon annan att få sin bil stulen. Jag tror knappast kriminella är långsamma med att snappa upp sådant här beteende hos verkstäder.

Du behöver inte känna någon skam för att du gjorde de på företaget arga, måhända triggar det en större reaktion än om du bara hade påpekat att kvitto kan vara bra. Nu bevisade du ju faktiskt också hur extremt lätt det var att plocka hem en bil.

De borde egentligen betala dig för din konsultation.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Unknown
Registrerad
Okt 2008

Det är väl kundens ansvar att be om ett kvitto väl?

Samtidigt som man givetvis kan tycka det är idiotiskt att de inte kontrollerar vem det är som hämtar bilen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
örebro
Registrerad
Aug 2010
Skrivet av ReZZiE:

Det är väl kundens ansvar att be om ett kvitto väl?

Samtidigt som man givetvis kan tycka det är idiotiskt att de inte kontrollerar vem det är som hämtar bilen.

Beror lite på, säljaren är skylldig göra ett (aktivt) försök att ge kvitto till kund.
O andra sidan är det kundens ansvar att se till man får ett vid eventuella problem.
Hur det skulle ställa sej i en rättsproces har jag ingen aning om

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Satans Helvete
Registrerad
Dec 2002

Du BORDE ha varit arg, de har ju för fan lämnat ut din bil till någon helt annan utan att ens reflektera över att det kunde vara fel person? Helt bedrövligt.

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2010

Det är de som bör se över sina rutiner - och en anmälning till lämplig institution vore på sin plats.

Silverstone FT05 | Asus Z170 PRO | i7 6700k | 16GB Corsair Vengeance LP | Noctua NH-U12S | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Corsair Force GT 120GB, Raid-0 | Enermax Cluster | EVGA GTX 1080 | Seagate 2TB | Corsair AX860 | Dell UltraSharp U2711 | Dell 2407WFP | Logitech G510 & G35 | Mionix Naos 5000

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2002

Det hade ju varit ännu roligare om du hade kommit in en timme senare och sagt att du skulle hämta din bil.

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av P-NILZ:

Det hade ju varit ännu roligare om du hade kommit in en timme senare och sagt att du skulle hämta din bil.

Hehe, ja, och sen låta dem svettas i 5 minuter innan du säger att en polare redan hämtat den, men att de kanske skulle vara lite mer på sin vakt i framtiden.

Bureaucracy expands to meet the needs of the expanding bureaucracy. - Oscar Wilde
If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?
"Reason is not automatic. Those who deny it cannot be conquered by it." - Ayn Rand

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Arlanda!
Registrerad
Nov 2002

Tycker snarare att du räddade killen som jobbade där om det inte var ägaren/chefen du pratade med. Har svårt att tänka mig att de inte har några sådana rutiner, eller?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
SueCia
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av Handa:

Tycker snarare att du räddade killen som jobbade där om det inte var ägaren/chefen du pratade med. Har svårt att tänka mig att de inte har några sådana rutiner, eller?

De hade inga sådana rutiner, och det var faktiskt t.o.m chefen jag pratade med. konstigt nog.
Vem vet, de kanske skaffar såna rutiner nu?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Arlanda!
Registrerad
Nov 2002
Skrivet av SueCia:

De hade inga sådana rutiner, och det var faktiskt t.o.m chefen jag pratade med. konstigt nog.
Vem vet, de kanske skaffar såna rutiner nu?

Ja, du gjorde ju helt rätt. Var ju skönt att inget hände med bilen iallafall.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Apr 2005

Snacka om idioti...

Hade det varit min bil hade det varit hus i helvete, sen att de blir sura för att jag gör något sådant test skiter jag fullständigt i, det är DE som begått fel och det är DE som ska krypa på knäna och be om ursäkt för att lämna ut en bil till fel person.

Hade det varit samma tongång om det gällt ett dagis som lämnat ut barn till fel personer, dvs att de som testar dagisfröknarna blir utskällda för att dessa inte sköter sina jobb.

Löjligt.

HTPC - Silverstone Grandia GD08 | Asus X99-Deluxe | i7 5820K | 16GB Ballistix 2400MHz | ASUS GeForce GTX970 | Samsung 840 EVO SSD | 4TB | EVGA SuperNova G2 750W | LG 60" Plasma | W7 64
Ljud - Onkyo TX606 | Dynavoice Challenger M-65
CITERA FÖR SVAR | SweCare

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävleborg
Registrerad
Jun 2003

Aldrig fått kvitto då jag lämnat in bilen på någon av dom verkstäderna jag använt, fast vi kanske litar mer på varandra i småstäder..