[ubuntu 11.04] radeon 4850, usel prestanda. Drivar problem?

Permalänk
Medlem

[ubuntu 11.04] radeon 4850, usel prestanda. Drivar problem?

Hej.

Kör ubuntu 11.04 med datorn i sig. Har installerat drivrutinerna till grafikkortet med ubuntus medföljande verktyg som automatiskt installerar den stängda versionen med catalyst control center. Får dock usel prestanda. Att dra runt fönster i gnome går lite ryckigt och att se på film eller youtube är nästan bara att glömma. får ryckig bild,eftersläpningar och lite halvkass bildkvalitet.

Hör kört flera versioner av ubuntu på den här datorn och aldrig haft några problem tidigare. Någon som har någong ide?

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Jag får typ samma... har amd A8-3850 cpu med inbyggd grafik.

kör med:
ati-driver-installer-11-9-x86.x86_64.run
som jag hitta på amds hemsida

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Pröva att inaktivera "synkroniera till VBlank" under OpenGL i CompizConfig

Permalänk
Medlem

installade ubuntu 10.04 men fick samma problem. Tankade hem drivarna från amd/ati's hemsida istället och det verkar ha hjälpt. Får lite problem med tearing men det är mycket bättre än förut iaf.

Testade även att inaktivera Vblank sync i cc men vet inte om det hjälpte så mycket

EDIT: Jag anser problemet löst. kan se på hdvideo och opengl program funkar nu vilket dom inte gjorde förut.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk

Har alltid haft dålig prestanda för amd kort i ubuntu funkar bättre med tex Mandriva 2011, Fedora 15 stabilare drivers.

Visa signatur

Phenom II X6 1090T BE, GA-790x-ud3p, 8gb Corsair XMS2 800Mhz, Radeon R9 270x, 120gb Kingston HyperX Fury, 500GB Seagate, 2TB Seagate.

Permalänk
Medlem

Jag upplever nästan bättre flyt i menyer och sånt med den drivrutin som är installerad från start, än när jag installerat ATI's stängda drivrutiner.

Visa signatur

=)