Apple lanserar Iphone 4S och Ios 5

Permalänk
Skrivet av FallenHero:

HAHAHAHA!!! DET var nog det dummaste jag har hört på länge, är det bara utseendet du är ute efter och skiter totalt i hur det fungerar....vilken jävla brat kommentar

Pojk,

tydligen så säljer det på utseendet? människor kan lägga ut hur mycket som helst för en bil. så varför kan man inte lägga ut slantar för en snygg telefon? tänk efter lite.

Visa signatur

OS: Windows 11 Prro | Chassi: Fractal Design Define 7 Svart | Moderkort: Asus Rog Strix Z390-F Gaming | Kylning: Corsair CPU Cooling Hydro H100X / 2*240mm | CPU: I9 Socket-LGA1151, 8-Core (16-Thread) 3.60GHz@5Gh (1.33v) | PSU: Corsair 1200W | HDD: Corsair SSD 120GB (OS), Intel 256GB SSD (Games), Seagate 1TB HDD (APPS/DL), Seagate 1TB HDD (Recordings) | RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | GPU: Gigabyte GTX 980 Ti 6GB | Monitor: HP Omen 27, TN-panel, 27", 165Hz och Nvidia G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Håller jag inte alls med om. Kvaliteskänsla och hållbarhet är enligt mig två skilja saker. Att en produkt skall kännas gedigen, inte skramla, knarra eller falla sönder när man använder den är en sak, det är kvalite. Hur vida en pryl som inte är gjord för att tappas i golvet tål det eller inte har inte ett dugg med kvalitetskänsla att göra enligt mig. Se exempel ovan och det finns ju massor av andra exempel i alla möjliga områden.

Du skrev inte kvalitetskänsla, du skrev kvalitet. I meningen du använde ordet skulle du skrivit det "kvalitets-" för att bli förknippad med känslan. Kvalitet är ett ord som innebär funktion.

Jag vet inte vilka telefoner du använt som skramlar och faller sönder när du använder dem. Jag måste missat de modellerna.

Permalänk
Medlem

oavsett hur "cool" mobil man än har, så kan den aldrig va värd 10k, som enligt webhallen, kommer 64gb kosta

Visa signatur

Core 2 Quad Q9300 2.55Ghz | Zalman 9500A | Asus P5Q-SE PLUS | 5GB DDR2 800mhz | XFX 5770 1GB | 230GB WD & 320GB WD |
iPhone 4 16GB

Permalänk
Medlem

Hittade denna kommentar på Macrumors:

”These ridiculous expectations people are living with are absurd.

Yeah, they are going to completely redesign the best selling handset in the world after one generation. That is so howl at the moon stupid, I just don't get where people actually believed it. How do you people put pants on in the morning without help?

The iPhone 4 design is legen... wait for it... dary! A glass and stainless steel sandwich? Come one! I'd rather see Macs starting to copy that then the iPhone going unibody (snore). I hate design changes just for the sake of design changes, especially when the design is the iPhone 4!

And for the love of god, if you want a giant screen, buy a freaking iPad. I'd like to keep my phone in my pocket without a giant bulge (ok without another one lol yeah right!)

Am I the only one out there that doesn't want to change the form factor? Am I the only one that doesn't care about a giant screen on my phone?

Bottom line, haters gotta hate!”

Kommentar till denna artikeln som tar upp det faktum att iPhone 4S inte har 4G: http://www.macrumors.com/2011/10/05/lte-unlikely-to-arrive-in...

Skrivet av Evil Peter:

Jag vet inte vilka telefoner du använt som skramlar och faller sönder när du använder dem. Jag måste missat de modellerna.

Du tror inte han överdrev/skämtade lite där?

Jämför exempelvis Apples bärbara med de flesta från Dell. Då har Apples maskiner helt klart mer kvalitétskänsla. Håller man inte med om det får man nog anses som omdömeslös. Sen vad man tycker om datorns uteseende är en annan sak.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Hittade denna kommentar på Macrumors:

”These ridiculous expectations people are living with are absurd.

Yeah, they are going to completely redesign the best selling handset in the world after one generation. That is so howl at the moon stupid, I just don't get where people actually believed it. How do you people put pants on in the morning without help?

The iPhone 4 design is legen... wait for it... dary! A glass and stainless steel sandwich? Come one! I'd rather see Macs starting to copy that then the iPhone going unibody (snore). I hate design changes just for the sake of design changes, especially when the design is the iPhone 4!

And for the love of god, if you want a giant screen, buy a freaking iPad. I'd like to keep my phone in my pocket without a giant bulge (ok without another one lol yeah right!)

Am I the only one out there that doesn't want to change the form factor? Am I the only one that doesn't care about a giant screen on my phone?

Bottom line, haters gotta hate!”

Kommentar till denna artikeln som tar upp det faktum att iPhone 4S inte har 4G: http://www.macrumors.com/2011/10/05/lte-unlikely-to-arrive-in...

Typiskt Appel fanboys?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Typiskt Appel fanboys?

Varför?
Verkar det rimligt med större ändringar i designen efter bara något år?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Du skrev inte kvalitetskänsla, du skrev kvalitet. I meningen du använde ordet skulle du skrivit det "kvalitets-" för att bli förknippad med känslan. Kvalitet är ett ord som innebär funktion.

Nej, det gjorde jag inte. Läs igen.

Visst, jag glömde ett "-" i andra meningen men eftersom jag skrev kvalitetskänsla i meningen innan trodde jag det var underförstått.

Skrivet av Evil Peter:

Jag vet inte vilka telefoner du använt som skramlar och faller sönder när du använder dem. Jag måste missat de modellerna.

Jag skrev inte att det var någon specifik telefon. Bara att det är sådant som inte inger kvalitetskänsla när man använder den. Hur bra en produkt som inte är gjord för att tappas i marken klarar sig, alltså ren hållbarhet i din mening, har för mig inte något med kvalitetskänsla att göra.

En billig masstillverkad liten offroadbil står sig bättre än en handgjord supersportbil i terrängen. Fortfarande anser jag att supersportbilen inger mer kvalitetskänsla...precis som i fallet med glaset från McDonalds vs ett från Orrefors/Kosta boda.

Hade iPhone utsagt sig för att vara en stöt och vädertålig telefon för extrema förhållanden kunde jag hållt med dig. Då hade jag förväntat mig att den utan problem skulle klara höga fall och bli tappad i vatten. Då hade materialvalen med glas på båda sidor varit mycket dåliga och jag hade ansett att den inte ingav mycket kvalitetkänsla när jag tappade den och glaset gick sönder direkt eller att den dog när jag tappa den i en vattenpöl. Nu är dock så inte fallet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Du tror inte han överdrev/skämtade lite där?

Jämför exempelvis Apples bärbara med de flesta från Dell. Då har Apples maskiner helt klart mer kvalitétskänsla. Håller man inte med om det får man nog anses som omdömeslös. Sen vad man tycker om datorns uteseende är en annan sak.

Mja kvalitékänslan är högre hos en appleprodukt men det betyder inte att hållbarheten är särskilt högre i realiteten. http://smidgenpc.com/2010/05/07/laptop-reliability-ratings-wh... Tittar vi här är apple endast en procentenhet bättre än Dell och med i beräkningen måste vi betänka att apple endast säljer premiumdatorer medan dell säljer datorer i många fler segment. Så eftersom dell säljer många netbooks och datorer under 6000 så drar de ned deras totala resultat. Därför drar jag slutsatsen att en Dell dator med samma prislapp som en Applemaskin håller samma hållbar. Jag vågar nästan chansa på att den är bättre hos dell.

Sen har ju apple mycket sämre garantivillkor än princip alla tillverkare men det är kanske en annan sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Nej, det gjorde jag inte. Läs igen.

Visst, jag glömde ett "-" i andra meningen men eftersom jag skrev kvalitetskänsla i meningen innan trodde jag det var underförstått.

Folk blandar ofta ihop kvalitet med känslan så därav blev det inte underförstått för mig. Men nu är det uppklarat.

Skrivet av S_Z:

Jag skrev inte att det var någon specifik telefon. Bara att det är sådant som inte inger kvalitetskänsla när man använder den. Hur bra en produkt som inte är gjord för att tappas i golvet, alltså ren hållbarhet i din mening, har för mig inte något med kvalitetskänsla att göra.

En billig masstillverkad liten offroadbil står sig bättre än en handgjord supersportbil i terrängen. Fortfarande anser jag att supersportbilen inger mer kvalitetskänsla...precis som i fallet med glaset från McDonalds vs ett från Orrefors/Kosta boda.

Hade iPhone utsagt sig för att vara en stöt och vädertålig telefon för extrema förhållanden kunde jag hållt med dig. Då hade jag förväntat mig att den utan problem skulle klara höga fall och bli tappad i vatten. Då hade materialvalen med glas på båda sidor varit mycket dåliga och jag hade ansett att den inte ingav mycket kvalitetkänsla när jag tappade den och glaset gick sönder direkt eller att den dog när jag tappa den i en vattenpöl. Nu är dock så inte fallet...

Nej, det är inte bara hållbarhet men har man gjort ett val med sämre hållbarhet har man försämrat kvaliteten. Och som jag redan sagt kan ju att förmedla en känsla vara en funktion för vissa bitar, dvs något som också kan beskrivas som en lyxkänsla.

Jag syftade inte till att valet av glas var ett felaktigt val heller, jag belyste bara att det finns massor av fördelar med plast. Vissa verkar ha villfarelsen att plast väljs som ett billigt material, men de har inte tänkt till på alla plan, samt inte sett hur lite glasskivorna på iPhonen kostar Apple.

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

The iPhone 4 design is legen... wait for it... dary! A glass and stainless steel sandwich? Come one! I'd rather see Macs starting to copy that then the iPhone going unibody (snore). I hate design changes just for the sake of design changes, especially when the design is the iPhone 4!

Lite udda kommentar då ändringar i design just för att det ska ändras är den överlägset mest vanliga anledningen till att designa om något. Nog för att Apple tyckte de skapat en smart antenn med 4:an men de tryckte otroligt mycket på att telefonen var en av de snyggaste produkter de någonsin gjort. Det betyder att de designade den till stor del just för att få en ny design.

Inte för att jag har något problem med att de valde att ha kvar designen, jag tycker bara att hans aversion är konstig.

Skrivet av star-affinity:

And for the love of god, if you want a giant screen, buy a freaking iPad. I'd like to keep my phone in my pocket without a giant bulge (ok without another one lol yeah right!)

Det överlägset största problemet med att få plats med telefonen i en ficka är tjockleken, inte bredden eller längden. Iphone 4 har dessutom mycket outnyttjad yta så det går definitivt att göra skärmen större (om man använder ett modernare aspektratio) utan att telefonens storlek påverkas nämnvärt.

Att säga att det naturliga steget från 3,5" är till 9,7" får honom mest att framstå som kritiken har träffat en öm tå.

Skrivet av star-affinity:

Du tror inte han överdrev/skämtade lite där?

Jämför exempelvis Apples bärbara med de flesta från Dell. Då har Apples maskiner helt klart mer kvalitétskänsla. Håller man inte med om det får man nog anses som omdömeslös. Sen vad man tycker om datorns uteseende är en annan sak.

Skämtade tror jag inte. Det var dock förhoppningsvis en överdrift men jag avskyr hyperbol som argumentationsverktyg på det sättet så jag brukar tala emot det.

Av riktigt nya laptops har jag bara koll på Macbook Pro (som finns i mitt hem) så jag kan inte uttala mig om produkter i samma prisklass då jag inte gillar att framföra gissningar. Dock har jag såklart sett en rad laptops överlag som rent fysiskt sett har klart sämre byggkvalitet. Några har dock givit mig en bättre användarupplevelse i övrigt.

Med laptops spelar dock saker som vikt inte riktigt lika stor roll som på mobiltelefoner där varje kapat gram är en framgång. Att få en telefon med en skärm som är mer än 4" att väga under 120g är en enormt bra teknisk design enligt mig.

Permalänk
Medlem

Håller ni på än?

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

Det är just det som är imponerande. Froyo släpptes 2 MÅNADER efter att legend släpptes, ändå är det det senaste operativsystemet.

Nej det senaste för smartphones är gingerbread (2.3)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lojden:

Nej det senaste för smartphones är gingerbread (2.3)

Ja men varför uppdaterar inte min legend sig till det då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

Ja men varför uppdaterar inte min legend sig till det då?

Ring och fråga google?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lojden:

Ring och fråga google?

Behövs det? Enligt wiki är 2.2 den senaste: "Android 2.1 Éclair (upgradable to 2.2 Froyo) with HTC Sense". Appropå det, inte heller har jag fått Sense 3.0...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lojden:

Ring och fråga google?

man ska inte behöva göra det som mobilanvändare

man ska förvänta sig att telefonen uppdateras till senaste versionen på ett lätt sätt

såg precis i prisjakt att vilken version av Android en telefon har var en egenskap på Androidtelefoner och att det varierade rejält vilket OS man kunde få, allt från 1.5 till 2.3. Något sånt ska man inte heller behöva tänka på när man köper en modern mobil. Det ska vara senaste versionen, inget annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

Behövs det? Enligt wiki är 2.2 den senaste: "Android 2.1 Éclair (upgradable to 2.2 Froyo) with HTC Sense". Appropå det, inte heller har jag fått Sense 3.0...

En stilla undran, vart vill du komma?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lojden:

En stilla undran, vart vill du komma?

Att apple uppdaterar en två år gammal telefon medan android uppdaterar fram till två månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawet:

iPhone är nästan samma sak som HTC/Samsung osv mobilerna
Man kan ringa med dom, sms'a, surfa, ladda hem appar osv!

Du måste verkligen specificera bättre, än och knäcka ur dig idiotiska kommentarer!

Hade du nu läst de inläggen som föranledde det du citerade, hade du sett att vi pratade specifikt om notification-area som man drar ned som en rullgardin. Själv tycker jag det är väldigt specifikt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

Att apple uppdaterar en två år gammal telefon medan android uppdaterar fram till två månader.

Byt då om det inte passar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dammskog:

man ska inte behöva göra det som mobilanvändare

man ska förvänta sig att telefonen uppdateras till senaste versionen på ett lätt sätt

såg precis i prisjakt att vilken version av Android en telefon har var en egenskap på Androidtelefoner och att det varierade rejält vilket OS man kunde få, allt från 1.5 till 2.3. Något sånt ska man inte heller behöva tänka på när man köper en modern mobil. Det ska vara senaste versionen, inget annat.

För att <valfri androidlur> säljs längre än iphonemodellerna? Det förstår väl vem som helst att det är omöjligt att anpassa programvara till modeller med gammal hårdvara.

Eller du tycker kanske att Microsoft ska utveckla tex Windows 7 så att det fungerar utmärkt på en P2 300Mhz med 256Mb ram?

Edit: Det finns sex modeller, som förövrigt inte finns hos någon elektronikkedja som har 1.5/1.6. Och vem går och köper en 2 år gammal telefon idag?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Var inte SBSettings (jailbreak-feature för iphone) före android med rullgardinen?

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem
Skrivet av lojden:

Byt då om det inte passar.

Ja, jag tänker rösta med fötterna och välja en produkt vars leverantör bryr sig om kunderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

bara en rabiat fanboy kan tycka det är bra med aktiviteter som förhindrar teknisk utveckling

Permalänk
Medlem
Skrivet av lojden:

För att <valfri androidlur> säljs längre än iphonemodellerna? Det förstår väl vem som helst att det är omöjligt att anpassa programvara till modeller med gammal hårdvara.

Eller du tycker kanske att Microsoft ska utveckla tex Windows 7 så att det fungerar utmärkt på en P2 300Mhz med 256Mb ram?

Edit: Det finns sex modeller, som förövrigt inte finns hos någon elektronikkedja som har 1.5/1.6. Och vem går och köper en 2 år gammal telefon idag?

min över två år gamla iphone 3gs kommer uppdateras den 12e
hur ser det ut med lika gamla androidtelefoner?

Permalänk
Medlem

Inte för att jag tror det kommer hända men det vore schysst om Apple gjorde det möjligt för kunder att byta in sin iPhone 4 vid köp av iPhone 4S för att få lite rabbat.
Bra för miljön och kanske fler som byter upp sig snabbare.

Men eftersom dom flesta iPhone:s säljs med abonnemang så blir det kanske mer upp till leverantörerna...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lojden:

För att <valfri androidlur> säljs längre än iphonemodellerna? Det förstår väl vem som helst att det är omöjligt att anpassa programvara till modeller med gammal hårdvara.

Gör dom? Säljs/tillverkas HTC hero idag?

Skrivet av lojden:

Eller du tycker kanske att Microsoft ska utveckla tex Windows 7 så att det fungerar utmärkt på en P2 300Mhz med 256Mb ram?

Windows 8 kommer väl fungera på core 2 duo och phenom x4? Eller? Blir du tvungen att uppgradera hela datorn för att köpa windows 8?

För jag tror du missförstår oss. Det är inte apple newton som ska få ios5 utan betydligt nyare produkter som iphone 3gs och nyare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

Ja, jag tänker rösta med fötterna och välja en produkt vars leverantör bryr sig om kunderna.

Snälla nån. Om du jämför utvecklingstakten på android lurar och iphone, hårdvarumässigt, så bör det gå upp ett litet ljus?!

Iphone 3Gs 600Mhz/256MB
Iphone 4 800Mhz/512MB
Iphone 4S 1000Mhz dualcore/1024MB

Du tror inte att det är enklare att utveckla ett os till iphone i och med utvecklingstakt om du kikar på hårdvaran i dom? Jämför sedan hårdvaran på valfria androidlurar under 2009-2011, spannet är bra mycket större samt värre hårdvara än iphone.

Kolla på dem flesta nya android lurar som rullar på 1Ghz+ dualcore och 512MB+ ram, tror du att det är enkelt att då utveckla ett operativsystem som nyttjar hårdvaran till max på dem värre modellern att fungera bra på tex en HTC Legend som ligger på 600Mhz singel core/384MB i minne?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lojden:

Snälla nån. Om du jämför utvecklingstakten på android lurar och iphone, hårdvarumässigt, så bör det gå upp ett litet ljus?!

Iphone 3Gs 600Mhz/256MB
Iphone 4 800Mhz/512MB
Iphone 4S 1000Mhz dualcore/1024MB

Du tror inte att det är enklare att utveckla ett os till iphone i och med utvecklingstakt om du kikar på hårdvaran i dom? Jämför sedan hårdvaran på valfria androidlurar under 2009-2011, spannet är bra mycket större samt värre hårdvara än iphone.

Kolla på dem flesta nya android lurar som rullar på 1Ghz+ dualcore och 512MB+ ram, tror du att det är enkelt att då utveckla ett operativsystem som nyttjar hårdvaran till max på dem värre modellern att fungera bra på tex en HTC Legend som ligger på 600Mhz singel core/384MB i minne?

Det är väl ändå på sweclockers om någonstans man bör förvänta sig att man inte endast ska titta sig blind på megahertz. Processorernas arkitektur är mer intressant än hur hög frekvens de har, eller är en Pentium 4 4.0 GHz snabbare än en phenom x4 3.4 GHz?

Så en android med 1.5 ghz single core kan mycket väl vara långsammare än en 1.0 ghz dualcore A5. Vidare så påstår jag fortfarande att man inte heller kan stirra sig blind på om den är teoretiskt snabbare. Mjukvaruanpassningen är sååå mycket viktigare och därför är det också androids akilleshäl, att de gör 10 versioner på htc desire försvårar snarare för kunden, det är den gamla skolans tankesätt. Fungerar inte riktigt idag.

Eller för den delen skillnaden på A4 och A5 kan vara mer än bara 200 Megahertz....