Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2003

Tyst htpc/nas

Halloj,

Tänkte bygga mig en NAS/HTPC då jag redan har lite gamla komponenter som inte används. Skulle vilja ha lite feedback på bygget då jag är ute efter ett så tyst system som möjligt. Tanken är att maskinen ska stå i vardagsrummet vid tv:n. Jag vill att systemet ska klara av att ha utorrent igång konstant tillsammans med att när jag är sugen dra på en mkv film i 1080p eller en Blue ray skiva med 3D så ska inget hackar eller så.

Komponenter som redan finns.

Moderkort - är av storlekten m-atx
Cpu - intel core 2 duo, sockel 775
Ram minnen - 2x2gb
Lagring - 2x Samsung F4 2TB (till att börja med, moderkortet har 6 sata portar så kommer uppgradera allt eftersom mer plats behövs)

Komponenter som måste köpas

Chassi - ska vara minst 4 platser för sata 3,5", men samtidigt gärna något stilrent och "mindre". Måste finnas plats för cd/dvd/bd enhet också, samt bra byggkvalitet för att få tyst. Hade tänkt mig Fractal design define mini.

Nätagg - Fractal design Tesla 450W, 80 PLUS

Grafikkort - ASUS Radeon HD 6670 1GB (EAH6670 DC SL/DI/1GD3) - PCI-E / DVI / HDMI. Vill kunna skicka bitstreamat ljud samt köra 3D.

Systemdisk - Antingen en SSD eller en tyst 7200 rpm

Operativsystem - Ja alltså här är jag lite kluven. Jag tänkte köra XBMC i grund och botten och då känns det som win 7 borde räcka. Har sneglat lite på Whs 2011 men vet inte hur det går ihop om jag ska använda systemet som HTPC också? . Vill kunna välja htpc:n som destination för all nedladdning, oavsett om det sker från min bärbara (mac) eller från min stationära (PC), fast själva nedladdningen ska skötas direkt på HTPC:n. Så inte de andra burkarna behöver stå på. Detta verkar gå via utorrents webui om jag förstått det rätt?

Nån med koll som kan ge lite synpunkter?