Hårdvaruhjälp för speciellt server bygge

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

Hårdvaruhjälp för speciellt server bygge

Hej,

Har en dröm om en Media server som är en kombinerad virtualiserings server (jobbar med IT så behöver en labbmiljö).
Vill helt enkelt slå ihop nytta med nöje samt ha något att göra i någon/några månad/er.

Förutsättningar:
Comhem tv och telefoni.
Fiber internet.
Tv bänk Bestå från ikea som det går att såga i hur mycket som möjligt.
Harmon/Karbon AVR 255 reciever.
Harmon/Karbon 5.1 surround system (har inte modellnr i huvudet).
LG Plasma tv (har inte modellnr i huvudet och den ska bytas ut mot LED).
Xbox och Kinect.
Ps3
Windows Phone 7 telefoner.
Tunn klient med skärm, t-bord och mus.
Lenovo T510 (jobbdator).
HP Elitbook (jobbdator).

Så planen/tanken:
Tv-bänken: Modifiera genom att borra hål i boten på den för två stycken 120mm fläktar (som har damfilter på något vis) samt 1-2 hål i bak för 120mm fläkt/ar som blåser ut luft. Sedan fästanordning för moderkort samt diskar.
Serverns grund OS: Windows 7 som hanterar media såsom TV, musik och film.
Virtualiserings program: VMware Workstation
Virtuella maskiner: AD server, Exchange server, Lync server, Lync edge, Sharepoint server, TMG server (alternativt så kommer en ASA 5505:a att finnas) och Windows 7 klient.
Upptid: 24/7 eller wake on lan funktion (dvs väcka burken remote vart jag än sitter i världen).
Mediaprogram: Tanken är väl Windows Media Center (men förslag tas gärna emot)
TV: Vill ha Comhem digitaltv stöd i servern. (http://tinyurl.com/3eeabel) Gärna att HDtv kanaler fungerar, om det går.
Styrmedel: Kunna styra servern från soffan via handrörelser med hjälp utav kinect (http://tinyurl.com/33f9csn) samt ett trådlöst t-bord med musplatta. Även kunna kontrollera media pcn med WP telefonerna och med jobbdator (rdp eller teamviewer).
Disk: 2st SSD diskar för OS (både virtuella och media pcn) sedan 4st 1TB diskar för lagring.
Minne: 12gb, kanske mer. Media pcn ska ha 4gb och sedan 1gb ram per server och 2gb till virtuella w7 klienten.
Nätverksportar: Kommer behövas ett gäng.
Telefoni: Trycka in comhems telefon in i Lyncen. Finns analoga gateways som gör om trafiken från SIP till analog trafik.
Tunn klient: Ska stå vid skrivbordet och ansluta direkt till den virtuella W7 maskinen. Så behöver man inte vara orolig att frugan tar sönder hela miljön.

Portar som behövs:
HDMI - bild
Optisk (S/PDIF) - ljud
3 nätverksportar.
Mer kommer jag inte på.

Så det jag skulle behöva hjälp med är att ta fram hårdvara för detta bygge samt lite kringutrustning (tex analog gateway för telefonin) och program (tex något annat virtualiserings program).
Det som vore guld är om hårdvaran är optimerad för att stå på mycket, energisnål samt kraftfull så att den orkar med utan några problem.
Pengar växer inte på träd heller så allt för mycket kan inte prylarna kosta

Tack på förhand!
/Fredrik

Glömde vilka portar jag behöver
Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
QuakeNet
Registrerad
Jul 2001

Låter som ett avancerat och intressant bygge. Som analog SIP-gateway kan jag rekommendera Linksys PAP2T.

Kan väl vara värt att nämna att 16 GB RAM kostar cirka 1000 kronor idag, lika bra att satsa på mycket minne om du tänkt virtualisera.

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today :: Serverrum
WS: Asus P9X79 :: Core i7 3820 :: 32 GB RAM :: Samsung 830 256 GB :: 2x Intel 910 400 GB PCIE :: PNY Geforce GTX 970 XLR8 :: Gigabyte Odin GT 800W :: 2x Samsung Syncmaster S27A950D
NAS: SuperMicro X10-SLM-F :: Core i3 4130T :: 24 GB Kingston ECC :: Ri-Vier RVS2-06A 12Bay 2U :: IBM M1015 (IT) :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+ ::

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av Kr^PacMan:

Låter som ett avancerat och intressant bygge. Som analog SIP-gateway kan jag rekommendera Linksys PAP2T.

Kan väl vara värt att nämna att 16 GB RAM kostar cirka 1000 kronor idag, lika bra att satsa på mycket minne om du tänkt virtualisera.

Tack för bra tips angående Gatewayen.
Jo minnen är inte så dyra idag. Skrev 12 för det är det minsta jag behöver. Men funderar nästan på det dubbla