Den ultimata HTPC:n med spelprestanda (Okt 2011)

Permalänk

Den ultimata HTPC:n med spelprestanda (Okt 2011)

Som rubriken säger, jag söker den ultimata HTPC:n med spelprestanda och vänder mig till er forumkollegor för lite råd och tips.

BAKGRUND
============
Min stationära PC är sjunger på slutversen och min spelsugne son (12år) har sedan en tid klagat på att den är för slö för att spela på. Hårddisken håller på att rasa ihop och det är hög tid att hitta något nytt. Tanken att skaffa en PC som inte skäms för sig i vardagsrummet (den ska vara snygg och tyst) dök upp. Jag började då titta på en ASRock CoreHT 252B - 2,5GHz DC 4GB 500GB BD/DVD±RW som fick mig intresserad. Dock, efter att ha läst recensioner och annat är jag främst rädd för att den kanske blir lite för varm och kanske inte riktigt orkar med att jobba som speldator fullt ut. Dessutom skulle det kännas bra att kunna uppgradera någon komponent vid behov, något som jag tror blir svårt på en sådan maskin. Har därefter börjat titta efter något att bygga själv men om man inte gjort detta tidigare är det en djungel där ute och det finns så mycket att läsa att det känns lite övermäktigt.

Den ultimata HTPC:n med spelprestanda
=============================

  • Är snygg

  • Ska prestandamässigt klara av de vanligaste förekommande krävande spelen

  • Kan styras med fjärrkontroll

  • Är tyst

  • Är ej så het att komponenter riskerar åldras i förtid

  • Har HDMI ut

  • Har många USB-portar varav flera är USB3

  • Nätverksport 1000 Mbit/s

  • Har trådlöst nätverk 802.11b, 802.11g, 802.11n

  • Har Blu-ray/DVD±RW-kombo

  • Har ljudkort med surround 7.1

  • Hårddisk 500GB

  • HDMI 1.4a

  • Gärna plats för framtida TV-kort

  • Är "balanserad" vad gäller de ingående komponenterna (Inget onödigt overkill)

  • Kostar maximalt 10000 kr

EN TAFATT BÖRJAN
=================
Jag har försökt läsa lite olika trådar för råd men jag känner att jag inte riktigt klarar av det här. Jag har en ide om följande komponenter:

  • Låda: Antec Fusion Remote Max Svart

  • Nätdel: Antec High Current Gamer 520W

  • Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 560 1024MB OC

  • Moderkort: Asus P8P67-M PRO REV B3

  • Processor: Intel Core i5 2500K 3,3GHz

  • Internminne: Corsair 4GB (2x2048MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V

  • Processorkylning: Scythe Shuriken Rev. B

  • Bättre fläktar: Nexus 120mm Real Silent blå LED

  • Spelare: Optiarc 5640H BR-Combo Slim Svart

  • Annat: Förmodligen en massa saker jag behöver för att montera detta till en komplett enhet

Jag har en inköpslista här: http://www.inet.se/kundvagn/visa/965794/2011-10-08 (Spelaren ligger ej med)

Så för att komma vidare...
================

  • Jag vet inte om jag är på rätt spår när jag valt komponenter till mitt bygge. Du vet ungefär vad jag vill uppnå men väljer jag rätt?

  • Har jag rätt "balans" mellan delarna?

  • Passar delarna?

  • Kan du se något som kan göras bättre eller har du alternativa förslag att komma med?

  • Vad har jag glömt? (Vet ej ens om jag behöver köpa till kablar och annat)

Jag är ytterst tacksam för all hjälp jag kan få av er killar/tjejer som kan det här!

Permalänk
Medlem

Du kommer inte att behöva köpa till kablar och dyl. eftersom de följer med de delar du beställer.
Dock tror jag byggandet blir lättare och du slipper stora kabelhärvor om du har ett modulärt nätaggregat.
Har ingen erfarenhet av HTPC-chassin.

Visa signatur

4770 | 980

Permalänk
Medlem

Mer ram känns som ett smart val.
Annat grafikkort, ett gtx 560 TI kanske, utan Ti känns inte så värt i dagsläget.
Sen känns inte nätagget som någon höjdare för det priset heller. http://www.inet.se/artikel/6909625/fsp-fsp650-80egn-650w-80-g... Det är bättre om du nu inte känner att du behöver modulärt, vilket jag hade valt. Då blir det förmodligen ett XFX XXX istället.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk

Tack för era kommentarer @DraLetterZ && @Rydisen!

Jag har gjort lite justeringar. Jag har inte valt något modulärt nätagg eftersom jag gärna vill hålla ner hela konstruktionen till min mentala kostnadsgräns på 10 kkr. Här får man väl väga var pengarna gör mest nytta men jag kör maskinen med "locket på" så jag slipper se oanvända kablar

Jag tog bort de två extra fläktarna eftersom det följer med 2 st till chassit. Skulle jag inte vara nöjd med de som följer med är det ju en mycket enkel sak att byta ut dom i efterhand. Angående hårddiskarna så råkar jag ha 2 st 2TB Samsung Ecogreen F4EG liggande. Det blir mycket disk men jag kan ju låta spegla dom för ökad säkerhet, om det inte suger för mycket... Diskar går ju sönder ibland som bekant

Här är rev 2.0 av min ultimata HTPC med spelprestanda. Jag har fortfarande en del tid på mig innan jag beställer och synpunkter är välkomna!

Permalänk

Liten justering. Fraktfritt ska det naturligtvis vara.
Här är rev 2.0a av min ultimata HTPC med spelprestanda

Permalänk

Tyvärr har inte Inet någon bekräftad leverans på Asus GeForce GTX 560Ti 1024MB DirectCU II, de kanske inte ens kan leverera före jul.

Eftersom jag hade tänkt att låta Inet montera grejerna så har jag återgått till ursprungliga grafikkortet, dvs ett Gigabyte GeForce GTX 560 1024MB OC.
Det kortet lär dessutom vara tyst vilket är ganska viktigt. Det planerade nätagget rekommenderade inte Inet heller, så jag fick byta det också till ett Corsair TX 550W M 80+ Bronze Modulär .Hoppas det som jag valt är tyst och bra... Vad tycker ni?
Just nu ser det ut så här: http://www.inet.se/kundvagn/visa/981848/den-ultimata-htpc-n-m...
Inte så lätt det här och det blir inte lättare av att jag måste hålla mig till komponenter som de har på lager alternativt har ett bekräftat leveransdatum på. Tack för ert tålamod

Permalänk

Hallå!
Då var det beställt och jag ser fram emot en hyfsat snabb HTPC någon gång i mitten av November. Så här blev det till slut.

Nu har jag en del tid på mig att planera installationen. Jag tänker använda en boot manager och ha flera OS installerade och min son ska få en egen installation på separat partition där han får installera vad han vill utan att mina grejer blir instabila. Här finns ju gott om disk (4TB) så ...

Det som jag närmast funderar över är om jag bör/behöver tweaka grejerna på något sätt för att utnyttja hårdvaran på bästa sätt. Vad jag menar är att det kanske finns en mängd funktioner på de olika komponenterna som måste aktiveras via speciell programvara eller något? Efter att OS är installerat och uppdaterat tänkte jag mig se om det finns speciella drivrutiner att ladda ner för de olika delarna. Kanske det finns en del utilities som jag behöver?

Vad tror ni?

Permalänk
Medlem

Har ett Antec Fusion Remote (modellen mindre än den du har beställt) och kan åtminstone säga gällandes den modellen att det tar mycket onödig plats att klämma alla kablarna om du inte kör ett modulärt nätagg. Nu är ditt chassi större så du har förhoppningsvis har du mer utrymme.

Däremot får du nog räkna med problem gällandes fjärrkontrollen och LCD-displayen.

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Skrivet av kentlarson:

Hallå!
Då var det beställt och jag ser fram emot en hyfsat snabb HTPC någon gång i mitten av November. Så här blev det till slut.

Nu har jag en del tid på mig att planera installationen. Jag tänker använda en boot manager och ha flera OS installerade och min son ska få en egen installation på separat partition där han får installera vad han vill utan att mina grejer blir instabila. Här finns ju gott om disk (4TB) så ...

Det som jag närmast funderar över är om jag bör/behöver tweaka grejerna på något sätt för att utnyttja hårdvaran på bästa sätt. Vad jag menar är att det kanske finns en mängd funktioner på de olika komponenterna som måste aktiveras via speciell programvara eller något? Efter att OS är installerat och uppdaterat tänkte jag mig se om det finns speciella drivrutiner att ladda ner för de olika delarna. Kanske det finns en del utilities som jag behöver?

Vad tror ni?

Tänk på att alla sorters "green" hårddiskar oftast är väldigt sega så de lämpar sig inte till att ha OS på.

Det finns drivrutiner ja, och de borde definitivt installeras, gå till nvidia för drivrutiner till grafikkortet, asus för moderkortet(ljud, nätverk osv), kanska enkelt att hitta.

Visa signatur

Här skryter vi om vem som lägger ut mest pengar på hårdvara.

Permalänk
Skrivet av Poison:

...Däremot får du nog räkna med problem gällandes fjärrkontrollen och LCD-displayen.

Är det svårt att få dom att fungera med Windows eller hur menar du?

Permalänk
Skrivet av edasvangen:

Tänk på att alla sorters "green" hårddiskar oftast är väldigt sega så de lämpar sig inte till att ha OS på...

Bra synpunkt! Det har du rätt i. Då spricker min budget men det får väl gå. En Corsair SSD Force GT 120GB får det bli till att lägga OS:et på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kentlarson:

Är det svårt att få dom att fungera med Windows eller hur menar du?

Jag gissar på att det är samma display som antec veris som man kan köpa löst och jag kan säga att jag hade lite problem med att få igång den och om du bara vill kunna styra datorn med fjärrkontrollen och inte bryr dig om vad som visas i displayn så kommer det funka bra. Tänk på att inte alla program har stöd för displayn.

Visa signatur

Sitter utan dator för tillfället :(

Permalänk
Medlem
Skrivet av kentlarson:

Är det svårt att få dom att fungera med Windows eller hur menar du?

Ja, mjukvaran iMON är åt helvete för dåligt. Jag själv har stora problem med att få fjärrkontrollen att fungera ihop med programvaran. Och LCD-displayen funkar väl... sådär.

Du kan själv kolla in deras forum på http://www.soundgraph.com/forums/forumdisplay.php?f=12
Fullt av människor som har problem. Och Soundgraph (tillverkana) är allt för dåliga på det dom gör.

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk

Uppföljning

Tänkte skriva en liten uppföljning här så ni får veta hur det gått!

Tack förresten alla som varit snälla att hjälpa mig med info och annat i denna tråden.

Nu har jag haft min HTPC en tid och får väl säga att jag är hyfsat nöjd med den. Utöver SSD:n så har jag kompletterat med TV-kort, ytterligare RAM-minne (använder RAM-disk bl a för time-shift buffer för TV-kortet) och en MCE-remote+mottagare. Använder MediaPortal för film, TV och MediaMonkey för musik. Bildskärm är en 46 tums Sony TV. Har även köpt till trådlöst tangentbord och mus samt kopplat in ett 5.1 surroundsystem som jag hade sen tidigare.

De problem jag har kvar att lösa är att Asus programvara AI Suite II. Det är en modul som heter Digi+ VRM som krashar och säger "This model does not supports Digi+ VRM" [sic]. Jag har ett supportärende med Asus för att se om dom kan lösa problemet men det går inte fort och verkar komplicerat. Jag har 2 olika Windows-installationer på min disk och problemet finns i båda, den ena är nästan en helt ny näst intill orörd Windows 7 Ultimate installation.

Det andra problemet jag har är att jag endast kan kontrollera CPU-fläkten via Asus program Fan XPert. De övriga tre fläktarna går för fullt hela tiden. Jag upptäckte igår att de två chassifläktarna respektive powersupply-fläkten inte går att styra eftersom de inte kopplats in på de avsedda anslutningarna på moderkortet utan de får sin spänning någon annanstans ifrån. Jag ställde frågan till Inet Data AB idag varför de byggt PC:n på det sättet och om det finns någon bakomliggande orsak till att respektive fläkt inte är inkopplade i sitt rätta uttag. Svaret från Inet är att det kan eventuellt ha att göra med kabellängder etc och att fläktplatser på moderkortet är i princip identiska och endast är märkta för att kunna skiljas på. Det låter väl jättekonstigt tycker jag. Då tycker jag att Asus luras för det verkar ju precis som om man ska kunna övervaka varvtal och kunna styra detta för bästa energianvändning och att kunna få HTPC:n så tyst som möjligt. Har jag fått allt detta om bakfoten .... Det känns lite snopet får jag nog säga.

Om jag får någon lösning på ovanstående problem hör jag av mig och skriver i tråden!

Permalänk
Medlem

Du behöver ju ingen mjukvara för att styra fläktarna ?
Bara å välja en q-fan profil och vad du vill ha reglerat.
Och då är det ju smart om t.ex CPU fläkten faktiskt sitter i CPU-FAN så q-fan reglerar rätt fläkt...

Permalänk

Nu vet jag varför fläktarna inte var inkopplade på moderkortet. Det beror på att de 2 fläktarna som följde med chassit (Antec Fusion Remote Max Svart) inte är av typen PWM och dessutom hade kablar med Molex-anslutning. De anslöts direkt till 12-volten från PSU vilket jag tycker är helt riktigt gjort av Inet. Att ansluta dom till moderkortet gör ingen skillnad och skulle kräva en adapter. De fläktar som följer med chassit kan ställas på 3 fasta hastigheter med en omkopplare på baksidan. Det känns ju inte så modernt så nu har jag beställt nya fläktar med PWM som jag kan jacka in rakt på moderkortets 4-poliga kontakter. Det var svårt att hitta en 140mm PWM-fläkt med korrekt avstånd på monteringshålen. Jag fick tag i följande:

1 st Cougar Vortex V12HP PWM och 1 st Phobya Nano-G14 PWM black.

Funderar på att låta fläktarna suga in luft i chassit istället för att blåsa ut samt att montera ett dammfilter på utsidan.

Permalänk
Medlem

Jag har en Shuriken Rev. B, ser att ditt kort är mATX. den sticker ner ganska långt mot pci-e platsen, nu har inte jag någon gpu i min htpc men skulle jag vilja ha det så skulle jag behöva byta kylare, för shuriken går ner över.

edit: nu läste jag post och såg att du redan satt ihop allt och att det funkar x_x ignorera det jag skrev, gratulerar istället till ett fint bygge

Permalänk
Skrivet av Zaptoit:

Jag har en Shuriken Rev. B, ser att ditt kort är mATX. den sticker ner ganska långt mot pci-e platsen, nu har inte jag någon gpu i min htpc men skulle jag vilja ha det så skulle jag behöva byta kylare, för shuriken går ner över.

edit: nu läste jag post och såg att du redan satt ihop allt och att det funkar x_x ignorera det jag skrev, gratulerar istället till ett fint bygge

Jag fick lossa Shuriken för att kunna trycka i det extra internminnet. Hoppas inte jag får anledning att ta ur minneskorten igen för det är rejält trång att manövrera fästpinnarna för Shuriken. Ungefär som att byta halogenlampa på en modern japansk bil om ni förstår vad jag menar... Inget man vill vara med om.

Bifogar 2 bilder på skapelsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kentlarson:

Jag fick lossa Shuriken för att kunna trycka i det extra internminnet. Hoppas inte jag får anledning att ta ur minneskorten igen för det är rejält trång att manövrera fästpinnarna för Shuriken. Ungefär som att byta halogenlampa på en modern japansk bil om ni förstår vad jag menar... Inget man vill vara med om.

Bifogar 2 bilder på skapelsen.

http://img687.imageshack.us/img687/2231/1112161555380631.jpg

http://img10.imageshack.us/img10/8889/1112161556230633.jpg

Ja den är lite lurig, får så mycket lovord för att den är låg, men nämns ingenting om hur mycket den går ut över grafik och ram-portarna men det funkade ju, och snyggt blev det, vad har du för temperaturer med den?

Permalänk
Skrivet av Zaptoit:

Ja den är lite lurig, får så mycket lovord för att den är låg, men nämns ingenting om hur mycket den går ut över grafik och ram-portarna men det funkade ju, och snyggt blev det, vad har du för temperaturer med den?

Inte för att det kanske säger så mycket men här kommer temperaturerna efter att jag använt maskinen hela kvällen för TV-tittande och lite slö-surf och annat smått. Som ni ser har jag nu bytt ut fläktarna och de finns med i diagrammet