Carmack skyller Rage-problem på dåliga drivrutiner

Permalänk
Melding Plague

Carmack skyller Rage-problem på dåliga drivrutiner

Id Softwares förgrundsfigur John Carmack ger både AMD och Nvidia en känga för problemen med nysläppta Rage. Samtidigt avslöjar han att PC:n inte längre är företagets huvudplattform.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"Slutligen konstaterar Carmack att traditionellt PC-fokuserade Id Software inte längre ser persondatorn som sin huvudplattform utan lägger resurserna på spelkonsoler. Anledningen är att användarbasen sägs vara större hos både Playstation 3 och Xbox 360 än PC/Windows."

Oh no he didn't

Visa signatur

Hem/Main: i9 13900KF @ Stock | ASUS RTX 4090 TUF Gaming OC | Corsair RM1200w Shift x | Kingston Fury Renegade 32GB DDR5 CL32 6400mhz | Phanteks G500A | Arctic Liquid Freezer II 360 | ASUS Rog Strix Z790 Gaming-F | 2st Kingston Fury Renegade M2 Gen4 Heatsink 2TB | Acer 27" Predator XB271HU G-sync IPS 165Hz 1440P | Acer Gsync 24" XB240HA | Logitech G Pro X 2 lightspeed | Razer Adder Pro 3 | Corsair K70 RGB
Telefon: Iphone 13 Pro Max Konsol: Playstation 5 w/2TB SSD, Nintendo Switch, Wii U, Xbox One X w/500GB SSD Laptop: Acer Aspire 7 717-71G

Permalänk
Medlem

Carmack.. nu har du allt gjort bort dig.

Permalänk
Medlem

jaha istället för att skylla på drivrutiner erkänn felet och folk kommer glömma detta :/

Permalänk

God damn jag börjar tröttna på den här killen vid det här laget, såg att de inte ens hade slängt med så man kunde ställa in grafikdetaljerna själv på pc, men visst gör ett halvtaskigt jobb och sen skyll ifrån sig, enda skillnaden på pc och konsoll spelare är väll att konsoll spelare mer än oftast får infinna sig i sk**en,

Visa signatur

SKÄRM: DELL: U2311H MUS: Logitech G500 TANGENTBORD: Microsoft SideWinder X6 Datorlös för tillfället.

Permalänk
Sötast

Som sagt av mig sjalv tidigare...
RiP ID 2011 Console sellout.

For javla daligt.

Permalänk
Medlem

"Slutligen konstaterar Carmack att traditionellt PC-fokuserade Id Software inte längre ser persondatorn som sin huvudplattform utan lägger resurserna på spelkonsoler"

Nuff said

Sen att AMD och Nvidia inte har drivrutiner har väl till 100% att dom inte fått optimera tillräckligt och därmed blir det Ids fel för dom inte gett dom rätt resurser.
Hade gärna provat Rage, men inget CF support och jag själv inte ska få ställa in grafiken...nej tack kanske på en steam sale för 50kr.

Konsollfittor bojkottar jag in i det sista.

Permalänk

"...but we were running well in-house on all of our test systems." näää vad konstigt att spelet fungerar bra på era Xbox 360 när ni inte ens starta en test PC... Man blir mörk rädd av vissa personers logik.

Visa signatur

2600K @ 4.5 Ghz , Asrock extreme 6, 16GB 1600mhz Kingston, XFX R9 290X@1100/1300 (Arctic cooler 3) ,Corsair 550D ,
Noctua D14, 1TB WD Black, Samsung 830 RAID0, Windows 7.

Permalänk
Entusiast

Jaha då vet man att man inte ska köpa några fler spel från dom

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk

Hmm jag undrar ska vi fortsätta utveckla spel till pcn och göra riktigt häftig grafik eller nä vi gör spel till konsoler så grafiken kan se ut som Doom 3d i genomförsel

Visa signatur

fractal 804 | Intel 4790k | Corsair 8GB | MSI Z97m Gaming | Samsung 830| Gigabyte 970 SLI | NZTX Hale90 650 | Asus PB278Q

Permalänk
Medlem

Lol @ Carmack - playing the blame game much?

"Slutligen konstaterar Carmack att traditionellt PC-fokuserade Id Software inte längre ser persondatorn som sin huvudplattform utan lägger resurserna på spelkonsoler."

... för att de helt enkelt är för inkompetenta för att klara av utmaningen. Chicken shits.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Kan dom inte göra tvärt om någon gång?

Att låta konsol spelarna få en dålig Pc-port. Helst ska dom få lida i lika mycket som vi får göra.

Alla som köpt spelet , blir ju detta ett slag i ansiktet (i alla fall dom som kör på PC).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Får ju säga att jag inte blir direkt överraskad av detta att dom siktar in sig på konsolerna. Sorgligt är vad det är!!

Allting handlar om att dom är pengakåta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk

Jo för det är ju verkligen Drivrutineras FEL att texturerna ser ut som skit och att de inte går ställa in någonting i spelet? jo tjena.. luktar konsoll-por så inihe*vete...

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredrik433:

Hmm jag undrar ska vi fortsätta utveckla spel till pcn och göra riktigt häftig grafik eller nä vi gör spel till konsoler så grafiken kan se ut som Doom 3d i genomförsel

ID precis som alla andra företag prioriterar pengar och vinst i första hand. Sad but true.

Hade dom kunnat göra ett spel som ser ut som tetris men som sålt som Call of Duty hade man nog inte tvekat...

Visa signatur

AMD R7 5800X | MSI MPG B550 GAMING PLUS | HyperX Fury Black RGB 32GB | EVGA GeForce RTX 3080 FTW3 ULTRA | Corsair RM750X V2 | Corsair iCUE 4000X RGB | Asus Rog Swift PG279Q | Windows 10

Permalänk
Medlem

Visst kan man leva med konsollgrafik, tråkigt men grafik är ju inte allt. Vad som däremot inte är ok är att i princip alla utvecklare börjar göra FPS-spel som är designade för att spelas med en gamepad. Allt blir bara slowmmotion no skill camping. Bara det faktum att man numera nästan aldrig kan ställa in mushastigheten ordentligt i spelen visare ju hur mycket tillverkare bryr sig om PC. sad-face.

Permalänk
Hedersmedlem

Ähh. Det är väl inte så konstigt att vinstdrivande företag satsar resurserna där pengarna finns. Säljer det bättre på konsol så släpper företagen såklart till konsoler i första hand. Jag hade valt samma väg om jag suttit i ledningen. Har själv inget nyare än en PS2 i konsolväg så satsningen är inge bra för mig men jag förstår ju varför de prioriterar som de gör.
Och gällande problemet med drivrutiner så kan väl detta också stämma. Säkerligen har spelet fungerat bättre hos ID-software om de haft andra drivrutiner än de som finns tillgängliga för oss dödliga.
Men jag gillar inte att man på PCn själv inte får ställa in grafiken. Där har de helt enkelt gjort fel. Detta måste fixas innan jag kan tänka mig att köpa spelet. Och släpps spelet till PC så hoppas jag verkligen att det skall gå att använda lösningar med mer än ett grafikkort. Allt annat är undermåligt i dagsläget.

EDIT:
Vact´s inlägg ovan håller jag helt med om.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Ett ord: Conformity...

Permalänk
Medlem

Att ett företag går efter den marknad där pengarna finns är inte förvånande. Det gäller alla branscher. Att det kan vara lite strul med drivrutiner kan jag köpa då många säkerligen haft beta drivisar från både AMD och Nvidia installerade efter BF3 betan.

Problemet utvecklarna har är att konsollerna blir gamla. En PC kan se en uppgradering varje år, inte nybygge men att man byter grafikkort t.ex. Så för alla som har PC som plattform blir det tyvärr portning vilket man undrar om det egentligen är bra i längden då det bara blir flera steg bakåt. Dock är RAGE inte så allvarligt drabbat IMO. Texturerna hoppar men en fix och inställningar dyker nog upp i patchar framöver. Höstens bästa exempel på urdålig konsollport är ju Dead Island. RAGE går ju att spela som en bra skjutare ändå.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Är det så vettigt att förlita sig på drivrutiner som inte finns ännu när man släpper ett spel? Även om AMD/Nvidia lovat att släppa nya drivrutiner lagom tills släppet av Rage kanske ID borde ta lite eget ansvar och se till att spelet fungerar med nuvarande drivrutiner?

För om spelet fungerar dugligt på PS3 och 360 har jag svårt att tänka mig att det behövs ej ännu släppta drivrutiner för att det ska fungera på PC.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Vad är det med er?
Haha? Han har ju helt rätt. Nämn en sak som är fel av det han säger.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk

Anakin Skywalker föll för den mörka sidan. Och nu har även Carmack fallit.

En gång i tiden satte han PC-Gameing på världskartan med Doom och Quake.
En gång i tiden stödde han Open Source.
En gång i tiden var han en Jedi

Nu portar konsol spel till pc utan att testa dem.
Nu stöder han konsol-imperierna, och deras ondskefulla herrar.
Nu är han den mörka sidans tjänare.

My God Bless his poor soul !

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem

Anledningen är att användarbasen sägs vara större hos både Playstation 3 och Xbox 360 än PC/Windows.

Carmack är en idiot som är ute efter att mjölka sitt rykte.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av andyboy88:

"...but we were running well in-house on all of our test systems." näää vad konstigt att spelet fungerar bra på era Xbox 360 när ni inte ens starta en test PC... Man blir mörk rädd av vissa personers logik.

Jag vill påstå att det är uppenbart att de testat spelet på PC... Märker att du vill dissa dem, men gör det utifrån något du inte hittat på istället.

Skrivet av Devil May Cry:

Vad är det med er?
Haha? Han har ju helt rätt. Nämn en sak som är fel av det han säger.

Som exempelvis adamq10 skrev, dumt att förlita sig på nya drivrutiner som kanske inte hittar ut i tid pga diverse anledningar. Men även användarbasen.

Permalänk
Medlem

Är det verkligen så att Carmack inta bara är bitter för att hans tidiga spel blev hårt piratkopierade på PC?
Att han inte längre går i bräschen för teknikutvecklingen? Utvecklingsverktygen för konsollerna har väl inte gått så långt framåt de sista 3 åren?
PC marknaden är helt klart störst vad gäller användarbas, men striden om spelarna är också större.
Konsoll lämpar sig kanske bättre att trycka ut spel av typen Rage och Bulletstorm i dag så slipper man konkurera med WoW, WC III, Skyrim och annat som lämpar sig bättre på PC (Jaja, Skyrim kanske var ett dåligt exempel).

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wully:

jaha istället för att skylla på drivrutiner erkänn felet och folk kommer glömma detta :/

Varför skulle han ta skulden för nåt som inte var hans fel?

Skrivet av andyboy88:

"...but we were running well in-house on all of our test systems." näää vad konstigt att spelet fungerar bra på era Xbox 360 när ni inte ens starta en test PC... Man blir mörk rädd av vissa personers logik.

Tror du inte dom testar spelet på PC alls eller? Du slänger en fet känga på dom, baserat på din gissning.

Skrivet av Broken-arrow:

Kan dom inte göra tvärt om någon gång?
Att låta konsol spelarna få en dålig Pc-port. Helst ska dom få lida i lika mycket som vi får göra.

Det blir tyvärr mycket mer jobb, och högre kostnader att göra tvärt om.

Permalänk
Medlem

Till alla er som skriker sellout till konsoll etc...

Detta hade inte varit ett problem om pc-spelare överlag hade kunnat öppna plånboken.
Problemet är ju att piratandet är så extremt utbrett, alternativt att den stora massan väljer att spela på konsol istället.

Postar några snabba exempel jag googlade fram tidigare:

http://www.techwatch.co.uk/2010/03/08/bad-company-2-tops-game...

Citat:

Only 16% of Bad Company 2′s sales were on PC format.

http://news.softpedia.com/news/Only-3-Percent-of-Modern-Warfa...

Citat:

Only 3 Percent of Modern Warfare 2's Buyers Were PC Gamers.

Liknande siffror är vad jag hör från en kompis som jobbar för ett annat stort spelföretag.

Så det är väl rätt logiskt, det festliga är att "ni bojkottar" dom. Och? Dom är uppenbarligen inte intresserade av er heller.
Inte direkt så att dom gör spel för att göra _ER_ glada, dom gör spel för att tjäna $$$, och uppenbarligen är PC inte en vidare lönsam marknad längre.

Enda undantaget är väl spel med månadsdebitering, typ MMORPG:n...

Permalänk
Avstängd

JAG är iallafall glad att jag övergav planerna på att fortsätta med spelprogrammering... för när marknaden består av så många gnälliga konsumenter är det inte roligt. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Vad är det med er?
Haha? Han har ju helt rätt. Nämn en sak som är fel av det han säger.

Finns massor av spel på PC med komplex grafik som inte har dessa problem vid release. Dessutom gjorda av bolag med mycket mindre resurser. Finns även massor av konsollportar som fungerar extremt bra från release på PC.

Felet ligger helt och hållet på deras egen QA, och att skylla ifrån sig är svagt, eller till och med felaktigt.

Permalänk
Medlem

Har hängt på låset för alla id FPS släpp sedan jag fick tag på DOOM orginalet (2 disketter freevare) på 90talet, men nu är det slut. Konsoll? Jodå, har en SEGA MEGA.

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift