Carmack skyller Rage-problem på dåliga drivrutiner

Permalänk
Medlem
Skrivet av andyboy88:

Om man går och skyller på de två största tillverkarna av grafik kort för att de inte har drivrutiner så bör man vänta tills det finns drivrutiner och hur kan de spela utan problem när det inte ens finns fungerande drivrutiner...?

Det känns mer som att de har en kod som bara var tänkt till konsol och i sista minuten kom man på att PC vore en bra ide. Man släpper spelet och ringer AMD/Nvidia undrar varför det inte finns drivrutiner för spelet. Kanske lite extremt exempel men, skulle gissa på att det lutar åt det hållet. Det är väldigt sällan som både AMD och Nvidia har väldigt dåliga drivrutiner för ett spel och om det ens är AMD/Nvidias fel....?

Läs tråden istället för att ha personliga tjafs.

Utvecklare har inte samma drivrutiner som konsumenterna. Och för mig personligen gick det direkt utan någon som helst problem med nvidias drivrutiner.

Så det är inte alltid så lätt.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

Carmack är en idiot som är ute efter att mjölka sitt rykte.

håller med där,, han trode lite för mycket på sitt namn denna gången.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | ASUS RTX 4070 Super
LAPTOP Lenovo P1 | i7 13700H | RTX A1000


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Entusiast
Skrivet av BasseBaba:

Till alla er som skriker sellout till konsoll etc...

Detta hade inte varit ett problem om pc-spelare överlag hade kunnat öppna plånboken.
Problemet är ju att piratandet är så extremt utbrett, alternativt att den stora massan väljer att spela på konsol istället.

Postar några snabba exempel jag googlade fram tidigare:

http://www.techwatch.co.uk/2010/03/08/bad-company-2-tops-game...

http://news.softpedia.com/news/Only-3-Percent-of-Modern-Warfa...

Liknande siffror är vad jag hör från en kompis som jobbar för ett annat stort spelföretag.

Så det är väl rätt logiskt, det festliga är att "ni bojkottar" dom. Och? Dom är uppenbarligen inte intresserade av er heller.
Inte direkt så att dom gör spel för att göra _ER_ glada, dom gör spel för att tjäna $$$, och uppenbarligen är PC inte en vidare lönsam marknad längre.

Enda undantaget är väl spel med månadsdebitering, typ MMORPG:n...

Jaha okej, fina siffror du hittat, kanske bättre o kolla på de från EA/DICE.
Kolla på statistiken.
http://bfbcs.com/

Global PC Statistics

Players at bfbcs:
3 290 393
Players online:
13 744
Servers:
4 848

Global XBOX360 Statistics

Players at bfbcs:
3 878 403
Players online:
7 699
Servers:
3 668

Global PS3 Statistics

Players at bfbcs:
3 011 017
Players online:
13 347
Servers:
3 828

Om det där är 16% får du nog ta o tänka om kompis.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Ok, så vilka företag har vi kvar som inte är konsol-kramare nu? Blizzard, DICE (Lite halft)... Sen då?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Anledningen till allt detta är att de valt att köra OpenGL istället för Direct3D. Direct3D är mycket vältestat pga alla spel kör det idag. AMD:s OpenGL-stöd är ganska halvtaskigt och det fick vi se resultatet av nu. Men det är också bra att nån tvingar dem att göra vettiga OpenGL-drivrutiner.

Internt kör nog ID betadrivrutiner som ligger ett några månader före det konsumenterna kör. Synd att de inte släpptes innan spelet bara.

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Ok, så vilka företag har vi kvar som inte är konsol-kramare nu? Blizzard, DICE (Lite halft)... Sen då?

Du menar när det gäller stortitlar med extremt hög budget då antar jag. Det finns en hel drös med företag som är PC-fans, ta t.ex. svenska Paradox.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Ok, så vilka företag har vi kvar som inte är konsol-kramare nu? Blizzard, DICE (Lite halft)... Sen då?

Skulle väl inte bli någon skillnad om blizzard var konsol-kramare eller inte, de släpper ju endast spel som är optimerade för 4 år gamla highend datorer.

Permalänk

...Valve

Men för att snacka om denna "nyhet" (som är 2 dagar gammal...)
Efter detta uttalande så underlättade dock id med att släppa en uppdatering som tillåter användaren att ladda in textureringar i cache vilket hjälpte mycket.
Upplevde enormt långsamt laddande texturer innan uppdateringen, och nu så flyter det oerhört bra. ibland får man se sig runt så att dom cache:as in på nytt men sen är det lungt.
En ganska bra workaround tills dess att AMD och nVidia får tummen ur och skickar ut en uppdatering åt mig.

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 7950X3D @ 5.6ghz | Asus STRIX RTX 3080 | Asus B650E-I | Toshiba 512GB NVME | Samsung 970 Pro 1TB NVME | Kingston 1TB Hybrid | PNY 2TB SSD | 32 GB G.Skill Trident 6400 CL32 DDR5 | EK Nucleus CR240 Lux AIO | ASUS Loki 1000W SFX-L | SSUPD Meshroom S |

Permalänk
Medlem

nu har väl iof id software varit dött för mig sedan länge och med tanke på de släppte detta skräpet sist så välkomnar jag dessa till konsolmarknaden dem har inget att hämta hos oss gamers om dem skall släppa sådan dynga de gjort nu..

Visa signatur

4070 super - amd ryssen 5700x -
3070ti - intel 12700KF
laptop 3070ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrAdde:

Jaha okej, fina siffror du hittat, kanske bättre o kolla på de från EA/DICE.
Kolla på statistiken.
http://bfbcs.com/

Om det där är 16% får du nog ta o tänka om kompis.

Jag håller med om att det låter lite, men statistiken på bfbcs utgår väl från spelarnamnet och inte antal unika konto.

Någon konsollägare får svara på om man kan skapa mer än en spelare att lira på.

VGChartz säger liknande

PS3
Xbox 360
PC

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av andyboy88:

Om man går och skyller på de två största tillverkarna av grafik kort för att de inte har drivrutiner så bör man vänta tills det finns drivrutiner och hur kan de spela utan problem när det inte ens finns fungerande drivrutiner...?

Skriv det då istället för att komma med en helt absurd gissning. Felaktig information för att "hotta upp" bör man hålla sig från.

Håller dock med dig i att man ska inte släppa ett spel som bara fungerar acceptabelt med drivrutiner man inte vet kommer finnas vid launch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Och vems fel är det då som släpper spelet med vetskapen om att det inte fungerar på befintliga drivrutiner? Om de visste om problemet med drivrutiner, kunde de då inte lagt in en koll för det och tvingar kund till uppgradering. Eller har de inte ens testat spelet ordentligt på PC innan release. Jag tror definitivt på det senare, de var slappa och deras testavdelning (QA) har klantat sig.

Frågan som diskussionen du lade dig i handlar om Carmack skyller ifrån sig och har fel eller inte. Om de visste att det inte fungerade på vissa drivrutiner men släppte ändå och sen skyller på AMD/Nvidia är det oerhört dåligt.

Spelet fungerar ju med den "rätta" versionen av drivrutinen som ati släppte på tisdag, så nog var det väl atis fel då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Jag håller med om att det låter lite, men statistiken på bfbcs utgår väl från spelarnamnet och inte antal unika konto.

Någon konsollägare får svara på om man kan skapa mer än en spelare att lira på.

VGChartz säger liknande

PS3
Xbox 360
PC

Fast PC statistiken innehåller bara EU-zonen om jag läser av diagrammen korrekt, dessutom så ingår bland annat inte försäljning hos steam...

Visa signatur

Dator1: Chassi Silverstone Fortress II : Cpu AMD Ryzen 7 1700 @ 3.85 GHz : GPU Sapphire R9 390 Nitro (backplate) : MB ASUS Crosshair VI Hero : Ram G.Skill 3200CL14 2x16 @ 1.35V 2933 MHz CL14 : SSD totalt ~2.5 TB : HDD totalt 6 TB
http://hwbot.org/user/oggy_dz2/

Permalänk
Medlem

Att Rage inte fungerar med dagens drivrutiner, men fungerade utmärkt för några månader sedan inhouse hos ID Software, kan bara förklaras på ett sätt.

Och det är att Rage är utvecklat i framtiden, och så reste Carmack tillbaka till 2011 för att lansera spelet.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Jag håller med om att det låter lite, men statistiken på bfbcs utgår väl från spelarnamnet och inte antal unika konto.

Någon konsollägare får svara på om man kan skapa mer än en spelare att lira på.

VGChartz säger liknande

PS3
Xbox 360
PC

Haha, säg inte att du länkar till VGCHartz... de gissar bara på den sidan, den är faktiskt inte korrekt någonstans. Varenda spelsida varnar för VGChartz.

Permalänk
Medlem

WTF Is...: RAGE ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangler:

Spelet fungerar ju med den "rätta" versionen av drivrutinen som ati släppte på tisdag, så nog var det väl atis fel då?

Så du menar att det är ok att id släpper ett spel som inte fungerar med en vanligt använd drivrutin och sen säga att det är drivrutinstillverkarens fel? Det är alltså inte upp till de som gör spelet att kolla att det fungerar innan de släpper det och göra korrigeringar innan release?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oggyoc:

Fast PC statistiken innehåller bara EU-zonen om jag läser av diagrammen korrekt, dessutom så ingår bland annat inte försäljning hos steam...

Återigen, läs nedan. Syftet med länkningen var inte att dom hade rätt.

Skrivet av FribBe:

Haha, säg inte att du länkar till VGCHartz... de gissar bara på den sidan, den är faktiskt inte korrekt någonstans. Varenda spelsida varnar för VGChartz.

Vilken nivå där var på detta svaret, jag skrev inte att dom hade rätt. Bara att tendensen är på det hållet.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Du menar när det gäller stortitlar med extremt hög budget då antar jag. Det finns en hel drös med företag som är PC-fans, ta t.ex. svenska Paradox.

Det är sant. För att inte tala om dom som gör sitt som ett intresse eller en hobby, aka Indie-spel.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

Gubbjävel...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Det är sant. För att inte tala om dom som gör sitt som ett intresse eller en hobby, aka Indie-spel.

Valve får väl fortfarande ses som PC-fans, t.ex. Dota2 som de satsar en del på kommer bara på PC. Sen finns det en del MMO-företag, NC Soft t.ex. Creative Assembly med sin Total War-serie är rätt stora, men de ägs av Sega.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

... Problemet utvecklarna har är att konsollerna blir gamla. En PC kan se en uppgradering varje år, inte nybygge men att man byter grafikkort t.ex. Så för alla som har PC som plattform blir det tyvärr portning vilket man undrar om det egentligen är bra i längden då det bara blir flera steg bakåt. Dock är RAGE inte så allvarligt drabbat IMO. Texturerna hoppar men en fix och inställningar dyker nog upp i patchar framöver. Höstens bästa exempel på urdålig konsollport är ju Dead Island. RAGE går ju att spela som en bra skjutare ändå.

Nja det är ju snarare så att konsolen är utvecklarnas dröm ur ett ekonomiskt perspektiv. Kanske inte ur ett kreativt perspektiv. Men det är ju alltid pengarna och ekonomerna som styr. Om du har hårdvara som aldrig förändras under en generation så blir det väldigt billigt att utveckla spel. Kvalitén blir ju därefter också men konsoler är gjorda för att föda mainstream massan med skit

Till och med inom konsol branschen finns detta "problem". Sonys höjdare bakom PS3 anklagade Microsoft och deras Xbox 360 för att strypa kreativiteten då de köper in sig i titlar som då måste fungera på både PS3 och 360. 360n har mycket svagare hårdvara än ps3 och mycket sämre lagring. Det innebär att du i vanliga fall inte kan göra ett spel större än 9 GB. Så du är inte bara begränsad i kvalitet på grafik och komplexitet (processor + minne) när det gäller 360 utan också hur mycket innehåll ett spel kan ha. Därav får vi många ofrivilligt släppta titlar som kostar 600 spänn med innehåll som räcker i 6 timmar. Så förfallet av speldesign som vi sett sedan en tid tillbaka beror inte bara på konsol VS pc utan på konsol VS konsol där svagaste länken i kedjan sätter ribban.

En artikel om detta kan bland annat finnas här http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/spela/article13578537.ab

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Återigen, läs nedan. Syftet med länkningen var inte att dom hade rätt.

Vilken nivå där var på detta svaret, jag skrev inte att dom hade rätt. Bara att tendensen är på det hållet.

Varför ens länka till dem överhuvudtaget när det inte finns någon som helst verklighetsförankring i statistiken? Fungerar bara som tomma siffror.

Visa signatur

Dator1: Chassi Silverstone Fortress II : Cpu AMD Ryzen 7 1700 @ 3.85 GHz : GPU Sapphire R9 390 Nitro (backplate) : MB ASUS Crosshair VI Hero : Ram G.Skill 3200CL14 2x16 @ 1.35V 2933 MHz CL14 : SSD totalt ~2.5 TB : HDD totalt 6 TB
http://hwbot.org/user/oggy_dz2/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oggyoc:

Varför ens länka till dem överhuvudtaget när det inte finns någon som helst verklighetsförankring i statistiken? Fungerar bara som tomma siffror.

Resten av de länkade sidorna? Är bfbcs pålitlig då som länkats innan? Även om det är en statistik-sida.

Var det en nödvändig invändning då det fortfarandeär relevant även som tomma siffror?

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Återigen, läs nedan. Syftet med länkningen var inte att dom hade rätt.

Vilken nivå där var på detta svaret, jag skrev inte att dom hade rätt. Bara att tendensen är på det hållet.

Varför länka om du vet att inte är sant?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Resten av de länkade sidorna då? Är bfbcs pålitlig då som länkats innan?

Bfbcs är direkt länkat till spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mor5ives:

Gamepad spel(speciellt FPS) som sen portas till mus/keyboard i stället för tvärt om är ett bra mycket större bekymmer än grafiken.

Du tycker inte att det är bättre att svårighetsgraden blir lite lättare på PC än att spelet blir helt omöjligt svårt på konsoll? I en perfekt värld skulle versionerna kunna vara lite olika, men så dyrt som speltillverkning är idag är det inte ofta vi får bita i kakan och ha hela kvar.

Permalänk
Medlem

"Slutligen konstaterar Carmack att traditionellt PC-fokuserade Id Software inte längre ser persondatorn som sin huvudplattform utan lägger resurserna på spelkonsoler."

I died a little inside

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FribBe:

Varför länka om du vet att inte är sant?

Skrivet av FribBe:

Bfbcs är direkt länkat till spelet.

Jösses, svara på frågan istället. Kan man skapa nya spelare på konsol precis likadant som på PC?

För jag har ett antal gubbar på Bfbcs som bidrar till statistiken, fast det är fortfarande bara ett köpt spel.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk

Rage var underhållande visst men efter all hype så hade man väl väntat sig en pånytt född PC marknad. Men PC har förlorat en till utvecklare, bara att konstatera.

Som en sidnotis så hade jag själv "så gott som" inga hårdvaru problem, iaf inte mer än nåt annat PC spel nuförtiden.